Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 | 0 |
Aquesta assignatura és la continuació de l’Educació Corporal i Psicomotriu en els centres d’Educació Infantil I (3r curs) i II (4t curs), pel que es necessita haver assolit les competències i continguts que s’hi treballen per realitzar amb èxit aquesta assignatura.
L’assignatura adopta com a eix bàsic el joc i el moviment a l’edat de 0 a 6 anys, centrant-se en conèixer les maneres de jugar dels infants d’aquestes edats així com les necessitats de moviment que d’elles es desprenen. També es focalitza en la creació i el disseny d’escenaris de joc tenint en compte les necessitats de cada edat, l’espai i el material.
Objectius:
Continguts:
|
El protagonista en el procés d'ensenyament aprenentatge és l'estudiant i sota aquesta premissa s'ha planificat la metodologia de l'assignatura.
Les activitats formatives que tenen lloc en aquesta assignatura poden ser dirigides, supervisades i autònomes:
- Les activitats dirigides estan conduïdes pel professor/a o pels propis estudiants. Es realitzen en els espais de la Facultat i en visites externes a espais destinats a la petita infància a nivell d’educació formal i no formal. També hi haurà diferents col·laboracions de professionals del món de l’Educació Infantil que compartiran la seva expertesa amb nosaltres.
Les activitats dirigides seran “sessions de pràctica corporal” al gimnàs de la Facultat i als espais de les pràctiques de camp. Per a les diferents sessions s’oferirà material teòric (article, capítol de llibre, vídeo, etc.) complementari i/o d’ampliació, que haurà de revisar previ o posteriorment l’estudiantat.
Les sessions de “pràctica corporal” són espais de treball per a experimentar, aprofundir, analitzar, contrastar, debatre, reflexionar i avaluar els continguts de l'assignatura però, sobretot, per vivenciar en el propi cos i com a futurs/es mestres aquests continguts. Es fan mitjançant activitats com: estudi de casos, anàlisis de material (lectures, vídeos, etc.), dinàmiques de grup, treballar cooperativament, resolució de problemes, la pròpia vivència corporal en les activitats pràctiques, discussió-debats a través de les experiències corporals viscudes, etc.
- Les activitats supervisades pel professor/a fora de l'aula inclouen el conjunt de tutories individuals i grupals, més aviat virtuals, que han de servir per acompanyar a l'estudiant en el seu procés d'aprenentatge orientant tasques, resolent dificultats i supervisant el seguiment de les seves evidències d'aprenentatge.
- El treball autònom és el que realitza l'estudiant de forma independent per desenvolupar les competències i assolir els objectius de l'assignatura.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial: pràctica-laboratori i pràctica de camp | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria i acompanyament | 75 | 3 | 1, 5, 6, 7, 8, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom de l'estudiant | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14 |
L’avaluació per a superar l’assignatura serà contínua, formativa i compartida.
Serà condició indispensable per aprovar l’assignatura l’assistència mínima a un 80% de les classes, independentment de les causes que puguin causar les faltes d’assistència (els justificants que es presentin en cas d’absència serviran únicament per explicar l’absència, en cap cas seran un eximent de la presencialitat). Igualment és molt altament aconsellable assistir a les diferents sortides de pràctiques de camp que es portaran a terme a nivell d’educació formal i no formal en municipis propers a la Facultat, que es realitzaran dins de l’horari de l’assignatura i gestionant el desplaçament el propi estudiant.
Es considerarà NP (No presentat) aquell alumne/a que no hagi lliurat o participat en cap activitat d'avaluació
Per poder superar l’assignatura s’han d’aprovar cadascun dels 4 blocs d’activitats d’avaluació de que consta l’assignatura.
També cal que l'estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent, i ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció.
Alhora és absolutament necessari demostrar una actitud compatible amb la professió docent: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar i ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.). També és imprescindible que l’estudiant demostri que és responsable i rigorós/a en el treball autònom, participar de forma activa a les classes, mostrar pensament crític i unes conductes que afavoreixen un entorn amable, positiu i democràtic, on es respecten les diferències de gènere, cultura, etc. A més, específicament a les sessions pràctiques cal venir vestit/da amb roba esportiva que permeti executar totes les activitats proposades i mostrar una predisposició i participació activa. S’ha de tractar amb cura i respecte tot el material del gimnàs i respectar les mesures higièniques establertes per la Facultat, deixant-lo tot net, en perfecte estat i ordenat després del seu ús. Si es genera algun rebuig, cada grup és el responsable de portar-lo directament als contenidors de l’exterior just a l’acabar la classe. Si no es compleixen alguns d’aquests requisits actitudinals, la nota de l'assignatura serà un 3.
DATES D'AVALUACIÓ:
- L’activitat “Article divulgació sobre joc i moviment” (treball individual) es lliurarà: 9 de maig (grup de dimarts) i 11 de maig (grup de dijous).
- L’activitat “Elaboració i aplicació d’un escenari de joc” (treball en grup) es lliurarà: del 28 de març al 13 de juny (grup dimarts cada subgrup el dia abans de la seva sessió) i del 29 de març al 15 de juny (grup dijous cada subgrup el dia abans de la seva sessió).
- L’activitat “Conte joc corporal” (treball individual) es lliurarà: 8 de juny (grup de dimarts) i 10 de juny (grup de dijous).
- L’activitat “Informe de valoració” (treball individual) es lliurarà: 13 de juny (grup de dimarts) i 15 de juny (grup de dijous).
-Recuperacions: 21 de juny (grup de dimarts) i 23 de juny (grup de dijous) (l’estudiantat que utilitzi aquesta via només podran tenir un 5 de qualificació final de l’assignatura).
Les qualificacions de cada una de les evidències d’avaluació es comunicaran en un període no superior a 4 setmanes següents al seu lliurament. L’estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva comunicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquesta assignatura i que es consigna en el programa de la mateixa.
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero en tota l’assignatura. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat de qui, s'aplicarà la sanció a tots dos. Volem recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital a Internet. (veure documentació de la UAB sobre el plagi a:
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa de la UAB:
https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Article de divulgació sobre joc i moviment (treball individual) | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 9, 12, 14 |
Conte joc corporal (treball individual) | 30% | 0 | 0 | 7, 9, 12, 13, 14 |
Elaboració i aplicació d'un escenari de joc (treball grupal) (aplicació escola fora horari assignatura universitat) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 14 |
Informe de valoració (treball individual) | 5% | 0 | 0 | 1 |
La bibliografia emprada en aquesta assignatura té en compte la perspectiva de gènere.
Aucouturier, B. (2018) Actuar, jugar, pensar. Puntos de apoyo para a práctica psicomotriz educativa y terapéutica. Barcelona: Graó.
Bruchner, P. (2017). Bosquescuela. Guía para la educación infantil al aire libre. Valencia: Ediciones Rodeno.
Calmels, D. (2018). El juego corporal. Buenos Aires. Paidós.
Calmels, D. (2010). Juegos de crianza: el juego corporal en los primeros años de vida. Buenos Aires: Biblos.
Cebrián, B., Martín, M.I., i Miguel, Á. (2013). Cómo trabajar la motricidad en el aula. Cuñas Motrices para infantil y primaria. Madrid: Miño y Dávila.
Ferrer, R. (2013). La presentació dels materials. In-fàn-cia: Educar de 0 a 6 anys, 194, 12-13.
Freire, H. (coord.) (2020). Patios vivos para renaturalizar la escuela. Octaedro: Barcelona.
Freire, H. (2010). Educar en verd. Barcelona: Graó.
Garcia-Debesa, D. (2021). El ioga a l’escola. Octaedro: Barcelona.
Gallardo-Vázquez, P., Gallardo-Basile, F.J. i Gallardo-López, J.A. (2021). Fundamentos teóricos de la educación emocional. Claves para la transformación educativa. Octaedro: Barcelona.
Hanscom, A. (2016). Equilibrats i descalços. Barcelona: Angle Editorial.
Henstenberg, E. (1994). Desplegándose. Barcelona: Liebre de Marzo.
Hoyuelos, A. (2005). Territorios de la Infancia. Barcelona: Graó.
Hueso, K. (2029). Jugar al aire libre. Barcelona: Plataforma Actual.
Jubete, M. (ed.) (2010). Espais i temps per al joc (3a ed.). Barcelona: Temes d’Infància.
Le Breton, D. (2005). Cuerpo sensible. Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados.
Lesbegueris, M. (2014). ¡Niñas jugando! Ni tan quietes ni tan actives. Biblos: Buenos Aires.
Lleixà, T. i Nieva, C. (2020). The social inclusion of immigrant girls in and through physical education. Perceptions and decisions of physical education teachers. Sport, Education and Society, 25,(2), 1-14.
Martínez-Mínguez, L., Palou, S. i Anton, M. (2016). El joc corporal com a base de tots els jocs. A M. Edo, Blanch, S. i M. Anton, El joc a la primera infància (pp. 124-140). Barcelona: Octaedro.
Martínez-Mínguez, L., Forcadell, X., Moya, L., Heras, G., Bru, E., Llecha, M., Sánchez, C., Pérez, M. i Anton, M. (2017). 8 idees clau sobre l’educació del moviment, Guix d’Infantil, 91, 31-35.
Moro, J.L. i Domínguez, R. (2016). La cooperación como modelo de aprendizaje en Educación Física, Revista digital EFDeportes.com, 214. Recuperat de: https://www.efdeportes.com/efd214/la-cooperacion-en-educacion-fisica.htm
Nieva, C., i Lleixà, T. (2018). Inclusión de las niñas inmigrantes en Educación Física: creencias del profesorado. Apunts Educació Física i Esport, 34,(134), 69-83.
Núñez, G. (2014). Però el cent existeix: els ambients d’aprenentatge a l’escola. In-fàn-cia: Educar de 0 a 6 anys, 198, 32-33.
Pérez, M. i Morales, L. (2019). Psicomotricitat i vida quotidiana. Revista Guix d'Infantil, 98, 13-16.
Rischer, P. (2003). El jardí dels secrets. Barcelona: Temes d'Infància.
Ruiz de Velasco, M.A. i Abad,J. (2011). El juego simbólico. Barcelona: Graó.
Sassano, M. i Bottini, P. (coord.) (2018). Jugarse jugando. Reflexiones acerca del juego corporal en Psicomotricidad. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Stern, A. (2014). Del dibujo infantil a la semiología de la expresión: Introducción a otra mirada sobre el trazo. Barcelona: Carena.
Stern, A. (2017). Jugar. Barcelona: Litera.
Sugrañes, E., Alòs, M., Andrés, N., Casal, S., Castillo, C., Medina, N. i Yuste, M. (2012). Observar para interpretar. Actividades de la vida cotidiana en educación infantil. Barcelona: Graó.
Tardos, A. (1995). L'adult i el joc de l'infant. Barcelona: Temes d'infància-Rosa Sensat.
Velázquez, C. (2015). Enfoques y posibilidades del aprendizaje cooperativo. Revista Tándem. Didáctica de la Educación Física, 50, 25-31.
Velázquez, C. (2016). Desafíos físicos cooperativos: relato de una experiencia. Revista Tándem. Didáctica de la Educación Física, 53, 54-59.
Wild, R. (2012). Etapas del desarrollo. Barcelona: Herder.
No es necessita cap programari específic per a aquesta assignatura.