Logo UAB
2021/2022

Gestiˇ privada de la seguretat

Codi: 101871 CrŔdits: 6
Titulaciˇ Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenciˇ i Seguretat Integral OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluaciˇ proposades a la guia poden experimentar alguna modificaciˇ en funciˇ de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitÓries.

Professor/a de contacte

Nom:
JosÚ Luis Franco Eza
Correu electr˛nic:
JoseLuis.Franco@uab.cat

Utilitzaciˇ d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritÓria:
espanyol (spa)
Grup Ýntegre en anglŔs:
No
Grup Ýntegre en catalÓ:
No
Grup Ýntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits

Objectius

Els objectius de l'assignatura pretendre ser un reflex d'alguns dels objectius primordials del grau. Els alumnes han d'aplicar els seus coneixements, conceptuals i normatius, a la gestió del denominat Sector de Seguretat Privada, integrat per empreses de seguretat i pel personal de seguretat privada, coneixent i distingint els diferents tipus de serveis que aquelles poden presentar als usuaris, públics o privats, i les funcions i límits de les atribucions professionals atribuïdes a les diferents categories professionals. Això constituirà la base a partir de la que, l'alumne podrà disposar del bagatge adequat per formular propostes de qualitat del servei dins de la seguretat privada, sempre tenint en compte el marc normatiu, i les necessitats dels consumidors de seguretat privada.

Conèixer els conceptes i el marc normatiu de la seguretat pública i de la seguretat privada.

Comprendre les bases per a la prestació de serveis de seguretat privada.

Familiaritzar-se amb la legislació de seguretat privada.

Distingir les funcions atribuïdes a les Forces i Cossos de Seguretat, i els serveis i activitats que, de manera complementària i subordinada, poden prestar els operadors privats de la seguretat.

Aconseguir un nivell competencial apte als continguts teòrics i normatius que permeti als professionals del Grau, poder relacionar-se i coordinar-se amb tècnics d'aquest àmbit.

Assumir les vinculacions d'aquesta assignatura amb altres del Grau.

CompetŔncies

  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Aplicar la normativa legal inherent al sector de la prevenciˇ i la seguretat integral.
  • Assumir la responsabilitat social, Ŕtica i professional que es derivi de la prÓctica de l'exercici professional.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la prÓctica.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigaciˇ i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Gestionar eficientment els recursos humans.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Planificar i coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen en la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  • Realitzar anÓlisis d'intervencions preventives en matŔria de seguretat.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anÓlisi i de sÝntesi per a la resoluciˇ de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Aplicar la normativa a l'exercici professional de la seguretat privada i la recerca privada.
  3. Assumir la responsabilitat social, Ŕtica i professional que es derivi de la prÓctica de l'exercici professional.
  4. Diagnosticar la situaciˇ de la seguretat integral en empreses i en organitzacions.
  5. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la prÓctica.
  6. Generar propostes innovadores i competitives en la investigaciˇ i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  7. Gestionar colĚlaborativament els plans de seguretat privada.
  8. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  9. Planificar la gestiˇ de la prevenciˇ i la seguretat d'acord amb la normativa legal aplicable al sector.
  10. Seleccionar els recursos mÝnims per a la gestiˇ eficient de riscos.
  11. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  12. Utilitzar la capacitat d'anÓlisi i de sÝntesi per a la resoluciˇ de problemes.

Continguts

1. El Departament de Seguretat
1.1. Encaix dins de l'organització
1.2. Creació de el Departament de Seguretat
1.3. Funcions del Director de Seguretat
1.3.1 Objectius
1.3.2 Organigrama interna
1.3.3 El directiu de Seguretat
2. Gestió de l'departament de seguretat
2.1 Gestió Econòmica
2.2 Gestió operativa
3. El Pla Director de Seguretat (PDS)
3.1 Contingut de el Pla Director de Seguretat
3.2 Pla de Seguretat Física
3.2.1 Mitjans Humans
3.2.2 Mitjans Tècnics
3.2.3 Protocols i Procediments de el Pla de Seguretat Integral
4. L'empresa de seguretat privada
4.1 La contractació
4.2 La qualitat en el servei
4.3 Gestió documental
4.4 Organització de l'empresa de seguretat
4.5 Els Vigilants de Seguretat
5. El lideratge i la gestió d'equips
5.1 Lideratge: El líder
5.2 La jerarquia: El comandament
5.3 La Gestió d'Equips
6. Normativa Superior
6.1 Llei de Seguretat Nacional
6.2 Llei de Protecció Civil
6.3 Llei de Protecció d'Infraestructures Crítiques
7. La intel·ligència operativa
7.1 Cicle de la Intel·ligència Operativa
7.2 Planificació i Direcció
7.3. Recollida
7.4. Anàlisi i Producció
7.5. difusió
8. La col·laboració amb les Forces i Cossos de Seguretat
8.1 Regulació normativa
8.2 Programes de cooperació de la Seguretat Pública
8.3 Programa XARXA BLAU de la Policia Nacional
8.4 Programa COOPERA de la Guàrdia Civil
8.5 Programa de cooperació dels Mossos d'Esquadra
8.6 Programa de cooperació de l'Ertzaintza

Metodologia

La metodologia consistirà en la impartició classes teòriques i pràctiques amb participació activa de l'alumnat. En la part teòrica consolidarem el coneixement ja adquirit de la normativa i desenvolupament que afecta a la seguretat privada i a la prestació de serveis. En la part pràctica l'alumne treballarà amb casos pràctics relacionats amb la matèria de l’assignatura.

Les tutories amb el professorat es concertaran per correu electrònic.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulaciˇ, per a la complementaciˇ per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluaciˇ de l'actuaciˇ del professorat i d'avaluaciˇ de l'assignatura/m˛dul.

Activitats formatives

TÝtol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluaciˇ 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Classes te˛riques i prÓctiques amb la participaciˇ de l'alumnat 40 1,6 2, 4, 7, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories amb l'alumnat 12 0,48 2, 4, 7, 9, 10
Tipus: Aut˛nomes      
Resoluciˇ de casos prÓctics. Realitzaciˇ de treballs. Estudi personal. 94 3,76 2, 4, 7, 9, 10

Avaluaciˇ

Les proves teòriques, que suposen el 40% de la nota final obtinguda, adopten la forma d'un examen escrit i/o oral. 

Els treballs pràctics sobre els temes treballats a l'aula representen el 50% de la nota final i es presentaran per escrit. 

Es faran exercicis a clase i la seva resolució suposa el 10% de la nota.

En cas de no superar l'assignatura d'acord amb els criteris abans esmentats (avaluació continuada), es podrà fer una prova de recuperació en la data programada a l'horari, i que versarà sobre la totalitat dels continguts del programa. 

Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No obstant això, la qualificació que constarà a l'expedient de l'alumne és d'un màxim de 5-Aprovat.

L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació han de presentar la petició emplenant el document que trobarà a l'espai moodle de Tutorització EPSI.

Per poder computar com a avaluació contínua, s'ha de de treure una puntuació mínima de 3,5 a cada exercici o prova.

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0".

 

Les proves/exàmens podranser escrits i/o orals acriteri del professorat.

Els alumnes repetidors, deuen seguir les mateixes instruccions que la resta de al alumnes.

Activitats d'avaluaciˇ

TÝtol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercici prÓctic 10% 0 0 2, 10
Lliurament del treballs realitzat individualment o en grup (s'indicarÓ a classe) 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Proves escrites i/o orals que permetin valorar els coneixements adquirits per l'estudiant 40% 0 0 2, 4, 5, 7, 9, 10, 12

Bibliografia

Bibliografia complementaria:

Seguridad Pública-Seguridad Privada ( Dilema o Concurrencia?). Fundació Policia Española (2009). Col·lecció Estudis de Seguretat Dykinson.

Izquierdo Carrasco, Manuel (2004). La seguretat privada: règim jurídic administratiu. Valladolid. Lex Nova.

Gómez-Bravo Palacios (2006). Seguridad Privada: Consultas e informes sobre normativa vigente. Madrid. Ministerio Interior-Dykinson.

Vicenç Aguad Cudolá (2007). Derecho de la Seguridad Pública y Privada. Thomson Aranzadi.

Marchal Escalona, Nicolás A. (2008). Seguridad Privada. Aranzadi.

Sánchez Manzano, J.J. (2001). Seguridad Privada: Apuntes y reflexiones. Madrid. Diles S.L.

 

Enllaços web:

POLICIA NACIONAL https://sede.policia.gob.es/portalCiudadano/sede/proc_seg_priv.html  

GUARDIA CIVIL https://www.guardiacivil.es/es/servicios/seguridadprivada/index.html

DEPARTAMENT D' INTERIOR GENERALITAT CATALUNYA: https://interior.gencat.cat/ca/arees_dactuacio/seguretat/seguretat_privada/

 

La bibliografia es complementarà a l’espai moodle de l’assignatura.

Programari

No és necessari cap tipus de software per desenvolupar l' asignatura