Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502501 Prevenció i Seguretat Integral | OT | 4 | 0 |
Aquesta asignatura note prerequisits
L'objectiu primordial de l'assignatura s'emmarca, dins de la formació de l'investigador privat, en aquelles facetes d'investigació més transcendents i d'actualitat que són pròpies del seu exercici professional. En aquest sentit es desenvoluparan els coneixements teòrics en què es fonamenten aquestes facetes d'investigació, es determinarà la seva aplicació pràctica en l'àmbit professional i s'argumentarà el desenvolupament i contingut dels informes tècnics que es deriven de les investigacions realitzades.
Els objectius formatius generals de l'assignatura es concretaran en els següents:
- Perfeccionament de la capacitat d'aprenentatge, de la capacitat d'anàlisi i d'aplicació dels coneixements a la pràctica.
- Desenvolupament de la capacitat creativa i emprenedora: capacitat de formular, dissenyar i gestionar projectes, capacitat de recerca i tractament de la informació i de la capacitat per assimilar nous coneixements.
- Ser capaç d'analitzar, sintetitzar i seleccionar la informació essencial per al desenvolupament tècnic de casos específics i conèixer la seva influència i transcendència en la seguretat i en la investigació.
- Assimilar el contingut teòric i pràctic de les comeses professionals més transcendents i d'actualitat que es relacionen directament amb la professió de l'investigador privat.
- Conèixer què rellevància tenen els temes tractats en la investigació operativa i ser capaç de delimitar la forma d'actuar d'acord amb la legislació específica de cada matèria.
- Desenvolupament de capacitat crítica i autocrítica i de la capacitat per mostrar actituds coherents d'acord amb els conceptes ètics i deontològics.
L'assignatura es divideix en tres blocs temàtics amb continguts independents:
Bloc 1 -La Propietat Intel · lectual: Propietat Industrial i Drets d’Autor.
Bloc 2 -Identificació personal e Investigació Tècnic Pericial: Dactiloscòpia, lofoscòpia i empremtes de trepitjades. -Mostres biològiques i la seva anàlisi. L'ADN. - Imatge i so forense.La inspecció tècnica pericial: indicis i cadena de custòdia. - Informàtica forense. -Balística forense. -Investigació tècnica d'incendis.
Bloc 3 -Documentoscòpia. - Perícia Cal · ligràfica Forense. - Falsedat Documental.
Temari:
Tema 1.- Presentació assignatura.- La Propietat Intel · lectual. Modalitats de protecció en P. Int
Tema 2.- Elements distintius de la marca. Pràctiques.
Tema 3.- La Protecció de les Innovacions (1) Pràctiques.
Tema 4.- Drets d'autor. plagi. Pràctiques
Tema 5.- Criminalistica. El mètode científic i el treball de l'investigador
Tema 6.- Identificació Personal: Dactiloscòpia i Lofoscòpia. Identificació Biomètrica. Rastres de petjadas
Tema 7.- Noves tècnicas d'investigació científica: Balística Forense, Biología General i Hemogenètica, ADN, Anàlisi química de restes i Entomología Forense.
Tema 8.- Inspecció Ocular Tècnic Pericial. Indicis. Cadenade custodia.
Tema 9.- Acustica forense. Els espectrogrames. Passaport vocal.
Tema 10.- Investigació tècnica d'incendis.
Tema 11.- Elements de seguretat en documents d'identitat
Tema 12.- Elements de seguretat en el mitjà de pagament. Diners de plàstic .
Tema 14.- Billets de banc: Euro y Dólar.
Tema 15.- Grafoscòpia: Origen i les lleis de l'escriptura.
Tema 16.- Origen i elements de la signatura manuscrita.
Tema 17.- Signaturas falses: Elements identificadors.
Les classes a l’aula correspondran a una metodologia magistral en la qual el professor exposarà la teoria de la matèria objecte d’estudi, la resta correspondrà a les sessions practiques on els alumnes treballaran de manera individual i en grup, discutint sobre elements materials reflexius i resolent casos concrets. Els continguts treballats a les sessions teòriques (a més de la bibliografia bàsica obligatòria) seran avaluats mitjançant proves escrites. D’altra banda, els continguts treballats a les sessions practiques també seran avaluats mitjançant el lliurament de les tasques realitzades individualment.
Alhora, els alumnes, fora de l’aula contribuiran al coneixement de la materia mitjançant la recerca de documentació de temes relacionats amb la matèria objecte d'estudi. Cada alumne, a més de la seva assistència a l'aula haurà de realitzar recerca de documentació i treballs personals de consolidació sobre l'exposat en classe.
Nota: Es reservarán 15 minuts d'una classe, dintre del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enqueste d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 4 | 0,16 | |
Classes magistrals amb suport de TIC, participació activa dels estudiants. | 40 | 1,6 | 2, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de recolzament a la realització del treball de camp pràctic i teòric. | 12 | 0,48 | 1, 2, 5, 6, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització, exposició i debat d'exercicis i casos pràctics de forma individual o en grup, o d'un treball individual o en grup | 94 | 3,76 | 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12 |
L'alumnat realitzarà dues proves d'avaluació continuada (PAC) que lliurarà a través de l'aula Moodle.
L'alumnat realitzarà una avualció mitjançant prova escrita presencial sobre la matèria tractada que tindrá lloc en la data programada a l'Escola. Esta prova podá se oral a critei del professor.
Reavaluació:
En cas de no superar l'asignatura d'acord amb els criteris abans esmentats (avaluació continuada), es podrà fer una prova de reciperació en la data programada en l'horari i que versará sobre la totalitat dels continguts del programa.Per a participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat previament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un minim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No ostant aixó, la qualificació que constará a l'expedient de l'alumne es d'in màxim de 5- Aprobat.
Les proves/examens podran ser escrit i/o orals a criteri del professorat.
L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació han de presentar la petició emplenant el document que trobareu a l'espai Moodle de Tutorització EPSI.
Plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar, ..., una activitat d'aquestes en l' avaluació, implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0), amb independència del proces disciplinari que es pugui instruir. Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables.
Alumnes que tornen a cursar l'assignatura:
En lo relatiu a aquells alumnes que han de tornar a cursar l'assignatura, cal subratyar que la metodología avaluativa es la mateixa que per a la resta d'alumnes.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves escrites | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
Treball de camp-pràctic (a l'aula) | 30% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12 |
Treballs teòric-pràctics individuals | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 9, 10 |
Bibliografía básica:
- ANTÓN BARBERÁ F. y DE LUIS TURÉGANO J.V., Policía Científica (2 vols), Ed. Tirant lo Blanch, Valencia, 2004.
- BERCOVITZ RODRÍGUEZ-CANO R., Comentarios a la Ley de Propiedad Intelectual, Ed. Tecnos S.A., Madrid, 2007.
- ROBLES LLORENTE M.A. y VEGA RAMOS A., Grafoscopia y Pericia Caligráfica Forense, Ed.Bosch, Barcelona, 2009.
Bibliografía complementaria:
- ANTÓN BARBERÁ F. y MÉNDEZ VAQUERO F., Análisis de textos manuscritos, firmas yalteraciones documentales, Ed. Tirant lo Blanch, Valencia, 1998.
- ASSOCIATION LITTÉRAIRE ET ARTISTIQUE INTERNATIONALE, La protección de las ideas, Alai, Jornadas de estudio Sitges octubre 1992.
- GARCÍA PINDADO, M. y otros, Identificación (tomo I), División de Formación y Perfeccionamiento del Cuerpo Nacional de Policía, Madrid, 1990.
- GAYET J., Manual de la Policía Científica, Ed. Zeus, Barcelona, 1962.
- LOCARD, E., Manual de Técnica Policíaca, Editorial José Montesó, Barcelona, 1963.
- ROBLES LLORENTE M.A., La escritura y la firma manuscrita como elementos coadyuvantes de la seguridad documental. Tesis doctoral UAB, 2015.
- SERRANO GARCIA P., Grafística. Manual de Documentoscopia o examen y peritaje de documentos, Imprenta Justo López, Madrid 1953.
- VEGA RAMOS A. y ROBLES LLORENTE M.A., Grafoscopia. Identificación de escritura y firmas.Ed. Cedecs, Barcelona, 2000.
- VILLEGAS E. M. y PRIETO MARTIN J., Proceso gráfico: Graphic process, Europol, Salamanca, 2003.
- Glosario del Consejo de la Unión Europea de seguridad de los documentos:
http://prado.consilium.europa.eu/es/glossarypopup.html
http://www.oepm.es
https://euipo.europa.eu
http://www.wipo.int
Aquesta assignatura farà servir el programari bàsic del paquet d'Office 365