Logo UAB
2021/2022

Models integrats de gestió: qualitat i seguretat corporatives

Codi: 101844 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Armando Equeter Leva
Correu electrònic:
Armando.Equeter@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Altres indicacions sobre les llengües

Quan l'alumnat pregunta en català se li respon també en català

Prerequisits

Aquesta asignatura no te prerequisits

 

Objectius

En superar l'assignatura, l'alumne serà capaç de:

- Conèixer el marc teòric i organitzacional on va realitzar la seva activitat professional en el camp de la qualitat.

- Conèixer la forma de realització de projectes i presa de decisions.

- Identificar els diferents  procesos de control existents en matèria d'assegurament dels productes.

- Familiaritzar-se amb els diferents models de gestió relacionats amb la qualitat i els sistemes de gestió integrats.

- Saber el paper i competències del personal que treballa en un sistema de gestió integral.

- Realitzar informes operatius en matèria de qualitat i sistemes de gestió integrats. 

- Assumir reptes professionals com a tècnic o executiu en matèria de qualitat.

- Implantar i gestionar eficaçment un sistema de gestió de la qualitat d'acord amb la norma ISO 9001: 2015.

- Analitzar els resultats i implantar millores reals i potencials en matèria qualitat.

- Utilitzar einas de Qualitat Total.
 
- Avaluar els riscos dels processos.
 
- Familiaritzar-se ambs els elements de la Seguretat Corporativa

Competències

  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
  • Assumir la responsabilitat social, ètica i professional que es derivi de la pràctica de l'exercici professional.
  • Comunicar-se de manera eficaç en anglès, tant de manera oral com escrita.
  • Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Assumir la responsabilitat social, ètica i professional que es derivi de la pràctica de l'exercici professional.
  3. Comunicar-se de manera eficaç en anglès, tant de manera oral com escrita.
  4. Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  5. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  6. Elaborar propostes de gestió en seguretat i prevenció en una organització.
  7. Fer anàlisi d'intervencions preventives en matèria de seguretat, medi ambient, qualitat o responsabilitat social corporativa i extreure’n indicadors de risc.
  8. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  10. Identificar els recursos necessaris per a gestionar la seguretat, el medi ambient, la qualitat o la responsabilitat social corporativa.
  11. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  12. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  13. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

1- Introducció a la gestió de qualitat: fonts .

2- Introducció a la gestió de qualitat: teories, conceptes i enfocaments.

3- Seguretat del producte i sistemes de gestió de qualitat, les normes ISO: conceptes, marc normatiu.

4- Seguretat del producte i sistemes de gestió de qualitat, les normes ISO: evolució i estructura.

5- Procés d'implantació de les normes ISO: La norma  ISO 9001: 2015.

6- La gestió por processos

7- Extensió dels sistemes normatius.

8- Sistema integrat de Gestió: : ISO 9001-ISO 14001- OHSAS 18001/ISO 45.001.

9- Models per a la implantació de la gestió total: Abast.

10- Models per a la implantació de la gestió total: Tècniques AMFE, 8D´s, Cpk, SPC, R&R, 5S´s.

11- Model EFQM.

12- Interrelacions i diferències entre EFQM i les Normes ISO.

13- Equips de treball en l'àmbit de la gestió de qualitat: “Cercles de Qualitat”.

14- La Seguretat Corporativa.

15- La gestió de la qualitat en l'Administració Pública.

Metodologia

El present curs és un primer contacte real de l'alumnat amb el món dels Sistemes de Gestió de la Qualitat (QMS) a través dels actuals models normalitzats de gestió i especialment a través de la norma ISO 9001: 2015, els models de la Qualitat total i el model europeu EFQM, com a mitjans per a aconseguir la finalitat última de la "Seguretat Corporativa" ...... .la CONTINUITAT SOSTENIBLE de L´EMPRESA

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Classes teòriques: classes magistrals 40 1,6 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment dels treballs de grup: supervisió del professor 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi personal: treball personal de consolidació de coneixements 37 1,48 1, 2, 4, 7, 8, 10, 12
Resolució de casos pràctics i realització de treballs en grup 57 2,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Avaluació

Proves escrites que permetin valorar els coneixements adquirits per l'estudiant (40%): A la fi del curs es faran dues proves teòriques que equivalen al 40% de la nota de l'assignatura. Aquests exàmens consistiran en preguntes conceptuals de resposta curta. Es necessari obtenir una nota mínima de 4 en les proves escrites per poder aprovar l'Avaluació continuada.

Lliurament dels exercicis pràctics en grup (60%): Al llarg de el curs es faran una total de 5 proves pràctiques en grup, cadascuna de les quals s'avaluarà amb el lliurament d'un exercici en idioma anglès. Pel seu caràcter curricular, la participació presencial de l'alumnat als exercicis pràctics és obligatòria per a la seva avaluació personalitzada. La seva no assistència requereix del corresponent justificant formal per part de l'alumnat per a la seva consideració, es obligatori participar en un mínim en tres pràctiques.

En cas de no superar l'assignatura d'acord amb els criteris abans esmentats (avaluació continuada), es podrà fer una prova de recuperació en la data y horari programats i que versarà sobre la totalitat dels continguts del programa. Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No obstant això, la qualificació que constarà a l'expedient de l'alumne és d'un màxim de 5-Aprovat.

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació,es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0".

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Provas teòriques 40% 0 0 1, 2, 4, 5, 9, 10, 12
Resolució de casos pràctics i realització de treballs en grup 60% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Bibliografia

- Jiménez Tello. P./ Equeter Leva, A., “Modelos integrados de gestión: Calidad y Seguridad Corporativa”,  Escuela de Preveción y Seguridad Integral - Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, 2021

- CEN, UNE-EN ISO 9001- Sistemas de gestión ambiental. Requisitos ,  AENOR, Madrid, 2015.

- CEN, UNE-EN ISO 14001- Sistemas de gestión de la calidad. Requisitos con orientación para su uso, AENOR, Madrid, 2015.

- ISO, UNE-EN ISO 45001- Sistemas de gestión de la seguridad y salud en el trabajo. Requisitos con orientación para su uso, ISO, Ginebra, 2018.

- European Foundation for Quality Management, EFQM framework for corporate social responsability, Belgium, 2004.

- Fundación Europea para la Gestión de la Calidad, Manual EFQM de Excelencia: pequeñas y medianas empresas (PYMES), 2003.

- Jiménez Tello, P., “Auditoria Universitaria de Calidad: La evaluación como conquista social ante la competencia universitaria global”, VDM Verlag Dr. Müller, Saarbrücken, Alemania, 2009.

- Velasco Sánchez, Juan, “Gestión de calidad: mejora continua y sistemas de gestión de calidad: teoría y práctica”, Madrid, Pirámide, 2010

http://www.enac.es/web/enac/inicio

http://www.iso.org/iso/home.html

http://blog.amnsl.com/2009/12/directivas-de-la-union-europea-en.html

http://www.ivoox.com/podcast-plus-consulting-gestion-empresarial_sq_f191540_1.html

https://www.youtube.com/watch?v=5bkpbNDMiFU

http://www.enac.es/web/enac/inicio

http://www.iso.org/iso/home.html

http://blog.amnsl.com/2009/12/directivas-de-la-union-europea-en.html

http://www.ivoox.com/podcast-plus-consulting-gestion-empresarial_sq_f191540_1.html

https://www.youtube.com/watch?v=5bkpbNDMiFU

 

Programari

Aquesta assignatura no requereix d'un programari específic.