Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | FB | 2 | 1 |
Aquesta assignatura s’endinsa en el coneixement del desenvolupament de la persona en tres grans etapes del cicle vital que van des de l’adolescència fins a la vellesa, per tant, crec que seria convenient que l’estudiant hagués cursat amb anterioritat l’assignatura Psicologia Evolutiva I que tracta sobre el desenvolupament en la primera etapa de la vida, la infantesa.
Contextualització:
L’assignatura parteix de la concepció de que la persona es desenvolupa al llarg de tota la seva vida, per tant, està immersa en un procés de canvi continu, canvis que afecten a diferents àmbits de la persona, àmbit físic, cognitiu, afectiu i psicosocial.
Per tant, l’assignatura segueix un enfocament del desenvolupament de la persona al llarg del seu cicle vital.
Objectius formatius de l’assignatura:
- Aprofundir en el desenvolupament humà des de l’adolescència fins a la vellesa.
- Fomentar el coneixement dels canvis i continuïtats que es produeixen en l’àmbit físic des de l’adolescència fins a l’envelliment.
- Fomentar el coneixement dels canvis i continuïtats que es produeixen en l’àmbit cognitiu des de l’adolescència fins a al final del procés vital.
- Fomentar el coneixement dels canvis i continuïtats que es produeixen en l’àmbit afectiu i psicosocial des de l’adolescència fins a la vellesa.
- Promoure en l'alumnat el coneixement racional i el sentit crític cap a la realitat actual, perquè pugui comprendre la societat i sàpiga transmetre-la de manera comprensible als altres.
- Ser capaç d'analitzar material relacionat amb la materia.
Mòdul didàctic 1. El desenvolupament durant l’adolescència
1. La noció d’adolescència i aproximació a l’estudi de l’adolescència
2. Desenvolupament físic a l’adolescència
3. Desenvolupament cognitiu a l’adolescència
4. Desenvolupament afectiu i psicosocial a l’adolescència
Mòdul didàctic 2. El desenvolupament durant l’adultesa
1. La noció d’adultesa i aproximació a l’estudi de l’adultesa
2. Desenvolupament físic a l’adultesa
3. Desenvolupament cognitiu a l’adultesa
4. Desenvolupament afectiu i psicosocial a l’adultesa
Mòdul didàctic 3. El desenvolupament durant la vellesa
1. La noció d’envelliment i aproximació a l’estudi de la vellesa
2. Desenvolupament físic a la vellesa
3. Desenvolupament cognitiu a la vellesa
4. Desenvolupament afectiu i psicosocial a la vellesa
La metodologia docent serà la següent:
a) Classes magistrals
b) Treball autònom
c) Anàlisi de materials
d) Desenvolupament de projectes
e) Tutories
f) Recerca de documentació telemàtica
g) Elaboració d’informes
“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals Mòduls 1, 2 i 3 | 21 | 0,84 | 2, 3 |
Seminaris | 24 | 0,96 | 2, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi de textos i de material audiovisual | 15 | 0,6 | 1, 3, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Proves escrites, elaboració d'informes escrits, lectura de textos, treball de camp | 90 | 3,6 | 1, 5, 6 |
L’avaluació és continuada, es faran activitats d’anàlisi, de síntesi, elaboració d’informes escrits i exàmens. Hi ha activitats d’elaboració individual i d’altres grupals.
Es ponderaran totes les activitats independentment de l’aprovat o no d’elles.
Les evidències d'aprenentatge seran de dos tipus:
1.Treballs: aquests podran ser elaborats de manera individual o en petits grups, alguns en format oral i d'altres en format escrit i no tots tindran el mateix pes dintre de la nota final. Presencial (subjecte a les mesures sanitàries).
2. Examens: Hi haurà dos examens escrits, un que correspon als elements introductoris de l'assignatura i al mòdul didàctic I, i l'altre examen que correspon als mòduls didàctics II i III. Individual i presencial (subjecte a les mesures sanitaries).
En conseqüència la nota final de l'assignatura estarà conformada de la següent manera: l'EV1 30%, l'EV2 30% i l'EV3 40%.
Definició de superació de l’assignatura: un/a estudiant ha superat l'assignatura quan s'ha presentat a totes les proves d'evidències d'aprenentatge plantejades i ha obtingut una qualificació mitjana igual o superior a 5 punts (sobre 10). La nota mínima per poder fer la mitjana ponderada és un 4 en cada una de les evidències.
Definició de No avaluable en l'assignatura: Un/a estudiant que no hagui lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% constarà com a "Noavaluable".
Proves de recuperació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura. La nota mínima per aprovar la recuperació de la prova suspesa serà d'un 5.
“No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.”
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Exàmen bloc I (primera setmana avaluativa) i EV2. Exàmen bloc II (segona setmana avaluativa) | 60 | 0 | 0 | 2, 4 |
EV3.Treballs (individuals i/o en grup dins de les setmanes avaluatives) | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Bibliografia fonamental:
Carretero, M., Palacios, J. i Marchesi,A. (1985) Psicología Evolutiva.3. Adolescencia, Madurez y senectud. Alianza psicología.
Delval,J. (1994) El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI Editores.
Fernández-Ballesteros, R. (Dir.) (2009) Psicología de la vejez. Una psicogerontología aplicada. Madrid: Psicología Pirámide.
Bibliografia complementaria:
Fernández-Ballesteros, R. (Dir.) (2009) Envejecimiento activo. Contribuciones de la Psicología. Madrid: Psicología Piràmide.
Santrock, J.W.(2004) Adolescencia. Psicologia del desarrollo. Mc Grau-Hill.
Perinat, A. (2003) Los adolescentes en el siglo XXI. Barcelona: Editorial UOC.
Shaffer, D. (2000) Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia. Madrid: Thomson editores.
Silvestre, N., Solé, M.R., Pérez, M. i Jodar, M. (1996) Psicología Evolutiva: Adolescencia, edad adulta y vejez. Ediciones CEAC.Barcelona.
Stassen, K. I Thompson, R. (1998) Psicología del desarrollo: adultez y vejez (4a edición). Madrid: Panamericana.
Triadó, C. i Villar, F. (coords.) (2006) Psicología de la Vejez. Madrid: Alianza.
Vega Vega, J.L. i Bueno Martinez, B. (1995) Desarrollo adulto y envejecimiento. Síntesis.Madrid.
Villar Posada, F. i Triadó, C. (2006) El estudio del ciclo vital a partir de historias de vida: una propuesta práctica. Barcelona: Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona.
http://www.injuve.migualdad.es/injuve/contenidos.item.action?id=1531688780&menuId=1627100828
No aplicable