Logo UAB
2021/2022

Psicologia evolutiva II: de l'adolescència a la vellesa

Codi: 101727 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia FB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carrasumada Serrano Pau
Correu electrònic:
Carrasumada.Serrano@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

En cas d'haver alguna estudiant no competent en llengua catalana, es farà la classe en castellà si així es sol.licita

Equip docent

Maria Esther Arozarena Cañamares
G. Pilar Escotorin Soza

Prerequisits

Aquesta assignatura s’endinsa en el coneixement del desenvolupament de la persona en tres grans etapes del cicle vital que van des de l’adolescència fins a la vellesa, per tant, crec que seria convenient que l’estudiant hagués cursat amb anterioritat l’assignatura Psicologia Evolutiva I que tracta sobre el desenvolupament en la primera etapa de la vida, la infantesa.

Objectius

Contextualització:

L’assignatura parteix de la concepció de que la persona es desenvolupa al llarg de tota la seva vida, per tant, està immersa en un procés de canvi continu, canvis que afecten a diferents àmbits de la persona, àmbit físic, cognitiu, afectiu i psicosocial.

Per tant, l’assignatura segueix un enfocament del desenvolupament de la persona al llarg del seu cicle vital.

 

Objectius formatius de l’assignatura:

- Aprofundir en el desenvolupament humà des de l’adolescència fins a la vellesa.

- Fomentar el coneixement dels canvis i continuïtats que es produeixen en l’àmbit físic des de l’adolescència fins a l’envelliment.

- Fomentar el coneixement dels canvis i continuïtats que es produeixen en l’àmbit cognitiu des de l’adolescència fins a al final del procés vital.

- Fomentar el coneixement dels canvis i continuïtats que es produeixen en l’àmbit afectiu i psicosocial  des de l’adolescència fins a la vellesa.

- Promoure en l'alumnat el coneixement racional i el sentit crític cap a la realitat actual, perquè pugui comprendre la societat i sàpiga transmetre-la de manera comprensible als altres.

- Ser capaç d'analitzar material relacionat amb la materia.

Competències

  • Adequar la pròpia comunicació a auditoris diversos segons l'edat, la patologia, etc.
  • Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  • Integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals
  • Valorar les produccions científiques que sostenen el desenvolupament professional del logopeda.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  2. Identificar els principals processos psicològics i el seu substrat biològic, i vincular-los amb aspectes evolutius i logopèdics.
  3. Identificar les aportacions fonamentals de les produccions científiques vinculades als processos psicològics en les quals es fonamenta el desenvolupament professional del logopeda.
  4. Inferir les implicacions del procés de desenvolupament evolutiu sobre el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  5. Utilitzar estratègies apropiades per exposar oralment arguments sobre temes de debat tractats en el grup classe.
  6. Utilitzar estratègies de comunicació adequades a l'edat dels interlocutors.

Continguts

Mòdul didàctic 1. El desenvolupament durant l’adolescència

1. La noció d’adolescència i aproximació a l’estudi de l’adolescència

2. Desenvolupament físic a l’adolescència

3. Desenvolupament cognitiu a l’adolescència

4. Desenvolupament afectiu i psicosocial a l’adolescència

 

Mòdul didàctic 2. El desenvolupament durant l’adultesa

1. La noció d’adultesa i aproximació a l’estudi de l’adultesa

2. Desenvolupament físic a l’adultesa

3. Desenvolupament cognitiu a l’adultesa

4. Desenvolupament afectiu i psicosocial a l’adultesa

 

Mòdul didàctic 3. El desenvolupament durant la vellesa

1. La noció d’envelliment i aproximació a l’estudi de la vellesa

2. Desenvolupament físic a la vellesa

3. Desenvolupament cognitiu a la vellesa

4. Desenvolupament afectiu i psicosocial a la vellesa

Metodologia

La metodologia docent serà la següent:

a)    Classes magistrals

b)    Treball autònom

c)    Anàlisi de materials

d)    Desenvolupament de projectes

e)    Tutories

f)     Recerca de documentació telemàtica

g)    Elaboració d’informes

 

“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals Mòduls 1, 2 i 3 21 0,84 2, 3
Seminaris 24 0,96 2, 3
Tipus: Supervisades      
Anàlisi de textos i de material audiovisual 15 0,6 1, 3, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Proves escrites, elaboració d'informes escrits, lectura de textos, treball de camp 90 3,6 1, 5, 6

Avaluació

L’avaluació és continuada, es faran activitats d’anàlisi, de síntesi, elaboració d’informes escrits i exàmens.  Hi ha activitats d’elaboració individual i d’altres grupals.

 

 Es ponderaran totes les activitats independentment de l’aprovat o no d’elles.

 Les evidències d'aprenentatge seran de dos tipus:

1.Treballs: aquests podran ser elaborats de manera individual o en petits grups, alguns en format oral i d'altres en format escrit i no tots tindran el mateix pes dintre de la nota final. Presencial (subjecte a les mesures sanitàries).

2. Examens: Hi haurà dos examens escrits, un que correspon als elements introductoris de l'assignatura i al mòdul didàctic I, i l'altre examen que correspon als mòduls didàctics II i III. Individual i presencial (subjecte a les mesures sanitaries).

 En conseqüència la nota final de l'assignatura estarà conformada de la següent manera: l'EV1 30%, l'EV2 30% i l'EV3 40%.

 

Definició de superació de l’assignatura: un/a estudiant ha superat l'assignatura quan s'ha presentat a totes les proves d'evidències d'aprenentatge plantejades i ha obtingut una qualificació mitjana igual o superior a 5 punts (sobre 10). La nota mínima per poder fer la mitjana ponderada és un 4 en cada una de les evidències.

Definició de No avaluable en l'assignatura: Un/a estudiant que no hagui lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% constarà com a "Noavaluable". 

Proves de recuperació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura. La nota mínima per aprovar la recuperació de la prova suspesa serà d'un 5.

 

“No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.” 

 

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Exàmen bloc I (primera setmana avaluativa) i EV2. Exàmen bloc II (segona setmana avaluativa) 60 0 0 2, 4
EV3.Treballs (individuals i/o en grup dins de les setmanes avaluatives) 40 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6

Bibliografia

Bibliografia fonamental:

Carretero, M., Palacios, J. i Marchesi,A. (1985) Psicología Evolutiva.3. Adolescencia, Madurez y senectud. Alianza psicología.

 Delval,J. (1994) El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI Editores.

 Fernández-Ballesteros, R. (Dir.) (2009) Psicología de la vejez. Una psicogerontología aplicada. Madrid: Psicología Pirámide.

 

Bibliografia complementaria:

Fernández-Ballesteros, R. (Dir.) (2009) Envejecimiento activo. Contribuciones de la Psicología. Madrid: Psicología Piràmide.

 Santrock, J.W.(2004) Adolescencia. Psicologia del desarrollo.  Mc Grau-Hill.

 Perinat, A. (2003) Los adolescentes en el siglo XXI. Barcelona: Editorial UOC.

Shaffer, D. (2000) Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia. Madrid: Thomson editores.

 Silvestre, N., Solé, M.R., Pérez, M. i Jodar, M. (1996) Psicología Evolutiva: Adolescencia, edad adulta y vejez. Ediciones CEAC.Barcelona.

 Stassen, K. I Thompson, R. (1998) Psicología del desarrollo: adultez y vejez (4a edición). Madrid: Panamericana.

 Triadó, C. i Villar, F. (coords.) (2006) Psicología de la Vejez. Madrid: Alianza.

 Vega Vega, J.L. i Bueno Martinez, B. (1995) Desarrollo adulto y envejecimiento. Síntesis.Madrid.

 Villar Posada, F. i Triadó, C. (2006) El estudio del ciclo vital a partir de historias de vida: una propuesta práctica.  Barcelona: Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona.

 http://www.injuve.migualdad.es/injuve/contenidos.item.action?id=1531688780&menuId=1627100828

Programari

No aplicable