Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | FB | 1 | 1 |
Aquesta assignatura no té prerequisits.
L’objectiu general de l’assignatura és oferir una primera aproximació als conceptes bàsics de la disciplina i de la perspectiva d’anàlisi antropològica, basada en l’afirmació de l’existència d’una humanitat compartida i alhora culturalment diversa. Proporciona una panoràmica general dels principals conceptes de l’antropologia social i cultural, posant l’accent sobre els mecanismes de construcció de les diferències i les desigualtats socials.
El curs oferirà una panoràmica general de l’antropologia com a disciplina i de la manera com des d’aquesta s’ha plantejat l’anàlisi de les diferències socioculturals, fent referència als principals conceptes i metodologies utilitzats, així com els autors i textos fonamentals. Es tracta d’il·lustrar teòrica i etnogràficament la diversitat cultural humana, i donar a conèixer les formes com socialment i des de la disciplina antropològica s’han construït conceptes i discursos per explicar-la. Així mateix s’explicaran els mecanismes socials de construcció de desigualtats a partir de les diferències i es contrastaran amb els discursos i pràctiques d’exclusió social que s’han elaborat al llarg de la història i que encara estan presents en l’actualitat.
Es pretén aproximar-se a una forma de mirar i analitzar el món sense caure en plantejaments simplistes i en postures excloents o reduccionistes, donant les bases d‘un coneixement informat que permeti desenvolupar un esperit crític per tal de poder reflexionar sobre la realitat social actual i proposar alternatives per a construir una convivència igualitària entre les diferents societats i les cultures humanes.
TEMA 1. Introducció
La diversitat humana i la seva interpretació. Paradigmes sobre la diversitat humana: el debat entre naturalesa i cultura.
TEMA 2. Aproximació històrica a l’Antropologia
Antecedents: el concepte d’alteritat en la història occidental. El sorgiment de l’antropologia acadèmica.
TEMA 3. L’antropologia en el camp de les ciències humanes i socials.
Objecte, mètode i tècniques antropològiques. L’etnografia i el treball de camp. Perspectives emic i etic.
TEMA 4. L'estudi formal de la variabilitat cultural
La idea de cultura i altres conceptes associats. Etnocentrisme i Relativisme cultural.
TEMA 5. Diferència i desigualtat
Els discursos sobre l'alteritat. L'actitud davant la diferència. Identitats. Raça, etnicitat, gènere. Processos d'inclusió i exclusió.
.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 38 | 1,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Presentació de textos i discussió | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs | 38 | 1,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 |
Estudi i treball personal | 42 | 1,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 |
Lliurament de treballs: 40%
Presentacions i participació activa a classe: 20%
Proves teòriques: 40%
Al principi del curs es presentarà un cronograma amb les dates de les proves d'avaluació i el contingut específic dels exercicis. Aquesta informació estarà disponible al Moodle respectiu del grup 1 i el grup 2. Consulteu regularment el Moodle.
Per aprovar cal presentar tots els exercicis en les dates fixades a principi de curs, excepte causa justificada. Les proves no superades es podran recuperar en la data de recuperació.
Per poder participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat (no necessariament aprovat) en un conjunt d'activitats, el pes de les quals ha d´equivaldre a un mínim de 2/3 parts de la qualificació́ total, es a dir, un 60% de la nota final. A més a més el professor/a responsable de l'assignatura pot exigir haver obtingut una qualificació́ mínima en la mitjana de l'assignatura que en cap cas pot superar els 3,5 punts. Aquesta mesura s’aplicarà o no a criteri del professor/a responsable.
Poden quedar excloses del procés de recuperació aquelles activitats que el professor o professora consideri que no són recuperables, en una data o un moment posteriors als establerts per a ser dutes a terme (per exemple: presentacions orals, treballs en grup, tasques relacionades amb l'activitat docent diària). En aquest cas, el professor/a responsable farà constar explícitament en el programa aquelles activitats avaluatives parcials que, al seu criteri i en funció́ de la seva naturalesa, no són recuperables.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En el cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En el cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament de treballs | 40% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 |
Presentacions i participació activa a classe | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Proves teòriques | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 |
Manual de referència per a aquest curs:
Laburthe-Tolra; Jean-Pierre Warnier 1998 (1993) Etnología y antropología. Madrid: Akal
Altres manuals i obres de consulta:
AADD (1993) Diccionari d’antropologia. Barcelona: TERMCAT
Augé M.; Colleyn J.P. 2005 Qué es la antropología. Barcelona: Paidós
Bonte, Pierre; Izard, M. 1996 (1991) Diccionario de etnología y antropología. Madrid: Akal.
Frigolé, Joan et al 1995 Antropologia social. Barcelona: Proa
Harris, M. 1998 Introducción a la antropología general. Madrid: Alianza
Kottak, Conrad Phillip. 2005 (2002) Introducción a la antropología cultural. Madrid: McGraw-Hill.
Lisón Tolosana, Carmelo (ed.) 2007 Introducción a la Antropología Social y Cultural. Teoría, método y práctica. Madrid: Akal
Llobera, Josep Ramon 1999 Manual d’antropologia social. Barcelona: Ediuoc.
Mair, Lucy 1998 (1965) Introducción a la antropología social. Madrid: Alianza
Bibliografia temàtica:
González Echevarria, Aurora; San Roman Espinosa, Teresa; Valdés, Ramón 2000 Tres escritos introductorios al estudio del parentesco. Bellaterra: UAB Servei de Publicacions
Hammersley, Martyn; Paul Atkinson 1994 (1983) Etnografia. Barcelona: Paidós
Harris, M. 1999 El desarrollo de la teoría antropológica: historia de las teorías de la cultura. Madrid: Siglo XXI
Lewellen, Ted C. 1984 (1983) Antropología Política. Barcelona: Edicions Bellaterra
Llobera, José R. 1975 La antropologia como ciencia. Barcelona: Anagrama.
Mallart i Guimerà, Lluís 2021 (1992) Sóc fill dels Evuzok. Barcelona: Debutxaca
Molina, José Luís; Valenzuela, Hugo 2007 Invitación a la antropología económica. Barcelona: Edicions Bellaterra
Morris, Brian 1995Introducción al estudio antropológico de la religión. Barcelona: Paidós
Narotzky, Susana 2004. Antropologia econòmica. Nuevas tendencias. Barcelona: Melusina.
Prat, Joan 2007 Los sentidos de la vida. Barcelona: Bellaterra.
Prat, Joan (coord.) 2004 I… això és la meva vida. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura
Prats. Llorens 1997 Antropologia y patrimonio. Barcelona: Ariel
San Roman, Teresa 1996 Los muros de la separación. Ensayo sobre alterofobia y filantropía. Madrid: Tecnos
Salazar, Carles 2009 Antropologia de les creences. Religió, simbolisme, irracionalitat. Barcelona: Fragmenta.
Microsoft Teams