Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500254 Geologia | OT | 3 | 0 |
2500254 Geologia | OT | 4 | 0 |
L’assignatura, en bona part comporta integració de coneixements bàsic de geologia, principalment d'estratigrafia, sedimentologia i tectònica; també d'interpretació de cartografia geològica, geoquímica i geocronologia, com igualment d'interpretació estratigràfica i estructural de sísmica de reflexió, i interpretació, com de correlació de diagrafies de pou (logs). Es recomana que l’estudiant hagi aprovat les assignatures on es tracten les disciplines mencionades.
L’assoliment de coneixements de l’assignatura es més efectiu i més fàcil si l’estudiant ha cursat ja l’assignatura Anàlisi de Conques, o en el seu cas que l'estigui cursant en paral·lel dins del mateix periòde de desenvolupament de l'assignatura.
L'objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar els conceptes més bàsics de la Geologia del Petroli, orientats essencialment a l'etapa d'exploració d'hidrocarburs i caracterització bàsica, principalment de reservoris convencionals i menys de no-convencionals.
Es parteix dels aspectes històrics i de socio-economia, i es tracten les projeccions de futur en la transició energètica i "descarbonització" global. Es passa a continuació al nucli principal del curs que consisteix en l'anàlisi detallat dels diferents elements d'un sistema petrolier, per acabar amb el tractament dels aspectes bàsics per la caracterització geològica de reservoris.
1. - Classes teòriques
1.1.- Petroli, composició i caracterització.
1.2.- El geòleg petrolier avui. Aspectes socio-econòmics. El desenvolupament de la indústria del petroli. Sostenibilitat, transició energètica i futur de la industria del petroli.
1.3.- Concepte de sistema petrolier. Roca mare, migració, roca reservori i trampa. "Play" i "prospect", conca i camp de petroli.
1.4 - Classificació de reservoris.
1.5.- Eines i tècniques per la caracterització de reservoris.
1.6.- Principis de caracterització de reservoris i controls geològics de qualitat de reservori.
1.7.- Exploració d'hidrocarburs no-convencionals i introducció a les tècniques de producció.
2.- Seminaris i pràctiques
2.1.- Requereixen la participació activa dels alumnes i es tracten aspectes d'actualitat relacionats amb casos reals, les seves problemàtiques corresponents i solucions. Es destinen a que l'alumne practiqui l'aplicació de diferents aspectes teòrics. Els resultats individuals es discuteixen entre els alumnes sota el control del professor, i s’han d’assolir conclusions que poden implicar més d’una solució. Les diferents possibilitats s’han de defensar i argumentar adequadament. Es tracta d’afavorir i incrementar la capacitat crítica en front problemes reals d’interès socioeconòmic. Es procura que l’alumne tingui una visió de futur del problema dels hidrocarburs com a recurs no-renovable i del rol dels hidrocarburs en la transició cap a altres recursos energètics més sostenibles.
2.2.- Es realitzen diferents treballs pràctics curts en grups de 2-4 alumnes sobre determinat tipus de reservoris, convencionals i no-convencionals, formats en diferents temps, medis sedimentaris y tipus de trampes. Els treballs s'hauran de presentar oralment i discutir amb la resta de la classe en un debat obert, obtenint conclusions entre tots, com també dipositar diferents treballs de síntesi en documents pdf en els espais creats al Moodle de l'assignatura.
A la part teòrica d'aquesta assignatura es seguirà el programa ja indicat, segons lliçons magistrals impartides pel professor. Aquesta activitat inclou una recomanació de la bibliografia bàsica de cada tema, i es donaran les pautes generals per tal que l'estudiant pugui completar l'aprenentatge de forma autònoma. Els estudiants disposaran del material bibliogràfic que permeti la distribució digital oberta, o en altres casos els enllaços on aconseguir informació específica d'interès com a punt de partida. També es facilitarà material de difusió oberta dels exemples fonamentalment de subsòl comentats a classe.
Tota la informació es facilitarà al Moodle de l'assignatura, i el professor es reserva la decisió de facilitar també les presentacions que hagin preparat els alumnes i s'hagin presentat a classe.
En cap cas el professor accepta l'obligatorietat de facilitar apunts doncs, tenint en compte que que l'assignatura es fa gairebé completament amb el suport del recurs Moodle de l'assignatura, i és allí on està exposat ordenadament tot el contingut que és matèria d'examen.
Els seminaris i pràctiques es basen en casos reals. En aquestes activitats anteriors s'afronten diferents aspectes, d'acord amb el contingut teòric. Cada pràctica es pot complementar amb un qüestionari avaluable complementari de preguntes que l'alumne haurà de respondre, normalment dins d'un temps limitat al final d'una sessió de pràctiques o seminari, o, si escau, de lliurament dins d'un termini establert d'acord amb el grup i dipositar-lo a l'espai habilitat al Moddle de l'assignatura. Si és el cas, i avisant amb temps suficient, aquests qüestionaris poden també formar part de les preguntes dels exàmens.
Es realitzaran diversos seminaris, i el seu contingut vindrà determinat en funció del desenvolupament de la teoria, i les seves aplicacions pràctiques. La intenció és reforçar aspectes teòrics i pràctics que el professor cregui que necessitin major aprofundiment, més enllà dels aspectes tractats en les classes teòriques.
Cal incidir en fet que l'assignatura, incloent els exàmens, es desenvolupa pràcticament en la seva totalitat, aprofitant l'entorn Moodle que facilita la UAB, i és pràcticament imprescindible que l'estudiant assisteixi a classe amb el seu propi portàtil o tablet. L'ús de "smart phone" per a aquestes activitats no és recomanable per les limitacions de dimensions de les pantalles, particularment per les limitacions a la consulta del molt nombrós material gràfic. L'ús inadequat del maquinari i aplicacions durant els temps de les activitats de classe (teoria, pràctiques i seminaris), com pot ser estar usant els dispositius atenent xarxes socials alienes a les activitats de docència, pot significar suspendre l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 13, 14, 15 |
Teoria | 20 | 0,8 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió dels treballs individuals i grupals | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 6, 10, 11, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la teoria, completar pràctiques i elaboració del treballs de síntesi | 41 | 1,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 |
1.- Avaluació del contingut teòric.
Segons mitja aritmètica de la puntuació obtinguda en un mínim de dos exàmens. Els examens, es duran a terme mitjançant la conexió a la plataforma Moodle de l'assignatura, i cada alumne ha de portar el seu propi laptop o tablet per a fer l'exàmen a l'aula de la UAB que correspongui. En els casos excepcionals que l'alumne no disposi d'aquestes facilitats haurà de comunicar aquest fet al professor amb la suficient antelació per tal de buscar una solució al problema per part del professor.
2.- Avaluació de les pràctiques i seminaris.
Segons la correcció d’un dossier amb el conjunt de les pràctiques acabades que l’alumne lliurarà el dia i hora fixats, d’acord amb el professor, a l'espai corresponent habilitat al Moodle de l'assignatura. També son avaluables les aportacions que hagi fet a l'entorn Moodle de l'assignatura (al forum, discusións grupals, wikis, aportacions al glosari, i altres activitats de curta durada). El professor anunciarà prèviament el valor de cada activitat.
Nota sobre l'avaluació
La participació baixa en les activitats proposades al Moodle o les sessions de seminaris pot implicar qualificacions negatives en els apartats de seminaris i pràctiques com dels treballs de síntesi, segons correspongui.
És responsabilitat de l’alumne assegurar-se que la informació digital que lliuri directament dins de l'entorn Moodle i al lloc corresponent, s'hagi pujat correctament i es pugui obrir sense cap dificultat. Els arxius corruptes, infectats per virus o trojans, etc, o que no es puguin obrir, no es consideraran com a presentats i conseqüentment no s’avaluaran (0 de nota).
Cal tenir en compta que totes les diferents activitats que s'oferten en l'entorn Moodle puntuen (fòrums, wikies, exercicis curts...) i serveixen fonamentalment, a més a més de millorar l'aprenentatge, per pujar o baixar la nota dels exàmens teòrics.
Proves derecuperació
Els alumnes que no hagin aprovat l’assignatura per avaluació continuada podran presentar-se a una prova final de síntesi el dia i hora assignats. El contingut de la prova final, en tots els cassos constarà d'una part d'avaluació del contingut teòric, i pot incloure tambè una part pràctica. En el seu cas, la nota d’aquesta prova final substituiria a la nota prèviament obtinguda per avaluació continuada i els criteris de puntuació seguiran els mateixos % que en el cas d'avaluació continuada.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examens de teoria | 80% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 17 |
Seminaris i pràctiques | 20% | 11 | 0,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Bibliografia bàsica recomanada:
Bronlow A.H. (1996) Geochemistry, Prentice Hall
Killops S.D., Killops, V.J. (1993). An introduction to organic geochemistry. Harlow, Essex, England : Longman Scientific & Technical ; New York : Wiley.
Bend. S. L. (2010). Petroleum Geology eTextbook (ver 1.1). AAPG Spetial Publication on CD-ROM
Slatt R. (2006). Stratigraphic Reservoir Characterization for Petroleum Geologists, Geophysicists and Engineers. Handbook of petroleum exploration and production. Vol. 6. John Cubit (Ed). Elsevier
Knut Bjorlykke (2010). Petroleum Geoscience: From Sedimentary Environments to Rock Physics
_