Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500251 Biologia ambiental | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits oficials específics per a poder cursar aquesta assignatura.
L'objectiu general d'aquesta assignatura és que l'alumnat adquireixi els coneixements teòrics i pràctics que li donin una visió general el més completa possible de la diversitat d'artròpodes i cordats des d'una perspectiva morfològica, funcional i evolutiva. Els objectius formatius concrets són:
˗ Conèixer el patró estructural bàsic dels artròpodes i els cordats, i els seus principals subtipus.
˗ Conèixer els trets diferencials i definitoris dels principals grups d'artròpodes i de cordats, així com les modificacions dels diferents sistemes en els principals grups de cordats (especialment vertebrats) i artròpodes (especialment insectes).
˗ Conèixer la possible base funcional, i per tant adaptativa, dels trets diferencials dels principals grups d'artròpodes i de cordats.
˗ Obtenir una visió general de les relacions filogenètiques dels principals grups d’artròpodes i de cordats que permeti comprendre la diversitat actual d’aquests grups en un context evolutiu.
PROGRAMA TEÒRIC
ARTRÒPODES
Tema 1.- Què és un artròpode? Definició d’artròpode. Caràcters posicionals. Caràcters d’artropodizació. Presentació dels grans grups. Posició dels Artròpodes en el món animal.
Tema 2.- La cutícula i la muda. Capes tegumentàries. Estructura de la cutícula. Tanificació. Formacions cuticulars i coloració. Funcions de la cutícula. Muda o ècdisis.
Tema 3.- Metamerització, tagmatització i apèndixs. Estructura generalitzada d'un metàmer. Terminologia bàsica. Tagmatització. Regions del cos. Cefalització. Organització bàsica d'un apèndix. Tipus i funcions dels apèndixs.
Tema 4.- Organització interna. El sistema nerviós central: cervell i cadena nerviosa central. El sistema nerviós simpàtic. Sistema neuroendocrí i òrgans endocrins. Òrgans sensorials. Aparell digestiu. Sistemes excretors i respiratoris. El celoma i l'aparell circulatori. L'aparell reproductor.
Tema 5.- Reproducció i desenvolupament. Gonocorisme. Partenogènesi. Desenvolupament embrionari. Desenvolupament post-embrionari. Tipus de desenvolupament post-embrionari. Tipus de larves. Metamorfosi.
Tema 6.- Classificació general. Ordenació general dels Artròpodes. Algunes hipòtesis evolutives. Quelicerats. Caràcters bàsics dels quelicerats. Grups principals: Escorpins, Aranyes, Opilions i Àcars.
Tema 7.- Crustacis. Caràcters bàsics dels Crustacis. Grups principals: Branquiòpodes, Ostracodes, Copèpodes, Hoplocàrides, Malacostracis Peracàrides i Malacostracis Eucàrides.
Tema 8.- Miriàpodes. Principals formes Miriàpodes: Diplòpodes i Quilòpodes.
Tema 9.- Hexàpodes Peculiaritats dels Hexàpodes. Morfologia general externa dels Hexàpodes. Grups principals d'Hexàpodes. Línies principals de diversificació i els seus fonaments. Grups principals: Col·lèmbols, Odonats, Ortòpters, Isòpters, Blatoïdeus, Lepidòpters, Dípters, Coleòpters, Himenòpters, Tisanòpters i Hemípters.
CORDATS
Tema 10.- Cordats. Posició dels Cordats dins el món animal, abundància i diversitat. Caràcters fonamentals i organització general.
Tema 11.- El concepte de "procordat". Cefalocordats. Caràcters diagnòstics. Organització general i desenvolupament.
Tema 12.- Urocordats. Caràcters diagnòstics. Organització general d'un ascidi. Diversitat dels Urocordats. Cicles biològics representatius.
Tema 13.- Vertebrats. Definició. Interpretació de la seva estructura en el marc evolutiu. Diversitat general. Consideracions generals sobre la seva classificació.
Tema 14.- "Àgnats": els vertebrats sense mandíbules.Gnatostomats: la conquesta del mediaquàtic. Adquisició de les mandíbules i les aletes parelles. Adaptacions a la vida a l'aigua. Condrictis: caràcters diagnòstics i diversitat. L'èxit evolutiu dels Osteïctis. Actinopterigis: caràcters diagnòstics i diversitat.
Tema 15.- La conquesta del medi terrestre. Sarcopterigis: caràcters diagnòstics i diversitat. Tetràpodes: origen, caràcters diagnòstics i adaptacions al medi terrestre. Els Amfibis: caràcters diagnòstics i diversitat. Lissamfibis: Àpodes, Urodels i Anurs.
Tema 16.- L'expansió dels vertebrats terrestres. Els primers Amniotes. El concepte de "Rèptil". Caràcters diagnòstics i diversitat dels Diàpsids. Lepidosaures: Esfenodòntids i Escatosos. Quelonis: caràcters diagnòstics i diversitat.
Tema 17.- Arcosaures: caràcters diagnòstics i diversitat. Cocodrils. Dinosaures. Els Ocells: origen i caràcters fonamentals. Diversitat dels ocells moderns.
Tema 18.- Sinàpsids. Origen i caràcters diagnòstics dels Mamífers. Monotremes. Teris:caràcters diagnòstics. La placenta. Marsupials: caràcters diagnòstics i diversitat. Euteris: caràcters diagnòstics.
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES
PRÀCTICA DE CAMP
Pràctica 1.- Tècniques avançades de mostreig d’Artròpodes.
PRÀCTIQUES DE LABORATORI
Pràctica 1.- Organització externa de Quelicerats i Crustacis. Reconeixement dels caràcters morfològics diferencials sobre espècimens dels principals grups. Dissecció d'una galera.
Pràctica 2.- Organització externa de Miriàpodes i Hexàpodes. Reconeixement dels caràcters morfològics diferencials sobre espècimens dels principals grups. Dissecció d'un grill.
Pràctica 3.- Diversitat de Pancrustacis (Crustacis i Hexàpodes). Reconeixement dels caràcters morfològics diferencials sobre espècimens dels principals grups.
Pràctica 4.- Observació i interpretació de l'anatomia de Cefalocordats i Urocordats. Caràcters generals de Vertebrats: dissecció d'una truita de riu. Anatomia externa i diversitat de Condrictis i d'Osteïctis.
Pràctica 5.- Anatomia externa i diversitat d’Amfibis (Anurs i Urodels) i Escatosos ("Saures" i Ofidis).
Pràctica 6.- Anatomía d'Aus i Mamífers.
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
La metodologia utilitzada en aquesta assignatura per assolir el procés d'aprenentatge es basa en fer que l'alumnat treballi la informació que se li posa al seu abast. La funció del professor és donar la informació o indicar on es pot aconseguir i ajudar perquè el procés d'aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. Per assolir aquest objectiu, l'assignatura es basa en les següents activitats:
Classes magistrals:
Amb aquestes classes l'alumnat adquireix els coneixements científic-tècnics bàsics de l'assignatura, els quals haurà de complementar amb l'estudi personal dels temes explicats així com de la bibliografia que se li posi a l'avast.
Pràctiques d'aula:
A les pràctiques d'aula es treballen els coneixements científic-tècnics exposats a les classes magistrals per a completar la seva comprensió i aprofundir en ells, desenvolupant diverses activitats com són l'anàlisi i discussió de vídeos sobre temàtica zoològica, la resolució de qüestions relacionades amb els temes tractats, l'anàlisi d'informació zoològica, etc. La missió dels seminaris és promoure la capacitat d'anàlisi i síntesi, el raonament crític i la capacitat de resolució de problemes.
Pràctiques de laboratori i de camp:
Durant les sessions de pràctiques l'alumnat treballa el material zoològic al laboratori (observació de preparacions i espècimens, estudi d'anatomia i morfologia de grups, disseccions, identificacions d'exemplars, etc.) i al camp (tècniques de mostreig en medi terrestre), tot complementant-ne el seu estudi mitjançant la informació i les preguntes plantejades al guió de pràctiques. L'objectiude les classes pràctiques és completar i reforçar els coneixements zoològics adquirits a les classes teòriques i als seminaris. A les sessions pràctiques s'estimulen i desenvolupen en l'alumnat habilitats empíriques com la capacitat d'observació, anàlisi i reconeixement de la diversitat zoològica. Simultàniament es treballa la sensibilització envers el medi ambient.
Tutories:
De manera complementaria, l'alumnat disposarà d'uns horaris addicionals d'atenció per part del professor, a fi de resoldre dubtes, aclarir conceptes bàsics i orientar-lo sobre les fonts documentals que se li ha recomanat. L'horari de les tutories individualitzades es concretarà amb el professorat a través del campus virtual.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 27 | 1,08 | 2, 3, 4, 6 |
Pràctiques d'aula | 6 | 0,24 | 1, 2, 6 |
Pràctiques de camp | 5 | 0,2 | 3, 4, 5, 6 |
Pràctiques de laboratori | 12 | 0,48 | 1, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi i estudi del material bibliogràfic | 60 | 2,4 | 2, 3, 4, 6 |
Resolució de problemes i preparació de treballs | 25 | 1 | 1, 2, 6 |
Aquesta assignatura té un procés d'avaluació continuada al llarg de tot el curs que inclou més de tres activitats avaluatives de tipologies diferents. Cap d'elles representa més del 50% de la qualificació final.
1.- Teoria:
2.-Pràctiques d'aula:
S'avaluen tant els treballs que s'han de presentar els dies de pràctica d'aula, com les activitats (grupals i individuals) que es desenvolupen al llarg de la pràctica. Aquesta activitat no té possibilitat de recuperació. La nota corresponent als seminaris té un pes global del 20% de la nota final.
3.- Pràctiques: L'assistència a les sessions de pràctiquesés obligatòria. En finalitzar cada pràctica, l'alumnat realitzarà una prova individualitzada que avaluï l'aprofitament i la consecució de les competències específiques de cada pràctica. Cadascuna de les parts (Artròpodes i Cordats) tindrà un valor del 10% a la nota final. Per tant el pes global de les pràctiques serà d'un 20% a la nota final. Aquesta activitat no té possibilitat de recuperació.
Consideracions finals:
La qualificació mínima global necessària per superar l'assignatura és de 5 sobre 10.
Per participar en la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Els estudiants que no puguin assistir a una prova d'avaluació individual per causa justificada i aportin la documentació oficial corresponent, tindran dret a realitzar la prova en qüestió en una altra data.
*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial I (final I) | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Examen parcial II (final II) | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Pràctiques | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6 |
Pràctiques d'aula | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6 |
ARTRÒPODES:
Armengol J. et al. 1986. Història Natural dels Països Catalans. Enciclopèdia Catalana. Vol. 9.
Barrientos J.A. 2004. Curso Práctico de Entomología. Servei de Publicacions de la UAB.
Blas M. et al. 1986. Història Natural dels Països Catalans. Enciclopèdia Catalana. Vol. 10.
Krantz G.W. and Walter D.E. 2009. A manual of Acarology. Texas Tech University Press. 3rd ed.
Grimaldi D. and Engel M.S. 2005. Evolution of the Insects. Cambridge University Press. 1st ed. (accessible on-line i descarregable en pdf des del web de la Biblioteca de la UAB)
Gullan P.J. and Cranston P.S. 2010. The Insects: an outline of entomology. Blackwell. 4th ed.
CORDATS:
De luliis G. and Pulerà D. 2019. The dissection of Vertebrates. Elsevier/Academic Press. 3rd ed. (accessibleon-line i descarregable en pdf des del web de la Biblioteca de la UAB)
Hildebrand M. et al. 2001. Analysis of Vertebrate structure. Wiley. 5th ed.
Kardong K.V. 2018. Vertebrates: comparative anatomy, function, evolution. McGraw-Hill Education. 8th ed.
Kent G.C. and Carr R.K. 2001. Comparative anatomy of the Vertebrates. McGraw Hill. 9th ed.
Pough F.H. 2019. Vertebrate life. Oxford University Press. 10th ed.
Weichert C.K. y Presch W. 1981. Elementos de anatomía de Cordados. McGraw-Hill. 2a ed.
Pàgines web:
• Adena/World Wildlife Found: http://www.wwf.es/
• Animal Diversity Web: http://animaldiversity.ummz.umich.edu/
• ARKive, Images of life on Earth: http://www.arkive.org
• Biodidac: http://biodidac.bio.uottawa.ca
• California Academy of Sciences: http://www.calacademy.org
• Comissió Internacional de Nomenclatura Zoològica: http://www.iczn.org/
• Enciclopedia Virtual de los Vertebrados Ibéricos: http://www.vertebradosibericos.org/
• FishBase: http://www.fishbase.org
• Ibero Diversidad Entomológica Accesible: http://sea-entomologia.org/IDE@/
• Museu Nacional de Ciències Naturals de Madrid (CSIC): http://www.mncn.csic.es/
• Natural History Museum, Londres: http://www.nhm.ac.uk/
• The Ant Wiki: https://www.antwiki.org/wiki/Welcome_to_AntWiki
• The Bug Guide: https://bugguide.net/node/view/15740
• Zoología de los artrópodos (wikiversidad): https://es.wikiversity.org/wiki/Zoolog%C3%ADa_de_los_artr%C3%B3podos
No s'utilitza programari específic en aquesta assignatura.