Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OB | 2 | 1 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OB | 2 | 1 |
És recomanable haver cursat amb profit Literatura Catalana del segle XX (I i II).
L’objectiu del curs és presentar un panorama general de la narrativa catalana des del començament del segle XX fins als anys setanta, a través d’una sèrie de lectures significatives que donin raó de l'evolució històrica i estètica del gènere.
L’assignatura combina la formació en història de la literatura amb la formació lectora i, doncs, l’estudiant, a l’acabament del curs, haurà de ser capaç de:
a) Demostrar coneixements bàsics sobre la història de la novel·la catalana del segle XX.
b) Demostrar un bon nivell de lectura, anàlisi i comprensió de la ficció i dels textos crítics i teòrics.
c) Escriure anàlisis elementals sobre textos literaris servint-se de de fonts secundàries.
d) Servir-se de fonts secundàries adequadament.
d) Expressar opinions ben fonamentades sobre els textos estudiats a classe.
1.1.Novel·la i conte: la recerca de noves formes.
1.2. Els models narratius del modernisme.
2.1. L’estètica arbitrària i els intents d’adaptació dels gèneres narratius.
2.2. Iniciatives paral·leles: literatura de consum.
3. La narrativa entre 1925 i 1939.
3.1. El debat sobre la novel·la i el mercat literari.
3.2. Nous models narratius.
4. La postguerra.
4.1. Les veus de l’exili.
4.2. Estratègies narratives des de l’interior: recomposicions i innovacions.
5. Els anys 60: mitificacions i engatjaments.
6. El darrer tram del segle: narratives generacionals i de gènere. Integrats i desintegradors.
* El pla d’estudis dels graus filològics combinats està en procés d’actualització de manera que aquesta assignatura s’imparteix amb docència alternativa amb l’assignatura “La Narrativa: de Víctor Català a Mercè Rodoreda". En podeu consultar la guia docent a la fitxa web del Grau de Filologia Catalana: estudis de literatura i lingüística"
1. Classes magistrals
2. Comentari de lectures a classe
3. Debats i exposicions
4. Treball autònom
5. Exercicis
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició oral sobre exemples addicionals i fragments crítics, seguint un guió supervisat per la professora | 11 | 0,44 | 6, 14 |
Exposició per part de la professora dels punts del programa: contextualització de les lectures escollides. | 35 | 1,4 | 3, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Debat sobre les lectures del curs | 15 | 0,6 | 3, 5, 6 |
Elaboració de comentaris de textos literaris amb assistència tutorial | 30 | 1,2 | 4, 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi | 20 | 0,8 | 1, 3, 5, 6 |
Recerca i sistematització de recursos bibliogràfics i documentals. | 10 | 0,4 | 1, 6 |
Per poder aprovar l'assignatura caldrà treure una nota mínima de 5, un cop ponderats els percentatges de totes les activitats d'avaluació. L'estudiant rebrà la qualificació de NA (no avaluable) sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació. Es tindrà en compte l'ús correcte de la llengua en les qualificacions. No s'admetran treballs presentats fora de termini. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast. L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta ser 0. Procediments de revisió: els estudiants tenen dret a revisar els seus exercicis amb la professora en una tutoria personal, en horari data concertades, en el termini de dues setmanes un cop hagin estat qualificats. Només es podrà recuperar la prova escrita. L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l'assignatura, s’haurà hagut d'obtenir una mitjana entre 3,5 i 4,9. La recuperació consistir en un examen. La qualificació final, en cas d'aprovar, serà 5. . |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control de lectures | 10% | 0,5 | 0,02 | 6, 11, 13, 14 |
Exercicis (individuals o en grup) | 30% | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14 |
Participació activa | 10% | 7 | 0,28 | 2, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14 |
Prova escrita | 50% | 5,5 | 0,22 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Bibliografia provisional
R.M. ALBÉRES, Histoire du roman moderne, Paris, Éditions Albin Michel, 1961. Versió castellana: Historia de la novela moderna, México, UTEHA, 1966.
Andrés AMORÓS, Introducción a la novela contemporánea, Madrid, Cátedra, 1981.
Mijail BAJTIN, Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus, 1989.
M. BAQUERO GOYANES, Estructuras de la novela actual, Barcelona, Planeta, 1970.
Enric BOU (dir.), Panorama crític de la literatura catalana, vols. V i VI: segle XX, Barcelona, Vicens Vives, 2010.
Jordi CASTELLANOS, Literatura i societat. La construcció d'una cultura nacional, Barcelona, L'Avenç. 2013.
Jordi CASTELLANOS, "Estudis, edicions, escrits", Els Marges, Número extraordinari, 2013.
Leon EDEL, The Modern Psycological Novel, Gloucester, Peter Smith, 1972, 1n ed.: The Psycological Novel. 1900-1950 (1955).
Pere GABRIEL (dir.), Història de la Cultura Catalana, vols. IX i X, Barcelona, Edicions 62, 1998-1999.
Joaquim MOLAS (dir.), Història de la literatura catalana. Part Moderna, vols. VIII, IX, X, XI Barcelona, Editorial Ariel, 1986-1988.
Joaquim MOLAS, Obra crítica, 2 vols., Barcelona, Edicions 62, 1995-1999.
Jordi SARSANEDAS, Cita de narradors, Barcelona, Selecta, 1958.
Enric SULLÀ (ed.), Poètica de la narració,Barcelona, Editorial Empúries, 1985.
Enric SULLÀ (ed.), Antología de textos del siglo XX, Barcelona, Crítica, 1996.
Jean-Yves TADIÉ, Le roman au XXe. Siècle, Paris, Pierre Belfond, 1990.
Joan TRIADÚ, La novela catalana de postguerra, Barcelona, Edicions 62, 1982.
Antonio VILANOVA, Auge y supervivencia de una cultura prohibida. Literatura catalana de postguerra, Barcelona, Destino, 2005.
Alan YATES, Una generació sense novel·la?, Barcelona, Edicions 62,1975.