Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 2 | 2 |
No es necessiten requisits previs
- Aprendre el vocabulari bàsic del llenguatge cinematogràfic
- Aplicar aquest llenguatge a l'anàlisi de les pel·lícules
- Conèixer els principals enfocaments teórics i metodològics de la historiografia del cinema
I. Anàlisi del film i llenguatge cinematogràfic
1. Descripció: fitxa tècnica i artística i context de producció
2. Anàlisi:
2.1. Anàlisi de la representació: codis visuals, codis sonors, elements profílmicos, codis sintàctics
2.2. Anàlisi de la narració: diégesis i relat, espai i temps cinematogràfics, narrador i punt de vista.
2.3. Anàlisi dels continguts
3. Interpretació: recepció crítica i valoració estètica global i raonada
II. Teories, enfocaments i metodologies
1. Les teories dels cineastes
2. Estètiques formalistes: Hugo Münsterberg, Rudolf Arnheim i Béla Balázs
3. Fenomenologia: Siegfried Kracauer, André Bazin, Edgar Morin, Gilles Deleuze
4. De la psicologia a la semiòtica: Jean Mitry i Christian Metz
5. Psicoanàlisi, teoria de l'aparell i teoria feminista
- Classes teòriques i pràctiques dirigides pel professor
- Visionat i cine-fòrum de films
- Lectures, treball i estudi personal
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
CLASES TEÓRICAS Y PRÁCTICAS | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
VISIONAT I COMENTARI DE FILMS | 58 | 2,32 | 6, 7, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI DELS CONTINGUNTS | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
LECTURES I TREBALL PERSONAL | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11 |
- Examen de teoria del cinema (35%)
- Presentació oral: anàlisi del film (35%)
- Visionat i comentari de pel·lícules (30%)
- Docència virtual: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
- Revisió: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
- Recuperació: Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. L'activitat de visionat i comentari de films no serà recuperable.
- No evaluable: L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
- Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acted’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EXAMEN DE TEORIA DEL CINEMA | 35% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
PRESENTACIÓ ORAL: ANÀLISI DEL FILM | 35% | 9 | 0,36 | 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11 |
VISIONAT I COMENTARI DE FILMS | 30% | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Història del cinema
- AA.VV., Historia General del Cine (12 vols.), Cátedra, Madrid, 1995-1998
- Gubern, Romà, Historia del cine (2 vols.), Lumen, Barcelona, 1971
Anàlisi del film i lenguatge cinematogràfic
- Aumont, Jacques; Marie, Michel, Análisis del film, Paidos, Barcelona, 1993
- Bordwell, David; Thompson, Kristin, El arte cinematográfico, Paidos, Barcelona, 2002
- Magny, Joël, Vocabularios del cine, Paidos, Barcelona, 2005
Teories del cinema
- Arheim, Rudolf, El cine como arte, Paidos, Barcelona, 1996
- Aumont, Jacques, Las teorías de los cineastas, Paidos, Barcelona, 2004
- Bazin, André, ¿Qué es el cine?, RIALP, Madrid, 2004
- Casetti, Francesco, Teorías del cine, Cátedra, Madrid, 1994
- Deleuze, Gilles, La imagen-tiempo, Paidos, Barcelona, 1986
- Deleuze, Gilles, La imagen-movimiento, Paidos, Barcelona, 1984
- Kracauer, Siegfried, Teoría del cine, Paidos, Barcelona, 1999
- Metz, Christian, El significante imaginario, Paidos, Barcelona, 2001
- Mitry, Jean, Estética y psicología del cine, Siglo XXI, Madrid, 2002
- Morin, Edgar, El cine o el hombre imaginario, Paidos, Barcelona, 2001
- Mulvey, Laura, Placer visual y cine narrativo, Universidad de Valencia, Valencia, 1988
- Sorlin, Pierre, Sociología del cine, Fondo de Cultura Económica, México, 1992
- Stam, Robert, Teorías del cine, Paidos, Barcelona, 2001
- Moodle
- Teams