Logo UAB
2021/2022

Sociologia general

Codi: 100474 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ancor Mesa Mendez
Correu electrònic:
Ancor.Mesa@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

 

Objectius

Aquesta assignatura introduirà l'estudiant de Criminologia en la perspectiva sociològica. Per això, es treballaran conceptes i teories principals de la sociologia amb relació a la ciència criminològica i s'aproparà a les seves eines de interpretació fonamentals. L'objectiu d'aquesta assignatura i la seva metodologia docent es focalitza en la comprensió dels fenòmens socials vinculats amb la criminologia, analitzant les bases socials de la delinqüència, el crim i la victimologia. Finalment, aquesta assignatura vol fomentar la reflexió crítica sobre l'ésser humà i les condicions socials que l'envolta, també lligades al canvi social, les normes i institucions que les regulen.

Competències

  • Analitzar el conflicte i la criminalitat utilitzant les teories criminològiques i els seus fonaments psicològics i sociològics.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes i els fonaments psicològics, pedagògics i sociològics de la criminologia.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Explicar les bases sociològiques aplicades a la criminologia.
  2. Redactar un treball acadèmic.
  3. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  4. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar les bases sociològiques per analitzar situacions de criminalitat.

Continguts

1. La sociologia com a disciplina

La sociologia en el marc de les ciències socials i com a eina per a l'estudi del canvi social i de la intervenció sobre la desviació, el control i els grups humans. 

2. Conceptes bàsics de la sociologia per a la ciència criminològica

Sociabilitat, socialització i desviació.  Rols socials i agents de socialització. Cultura, institucions i normes socials.

3. Grans debats històrics de la sociologia

L'anomia des del funcionalisme a l'estructuralisme. Fons de desigualtats socials, des de d’Il·lustració, el marxisme i teories contemporànies. Poder i control social: Durkheim, Weber, Foucault. La responsabilitat social des d'Hannah Arendt fins a Nancy Fraser. L'estudi de la subjectivitat a partir de Mead i l'interaccionisme simbòlic.

4. L'anàlisi sociològic aplicat als temes criminològics actuals

Migració, racisme i criminalització. Terrorisme, violència y pacifisme. És el crim una qüestió masculina i la victimització una qüestió femenina? El ciberdelicte, noves formes de delicte en internet i en les xarxes socials.

Metodologia

El contingut d'el curs serà desenvolupat pel professorat a través de classes magistrals i discussions a classe. Els seminaris abordaran continguts teòrics i pràctics, treballant sobre textos i audiovisuals, fent dinàmiques i presentacions dirigides pel professorat. Aquestes classes implicaran treball individual i en petits grups. S'haurà d'entregar un treball de síntesi relacionat amb el temari. També s'hauran de lliurar els exercicis pràctics plantejats durant el curs.  S'haurà de lliurar el treball de síntesi.  El discurs dels estudiants serà avaluat positivameente com una evidència que l'estudiant entén la matèria i utilitza adequadament la metodologia científica.

El professorat a més destinarà aproximadament uns 15 minuts d'alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 19,5 0,78 1, 3, 6, 7
Seminaris. Treball en petits grup. 19,5 0,78 1, 3, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Anàlisi i estudi de lectures i documents. Preparació de l'examen. 54 2,16 1, 2, 3, 5, 7
Examen 5 0,2 1, 2, 3, 5, 7
Preparació dels temes de treball oral i escrit, expressió correcta a l'aula 52 2,08 1, 3, 5, 6, 7

Avaluació

L'assignatura exigeix una assistència regular a les classes teòriques i pràctiques, així com el treball continuat de l'estudiant.

1.  Les activitats d'avaluació són el lliurament de pràctiques, un treball de síntesi final  i la realització d'un examen final.

2. L'alumnat haurà d'assistir a l'almenys a el 80% de les classes (sense comptar les absències justificades). Les absències només poden justificar-se per raons de malaltia, força major i altres raons acadèmiques prèviament autoritzades per l'equip docent.

3. Les pràctiques seran obligatòries, totes elles rebran qualificacions de l'professorat encarregat. Les pràctiques no lliurades o qualificació insuficient no podran recuperar-se. Totes s'han de fer en grup d'entre 3 i 5 persones.

4. El treball de síntesi serà desenvolupat durant el curs amb supervisió de l'professorat a través de les tutories necessàries. L'alumnat ha de sol·licitar totes les tutories i suport siguin necessàries per desenvolupar un treball de qualitat. S'ha de dur a terme induvidualmente. Es pot triar un treball de reflexió teòrica / anàlisi empírica d'entre els temes de la guia docent o escollit per l'alumnat prèvia negociació amb el professorat.

5. Recuperacions. L'estudiant que no superi alguna part podrà recuperar-la en la data prevista pel centre.

6. Copia o intentar copiar en l'examen suposarà suspendre amb un zero, així com la pèrdua de el dret a qualsevol recuperació. Els indicis de plagi en les pràctiques o que no puguin justificar-se amb argumentacions raonables suposaran suspendre l'assignatura amb un zero i la pèrdua de el dret a la recuperació.

7. Les classes començen puntualment. L'alumnat ha de ser puntual.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 0 0 1, 2, 3, 5, 7
Exercicis de pràctiques 30% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7
Treball de síntesi 30% 0 0 1, 2, 3, 5, 7

Bibliografia

Manuals de referència 

Downes, David i Rock, Paul (2007). Sociología de la desviación. Una guía sobre las teorías del delito.  Editorial Gedisa.

Giddens, Anthony (1999). Sociología.  Alianza Editorial. 

Manuals de consulta

Berger, Peter (2006). La construcción social de la realidad.  Amorrortu.

Giner, Salvador (2007). Historia del pensamiento social. Ariel.

Macionis, John i Plummer, Ken (2001). Sociología. Prentice Hall.

Ramírez, Sagrario (2006). La sociología. UOC

Torrente, Diego (2001). Desviación y delito. Alianza Editorial. 

Bibliografia complementària

Almeda Samaranch, Elisabet i Bodelón González, Encarna (Ed.) (2007). Mujeres y castigo: un enfoque socio-jurídico y de género.  Dykinson.

Arendt, Hannah (2003). Eichmann en Jerusalén. Un estudio acerca de la banalidad del mal.  Lumen.

Foucault, Michel (2002). Vigilar y Castigar.  Siglo XXI

Goffman, Erving (1995). Estigma. La identidad deteriorada.  Amorrortu editores.

Sassen, Saskia (2010). Territorio, autoridad yderecho. Katz. 

Sen, Amartya (2004). Nuevo examen de la desigualdad. Alianza Editorial.

Smith, Susan J. (1987). Fear of crime: beyond a geography of deviance. Progress in Human Geography, 11(1), 1-23.

Whitson, Jennifer i Haggerty, Kevin (2008). Identity theft and the care of the virtual self. Economy and Society, 37(4), 572-594.

Programari

No hi ha programari específic.