Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 2 | 1 |
2500241 Arqueologia | OT | 3 | 0 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 | 0 |
2503702 Ciències de l'Antiguitat | OT | 4 | 1 |
Bon nivell de lectura de llengües estrangeres (anglès, italià, francès).
L'estudiant rebrà els coneixements per identificar les produccions artístiques romanes.
Es proporcionaran els coneixements fonamentals d'índole estilístic, tècnic, iconogràfic i històric d'aquestes produccions, capacitant l'estudiant perquè les sàpiga analitzar, relacionar i emplaçar en els successius períodes que es tractaran.
1. Contextualització espacial, històrica i cronològica.
2. Gèneres
Arquitectura
Escultura
Pintura
Mosaic
Arts decoratives i del luxe.
3. Artistes i comitents.
4. Contextos i temes.
- Classes teòriques.
- Aprenentatge per tasques: Elaboració de treballs i presentacions a classe a partir de la documentació bibliogràfica i d'altres recursos d'informació especialitzada.
- Tutorials a través del Moodle.
- Tutorització de les activitats supervisades i del treball individual de l'estudiant.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques a l'aula | 43,5 | 1,74 | 1, 3, 7, 15, 19, 27, 44, 48 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories integrades de suport a l'aprenentatge i a l'elaboració del treball. Aprenentatge basat en reptes | 5 | 0,2 | 1, 3, 7, 15, 19, 27, 48 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs, consultes documentals i de bibliografia, estudi personal | 70 | 2,8 | 1, 3, 7, 15, 19, 27, 44, 48 |
Activitats
Aclariments
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
La/el docent informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de l'examen.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat cap activitat d’avaluació.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició a classe sobre un tema treballat en grup | 35% | 26,2 | 1,05 | 33, 49, 50, 52, 53 |
Prova escrita | 50% | 1,3 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 27, 28, 29, 30, 31, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 44, 45, 46, 48 |
Tasca de reforç de conceptes | 15% | 4 | 0,16 | 1, 5, 7, 14, 15, 21, 25, 26, 27, 30, 32, 34, 41, 42, 43, 47, 49, 51 |
AA.VV. (1981-1998): Lexicon Iconographicum Mytologiae Classicae (= LIMC), vols. I-VIII, Zurich-Munich.
AA.VV. (2006): Couleurs et mattières dans l'antiquité: textes, tecniques et pratiques, Paris.
Andreae, Bernard (1984): Arte romano, Roma.
Baldasarre, Ida et alii (2002): Pittura romana: dall'ellenismo al tardo-antico, Milano.
Baratte, François (1996): L'Art romain: histoire de l'art antique, Paris.
Barbet, Alix (1985): La Peinture murale romaine: les styles décoratives pompéiens, Paris.
Bianchi Bandinelli, Ranuccio (1970): Roma centro de poder, Madrid.
Bianchi Bandinelli, Ranuccio (1971): Roma el fin del arte antiguo, Madrid.
Bianchi Bandinelli, Ranuccio (1973): Storicità dell'arte classica, Bari.
Bianchi Bandinelli, Ranuccio (1981): Del Helenismo a la Edad Media, Madrid.
Borg, Barbara E. (2015): A companion to Roman Art, Chichester.
Dunbabin, Katherine (1999): Mosaics of the Greek and Roman World, Oxford.
Elsner, Jas (2007): Roman Eyes: Visuality and Subjectivity in Art and Text, Princeton-Oxford.
Falcón Martínez, Constantino et alii (1997): Diccionario de mitología clásica, 2 vols., Madrid.
Friedland, Elisa A.et alt. (2015): The Oxford Handbook of Roman Sculpture, Oxford.
Fejfer, Jane (2008): Roman portraits in context, Berlin-New York.
Giuman, Marco (2013): Archeologia dello sguardo, Roma.
Gros, Pierre (1996): L'Architecture romaine I, Paris.
Gros, Pierre (2001): L'Architecture romaine II, Paris.
Gros, Pierre - Torelli, Mario (1994): Storia dell'urbanistica. Il mondo romano, Roma-Bari.
Grossman, Janet (2003): Looking at Greek and Roman sculpture in stone: A guide to terms, styles and techniques, Los Angeles.
Henig, Martin (1985): El arte romano, Barcelona.
Hölscher, Tonio (1987): Il linguaggio dell'arte romana, Torino.
Hölsher, Tonio (2018): Visual power in Ancient Greece and Rome. Between art and social reality, Berkeley.
Kleiner, Diana (1993): Roman Sculpture, Nova York.
Kousser, Rachel M. (2008): Hellenistic and Roman sculpture. The allure of the classical, Cambridge.
Lancha, Janine (1997): Mosaïque et culture dans l'Occident romain, Ier.- Vè. siècles, Rome.
López Barja de Quiroga, Pedro et alii (2004): Historia de Roma, Madrid.
L'Orange, Hans Peter (1972): Art forms an civic life in the late Roman Empire, Princeton.
Marta, Roberto (1985): Architettura romana. Tecniche costruttive e forme architettoniche del mondo romano, Roma.
Marconi, Clemente (2015): The Oxford handbook of Greek and Roman art and architrecture, New York.
Mattingly, David J. (2011): Imperialism, power and Identity. Experiencing the Roman Empire, New Jersey.
Ocampo, Estela (1988): Diccionario de términos artísticos y arqueológicos, Barcelona.
Sauron, Gilles (2000): L'Histoire végétalisé. Ornement et politique a Rome, Paris.
Scott, Michael (2013): Space and Society in the Greek and Roman Worlds, Cambridge.
Squire, Michael (2016): Sight and the Ancient Senses, Londres.
Turcan, Robert (1995): L'Art romain dans l'histoire: six siècles d'expressions de la romanité, Paris.
Zanker, Paul (1992): Augusto y el poder de las imágenes, Madrid.
--