Logo UAB
2021/2022

Treball de Final de Grau

Codi: 100391 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500501 Història OB 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Bernat Hernandez
Correu electrònic:
Bernat.Hernandez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

L’estudiant pot matricular-se del seu Treball de Fi de Grau un cop superats 160 crèdits; dels quals, obligatòriament, tots els corresponents al primer curs. Tanmateix, es recomana matricular-lo durant l'últim any d'estudis del Grau.

Objectius

El TFG és un treball que ha de permetre una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades a cada títol. L'objectiu principal, segons la memòria del grau d'Història, és la realització d'un treball de síntesi bibliogràfica (en format d'estat de la qüestió o d'assaig) o d'un treball sobre material documental, al voltant de qualsevol de les matèries del grau.

Un professor tutoritzarà el treball i orientarà l'alumnat durant el procés d'elaboració. Els treballs hauran de tenir un caràcter original i es realitzaran de forma individual. L'alumnat haurà de demostrar que ha assolit les competències i és capaç d'aplicar els resultats d'aprenentatge bàsics adquirits durant la seva formació acadèmica a la Facultat (raonament crític, comunicació escrita i oral efectiva, alt grau d’autonomia en la recerca bibliogràfica i de dades, i en l’elaboració, argumentació i defensa del TFG, etc.). El TFG ha de ser un treball fonamentalment acadèmic, no pas un treball de recerca en el sentit estricte, caràcter reservat per al Treball de Fi de Màster de postgrau.
 

Competències

  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  2. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  3. Fer recerca en relació amb una problemàtica de caràcter històric.
  4. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  5. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  6. Plantejar les qüestions clau d'un problema històric.
  7. Resoldre problemes de manera autònoma.
  8. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  9. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

El TFG consisteix en:

  • L’elaboració i presentació d’un tema que permeti una avaluació global i sintètica de les competències bàsiques i generals associades al grau d'Història.
  • La recerca de bibliografia, la selecció i anàlisi crítica de la literatura específica del tema escollit.
  • El plantejament del marc teòric, hipòtesis i conclusions.
  • La presentació escrita i oral del treball.

El TFG ocuparà una extensió final d’entre 30 i 34 pàgines (2.100 caràcters/pàgina); és a dir, entre un mínim de 63.000 i un màxim de 70.000 caràcters (inclosos els espais). Aquesta extensió inclou tot el TFG: títol, índex, resums (d'un màxim de 900 caràcters, inclosos els espais, en la llengua de redacció del TFG i en anglès) i 5 paraules claus (en la llengua de redacció del TFG i en anglès), text general, notes, bibliografia, annexos amb mapes, il·lustracions o documentació. El format de lletra que s'ha d'utilitzar obligatòriament és Times New Roman 12. La bibliografia i les notes s'han de referenciar obligatòriament amb el Manual d'Estil Chicago, que teniu disponible en aquesta referència.

Les extensions mínimes i màximes han de respectar-se exactament per part de l'alumnat i no complir-les pot implicar la no avaluació del TFG.

Metodologia

Programació de l'assignatura. Tot i constar com assignatura semestral, atesa la presentació pública del TFG al final del segon quadrimestre, el cronograma d'elaboració és anual. Les sessions de tutoria es tindran al llarg del curs acadèmic anual. Durant el curs, el coordinador del grau convocarà una sèrie de reunions per explicar els objectius del treball a realitzar i el procediment d'assignació dels tutors. La versió final del TFG serà lliurada al tutor impresa (2 còpies) i en format electrònic com a data màxima el dia 27 de maig de 2022. En la mateixa data, també s'haurà d'enviar una còpia en pdf a l'espai moodle de l'assignatura, que servirà de constància oficial de lliurament per a la coordinació del grau.

Tria de tutor i treball. La tria de temàtica de treball és lliure per l'alumnat, que podrà també sol·licitar la direcció d'un professor concret de la titulació d'Història. Serà decisió última del professor l'acceptació de la tutoria del TFG. D'altra, existeixen unes limitacions particulars del nombre de TFG que poden ser assumits per cada professor en algunes àrees de coneixement, que seran comunicades en les sessions informatives. L'assignació final de tema i tutor la comunicarà oficialment el coordinador del grau.

Desenvolupament de tutories. Tenint en compte la diversitat de temàtiques i metodologies dels TFG, existeix un protocol de desenvolupament de tutories que és alhora una planificació de tasques per a alumnes i professors. La pauta mínima de quatre tutories serà la següent:

  1. Una primera tutoria per a concretar amb l’alumne el tema del TFG, delimitar-lo i establir un calendari aproximat perala realització de les diferents tasques que s’hauran de fer, i amb les tutories corresponents. En aquesta primera tutoria, s’encarregarà a l’alumne que cerqui la bibliografia necessària per fer el treball.
  2. En una segona tutoria, es comentarà (i, en el seu cas, completarà) la bibliografia aportada per l’alumne. A continuació se li recomanaran unes primeres lectures que li permetin fer un primer esquema del treball, se li proporcionaran orientacions metodològiques i es fixarà un termini aproximat per a la seva realització.
  3. En una tercera tutoria es comentarà i ajustarà l’esquema del treball que l’alumne hagi realitzat. Es fixarà un termini aproximat per al lliurament d’una part del treball ja redactada completament, que inclogui l’aparell crític i, si és el cas, les gràfiques,  els annexos, etc., adients. L’extensió d’aquest text no podrà excedir 1/3 de l’extensió final del treball (és a dir, haurà de tenir uns 8-9 fulls)
  4. En una quarta tutoria, el tutor comentarà detalladament el text, per tal que l’alumne sigui ben conscient dels aspectes positius i/o millorables de la seva feina, tant des del punt de vista formal com del contingut.
  5. A partir d’aquí, es podran fer (o no) més tutories per a resoldre consultes concretes, dubtes que puguin anar sorgint i, especialment, per a l’establiment de les conclusions finals. El text no es revisarà de nou abans de l’avaluació.

En algun moment abans de la defensa oral del TFG, el tutor haurà de donar pautes a l’alumne sobre el desenvolupament d’aquest acte, amb recomanacions sobre la millor forma de fer la presentació oral. 

De cadascuna d'aquesta tutories n'haurà de quedar constància, mitjançant la signatura de l'alumnat d'un formulari que la coordinació del grau proporcionarà als tutors. L'assistència de l'alumnat a aquestes quatre tutories mínimes és obligatòria. L'incompliment d'aquesta norma pot derivar en la no avaluació del TFG.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 2, 3, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Treball personal d'elaboració del treball de fi de grau 142 5,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

            D'acord amb el protocol de la Facultat de Filosofia i Lletres, l'avaluació del TFG en el seu format escrit i en la seva exposició pública estarà a càrrec d'una comissió integrada per dos professors. La comissió serà aprovada per la coordinació del grau d'Història, a proposta del professor tutor. Un dels membres pot ser el tutor que ha dirigit el TFG. La nota final de cada TFG queda establerta a partir dels següents percentatges:

  • Un 70% de la nota queda valorat a partir de la memòria escrita. Una part d'aquesta nota tindrà en compte el seguiment de les tutories al llarg del curs i els aspectes formals de presentació del TFG (correcció ortogràfica, sintàctica o lèxica -la penalització pot ser d'entre 0,1-0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final- i d'expressió escrita, citacions bibliogràfiques i documentals, ús de terminologia i vocabulari històric). Es podrà aplicar una penalització de 0,10 punts per falta sintàctica o ortogràfica, fins a un màxim de 2 punts sobre la nota final. Les faltes repetides descompten.
  • El 30% restant de la nota queda valorat a partir de l'exposició pública del TFG per part de l'alumne davant de la mateixa comissió de dos professors. La coordinació del grau d'Història assignarà data i lloc de lectura pública del TFG. La presentació per part de l'alumnat tindrà una durada màxima de 15 minuts. La comissió podrà formular preguntes i demanar aclariments sobre el TFG durant l'acte de presentació. De forma orientativa, la comissió atendrà els valors expositius, recursos instrumentals i de suficiència expressiva de l'alumne, d'acord amb els següents punts:
    • Oralitat (Es tracta d'avaluarels aspectes de l'exposició oral (explicació entenedora, vocabulari correcte i adient, coherència del discurs, gestualitat, ritme explicatiu...). En general, es valorarà la idoneïtat de la manera d’explicar el TFG;
    • Recursos expositius. (Es tracta d'avaluar la relació entre el discurs i els mitjans emprats per facilitar la seva comprensió: adequació i complexitats dels suports informàtics o tècnics emprats, precisió i correcció dels materials, originalitat i novetat comunicativa...). En general, es valorarà l'aptitud en l'elecció i ús dels recursos expositius;
    • Estructura (Es tracta d'avaluar l'estructura en la planificació de l'exposició). En general, es consideraran elements com l'equilibri entre les idees i tesis exposades, la claredat i el temps emprat, el ritme del discurs o la gestualitat adient;
    • Interès (Es tracta d'avaluar l'interès que ha suscitat l'exposició del tema). En general, hom valorarà la suficiència i personalitat en convèncer de la importància dels treball i dels seus resultats.

          En el cas que l'exposició pública no es pugui fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB.

En relació a la concessió de la qualificació de Matrícula d'Honor (MH). L'assoliment d'un 9-10 sobre 10 com a nota final implicarà una qualificació d'Excel·lent. Els TFG avaluats amb Excel·lent, que siguin proposats a nota màxima de MH per les comissions, passaran a ser considerats per una altra comissió específica. Aquestacomissió decidirà la concessió de la  qualificació de MH d'acord amb les disposicions administratives. La comissió examinarà el TFG, així com l’informe raonat i valoratiu elaborat pel tutor. Basarà la prelació final en un còmput que tingui en compte un 75% la nota delTFG i en un 25% la nota de l’expedient de l’alumne dels dos últims cursos (3r i4t).

Segons proposta raonada del tutor del TFG, d'acord amb la comissió d'avaluació i el vistiplau de la coordinació, es podrà demanar permís als autors qualificats amb MH perquè llurs TFG siguin publicats al Dipòsit Digital de Documents de la Universitat Autònoma de Barcelona. El servei de Biblioteques proporciona tutorials sobre l'adaptació formal dels TFG als requisits de l'edició digital.

Tot TFG que no sigui avalat pel tutor, que no compleixi els requisits mínims o màxims d'extensió formal o que no es presenti en les dates i formats de lliurament establerts serà considerat "No avaluable". També serà considerat "No avaluable" tot TFG que incompleixi el calendari mínim de tutories o no hagi passat per l'acte d'exposició pública en la data assignada.

El TFG només té una convocatòria i no pot ser recuperat.

Si el professorat en qualsevol moment de l’avaluació d’un TFG detecta un plagi evident, qualificarà el TFG amb un zero, en aplicació del compromís que l’estudiant signa en el moment de la matrícula de respectar les regles sobre l’originalitat dels treballs. 

El TFG està sotmès als mateixos processos de revisió ordinària i revisió extraordinària de qualsevol altra assignatura del grau.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Contingut teòric del treball 70% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Exposició oral i pública del treball 30% 0,5 0,02 1, 8

Bibliografia

BARZUN, Jacques i GRAFF, Henry F.. The Modern Researcher. Philadelphia, 1992.

BOULOGNE, Arlette. Comment rédiger une bibliographie. París, 2004.

CLANCHY, John i BALLARD, Brigid, Cómo se hace un trabajo académico. Guía práctica para estudiantes universitarios, 2a edició. Zaragoza, 2000.

CREME, Phyllis i LEA, Mary L., Escribir en la universidad. Barcelona, 2000.

DÍAZ SÁNCHEZ, María Eugenia i MÁRQUEZ PÉREZ, Aida. A Manual for Writing Research Papers. With a Guide to Using Internet Sources. Salamanca, 2001.

ECO, Umberto, Cómo se hace una tesis. Barcelona, 2007.

Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos:conocimientos y estrategias. Barcelona, 2007.

FERRER, Virginia, CARMONA, Moisés i SORIA, Vanessa (eds.). El Trabajo de Fin de Grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid, 2012.

FRAGNIÈRE, Jean-Pierre. Comment reussir un mémorie. Comment presenter une thèse. Comment rédiger un rapport. París, 1986.

GALLEGO FERNÁNDEZ, Antonio. Ser doctor. Cómo redactar una tesis doctoral. Madrid, 1987.

GONZÁLEZ GARCÍA, Juana, LEÓN MEJÍA, Ana i PEÑALBA SOTORRÍO, Mercedes. Cómo escribir un Trabajo de Fin de Grado. Algunas experiencias y consejos prácticos. Madrid, 2014

Guia didàctica del discurso académico escrito ¿Cómo se escribe una monografía? Madrid, 2001.

Guia práctica para la elaboración de un trabajo científico. Bilbao, 1994.

GUITTON, Jean. El trabajo intelectual. Madrid, 1995.

HARVEY, Gordon. Cómo se citan las fuentes:[guía rápida para estudiantes]. Madrid, 2001.

HERNÁNDEZ, Bernat. Escriure Història a la Universitat. Universitat Autònoma de Barcelona, 2020 (online, català).

HERNÁNDEZ, Bernat. Writing History at University. Universitat Autònoma de Barcelona, 2021 (online, english).

ICART ISERN, Mª Teresa. Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona, 2001.

LENI-BAYLE, Martine. Écrire une recherche: mémorie ou these. Lyon, 2006.

Les referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índex. Bellaterra, 1994.

LICHTFOUSE, Eric, Rédiger pour être publié! Conseils pratiques pour les scientifiques. Paris, 2010.

MARTÍNEZ DE SOUSA, José. Diccionario de ortografía técnica:normas de metodología y presentación de trabajos científicos. Bibliológicos y tipográficos. Salamanca, 1987.

OLINA VILLAR, Juan José. Cómo hacer un trabajo final de carrera para los estudios de grado. Barcelona, 2010.

MORFAUX, Louis-Marie i PRÉVOST, Roger, Résumé & synthèse de textes. Méthode et exercices corrigés. París, 2004.

MUÑOZ-ALONSO LÓPEZ, Gemma. Técnicas de investigación en ciencias humanas. Madrid, 2003.

MURRAY, Rowena. Cómo escribir para publicar en revistas académicas. Barcelona, 2006.

ORNA, Elizabeth. Cómo usar la información en trabajos de investigación. Barcelona, 2001.

PHILLIPS, Estele M. La tesis doctoral: cómo escribirla y defenderla. Barcelona, 2008.

RIGO, Antònia i GENESCÀ, Gabriel, Tesis i treballs. Aspectes formals. Vic, 2000.

RIQUELME, Jesucristo. Canon de presentación de trabajos universitarios: modelos académicos y de investigación.Alicante, 2006.

RIVERA-CAMINO, Jaime. Cómo escribir y publicar una tesis doctoral. Madrid, 2014.

ROMANO, David. Elementos ytécnicas del trabajo científico, Barcelona, 1982.

SANCHEZ ASÍN, Antonio i d’altres, Trabajos de fin de grado y de postgrado. Guía práctica para su elaboración. Archidona, 2016.

SÁNCHEZ, Ricardo. Como publicar. Oviedo, 2000.

SANCHO, Jordi. Com escriure i presentar el millor treball acadèmic. Vic, 2014.

SANZ CAMAÑEZ, Porfirio et alii. Cómo se hace un trabajo académico en Historia. Madrid, 2021.

TOLCHINSKI, Liliana (coord.). La escritura académica a través de las disciplinas. Barcelona, 2013.

TOLCHINSKI, Liliana. Tesis, tesinas y otras tesituras. Barcelona, 2002.

TRIGO ARANDA, Vicente. Escribir y presentar trabajos en clase. Madrid, 2002.

 

Referències complementàries:

Recursos d'informació i metodologia en Història (Servei de Biblioteques de la UAB)

Argumenta. Competències lingüístiques i comunicatives en l'àmbit acadèmic

- Guia pràctica (català)

- Guía práctica (español)

- Practical guide to English usage (english)

Programari

*