Logo UAB
2021/2022

Conquesta i Colonització d'Amèrica (Segles XVI-XVIII)

Codi: 100348 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500501 Història OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Bernat Hernandez
Correu electrònic:
Bernat.Hernandez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Antonio Espino López

Prerequisits

Coneixements sumaris d’història moderna, especialment de la Monarquia Hispànica als segles XVI-XVIII.

Coneixements de geografia descriptiva.

Objectius

El tema, juntament amb el d'Història d'Amèrica Contemporània, conforma la matèria d'Història d'Amèrica del Grau en Història. Tenint en compte la seva extensió cronològica i el rang geogràfic a tractar, el fet que l’estudiant hagi d’afrontar una sèrie de problemes molt específics de la realitat panamericana estarà molt present. Per aquest motiu, l'objectiu principal de l'assignatura és que els estudiants puguin entendre els processos històrics fonamentals d'Amèrica ibèrica que expliquen la realitat actual del continent, bàsicament des del punt de vista de la història política, social i econòmica, basada en la primers temps de la conquesta i colonització d’Amèrica. També és un objectiu de la matèria, i per tant d’aquest tema, que els estudiants puguin interpretar les especificitats del món americà, correlacionades amb l’evolució de la història universal.

El contingut de l'assignatura serà sensible a aspectes relacionats amb la història cultural i la perspectiva de gènere.

Competències

  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  2. Coordinar el treball de caràcter interdisciplinari amb altres equips.
  3. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  4. Identificar i utilitzar de manera apropiada fonts d'informació per a la recerca històrica de l'Espanya contemporània.
  5. Identificar i utilitzar fonts d'informació per a la recerca històrica panhispànica.
  6. Llegir i interpretar textos historiogràfics o documents originals i transcriure, resumir i catalogar informació generada a l'època colonial.
  7. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  8. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  9. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  10. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
  11. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

 
1. Colom. Exploracions i conquesta a les Antilles.
 
2. La consolidació territorial a Índies, 1519-1571.
 
3. El món indígena davant la Conquesta. Els components socials de les Índies hispàniques.
 
4. Les bases econòmiques de l’imperi colonial hispànic.
 
5. Religió i cultura del món colonial.
 
6. Les transformacions del segle XVIII.

Metodologia

Assistència a classes teòriques dirigides pel professor.

Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professor.

Lectura comprensiva de textos.

Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.

Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.

Preparació de presentacions orals.

Estudi personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 39 1,56 3, 5, 9, 10
Exercicis pautats d'aprenentatge 7,5 0,3 5, 6
Seminaris i pràctiques dirigides 6 0,24 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 1, 2, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 45 1,8 3, 4, 5, 6
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i seminaris. Recerca de informació bibliogràfica 30 1,2 1, 3, 5, 6

Avaluació

50% Prova o proves escrites parcials: inclouran comentaris analítics sobre els textos i altres documents proposats (quadres, gràfics, mapes, imatges...) a classe.

40% Realització de treballs, assaigs, ressenyes i/o resums.

10% Asisstència i participació (aula i campus)

L'alumne que no realitzi tots els exàmens d'avaluacio programats a l'aula o no es presenti a activitats d'avaluació obligatòria per valor superior al 60% de la nota final serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la reavaluació.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

La recuperacio consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la reavaluació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la reavaluació és de 5,0 (Aprovat).

D'acord amb les orientacions de la coordinació del grau d'Història, a les proves escrites i treballs de curs de l'assignatura s'aplica una normativa sobre correcció ortogràfica i sintàctica. La penalització serà de 0,2punt per cada falta comesa sobre la nota final, finsa un màxim de tres punts descomptats. Les faltes repetides poden descomptar.

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Es tindran en compte els casos particulars deseguiment de l'assignatura que rebran un tractament específic.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació 10% 0 0 1, 7, 8, 10
Lliurament d'un treball 40% 4,5 0,18 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Proves escrites parcials 50% 3 0,12 1, 3, 5, 6, 10

Bibliografia

AMORES CARREDANO, Juan B. (coord.): Historia de América. Ariel, Barcelona, 2006.

BERNAND, Carmen i GRUZINSKI, Serge: Historia del Nuevo Mundo. Vols. I-II. FCE, México D.F., 1996-1999.

BERTRAND, Michei: L'Amérique ibérique. Des découvertes aux indépendances, París, Armand Colin, 2019.

BETHELL, Lesley (ed.): Historia de América Latina. Vols. I-IV. Ed. Crítica, Barcelona, 1990.

BRADING, David: Orbe Indiano: de la Monarquía Católica a la República Criolla, 1492- 1867, Fondo de Cultura Económica, México, 1991.

CERVANTES, Fernando: Conquistadores. A new history, Allan Lane, Londres, 2020. 

CESPEDES DEL CASTILLO, Guilermo: América hispánica, 1492-1898. Vol. VI de la Historia de España dirigida per M. Tuñón de Lara. Ed. Labor, Barcelona, 1983.

CHOCANO MENA, Magdalena: La América colonial (1492-1763): Cultura y vida cotidiana, ed. Síntesis, Madrid, 2000.

DOMÍNGUEZ ORTIZ, Antonio (coord.).: Historia de España. Vol. VIII. Descubrimiento, colonización y emancipación de América. Ed. Planeta, Barcelona, 1990.

ESPINO LÓPEZ, Antonio: Atlas Histórico del Colonialismo. Ed. Síntesis, Madrid, 2010.

ESPINO LÓPEZ, Antonio: La conquista de América. Una revisión crítica. RBA, Barcelona, 2013.

ESPINO LÓPEZ, Antonio: Plata y sangre. La conquista del imperio Inca y las guerras civiles del Perú. Desperta Ferro, Madrid, 2019.

ESPINO LÓPEZ, Antonio: Vencer o morir. Una historia militar de la conquista de México, Desperta Ferro, Madrid, 2021.

GARAVAGLIA Juan C. i MARCHENA, Juan: América latina de los orígenes a la Independencia, 2 vols. Ed. Crítica, Barcelona, 2005.

GRUZINSKI, Serge: Las cuatro partes del mundo. Historia de una mundialización, Fondo de Cultura Económica, México, 2010.

HERNANDEZ, Bernat: Bartolomé de las Casas. Taurus, Madrid, 2015.

Historia general de América Latina (HGAL). Vols. 2-5. Trotta-UNESCO,Madrid, 1999.

LOCKHART, James i SCHWARTZ, Stuart: América Latina en la edad moderna. Una historia de América y Brasil colonial. Akal,Madrid, 1992.

LUCENA SALMORAL, Manuel: Atlas Histórico de Latinoamérica: desde la Prehistoria al siglo XXI. Ed. Síntesis, Madrid, 2005.

LUCENA, Manuel et al.: Historia de Iberoamérica. Tomo II, Historia Moderna. Ed. Cátedra, Madrid, 1990.

MIRA CABALLOS, Esteban: Francisco Pizarro. Una nueva visión de la conquista del Perú, Crítica, Barcelona, 2018.

MIRA CABALLOS, Esteban: Hernán Cortés. Una biografia para el siglo XXI, Crítica, Barcelona, 2021.

PEREZ HERRERO, Pedro: La América Colonial, (1491-1763). Política y sociedad. Ed. Síntesis, Madrid, 2002.

RESTALL, Matthew i LANE, Kris: Latin America in Colonial Times, Cambridge University Press, 2011.

Programari

*