Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OB | 3 | 1 |
Coneixements sumaris d’història moderna, especialment de la Monarquia Hispànica als segles XVI-XVIII.
Coneixements de geografia descriptiva.
El tema, juntament amb el d'Història d'Amèrica Contemporània, conforma la matèria d'Història d'Amèrica del Grau en Història. Tenint en compte la seva extensió cronològica i el rang geogràfic a tractar, el fet que l’estudiant hagi d’afrontar una sèrie de problemes molt específics de la realitat panamericana estarà molt present. Per aquest motiu, l'objectiu principal de l'assignatura és que els estudiants puguin entendre els processos històrics fonamentals d'Amèrica ibèrica que expliquen la realitat actual del continent, bàsicament des del punt de vista de la història política, social i econòmica, basada en la primers temps de la conquesta i colonització d’Amèrica. També és un objectiu de la matèria, i per tant d’aquest tema, que els estudiants puguin interpretar les especificitats del món americà, correlacionades amb l’evolució de la història universal.
El contingut de l'assignatura serà sensible a aspectes relacionats amb la història cultural i la perspectiva de gènere.
Assistència a classes teòriques dirigides pel professor.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professor.
Lectura comprensiva de textos.
Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
Preparació de presentacions orals.
Estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 39 | 1,56 | 3, 5, 9, 10 |
Exercicis pautats d'aprenentatge | 7,5 | 0,3 | 5, 6 |
Seminaris i pràctiques dirigides | 6 | 0,24 | 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 1, 2, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 45 | 1,8 | 3, 4, 5, 6 |
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i seminaris. Recerca de informació bibliogràfica | 30 | 1,2 | 1, 3, 5, 6 |
50% Prova o proves escrites parcials: inclouran comentaris analítics sobre els textos i altres documents proposats (quadres, gràfics, mapes, imatges...) a classe.
40% Realització de treballs, assaigs, ressenyes i/o resums.
10% Asisstència i participació (aula i campus)
L'alumne que no realitzi tots els exàmens d'avaluacio programats a l'aula o no es presenti a activitats d'avaluació obligatòria per valor superior al 60% de la nota final serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la reavaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
La recuperacio consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la reavaluació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la reavaluació és de 5,0 (Aprovat).
D'acord amb les orientacions de la coordinació del grau d'Història, a les proves escrites i treballs de curs de l'assignatura s'aplica una normativa sobre correcció ortogràfica i sintàctica. La penalització serà de 0,2punt per cada falta comesa sobre la nota final, finsa un màxim de tres punts descomptats. Les faltes repetides poden descomptar.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Es tindran en compte els casos particulars deseguiment de l'assignatura que rebran un tractament específic.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació | 10% | 0 | 0 | 1, 7, 8, 10 |
Lliurament d'un treball | 40% | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Proves escrites parcials | 50% | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 6, 10 |
AMORES CARREDANO, Juan B. (coord.): Historia de América. Ariel, Barcelona, 2006.
BERNAND, Carmen i GRUZINSKI, Serge: Historia del Nuevo Mundo. Vols. I-II. FCE, México D.F., 1996-1999.
BERTRAND, Michei: L'Amérique ibérique. Des découvertes aux indépendances, París, Armand Colin, 2019.
BETHELL, Lesley (ed.): Historia de América Latina. Vols. I-IV. Ed. Crítica, Barcelona, 1990.
BRADING, David: Orbe Indiano: de la Monarquía Católica a la República Criolla, 1492- 1867, Fondo de Cultura Económica, México, 1991.
CERVANTES, Fernando: Conquistadores. A new history, Allan Lane, Londres, 2020.
CESPEDES DEL CASTILLO, Guilermo: América hispánica, 1492-1898. Vol. VI de la Historia de España dirigida per M. Tuñón de Lara. Ed. Labor, Barcelona, 1983.
CHOCANO MENA, Magdalena: La América colonial (1492-1763): Cultura y vida cotidiana, ed. Síntesis, Madrid, 2000.
DOMÍNGUEZ ORTIZ, Antonio (coord.).: Historia de España. Vol. VIII. Descubrimiento, colonización y emancipación de América. Ed. Planeta, Barcelona, 1990.
ESPINO LÓPEZ, Antonio: Atlas Histórico del Colonialismo. Ed. Síntesis, Madrid, 2010.
ESPINO LÓPEZ, Antonio: La conquista de América. Una revisión crítica. RBA, Barcelona, 2013.
ESPINO LÓPEZ, Antonio: Plata y sangre. La conquista del imperio Inca y las guerras civiles del Perú. Desperta Ferro, Madrid, 2019.
ESPINO LÓPEZ, Antonio: Vencer o morir. Una historia militar de la conquista de México, Desperta Ferro, Madrid, 2021.
GARAVAGLIA Juan C. i MARCHENA, Juan: América latina de los orígenes a la Independencia, 2 vols. Ed. Crítica, Barcelona, 2005.
GRUZINSKI, Serge: Las cuatro partes del mundo. Historia de una mundialización, Fondo de Cultura Económica, México, 2010.
HERNANDEZ, Bernat: Bartolomé de las Casas. Taurus, Madrid, 2015.
Historia general de América Latina (HGAL). Vols. 2-5. Trotta-UNESCO,Madrid, 1999.
LOCKHART, James i SCHWARTZ, Stuart: América Latina en la edad moderna. Una historia de América y Brasil colonial. Akal,Madrid, 1992.
LUCENA SALMORAL, Manuel: Atlas Histórico de Latinoamérica: desde la Prehistoria al siglo XXI. Ed. Síntesis, Madrid, 2005.
LUCENA, Manuel et al.: Historia de Iberoamérica. Tomo II, Historia Moderna. Ed. Cátedra, Madrid, 1990.
MIRA CABALLOS, Esteban: Francisco Pizarro. Una nueva visión de la conquista del Perú, Crítica, Barcelona, 2018.
MIRA CABALLOS, Esteban: Hernán Cortés. Una biografia para el siglo XXI, Crítica, Barcelona, 2021.
PEREZ HERRERO, Pedro: La América Colonial, (1491-1763). Política y sociedad. Ed. Síntesis, Madrid, 2002.
RESTALL, Matthew i LANE, Kris: Latin America in Colonial Times, Cambridge University Press, 2011.
*