Logo UAB
2021/2022

Introducció a la Prehistòria

Codi: 100336 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500501 Història FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Raquel Piqué Huerta
Correu electrònic:
Raquel.Pique@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Grup 1, Grup 2

Equip docent

Juan Antonio Barceló Álvarez
Laura Obea Gomez
Ermengol Gassiot Ballbé
Laura Mameli Iriarte

Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials

Objectius

L’assignatura forma part de la matèria Història del grau d’Història. Els 30 ECTS d’assignatures bàsiques vinculades a la matèria d’Història (6 crèdits de Prehistòria, Història Antiga, Història Medieval, Història Moderna e Història Contemporània, respectivament) que tenen com objectiu garantir els coneixements mínims indispensables que han de permetre als estudiants cursar amb èxit els crèdits obligatoris i optatius que es preveuen per als cursos segon, tercer i quart.
La matèria de Historia té per objectiu proporcionar un coneixement bàsic dels principals esdeveniments i processos de canvi i continuïtat de la Humanitat en una perspectiva diacrònica, des de la Prehistòria i fins el mon actual, integrant els diversos espais geogràfics. De fet, la dimensió espacial d’aquest coneixement històric haurà de ser tan àmplia como sigui possible, doncs contribueix enormement a desenvolupar la capacitat de comprendre la diversitat històrica i cultural. Així mateix, la matèria de Història proporcionarà unes primeres nocions sobre els diversos enfocaments temàtics de la ciència històrica (social, polític, econòmic, de gènere, ideològic, cultural), així com de teoria i metodologia de la Història (debats i perspectives historiogràfiques).
 

Competències

  • Contextualitzar els processos històrics i analitzar-los des d'una perspectiva crítica
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament el passat, la naturalesa del discurs històric i la funció social de la ciència històrica.
  2. Aprendre de manera autònoma.
  3. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  4. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  5. Identificar el context en què s'inscriuen els processos històrics.
  6. Identificar els mètodes propis de la història i la seva relació amb l'anàlisi de fets concrets.
  7. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  8. Interpretar la pluralitat i l'heterogeneïtat del desenvolupament cultural de la humanitat.
  9. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  10. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  11. Treballar en equip respectant tots els punts de vista.
  12. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

BLOC 1. El procés d’humanització. L’evolució humana i els seus protagonistes. Tecnologia, subsistència i organització social dels primers homínids
BLOC 2. La humanitat moderna. El debat sobre l’origen i expansió dels humans moderns. Les colonitzacions prehistòriques. Tecnologia, organització social i subsistència de les societats caçadores-recol.lectores del Pleistocè mig i Superior.
BLOC 3. La crisi del mon paleolític i l’origen de la producció d’aliments. Les darreres societats caçadores-recol.lectores i les causes de les seves transformacions
BLOC 4. L’aparició de l’agricultura i ramaderia. Noves formes econòmiques. Caracterització social de les societats pageses. 

Metodologia

Activitats dirigides
• Classes teòriques dirigides pel professorat amb suport TIC.
• Sessions de treball en grup i de debats dirigides pel professorat. Valoració i discussió col•lectiva de material textual o audiovisual, Presentacions individuals i/o col•lectives i ronda de valoracions
• Sortides de camp: visites a museus o conjunts arqueològics

Activitats supervisades
• Sessions concertades per resoldre dubtes soble el desenvolupament de l'assignatura. Assessorament individual o en grups reduïts sobre continguts específics de la matèria.
• Assessorament en grups reduïts per l’elaboració de presentacions i d’exercicis pautats d’aprenentatge

Activitat autònoma
• Estudi personal. Lectura de textos. Recerca d’informació bibliogràfica
• Redacció de treballs. Preparació de presentacions, comentaris orals i debats

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes expositives, seminaris i sortides de camp 50 2 1, 5, 6, 8, 10
Tipus: Supervisades      
Tutorització 10 0,4 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Preparació proves i treballs 75 3 2, 4, 7, 9, 12

Avaluació

Mòduls d'avaluació

Es portarà a terme una avaluació continuada a totes les activitats desenvolupades a l’assignatura. El sistema de avaluació s’organitza en 3 mòduls, cadascun tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
1. Les activitats dirigides s’avaluaran mitjançant el mòdul de proves escrites.
2. Las activitats supervisades s'avaluaran mitjançant el mòdul de presentacions i debats a l’aula.
3. Les activitats autònomes s'avaluaran mitjançant el mòdul de treballs.

Calendari d’avaluació
A l’inici de curs s’informarà a l’alumnat dels continguts concrets dels mòduls d’avaluació i els seus terminis de realització/lliurament.

Requisits per superar l’assignatura
• Assistència al 75% de les sessions.
• Presentació/realització dels mòduls d'avaluació en els terminis establerts.
• Assolir una puntuació mitja dels mòduls d’avaluació de 5 ó més en una escala de 10, sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació de 4 o més en una escala de 10 en cadascun d’ells
• Un/a estudiant es considerarà no avaluable en el cas que no lliuri o no es presenti a un o més dels mòduls d’avaluació en els terminis establerts o no assisteixi a menys del 75% de les sessions teòriques.

Recuperació
• Es podran presentar a la recuperació les/els estudiants que hagin realitzat/presentat els mòduls d'avaluació en els terminis establerts. 
• Nomes serà susceptible de recuperació el mòdul de proves escrites.

Calendari de recuperació
Les dates de recuperació estan fixades per la Facultat de Lletres. Aquestes dates estan publicades a la web de la facultat al mes de juliol del curs anterior. És responsabilitat de els/les estudiants saber la data que li correspon fer la recuperació de la seva assignatura.L’última prova de l’avaluació continuada es programarà com a mínim una setmana abans de la data de reavaluació.

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves escrites 50% 5 0,2 4, 5, 6, 7, 8
Treballs i presentacions 50% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

  • AAVV. The Origins of Agriculture. http://www.ipgri.cgiar.org/publications/HTMLPublications/47/begin.htm
  • ADOVASIO, J.M., SOFFER, O.,PAGE, J.: El sexo invisible. Barcelona 2008. 
  • ARSUAGA, J.L.; MARTINEZ, I.: La especie elegída: La larga marcha de la evolución humana. 
  • ARSUAGA, J. L. El collar del Neandertal: En busca de los primeros pensadores. Ed. Temas de hoy. Madrid 1999.
  • AURENCHE, O., KOZLOWSKI, J., El Orígen del neolítico en el Próximo oriente. Editorial Síntesis.
  • BELLWOOD, P. The global Prehistory of Human Migration. John Wiley & Sons, Incorporated. 2014.
  • BERGER, L.R.: HILTON-BARBER, B.: Tras las huellas de Eva. El misterio de los orígenes de la humanidad. Ediciones B. Barcelona 2001.
  • BINFORD, L.R.: En busca del pasado. Ed. Crítica, Barcelona 1988
  • BOID, R.; SILK, J.B.: Cómo evolucionan los humanos. Ariel Ciencia. Barcelona 2001.
  • BURENHULT, G. (Ed.). El amanecer de la humanidad. Los primeros humanos. Ed. Debate- Circulo de Lectores. vol. 1. Barcelona 1994.
  • BURENHULT, G. (Ed.). Más allá de África. Las primeras migraciones. Ed. Debate-Circulo de Lectores. Vol. 2. Barcelona 1994.
  • BURENHULT, G. (Ed.). De la Piedra al Bronce. Cazadores, recolectores en Europa, África y  Oriente Medio. Ed. Debate-Circulo de Lectores. Vol. 3. Barcelona 1994.
  • BURENHULT, G. (Ed.).Pueblos de la edad de piedra. Exploradores y agricultores de Asia, América y Pacífico. Ed. Debate-Circulo de Lectores. Vol. 4. Barcelona 1995.
  • CAMPBELL, B.G.: Humankind emerging. Ed. Harper Collins Publishers. London 1992. 6a edició.
  • CELA, J.;  F. J. AYALA (2001). Senderos de la Evolución Humana. Madrid, Alianza.
  • COPPENS, Y. Y P. PASCAL, Eds. (2004). Los orígenes de la humanidad Madrid. Espasa.
  • CUNLIFFE,B., 1993, Prehistoria de Europa. Editorial Critica.
  • CHALINE, J. (2002). Un millón de generaciones. Hacia los orígenes de la humanidad. Barcelona, Ediciones Península s.a.
  • CHRISTIAN, D., 2005, Mapas del tiempo. Introducción a la gran Historia. Ed. Crítica, 2005
  • DELSON, E, et al. Encyclopedia of human evolution. New York, Routledge. 2000.
  • DENNEL, R.: Prehistoria económica de Europa. Ed. Crítica. Barcelona 1987
  • DIAMOND,Jared  Armas, Germenes Y Acero: Breve Historia De La Humanidad En Los Ul Timos Trece Mil Años. Editorial Debate, 2006.
  • FULLOLA, J. Mª.; PETIT, M.A.: (Coord).: La puerta del pasado. Ed. Martinez Roca S.A. Barcelona 199.
  • GAMBLE, C. (2001). Las Sociedades Paleolíticas de Europa. Barcelona, Ariel.
  • JOHNSON,A.W., EARLE,T., 2003, La evolución de las sociedades humanas. Ed. Ariel Prehistoria.
  • JONES, S.; MARTIN R.; PILBEAM D. (Eds.):Human Evolution. Cambridge Univ. Press. 1992.
  • KLEIN, R. G.: The Human Career. Chicago, University of Chicago Press. 1999.
  • LEAKEY, R.E.; LEWIN, R.: Nuestros Orígenes: En busca de lo que nos hace humanos. Ed. Critica. Serie Mayor. Barcelona 1994.
  • LEWIN, R.: Evolución Humana. Biblioteca Cientifica Salvat. Barcelona 1993.
  • LEWIN, R. y  FOLEY . R.: Principles of Human Evolution. Oxford Blackwell. 2004.
  • MAZOURIE, K., El orígen del neolítico en Europa. Editorial Síntesis.
  • MILISAUKAS, S. European Prehistory. New York, Springer. 2011.
  • REDMAN, CH. L.: Los orígenes de lacivilización: Desde los primeros agricultores hasta la sociedad urbana en el Próximo Oriente. Ed. Crítica. Barcelona 1990.
  • SCHICK, K.; TOTH, N.: Making silent stones speak. Human evolution and the dawn of technology. Ed. Touchstone. 1994
  • STRINGER, CH.; GAMBLE, CL.: En busca de los Neandertales. Ed. Crítica. Barcelona 1996.
  • STRINGER, C. Y P. ANDREWS (2005). La evolución humana. Akal 
  • TORRE, I. DE LA: La Arqueología de los Orígenes humanos en África. Madrid, Akal. 2008.

Programari

No hi ha programari