Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502758 Humanitats | OT | 3 | 0 |
2502758 Humanitats | OT | 4 | 0 |
No hi ha requisits previs.
Tenim una àmplia experiència com a espectadors de productes audiovisuals que ens arriben des de diferents mitjans i plataformes de comunicació: cinema, televisió, pantalles mòbils.
A partir del visionat de múltiples fragments de sèries, films, documentals i anuncis publicitaris, el primer objectiu d'aquesta assignatura serà que l'alumnat conegui els llenguatges i tècniques que s'utilitzen perquè aquests productes audiovisuals arribin, informen i emocionin les audiències.
El segon objectiu serà que els alumnes treballin creativament i puguin arribar a crear els seus propis projectes, posant en pràctica els coneixements adquirits en ideació, habilitats d'escriptura, planificació i realització.
1.- ANÁLISI DE CONTINGUTS. GÈNERES I MITJANS DE COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL:
1.1 Cinema
1.2 Series
1.3 Documental
1.4 Publicitat
2.- TÈCNIQUES PER A LA CREACIÓ DE CONTINGUTS:
2.1 Idea, tema, punt de vista
2.2 Guió, guió tècnic, story board
2.3 Creació de personatges
2.4 Creació de estructures narratives i seqüencies
2.5 Música i so
2.6 Planificació i Realització
2.7 Tècniques de presentació: el pitching, el reel
La metodologia docent proposada a la guia pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que puguin imposar les autoritats sanitàries.
Es proposa un model de treball organitzat en 4 tipus d'activitats:
- Desenvolupament en classe dels continguts del temari: classes de teoria, seminaris, exposicions de casos pràctics. Activitat dirigida.
- Bitàcola d'aprenentatge: és un quadern individual en el que l'alumnat anota les seves reflexions sobre els continguts apresos a les classes i la seva aplicació pràctica en el seu consum i/o producció d' audiovisuals. Cada entrada ocupa com a màxim una pàgina. Els idiomes poden ser: català, castellà, francès, anglès. Activitat autònoma.
- Visionat i anàlisi de productes audiovisuals relacionats amb el contingut de la matèria. Activitat autònoma.
- Elaboració d'un Projecte Audiovisual (de recerca teòrica o de realització). Cada projecte tindrà un seguiment i correcció particular en les tutories amb la professora. Activitat supervisada.
Al principi de curs es definiran les línies del projecte i es donarà la data de lliurament de l'exposició i presentació escrita del mateix.
Aquest enfocament de l'assignatura implica l'assistència regular a classe, la participació activa, el visionat de productes audiovisuals proposats i la implicació en el projecte audiovisual així com en l'exposició dels resultats d'aquest treball.
Els/Les estudiants que no puguin fer un seguiment regular de la metodologia del curs tal com es proposa en aquest programa, haurien de notificar-ho a la professora abans de la matriculació per definir si és possible establir un pla de treball i avaluació alternatiu i personalitzat.
Tipus d’activitat docent segons els possibles escenaris:
Les activitats autònomes: no canviaran independentment que la docència sigui presencial, virtual o híbrida.
Les activitats presencials: teòriques dirigides (classes) i supervisades (tutories) s’adaptarien a la docència virtual o híbrida en cas que fos necessari a través dels diversos sistemes existents (Teams, powerpoints narrats, vídeos, podcasts, etc)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminari(desenvolupament de projectes audiovisuals: taller d'elecció de tema, d'escriptura guió, taller de presentació en públic, preparació al pitching) | 6 | 0,24 | 4, 5, 7 |
Teoria | 15 | 0,6 | 1, 4, 5, 6, 7 |
Tutories de projecte | 24 | 0,96 | 1, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Escriptura individual bitàcola d'aprenentatge | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Sessions d'exposició de projecte audiovisual (pitching) | 3 | 0,12 | 1, 4, 5, 7 |
Visites docents a estudis, televisió, festival cinema, pitching professional, ... | 6 | 0,24 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació del treball pràctic | 38 | 1,52 | 1, 5, 6, 7 |
L'avaluació proposada a la guia pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que puguin imposar les autoritats sanitàries.
L'alumnat que no pugui seguir l'avaluació continuada del curs tal com es proposa en aquest programa, hauria de notificar-ho a la professora abans de la matriculació per definir si és possible o no establir un pla de treball i avaluació alternatiu.
AVALUACIÓ CONTINUADA
Part teòrica:
5 exercicis escrits (1 per cada classe de teoria)non l’alumnat demostra la comprensió de les idees exposades així com la seva aplicació (cada exercici suposa el 10% de la nota )
Part Pràctica:
En aquesta assignatura hi ha dues modalitats d'avaluació de la part pràctica, depenent de si el treball escollit per l’alumnat consisteix en la realització d'un producte audiovisual (A) o un treball de recerca (B)
(A) Realització Projecte Audiovisual:
- Exposició 10%
- Presentació escrita (dossier del projecte) 10%
- Vídeo: 30%
(B) Realització d'un Treball de Recerca sobre algun aspecte audiovisual dels tractats en el programa del curs
- Exposició 10%
- Treball Escrit 40%
La professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
PLAGI
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinarique s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats o una irregularitat molt greu, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
RECUPERACIÓ
La recuperació no és un mitjà per pujar nota per a l'estudiant que hagi aprovat.
Per a tenir dret a la recuperació, l'alumnat haurà d'haver aconseguit un mínim d'un 30% de la nota de cada apartat abans especificat ( exercicis escrits, projecte, assistència...) i quedaran exclosos de la recuperació tots aquells que no hagin arribat a aquesta nota.
L'alumnat serà NO AVALUABLE si ha presentat una part inferior al 30% dels treballs demanats (tant a la part teòrica com a la part pràctica).
DIFERENTS ESCENARIS POSSIBLES
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'alumnat hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Projecte Audiovisual | 50% | 13,8 | 0,55 | 1, 2, 4, 5, 6, 7 |
Teoria exercici 1 | 10% | 1,84 | 0,07 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Teoria exercici 2 | 10% | 1,84 | 0,07 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Teoria exercici 3 | 10% | 1,84 | 0,07 | 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Teoria exercici 4 | 10% | 1,84 | 0,07 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Teoria exercici 5 | 10% | 1,84 | 0,07 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
- Brown, Larry A (2018): How Films Tell Stories. The Narratology of Cinema. Creative Arts Press.
- Català, Josep Maria (2001): La Puesta en Imágenes. Paidós.
- Davis, Rib (2016) Creating Compelling Characters for Film, TV, Theatre and Radio. Bloomsbury Academic.
- Dunham, Lena (2018): Dueñas del Show. Las Mujeres que están revolucionando las series de television DUEÑAS DEL SHOW. Joy Press / Alpha Decay
- Jenkins, Henry (2008): Convergence Culture: La Cultura de la Convergencia de los Medios de Comunicación. Paidos Ibérica.
- McKee, Robert. (2002) El Guion: sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones; traducción: Jessica Lockhart. Ed Alba, Barcelona
- McGonigal, Jane (2011): Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World
- Mead, Rebecca Mead et Al. (2019) El cuento de la criada. Ensayos para una incursión en la república de Gilead. Errata Naturae.
- Piñol, Marta et Al. (2019) Imaginar Mundos. Tiempo y memoria en la ciencia ficción 2019. Sans Soleil ediciones
- Rabiger, Michael (2000), Dirección Cinematográfica. Técnica y Estética. 2 edición. 2000, IORTV, RTVE
- Reisz, Karel: Técnicas del montaje cinematográfico (2003). Ed. Plot Ediciones.
- Saló, Gloria (2005) Qué es eso del formato. Cómo nace y se desarrolla un programa de tv. Madrid: Editoral Gedisa.
Webs
www.rtve.es/television/dias-cine/
http://www.uhu.es/cine.educacion/
http://www.uab.es/comunicacio/
http://www.documentalcreativo.edu.es/web/
http://blogs.tv3.cat/senseficcio
http://www.tv3.cat/documentals
http://www.tv3.cat/coproduccions/presentacio_projecte.htm
http://www.arretsurimages.net/
http://www.ecartelera.com/noticias/16700/lista-ganadores-premios-gaudi-2014/
https://www.in-edit.org/webapp/programacion
http://www.cinemadautor.cat/es/
http://www.festivaldemalaga.com/index.php?seccion=secciones&cat=7
THE INTERNATIONAL CONSORTIUM OF INVESTIGATIVE JOURNALISTS
CONSELL DE L'AUDIOVISUAL DE CATALUNYA
El periodisme audiovisual a internet: funcions diferents, vídeos diferents. Roger Cassany; Mònica Figueras; Salvador Alsius; Virginia Luzón
CENTRE DE CULTURA CONTEMPORÀNIA DE BARCELONA
Qualsevol programa d'edició d'imatge i so que l'alumnat tingui instal·lat al seu ordinador. En cas de no disposar de cap programa, podrien descarregar Davinci Resolve 17 (versió gratuïta).