Logo UAB
2021/2022

Patrimoni

Codi: 100032 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502758 Humanitats OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Daniel Rico Camps
Correu electrònic:
Daniel.Rico@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Daniel Rico Camps

Prerequisits

Cap

Objectius

Introducció al passat i present del patrimoni cultural amb la finalitat d'entendendre l'origen i desenvolupament de la cultura del patrimoni i els museus y de conèixer els principals reptes del sector en la actualidad

Competències

  • Analitzar críticament la cultura de l’actualitat i les circumstàncies històriques en què s'inscriu.
  • Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Identificar els processos històrics en què s'inscriu la cultura contemporània.
  • Interpretar la diversitat social i cultural.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la política cultural d'institucions catalanes i espanyoles.
  2. Avaluar críticament experiències, materials i propostes.
  3. Avaluar els models de producció cultural dels països de la UE
  4. Dissenyar estratègies de gestió cultural de caràcter local
  5. Examinar els models de polítiques culturals que s'han produït en la història.
  6. Formular iniciatives de producció cultural en l'àmbit editorial, del patrimoni, etc.
  7. Indicar moviments polítics, artístics, literaris, socials, etc., que han influït en un esdeveniment històric
  8. Programar accions culturals sostenibles.
  9. Valorar els avantatges i els inconvenients de la globalització per a la gestió cultural.

Continguts

TEMA 1: HISTÒRIA I ACTUALITAT DEL PATRIMONI

TEMA 2: PROTECCIÓ, GESTIÓ I RESTAURACIÓ DEL PATRIMONI

TEMA 3: EL PATRIMONI A DEBAT

Metodologia

Lliçons magistrals, treballs de grup, lectures obligatòries, discussions a classe, visites a museus i altres institucions culturals, tutories, etc.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i tutories 70 2,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Treball de grup 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Lectures obligatòries 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

3 exercicis escrits: 40%

1 treball de grup: 50%

Tutories, participació a classe, sortides a museus, etc.: 10%

 

Per a aprovar l'assignatura cal sumar un mínim del 50% de la puntuació total.

L'alumne que no superi el curs i tingui una nota final mínima de 3,5 pot presentar-se a una prova de recuperació, on s'examinarà de la part suspesa.

L’estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Nota 1: Plagi. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin
diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Nota 2: Canvis durant l'any. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis escrits (a classe i/o a casa) 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Participació activa a ls classes, sortides, etc. 10% 0 0 2, 7
Treball de grup 50 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

Lectures obligatòries 

1.   Rico, D., “Hacia un patrimonio sin entidad”, Patrimono Cultural y Derecho, 22 (2018), pp. 383-398.

2.   Riegl, A., “Los valores monumentales y su evolución histórica”, El culto moderno a los monumentos (1903), Madrid, 1987, pp. 23-43.

3.   Marquard, O., “La época de lo desechable y la cultura del recuerdo”, Filosofía de la compensación, Valencia, 2001, pp. 51-55.

4.   Vicq-d'Azyr, F., Instruction sur la manière d’inventorier et de conserver, dans toute l’étendue de la République, tous les objets qui peuvent servir aux arts, aux sciences et à l’enseignement, París, 1794, p. 3.

5.   García de Enterría, E., “Consideraciones sobre una nueva legislación del patrimonio artístico, histórico y cultural”, Revista Española de Derecho Administrativo, 39 (1983), pp. 575-591 (582-5).

6.   Gómez Martínez, J., “El British Museum, El Musée du Louvre. La gloria de Dios, la gloria de los hombres”, Dos museologías. Las tradiciones anglosajona y mediterránea: diferencias y contactos, Gijón, 2006, pp. 31-42.

7.   Marinetti, F. T., “Manifiesto fundacional del futurismo”, Le Figaro, 20 de febrero de 1909, según la traducción de Ramón Gómez de la Serna publicada en la revista Prometeo, año II, no VI, abril 1909, pp. 56-73.

8.   Valery, P., “El problema de los museos” (1923), Piezas sobre arte, Madrid, 1999, pp. 137-140.

9.   Bolaños, M., “Formas de antimuseo”, La memoria del mundo. Cien años de museología 1900-2000, Gijón, 2002, pp. 276-296.

10. Convención sobre la Protección del Patrimonio Mundial, Cultural y Natural, UNESCO, 1972, arts. 1-2.

11. Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial, UNESCO, 2003, arts. 1-2.

12. Roger, A., “Paisatge i entorn”, Breu tractat del paisatge, Barcelona, 2000, pp. 139-158.

13. Ley del patrimonio histórico español, 16/1985.

14. Llei del Patrimoni Cultural Català, 9/1993.

15. Llei de museus, 17/1990.

Programari

es facilitara el primer dia de classe