Logo UAB
2020/2021

Gens i ambient

Codi: 101974 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2500890 Genètica OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Francesc Barquinero Estruch
Correu electrònic:
Francesc.Barquinero@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Amanda Ramos Reche

Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials. Malgrat això gran part de la bibliografia està en anglès, idioma que també és utilitzat a les figures projectades a les classes de teoria i, eventualment, també a la comunicació oral

Objectius

L'assignatura de Gens i Ambient té com a objectiu l'estudi dels diferents aspectes de la variabilitat de l'espècie humana en relació l'ambient, i les implicacions d'aquesta interacció en la salut. Per altra banda, casi totes les malalties són el resultat d'una interacció complexa de factors genètics i ambientals. Per aquest motiu, diferències genètiques subtils proporcionen respostes diferents enfront la mateixa exposició ambiental, expressant-se una vulnerabilitat diferent de les persones. Per tant, els continguts es centren en els diversos factors que influencien l‘espècie humana, tant a nivell individual com poblacional

Competències

  • Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
  • Demostrar sensibilitat en temes mediambientals, sanitaris i socials.
  • Descriure els mecanismes epigenètics.
  • Descriure i interpretar els principis de la transmissió de la informació genètica a través de les generacions.
  • Descriure la diversitat dels éssers vius i interpretar-la evolutivament.
  • Percebre la importància estratègica, industrial i econòmica de la genètica i de la genòmica en les ciències de la vida, la salut i la societat.
  • Prendre la iniciativa i mostrar esperit emprenedor.
  • Saber comunicar amb eficàcia, oralment i per escrit.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
  2. Demostrar sensibilitat en temes mediambientals, sanitaris i socials.
  3. Descriure i interpretar evolutivament la diversitat dels homínids.
  4. Descriure les conseqüències clíniques que es deriven dels mecanismes de control epigenètic.
  5. Determinar la base genètica i calcular el risc de recurrència de malalties humanes.
  6. Prendre la iniciativa i mostrar esperit emprenedor.
  7. Reconèixer la importància estratègica dels avenços genètics en l'àmbit de la salut humana, especialment les aplicacions de la genòmica a la medicina personalitzada, la farmacogenòmica o la nutrigenòmica.
  8. Saber comunicar amb eficàcia, oralment i per escrit.
  9. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Continguts

 

Tema 1.  Perspectives històriques

Tema 2.  Epidemiologia en genètica ambiental

Tema 3.  Epigenètica 

Tema 4. Radiacions i càncer

Tema 5.  Envelliment

Tema 6. Farmacogenètica

Tema 7. Ecogenètica.

 Tema 8. Nutrigenòmica  

 Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests contingut.

 

Metodologia

Classes de teoria: l'alumne adquireix els coneixements propis de l'assignatura assistint a les classes de teoria. Es basa en classes magistrals amb suport de TIC que l'alumne complementarà de forma autònoma. L'alumne podrà accedir al material de suport utilitzat a les classes en el campus virtual, respectant la normativa de la propietat intelectual.

Classes pràctiques: els coneixements adquirits a les classes de teoria i de treball autònom s'aplicaran a l'estudi d'un cas pràctic. Els alumnes treballaran en grups reduïts desenvolupant les competències transversals pròpies de la matèria.

Seminaris: es presentaran els casos treballats a les classes pràctiques i es discutiran. Es valorarà la intervenció individualitzada dels estudiants en la discussió dels treballs.

Tenint en compte la interrelació entre les diferents activitats formatives proposades, la matèria es considera globalment com un tot; per tant, és obligatòria la presencialitat en cadascuna de les activitats formatives. 

La docència serà presencial, llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin al canvi a la modalitat no presencial. En aquest cas, s’adaptarà el seu format a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Seminaris 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Teoria 13 0,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories per grups 2 0,08
Tipus: Autònomes      
Estudi 32 1,28 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9
Preparació de seminaris 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Treball de grup 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

En tractar-se d'una activitat continuada, es tindrà en compte la participació de l'estudiant, la preparació i presentació del treball en grup i la nota del control en les següents proporcions:

Assistència i participació de l'estudiant a classe, incloent la disussió als seminaris 20%.

Presentació Oral de treball en grup, entrega de la presentació: 25% (la presentació en anglès comptarà a la nota del treball)

Assistència: 5%.  L'assistència a totes les sessions pràctiques és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades".

Examen 45%. Per l'avaluació de l'assignatura es farà un control amb preguntes de les sessions teòriques i pràctiques que s'haurà de superar amb una nota mínima de 4,0.

La mitjana de les diferents parts avaluables (assistència i participació, treball en grup i control) ha de ser igual o superior a 5.

Hi ha una proba de recuperació. Per participar en aquesta, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa en les activitats programades 15% 0 0 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9
Entrega dels materials de pràctiques 10% 0 0 1, 2, 6, 8, 9
Preparació, presentació i defensa de les activitats programades 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
realització de controls 45% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA

- Boyd R, Silk  JB. (2001). Como evolucionaron los humanos. Ariel Ciencia

- Costa L.G, Eaton D L. Gene-Environment interactions, Fundamentals of ecogenetics. Willey-Liss (2006)

- Chinnery, PF. Et al. (2012). Epigenetics, epidemiology and mitochondrial DNA diseases. International Journal of Epidemiology, 41:177–187. doi:10.1093/ije/dyr232

- Wallace, D.C. and Fan, W (2010). Energetics, epigenetics, mitochondrial genetics. Mitochondrion 10 (2010) 12–31

-  Irala-Estévez, J.I. et al. (2004). Epidemiología Aplicada. Ariel Ciencias Médicas.

- Jorde LB et al. Medical Genetics . Elsevier 4th Ed, 2009

- Konopka, G. and Geschwind D.H. (2010). Human brain evolution: harnessing the genomics (r)evolution to link genes, cognition, and behavior. Neuron. October 21; 68(2): 231-244. doi:  10.1016/j.neuron.2010.10.012

- Muehlenbein MP. 2010. Human Evolutionay Biology. Cambridge University Press

- Nussbaum et al . Thompson & Tompson Genetics in Medicine. Saunders . Elsevier, 2007

- Preuss, TM. (2012). Human brain evolution: From gene discovery to phenotype discovery PNAS vol. 109 suppl. 1, 10709-10716

- Rietschel, M. and Treutlein, J. (2013). The genetics of alcohol dependence. Ann NY Acad Sci; Apr1282:39-70. Review

- Robert K. Naviaux, R.K. (2008) Mitochondrial control of epigenetics. Cancer Biology & Therapy 7:8, 1191-1193.

- Tobias ES et al. Essential Medical Genetics. Wilwy-Blackwell, 6th Ed, 2011

- Wells JCK. 2010. The Evolutionary Biology of Human Body Fatness. Cambridge University Press

- Allis C.D. (2015). Epigenetics, Second Edition. Cold Spring Harbor Laboratory Press

Aquesta bibliografia es completarà, si cal, durant l’exposició per part del professor de cadascun dels temes tractats