Degree | Type | Year | Semester |
---|---|---|---|
2500260 Social Education | OT | 3 | 2 |
2500260 Social Education | OT | 4 | 0 |
2500261 Education Studies | OT | 4 | 0 |
2500797 Early Childhood Education | OT | 4 | 0 |
2500798 Primary Education | OT | 4 | 0 |
There are no prerequisites in this subject.
The training objectives to highlight are:
1. Understand the concepts of conflict and mediation. Theoretical approaches and models of professional practice.
2. Understand the mediating process, its techniques and activities for the prevention of conflict.
3. Analyze conflict and mediation in the field of gender, intercultural and social relationships.
4. Master the normative context about mediation in Catalonia and know the functions of the mediator
Block I: CONTEXT ELEMENTS
- Conflict: definitions, types, origin, phases, structure, positions, analysis (needs and interests)
- Conflict and violence, types of violence
- Conflict and social relations
- Intergroup conflicts. Definition and typologies
- Transformational approach to conflicts (Galtung, Lederach and Vinyamata)
- Obstacles to overcome conflicts
- The legal context
Block II: ANALYSIS AREAS
- Context of sociocultural diversity: the intercultural conflict.
Intercultural mediation: concept, principles and context of intervention
Actions of intercultural mediation
Case analysis
- Gender conflict.
Structural causes and local impact
Types of intervention
- Coexistence at schools:
1. Role of the mediator
2. Mediation and resolution of conflicts
3. School mediation programs: examples according to educational stages
- Conflict to organizations:
Analysis elements
- The conflict from a family perspective:
Tools for family mediation
Block III: PRACTICAL ELEMENTS
- The mediating process: origins, concept, objectives, dimensions, principles, functions and phases
- Main models of mediation: Harvard, circular - narrative, transformative
- Basic elements for effective and non-violent communication: assertiveness, trust, healthy communication, cooperation, active listening and creativity
- Professional competencies and mediation techniques
- Group processes for conflict management: cooperation, decision making and negotiation
- Professional ethics
The teaching-learning process will be developed in the classroom, counting at all times with the contribution and involvement of the student.
Title | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|
Type: Directed | |||
Face-to-face activity | 45 | 1.8 | 41, 15, 27, 29, 18, 28, 24 |
Type: Supervised | |||
Supervised activity | 30 | 1.2 | 34, 41, 27, 29, 18, 28, 24 |
Type: Autonomous | |||
Autonomous activity | 75 | 3 | 34, 38, 15, 8, 25, 24 |
Title | Weighting | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|---|
A1 - Written group work | 35% | 0 | 0 | 3, 4, 1, 5, 16, 43, 39, 42, 34, 36, 41, 35, 37, 40, 21, 14, 15, 9, 13, 10, 12, 27, 29, 18, 19, 20, 8, 28, 30, 31, 33, 32, 24, 7 |
A2 - Oral presentation of the work: defense of the mediation proposal (individual and oral) | 25% | 0 | 0 | 34, 41, 38, 15, 11, 26, 27, 18, 8, 25, 28, 29, 24, 22, 44 |
A3 - Practical evidence of the most relevant contents (individual and written) | 40% | 0 | 0 | 2, 6, 43, 34, 41, 35, 14, 15, 17, 27, 18, 23, 28, 29, 24, 44 |
- Acland, A. F. (1993). Cómo utilizar la mediación para resolver conflictos en las organizaciones. Barcelona: Paidós.
- Almirall, J. I.; Checa, P. y Grau, A. (2001). La mediación como metodología de resolución de conflictos. Aula de Innovación Educativa, 103-104; pp. 68-71.
- Aramburu, L. e Higuera, Z. (2005). Habilidades de negociación. Todos podemos ganar. Madrid: Pirámide.
- Benjamin, R. (1996). Seminario de mediación familiar. Buenos Aires: Asociación Respuesta.
- Boqué, M.C. (2003). Cultura de mediación y cambio social. Barcelona: Gedisa.
- Boueri, S. y Salazar, M. (2004) Aportaciones teóricas para el abordaje del conflicto y los medios alternativos de resolución con especial énfasis en la mediación. Cenipec, 23, 159-191.
- Brandoni, F. (Comp..) (1999). Mediación escolar. Propuestas, reflexiones y experiencias. Buenos Aires: Paidós.
- Calcaterra, R. A. (2002). Mediación estratégica. Barcelona: Gedisa.
- Canimas, J. & Carbonell, F. (2008). Educació i conflictes interculturals. Primum non nocere. Vic: EUMO Editorial.
- Cascón, F. (2000d). La mediación. Cuadernos de Pedagogía 287; pp. 72-76.
- Cohen, R. (1990). Manual de Entrenamiento en Mediación Escolar. Belmont, MA: School Mediation Associates.
- Colectivo AMANI. (2004). La escuela intercultural: regulación de conflictos en contextos multiculturales.
- Concienciación, negociación, confrontación. Madrid: Los libros de la catarata.
- Conforti, F. (2010). Comentando el libro "Transformación de conflictos". Pequeño manual de uso de John Paul Lederach. Versión digital online.
- Decret 135/2012, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 15/2009. (DOGC 6240 25.10.2012).
- Ertel, D. y Gordon, M. (2008). El quid de la negociación. Triunfar antes, durante y después del "sí". Barcelona: Deusto.
- Fabra, M.Ll. (2008). Jo, ni més, ni menys. Assertivitat per a força dones i alguns homes. Barcelona: Octaedro.
- Fisher, R. y Ertel, D. (2004). Obtenga el sí en la práctica. Barcelona: Gestión 2000.
- Fisher, R. y Ury, W. (1981/1999). Getting to yes. Negotiating an agreement without living in. Londres: Random House Business Books.
- Flora, D. (1998). La comunicación no verbal. Barcelona: Alianza.
- Folberg, H. J. y Taylor, A. (1984). Mediation. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
- Folger, J. y Taylor, A. (1992). Mediación. Resolución de conflictos sin Litigio. México, DF: Limusa.
- Font, A. (2008). Negociar con arte y conseguir que los demás se salgan con la suya. Barcelona: Alienta.
- Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Bilbao: Bakeaz.
- García Sáiz, M. (1999). El liderazgo en los grupos. A Gil Rodríguez & Alcover de la Hera. (Coords.). Introducción a la psicología de los grupos. Madrid : Pirámide.
- García Sáiz, M. & Gil Rodríguez, F. (1999). Procesos de influencia social. A Gil Rodríguez & Alcover de la Hera. (Coords.). Introducción a la psicología de los grupos. Madrid : Pirámide.
- Gil Rodríguez, F. (1999). Relaciones intergrupales. A Gil Rodríguez & Alcover de la Hera. (Coords.). Introducción a la psicología de los grupos.Madrid: Pirámide.
- Girard, K. & Koch, S.J. (1997). Resolución de conflictosen las escuelas. Manual para educadores. Barcelona: Granica.
- Goossens, F. (1991). Técnicas de discusión y negociación. Barcelona: Plaza & Janés.
- Gottheil, J. y Schiffrin, A. (Comps.) (1996). Mediación: Una transformación en la cultura. Barcelona: Paidós.
- Harvard Business School (2004). Negociación. Barcelona: Deusto.
- Harvard Business School (2005). Negociaciones ganadoras para conservar las relaciones. Barcelona: Gestión 2000.
- Knight, S. (2002). La PNL en el trabajo. Barcelona: Sirio.
- Kressel, K. y Pruitt, D. G. (1985). Themes in the mediation social conflict. Journal of Social Issues, 41, 179-198.
- Kressel, K. y Pruitt, D. G. (1989). Mediation Research: The Process and Effectiveness of Third-Party Intervention (Jossey-Bass Social & Behavioral Science). NY:Jossey-Bass Wiley.
- Lederach, J. P. (1996). El proceso de mediar en conflicto. Aula de Innovación Educativa, 63. pp.79-80.
- Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l'àmbit deldret privat. (DOGC 5432 - 30.7.2009)
- Mayer, B. S. (2008). Más allá de la neutralidad. Cómo superar la crisis de la resolución de conflictos. Barcelona: Gedisa.
- MEC. (2007). Coeducación y prevención temprana de la violencia de género. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
- Moore, C. (1986). El proceso de mediación. Métodos prácticos para la resolución de conflictos. Barcelona: Granica.
- Moore, C. (1995). El proceso de mediación. Métodos prácticos para la resolución de conflictos. Buenos Aires: Granica.
- Munduate, J. L. y Medina, F. J. (2005). Gestión del conflicto, negociación y mediación. Madrid: Pirámide.
- Munné, M. y Mac-Cragh, P. (2006). Los 10 principios de la cultura de mediación. Barcelona: Graó.
- Munné, M., et. (2006) Els 10 principis de la cultura de mediació. Barcelona: Ed.Graó.
- Ovejero, A. (2004). Técnicas de negociación. Cómo negociar eficazmente. España: McGraw-Hill.
- Pomar, J. (2004). Teoría y técnicas de negociación. Barcelona: Ariel.
- Ponti, F. (2008). Los caminos de la negociación. Navarra: Verticales de Bolsillo.
- Pruitt, D. G. y Rubin, J. Z. (1986). Social conflict: Escalation, stalemate, and settlement. New York: Random House.
- Puchol, L. (2009). El libro de la negociación. México, DF: Díaz de Santos.
- Puntes, S. (2003). Los derechos sociales y la mediación: un cambio real. A Casanovas & Poblet. Gestió i resolució de conflictes al segle XXI: ciutadania i violència. Sabadell : Fundació Caixa Sabadell.
- Romero, C. (2000). Mediació Escolar. Barcelona. Ediciones ICESB. Colección Quaderns d'Estudi; 2.
- San Martín, J. A. (2003). La mediación escolar. Un camino para la gestión del conflicto escolar. Madrid. CCS.
- Serrano, G. y Rodríguez, D. (1993). Negociación en las organizaciones. Madrid: Eudema.
- Six, J. F. (1997). Dinámica de la mediación. Barcelona. Paidós.
- Soleto, E. y Otero, M. (2007). Mediación y solución de conflictos. Habilidades para una necesidad emergente. Madrid: Tecnos.
- Suares, M. (1996). Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas. Buenos Aires: Paidós.
- Torrego, J.C. (Coord). (2000a). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores. Madrid. Narcea.
- Tsu S. y Lawson J. (2004). El arte de la guerra: para ejecutivos y directivos. Barcelona: Obelisco.
- Ury, W. L. (2005). Alcanzar la paz. Resolución de conflictos y mediación en la familia, el trabajo y el mundo. Barcelona: Paidós.
- Valadez Figueroa, I. et al. (2004). La acción psicopedagógica y la disciplina escolar. A Furlán A., Saucedo, C. & Lara, B. (Coords). Miradas diversas sobre la disciplina y la violencia en centros escolares. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
- Vallejo, R. D. y Guillén, C. (2006). Mediación: procesos, tácticas y técnicas. Barcelona: Pirámide.
- Vinyamata, E. (2001). Conflictología. Curso de resolución de conflictos. Barcelona: Ariel.
- Vinyamata, E. (2003). Conflictologia, informació i coneixement. A Casanovas & Poblet. Gestió i resolució de conflictes al segle XXI: ciutadania i violència. Sabadell: Fundació Caixa Sabadell.
- Vinyamata, E. (Coord.). (2004). Guerra y paz en el trabajo. Valencia: Tirant lo Blanch. Universidad de Valencia.