2020/2021
Primatologia
Codi: 100748
Crèdits: 3
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500250 Biologia |
OT |
4 |
0 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Altres indicacions sobre les llengües
Gran part de la bibliografia i dels ppt seràn en anglès
Equip docent
- Javier Quesada Lara
- Aurora Ruíz Herrera Moreno
Prerequisits
Es recomana que es tinguin presents els conceptes bàsics assolits a aquesta assignatura i les de Genètica, Evolució i Genètica Molecular
Objectius
L'assignatura de Primatologia mostra el panorama dels primats actuals en els seus aspectes biològics en general, i en els taxonòmics i etològics en particular. Analitza la filogènia i evolució dels primats i incideix en aspectes de la seva conservació. També s'analitza la importància com a models tant en la investigació biomèdica, com en la investigació paleoantropològica i en la comprensió de nosaltres mateixos.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
- Analitzar i interpretar l'origen, l'evolución, la diversitat i el comportament dels éssers vius.
- Caracteritzar, gestionar, conservar i restaurar poblacions, comunitats i ecosistemes.
- Controlar processos i proporcionar serveis relacionats amb la biologia.
- Dissenyar i fer diagnòstics biològics i identificar i utilitzar bioindicadors.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Sensibilitzar-se en relació amb temes mediambientals.
- Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
- Tenir capacitat d'organització i planificació
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l’exercici de la professió.
- Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l’àmbit integrant les dimensions social, econòmica i mediambiental.
- Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l’àmbit de coneixement propi.
- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
- Definir el paper dels primats en la identificació dels agents causals de malalties.
- Explicar les bases biològiques de la conducta social humana.
- Identificar els principals factors naturals que han intervingut en la distribució de les poblacions humanes.
- Interactuar amb institucions governamentals d'àmbit social, politicopoblacional i de salut pública, i assessorar-les.
- Interpretar anàlisis filogeogràfiques de l'espècie humana.
- Interpretar la variabilitat humana com a font d'individualització.
- Proposar formes d’avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Resumir i interpretar la biologia, l'evolució i el comportament de l'ordre Primates.
- Sensibilitzar-se en relació amb temes mediambientals.
- Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
- Tenir capacitat d'organització i planificació.
Continguts
- Definició i tendències evolutives. Evolució de Primats.
- Diversificació en primats actuals.
- Biogeografia, ecologia i adaptacions al medi.
- Característiques cromosòmiques, cariotip i variabilitat intraespecífica.
- Mecanismes d'especiació cromosòmica, punts de trencament i grups sintènics.
- Bases de dades i anàlisi del genoma en Primats.
- Mètodes per a l'estudi del comportament en primats
- Comportament sociosexual en primats.
- La cognició en primats. Cultures animals.
- Comunicació en primats.
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
Metodologia
Les classes teòriques estan distribuides en tres blocs: 1) Taxonomia i Evolució morfològica 2) Evolució genètica i diversificació específica i 3) Etologia, cadascuna de les quals serà impartida per un professor . Així mateix a cadascuna de les parts hi haurà una pràctica que es desenvoluparà dins del mateix bloc.
A final del curs, hi haurà un seminari conjunt amb tots els alumnes on es discutiran els diversos temes tractats dirigida pels tres professors.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Avaluació
En tractar-se d’una avaluació continuada, l'assignatura tindrà en compte les diferents activitats de l’estudiant tant a l’aula, com a les pràctiques i seminaris. S'avaluarà mitjançant una prova escrita que reuneix les tres parts de la matèria, una prova de grup dins del seminari, i les pràctiques de cadascun dels 3 apartats de que consta l'assignatura. El resultat final serà la suma ponderada de cadascuna de les parts.
- Per a l’avaluació de la part teòrica de l’assignatura (50%) es farà una prova escrita
- Les pràctiques ponderen un 30 % de la qualificació final (un 10% per cadascuna de les 3 pràctiques). Per a l'avaluació es tindrà en compte tant l'actitud de l'alumnat com els treballs que es realitzin en el propi laboratori i els qüestionaris que es plantegin.
- El seminari tindrà una avaluació en grup que equivaldrà al 20% de la nota final. Tots els estudiants del mateix grup tindran la mateixa nota d’aquesta prova
Hi haurà una prova de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final
L'assistència a les sessions pràctiques (o sortides de camp) és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades.
* L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions ala presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació de Pràctiques |
30% |
0
|
0 |
1, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22
|
Avaluació seminari |
20% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
|
Prova escrita |
50% |
2
|
0,08 |
1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
|
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA BÀSICA:
FLEAGLE JG.- Primate adaptation and evolution. Academic Press
BOYD R & SILK JB. Como evolucionaron los humanos. Ariel Ciencia
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA
S’anirà donant en el decurs de la impartició de la matèria.