Logo UAB
2020/2021

Primatologia

Codi: 100748 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2500250 Biologia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Assumpció Malgosa Morera
Correu electrònic:
Assumpcio.Malgosa@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Gran part de la bibliografia i dels ppt seràn en anglès

Equip docent

Javier Quesada Lara
Aurora Ruíz Herrera Moreno

Prerequisits

Es recomana que es tinguin presents els conceptes bàsics assolits a aquesta assignatura i les de Genètica, Evolució i Genètica Molecular

Objectius

L'assignatura de Primatologia mostra el panorama dels primats actuals en els seus aspectes biològics en general, i en els taxonòmics i etològics en particular. Analitza la filogènia i evolució dels primats i incideix en aspectes de la seva conservació. També s'analitza la importància com a models tant en la investigació biomèdica, com en la investigació paleoantropològica i en la comprensió de nosaltres mateixos.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i interpretar l'origen, l'evolución, la diversitat i el comportament dels éssers vius.
  • Caracteritzar, gestionar, conservar i restaurar poblacions, comunitats i ecosistemes.
  • Controlar processos i proporcionar serveis relacionats amb la biologia.
  • Dissenyar i fer diagnòstics biològics i identificar i utilitzar bioindicadors.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Sensibilitzar-se en relació amb temes mediambientals.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • Tenir capacitat d'organització i planificació

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l’exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l’àmbit integrant les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l’àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Definir el paper dels primats en la identificació dels agents causals de malalties.
  6. Explicar les bases biològiques de la conducta social humana.
  7. Identificar els principals factors naturals que han intervingut en la distribució de les poblacions humanes.
  8. Interactuar amb institucions governamentals d'àmbit social, politicopoblacional i de salut pública, i assessorar-les.
  9. Interpretar anàlisis filogeogràfiques de l'espècie humana.
  10. Interpretar la variabilitat humana com a font d'individualització.
  11. Proposar formes d’avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  12. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  13. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  14. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  15. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  16. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  17. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  18. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  19. Resumir i interpretar la biologia, l'evolució i el comportament de l'ordre Primates.
  20. Sensibilitzar-se en relació amb temes mediambientals.
  21. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  22. Tenir capacitat d'organització i planificació.

Continguts

-  Definició i tendències evolutives. Evolució de Primats.

-  Diversificació en primats actuals.

-  Biogeografia, ecologia i adaptacions al medi.

- Característiques cromosòmiques, cariotip i variabilitat intraespecífica.

- Mecanismes d'especiació cromosòmica, punts de trencament i grups sintènics.

- Bases de dades i anàlisi del genoma en Primats.

- Mètodes per a l'estudi del comportament en primats

- Comportament sociosexual en primats.

- La cognició en primats. Cultures animals.

- Comunicació en primats.

 *Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.

 

Metodologia

Les classes teòriques estan distribuides en tres blocs: 1) Taxonomia i Evolució morfològica 2) Evolució genètica i diversificació específica i 3) Etologia, cadascuna de les quals serà impartida per un professor . Així mateix a cadascuna de les parts hi haurà una pràctica que es desenvoluparà dins del mateix bloc.

A final del curs, hi haurà un seminari conjunt amb tots els alumnes on es discutiran els diversos temes tractats dirigida pels tres professors.

*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 1 0,04 19, 21, 22
Classes teòriques 19 0,76 5, 19, 21, 22
Pràctica a l'aula d'informàtica 2 0,08
Pràctica de camp 2 0,08 6, 19
Seminari 2 0,08 5, 19, 21, 22
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals 2 0,08
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 45 1,8

Avaluació

En tractar-se d’una avaluació continuada, l'assignatura tindrà en compte les diferents activitats de l’estudiant tant a l’aula, com a les pràctiques i seminaris. S'avaluarà mitjançant una prova escrita que reuneix les tres parts de la matèria, una prova de grup dins del seminari, i les pràctiques de cadascun dels 3 apartats de que consta l'assignatura. El resultat final serà la suma ponderada de cadascuna de les parts.

- Per a l’avaluació de la part teòrica de l’assignatura (50%) es farà una prova escrita

- Les pràctiques ponderen un 30 % de la qualificació final (un 10% per cadascuna de les 3 pràctiques). Per a l'avaluació es tindrà en compte tant l'actitud de l'alumnat com els treballs que es realitzin en el propi laboratori i els qüestionaris que es plantegin.

- El seminari tindrà una avaluació en grup que equivaldrà al 20% de la nota final. Tots els estudiants del mateix grup tindran la mateixa nota d’aquesta prova

Hi haurà una prova de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final

L'assistència a les sessions pràctiques (o sortides de camp) és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades.

* L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions ala presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de Pràctiques 30% 0 0 1, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Avaluació seminari 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Prova escrita 50% 2 0,08 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA:

FLEAGLE JG.- Primate adaptation and evolution. Academic Press

BOYD R & SILK JB. Como evolucionaron los humanos. Ariel Ciencia


BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA

 S’anirà donant en el decurs de la impartició de la matèria.