Titulaciķ | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500149 Matemātiques | OT | 4 | 0 |
Tots els cursos anteriors de Càlcul i Anàlisi.
També és important un bon coneixement d'Àlgebra Lineal i de Topologia bàsica.
Explicar els conceptes i els resultats fonamentals de la integral de Lebesgue a l’espai euclidià.
Presentar els mètodes de l’anàlisi funcional, en el context dels espais de Banach i de Hilbert.
El curs consta de 3 blocs:
Teoria de la Mesura, Espais de Banach i Espais de Hilbert.
1. Limitacions de la integral de Riemann.
2. Mesura de Lebesgue. Teoria abstracta de la mesura.
3. Integral de Lebesgue. Teoria abstracta de la integral. Límit vs integral.
4. Teorema Fonamental del Càlcul. Teorema del canvi de variable. Teorema de Fubini-Tonelli.
5. Integrals depenents d’un paràmetre. Derivació sota signe integral.
6. Espais normats. Espais de Banach. Caracteritzacions.
7. Espais de successions. Espais de funcions. Espais de mesures.
8. Operadors lineals afitats. Norma d’un operador. La topologia dels operadors lineals afitats.
9. Aplicacions: l'equació integral de Volterra.
10. Teoremes de l'aplicació oberta i la gràfica tancada. Principi d'acotació uniforme.
11. Dual topològic d’un espai normat. Teorema de Hahn-Banach.
12. Espais de Hilbert. Teorema de la Projecció. Ortogonalitat.
13. Bases hilbertianes. Desigualtat de Bessel. Identitat de Parseval.
14. Sèries de Fourier. Lema de Riemann-Lebesgue.
15. Operadors compactes. Problerma de Sturm-Liouville.
Aquesta assignatura té 2 hores de teoria i 1 de problemes per setmana.
També consta d'un total de 6 hores de seminaris al llarg del curs.
Tot i que no és obligatòria, sí que és molt recomanable l'assistència a classe per a fer preguntes i aventurar respostes, encara que siguin incorrectes.
Teoria: desenvoluparem els els resultats principals i els posarem en el context de les futures aplicacions.
Problemes: els alumnes rebreu unes llistes d'exercicis que resoldrem a les classes de problemes.
Seminaris: serviran per a complementar els continguts de teoria i problemes.
Els alumnes també disposaran d’unes hores de consulta al despatx del professor, per tal de consultar dubtes, discutir sobre mètodes, etc.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 15 |
Classes de teoria | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Classes de seminari | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 15 |
Tipus: Autōnomes | |||
Estudi personal | 92 | 3,68 |
Durant el curs farem una activitat d'avaluació (dues hores) per a cada bloc. Consistirà en presentar la demostració d'algun resultat, d'una llista establerta abans de l'avaluació, i en la resolució d'exercicis.
Bloc 1. Teoria de la Mesura (30%)
Bloc 2. Espais de Banach (30%)
Bloc 3. Espais de Hilbert (30%)
La entrega d'exercicis resolts, a mesura que el professor ho vaig indicant, complementa (10%) l'avaluació de curs.
El dia assenyalat per la Coordinació del Grau com Examen Final (o de recuperació), els alumnes que no hagin superat l'assignatura realitzaran un examen de recuperació amb tota la matèria del curs. La puntuació màxima que es pot obetnir en aquest examen de recuperació és de 7.
TOTS ELS CONTINGUTS DE L'ASSIGNATURA SÓN AVALUABLES (TEORIA, PROBLEMES, SEMINARIS).
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc 1. Teoria de la Mesura | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Bloc 2. Espais de Banach. | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Bloc 3. Espais de Hilbert | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Entrega d'exercicis | 10% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
J. Bruna, Anàlisi Real, UAB Servei de Publicacions, 1996.
J.M. Burgués, Integració i càlcul vectorial, UAB Servei de Publicacions, segona edició, 2002.
S. Lang, Real and functional analysis, Graduate texts in mathematics, Springer, 1993.
W. Rudin Real and functional analysis, Alambra,1979.