Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 | A |
No es contemplen
L'objectiu de l'assignatura és apropar als futurs professors de ciències al coneixement de la didàctica de les ciències, i a les didàctiques específiques de cada disciplina. Per tal que puguin ensenyar els continguts de les àrees de coneixement de la física i la química integrant els coneixements disciplinaris i els de la didàctica de les ciències tot tenint en compte els coneixements d’altres àrees com són l’epistemologia, el llenguatge i la comunicació, la psicologia i la pedagogia.
El Mòdul “Didàctica de la Física i la Química” s’estructura en 2 parts: “Aprenentatge i ensenyament de la Física i la Química” (9cr) i “Innovació docent i iniciació a la recerca en didàctica de Física i la Química” (6cr).
Aprenentatge i ensenyament de la Física i la Química (9cr)
Introducció a la Didàctica de les Ciències (3cr)
- Ensenyar ciències en el segle XXI. Evolució de la Didàctica de les Ciències
- Quina ciència ensenyar?. Finalitats de l'ensenyament de les Ciències a l'ESO. Selecció de continguts i contextos. L'ensenyament de les ciències com a desenvolupament de la competència científica.
- Què és la ciència? Reflexions sobre l'epistemologia de les ciències
- Com ensenyar ciències? Organització i seqüenciació de les activitats. L’aprenentatge de les ciències com un procés de modelització
- Models didàctics i idees prèvies
- L’avaluació i la regulació dels aprenentatges
Didàctica de la Química (3cr)
- Finalitats de l'ensenyament de la Química.
- Les grans idees de la Química (substàncies «espècie química», canvi químic, model cinètico-molecular). Identificació de models claus del currículum (model cinètic, model atomicomolecular i model atòmic clàssic). Selecció i seqüenciació dels continguts a ensenyar.
- Escenaris d'aprenentatge i recursos
- La didàctica de la química en l’ensenyament i aprenentatge del canvi químic
- L'aigua, les dissolucions iels ions
- Electricitat i canvi químic
- Modelització, indagació i argumentació en química escolar
- El treball de laboratori en Química
Didàctica de la Física (3cr)
- Els models i conceptes clau de la física escolar: què i perquè
- Idees i formes de raonar dels alumnes en física
- Modelització, indagació i argumentació en física escolar
- Fets paradigmàtics, problemes reals i controvèrsies socio-científiques com a contextos rellevants per a l’ensenyament de la Física.
- Treball experimental i utilització de TICs en física
Innovació docent i iniciació a la recerca en didàctica de la Física i la Química (6cr)
Innovació docent
- El currículum. Objectius d'aprenentatge, programació i avaluació.
- Diversitat de tipologies d'unitats didàctiques competencials segons l'enfocament: progressions, projectes, indagació, ABP, modelitzadores, etc.
- Contextos i transferència de coneixement.
- El desenvolupament de competències transversals: pensament crític, cognitivo-lingüístiques, digital, auto-regulació, etc.
Iniciació a la recerca en didàctica de la Física i la Química
- La pràctica reflexiva: la reflexió sobre la pràctica i la seva relació amb la innovació educativa
- L’observació a l’aula: objectius, models d’observació i instruments
- Bases metodològiques per a la innovació i la recerca educativa
- Tendències actuals de la recerca en la didàctica de les ciències
Les hores que s'indiquen per cadascuna de les activitats formatives són orientatives i es poden veure modificades lleugerament en funció del calendari o de les necessitats docents.
En les activitats d’aula es proposarà treball en petit grup per tal de promoure el màxim la participació de tots els alumnes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència i participació a classes magistrals, pràctiques de laboratori, sortides, etc. i la realització i avaluació de les activitats proposades | 97,5 | 3,9 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització, revisió i avaluació dels treballs proposats (informes, estudis de cas, resolució de problemes, exposicions, pràctiques de laboratori, treballs de camp...) | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de lectures i propostes d'innovació didàctica, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos. | 202,5 | 8,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
L’assistència a les classes és obligatòria. L’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de les sessions completes del mòdul. En cas contrari es considerarà “no presentat”.
Per aprovar el mòdul cal haver aprovat cada un dels Blocs de continguts i cada una de les temàtiques que els configuren i que es cursaran de forma independent
L’avaluació sumativa de cada una de les temàtiques de cada bloc inclou activitats en grup i activitats individuals. Per poder fer mitjana s’ha de treure com a mínim un 4 de cada una de les activitats previstes per a ser avaluades i que el professorat indicarà prèviament.
Al llarg de la part del mòdul que cada professor/a imparteix, es poden demanar tasques complementàries sense haver de ser considerades necessàriament tasques d’avaluació, però sí de lliurament obligatori.
El lliurament de treballs es realitzarà prioritàriament per la via del campus virtual. Es podran habilitar altres vies de lliurament, previ acord amb el professorat, informades via presencial a la classe i via campus virtual o moodle. No s’acceptaran treballs lliurats per vies no acordades amb el professor/a ni tampoc els treballs amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors i la temàtica a la que fan referència o que s’enviïn fora de termini.
Atès que la llengua vehicular del màster i de l'ensenyament secundari és el català, les tasques orals i escrites relacionades amb aquest mòdul s'han de presentar en aquesta llengua. En les activitats lliurades per escrit (individuals o en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Així mateix, cal expressar-se oralment amb fluïdesa i correcció i cal mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser no avaluada, retornada o suspesa si el professorat considera que no compleix els requisits esmentats anteriorment.
Els treballs i els exàmens s’avaluaran com a màxim 1 mes després del seu lliurament o realització.
D’acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
Introducció a la Didàctica de les Ciències
- Reflexió personal en relació a la classe de ciències ideal (individual). 50%. Data lliurament : 29/10/2020
- Proposta justificada d’una activitat que pugui fer evolucionar una concepció alternativa que creieu que té la majoria de la població en referència a algun coneixement de la vostra disciplina. Tasca en grup. 50%. Data lliurament: 29/10/2020
Didàctica de la Física
- Tasca individual: Al llarg del curs tots els estudiants realitzaran un microteaching, és a dir, una petita intervenció d'aula on hauran de fer de professors a la resta del grup i implementar una activitat didàctica dissenyada per a l'ocasió. Un cop realitzat el microteaching, cada estudiant haurà d'elaborar un text escrit que inclogui suficents evidències de l'aprenentatge durant el procés de preparació (pre), implementació i reflexió (post) del microteaching: identificant errors propis, proposant millores, aplicant-ho a nous contextos, relacionant-ho amb conceptes didàctics apresos durant el curs, etc. Per tant, la qualitat de la implementació del microteaching en sí mateix no serà qualificable, però fer-lo és requisit imprescindible per elaborar el document de reflexió posterior per a la qualificació individual final. Lliurament: 29/03/2021. Tasca recuperable.
Didàctica de la Química
- Tasca individual: Al llarg del curs tots els estudiants realitzaran un microteaching, és a dir, una petita intervenció d'aula on hauran de fer de professors a la resta del grup i implementar una activitat didàctica dissenyada per a l'ocasió. Un cop realitzat el microteaching, cada estudiant haurà d'elaborar un text escrit que inclogui suficents evidències de l'aprenentatge durant el procés de preparació (pre), implementació i reflexió (post) del microteaching: identificant errors propis, proposant millores, aplicant-ho a nous contextos, relacionant-ho amb conceptes didàctics apresos durant el curs, etc. Per tant, la qualitat de la implementació del microteaching en sí mateix no serà qualificable, però fer-lo és requisit imprescindible per elaborar el document de reflexió posterior per a la qualificació individual final. Lliurament: 29/03/2021. Tasca recuperable.
Innovació docent i iniciació a la investigació en didàctica de les ciències
-Portfolio personal 70%. (dues entrades en tot el curs, via digital en un fòrum del moodle, on discuteixin l'aspecte del curs que més els interessi en relació a la preparació de la seva UD). Primera entrada 31/01/2021. Segona entrada 15/04/2021
- Disseny d'una proposta ABP. 30%. Data lliurament: 28/04/2021
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació d'Innovació educativa i iniciació a la recerca | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Avaluació d'introducció a la didàctica de les ciències | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 16 |
Avaluació de didàctica de la física | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Avaluació de didàctica de la química | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Bibliografia general
DOMÈNECH, J. (2019). Aprenentatge basat en projectes, treballs pràctics i controvèrsies. 20 propostes i reflexions per ensenyar Ciències. Premi Marta Mata de Pedagogia 2018. Rosa Sensat.
DRIVER, Rosalin et al. (1991). Ideas científicas en la infancia y la adolescencia. Madrid: Ed. Morata/MEC.
HARLEN, W. (2010). Principios y grandes ideas de la educación en ciencias. Ed. Rosa Devés (www.innovec.org.mx)
IZQUIERDO, Mercè., ALIBERAS, Joan., (2004). Pensar, actuar i escriure a la classe de ciències. Per un ensenyament de les ciències racional i raonable. Cerdanyola. Publicacions de la UAB.
JIMENEZ- ALEIXANDRE,Maria Pilar (coord). (2003) Enseñar ciencias. Graó.
SANMARTÍ, Neus. (2002) Didàctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Sintesis Educacion.
GRAU, Ramon. (2010.) Altres formes de fer ciència. Alternatives a l’aula de secundària. Associació de Mestres Rosa Sensat.
CAAMAÑO, A. (coord.) (2011). Física y Química. Investigación, Innovación y Buenas Prácticas Vol 3. Ed. Graó
CAAMAÑO, Aureli. (coord.) (2011). Didáctica de la Física y Química. Vol 2. Ed. Graó
CAAMAÑO, Aureli. (coord.) (2011). Física y Química. Complementos de formación disciplinar. Vol 1. Ed. Graó
Didàctica de la Física
ROGERS, Ben (2018). The Big Ideas in Physics and How to Teach Them. A David Fulton Book.
VIENNOT, Laurence. (2001) Reasoning in Physics. The part of common sense. Dordrect: Kluwer Academic Publishers.
VIENNOT, Laurence. (2003) Teaching in Physics. Dordrect: Kluwer Academic Publishers.
Didàctica de la Química
CAAMAÑO, Aureli, (2002). La enseñanza de la Química. A : Jiménez, M.P. ed. Enseñar ciencias. Barcelona : Ed. Graó
IZQUIERDO, Mercè., (2006). La enseñanza de la química frente a los retos del tercer milenio. Educación Química,17 (X), 286-299
MARTÍN, Maria Jesús., GÓMEZ, Miguel Angel., GUTIÉRREZ,Maria Sagrario., (2000). La Física y la Química en secundaria. Madrid: Narcea
Documents oficials
Curriculum secundària www.xtec.cat
Informe PISA http://www.gencat.net/educacio/csda/publis/quaderns.htm
Revistes d’Ensenyament de les Ciències
Alambique. http://alambique.grao.com
Enseñanza de las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. http://www.raco.cat/index.php/ensenanza
Ciències: Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària. http://crecim.uab.cat/revista_ciencies/revista/index.htm
Projectes curriculars (disponibles al CDEC, www.xtec.es/cdec o la biblioteca d’Humanitats, UAB)
IZQUIERDO, M. (Coord.). Competències 12-15. Disponible a: https://formacio.cesire.cat/ciencies1215/
Projecte Advancing Phisics. IOP. http://advancingphysics.iop.org/
Projecte 21st Century Science. The University of York & Nuffield Foundation. http://www.21stcenturyscience.org/
Projecte Física i Química Salters i Salters Horners. The University of York, Nuffield Foundation, Salters Institute and Horners Co.
Salters Advanced Chemistry www.salters.co.uk/institute/curriculum_advanced.html
Salters Horners Advanced Physics www.salters.co.uk/institute/curriculum_horners.html
Disponible en català a: http://www.xtec.es/cdec/formacio/pagines/salters_f.htm
Projecte IDEAS, Nuffield Foundation & School of Education, Kings’ CollegeLondon.
Original: www.kcl.ac.uk/schools/sspp/education/research/projects/ideas.html
Disponible en català a: http://phobos.xtec.cat/cdec/