2020/2021
Treball de Final de Màster
Codi: 43894
Crèdits: 12
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4316214 Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física |
OB |
2 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
Equip docent
- Miquel Torregrossa Álvarez
- Eva Parrado Romero
Prerequisits
L'assignatura no té prerequisits tot i que es recomana la seva realització un cop superades les assignatures del primer i segon semestre del Màster de Psicologia de l'Esport i l'Activitat Física. Igualment es recomana que l'assignatura es matriculi havent efectuat prèviament el procés d'assignació de places (durant el segon semestre del primer curs) i una vegada s'hagi obtingut l'acord amb un tutor o tutora respecte als continguts, temporalització i supervisió del treball final de màster.
Objectius
El Treball Final de Màster (TFM) té com a objectiu principal confrontar a l'estudiant amb un cas pràctic de recerca, avaluació i/o intervenció que tingui relació amb les activitats desenvolupades en els mòduls previs del pla d'estudis, amb els mòduls propis de pràctiques externes i amb les línies pròpies de recerca del professorat del màster.
Una vegada realitzat el TFM l'estudiantat hauria de ser capaç de:
- Plantejar un problema o identificar una necessitat de l'àmbit de la psicologia de l'esport i l'activitat física.
- Recollir i analitzar informació rellevant sobre l'estat de la qüestió en relació a la temàtica.
- Dissenyar i desenvolupar una serie d'objectius i accions que donin resposta al problema o oportunitat.
- Comunicar a diferents interlocutors la rellevància del problema o oportunitat, així com la pertinença i viabilitat de la solució o resposta desenvolupada.
- Els productes esperats del TFM inclouen: un resum i projecte inicial de TFM, un informe escrit amb el disseny i el desenvolupament del projecte, i una presentació oral breu del projecte i els resultats obtinguts.
Competències
- Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes més actuals de recerca psicològica.
- Analitzar les dades i interpretar els resultats d’una recerca en psicologia de l’esport i de l’activitat física.
- Avaluar l’efectivitat de les intervencions psicològiques en la iniciació, el manteniment i el rendiment esportius.
- Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
- Dissenyar i planificar un projecte de recerca psicològica aplicada a psicologia de l’esport i de l’activitat física.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar les dades recollides per a l’estudi i redactar els resultats.
- Avaluar l’efectivitat de les intervencions psicològiques i arribar a conclusions aplicables en la psicologia de l’esport i de l’activitat física.
- Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
- Plantejar la pregunta de recerca que es contestarà en el treball.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Redactar el marc teòric de la pregunta de recerca.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.
Continguts
Al llarg del Pla d'Estudis del Màster de Psicologia de l'Esport i l'Activitat Física, i específicament durant la supervisió del TFM, l'alumnat adquirirà competències i recursos suficients per portar a terme treballs de recerca de les tres tipologies següents:
- Professionalitzador: Desenvolupament d'un cas pràctic d'avaluació o intervenció en l'àmbit en que s'han portat a terme les pràctiques externes o en algun altre al que l'estudiant hi tingui accés.
- Investigació empírica: Projecte de recerca que, en base a objectius específics i rellevants impliqui un disseny de recollida de dades i l'avaluació de resultats.
- Investigació teòrica: Revisió sistemàtica amb finalitat avaluativa d'un projecte, programa o metodologia existents, o bé, reflexió crítica sobre temes específics d'interès de cara a la identificació d'àrees poc estudiades o problemàtiques en l'estat actual de la qüestió, o bé a l'establiment de pautes per a la pràctica de les distintes àrees d'actuació professional en l'àmbit de la psicologia de l'esport i de l'activitat física.
El TFM podrà presentar-se en català, castellà o anglès. El treball haurà d'incloure un resum en anglès, català i castellà. La seva extensió màxima serà de 12.000 paraules sense considerar el resum, les referències i annexos.
Metodologia
Els 12 crèdits ECTS (300h) del TFM són bàsicament de treball autònom (275h) i, en menor mesura, de treball supervisat (20h) i d'avaluació (2,5h). Tot i que no es contempla docència dirigida, s'organitzaran sessions durant el primer curs amb l'objectiu de (a) presentar el funcionament del mòdul, (b) explicar en detall les característiques i el procés d'elaboració del TFM i (c) facilitar el procés d'assignació de supervisió i d'esborrany del projecte.
El TFM comptarà amb un supervisor de continguts que realitzarà el seguiment mitjançant tutories. Les tutories tenen el propòsit de clarificar la tipologia del treball a realitzar, oferir-ne models i marcs de referència pels aspectes fonamentals del treball, guiar als estudiant durant el procés i oferir-los una instància de feedback.
Avaluació
El sistema d'avaluació del TFM contempla tres resultats obtinguts derivats de l'exercici d'investigació del TFM: Resum inicial del projecte, informe final i defensa pública. A l'avaluació del primer i el segon hi participarà el tutor-supervisor mentre que a l'avaluació de la defensa, els responsables seran membres d'un tribunal creat ad-hoc.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Defensa pública |
20% |
0,5
|
0,02 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11
|
Informe final TFM |
65% |
1,5
|
0,06 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
|
Resum inicial del projecte |
15% |
0,5
|
0,02 |
2, 4, 6, 7, 10, 11
|
Bibliografia
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association. American Psychological Association (7th Edition).
Appelbaum, M., Cooper, H., Kline, R. B., Mayo-wilson, E., Nezu, A. M., Rao, S. M., & Clinic, C. (2018). Journal Article Reporting Standards for Quantitative Research in Psychology : The APA Publications and Communications Board Task Force Report. American Psychologist, 73(1), 3–25.
Levitt, H. M., Bamberg, M., Creswell, J. W., Frost, D. M., & Suárez-orozco, C. (2018). Journal Article Reporting Standards for Qualitative Primary , Qualitative Meta-Analytic , and Mixed Methods Research in Psychology : The APA Publications and Communications Board Task Force Report. American Psychologist, 73(1), 26–46.
Moher, D., Libertati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. Annals of Internal Medicine, 151(4), 264-270. http://doi.org/10.7326/0003-4819-151-4-200908180-00135