2020/2021
Aplicació d'Instruments d'Avaluació i Tècniques d'Intervenció en Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física
Codi: 43891
Crèdits: 9
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4316214 Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física |
OB |
1 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
Equip docent
- Jaume Cruz Feliu
- Yago Ramis Laloux
- Gerard Soriano Gillue
- Jesús Portillo Morilas
Equip docent extern a la UAB
- Antoni Caparrós
- Beatriz Galilea
- Carles Ventura
- Catarina Sousa
- Eduardo Amblar
- Joan Barangé
- Joan Palmi
- Joan Vives
- Josep Marí
Prerequisits
No hi ha prerequisits específics per al mòdul.
Objectius
Aquest mòdul pretén que l'alumnat sigui capaç de:
- Conèixer i aplicar els instruments d'avaluació per a la intervenció psicològica aplicada en els àmbits de la iniciació esportiva, del rendiment i de l'activitat física saludable.
- Conèixer les principals tècniques psicològiques d'intervencions, principalment en el context del rendiment Esportiu.
- Triar la tècnica / s psicològica que millor s'ajusta a les Necessitats de cada cas en particular.
- Aplicar la tècnica/ques psicològica segons el criteri d'eficàcia.
Competències
- Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes més actuals de recerca psicològica.
- Analitzar els factors psicològics que influeixen en la iniciació, el rendiment i l’abandonament esportius.
- Aplicar intervencions psicològiques amb entrenadors i famílies en nens en edat escolar i en l’àmbit del rendiment esportiu i l’activitat física en relació amb la salut.
- Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
- Conèixer els principals models d’intervenció en la iniciació esportiva i en psicologia de l’esport.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.
Resultats d'aprenentatge
- Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
- Conèixer els principals mètodes de recerca i saber identificar-ne la idoneïtat en relació amb la demanda esportiva.
- Conèixer les tècniques, els procediments i els protocols basats en l’evidència per avaluar les principals problemàtiques en l’àmbit de l’esport i de l’activitat física, i intervenir-hi.
- Discriminar quins instruments i sistemes d’avaluació són més apropiats per donar respostes als requeriments i les necessitats dels diferents agents esportius (esportistes, entrenadors, entitats, etc.).
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Seleccionar i aplicar les tècniques, els procediments i els protocols adequats per avaluar i detectar les diferents problemàtiques en l’àmbit de l’esport i de l’activitat física.
- Sintetitzar els principals mecanismes implicats en els processos psicològics que intervenen en els diferents agents esportius partint de les teories i els models actuals.
- Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.
Continguts
Instruments d'avaluació
- Anamnesis i l'entrevista.
- Qüestionaris d'avaluació.
- L'observació i el registre.
Tècniques d'intervenció psicològica
- L'establiment d'objectius
- La gestió de l'activació.
- La gestió atencional
- La gestió de les imatges mentals.
- La gestió emocional i les creences
- L'autoparla
Aplicacions
- El treball interdisciplinar en psicologia de l'esport
- L'arbitratge i el judici esportiu
- Estudis de casos
Metodologia
Per al desenvolupament del mòdul s'han previst 3 tipus d'activitats formatives:
48 hores dirigides d'activitat docent presencial en aula. La major part d'aquestes hores corresponen a classes de tipus magistral amb major participació per part del docent.
48 hores supervisades amb activitat formativa de treball en grup, tutories.
129 hores corresponents a treball autònom per part de l'alumne: cercar informació, estudi, preparació de proves i treballs.
Avaluació
Prova escrita: examen sobre els continguts desenvolupats durant el mòdul.
Treball escrit: desenvolupament individual sobre un cas, fent ús dels continguts desenvolupats en el mòdul.
Presentació oral: presentació resumida del treball escrit.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Entrega de treballs/ Informes |
60 % |
0
|
0 |
1, 3, 5, 6, 7, 9
|
Presentació oral de treballs |
10 % |
1
|
0,04 |
3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
|
Proves escrites |
30 % |
1
|
0,04 |
1, 2, 3, 4, 5, 7
|
Bibliografia
Dosil, J. (2002). El psicólogo del deporte. Asesoramiento e intervención. Madrid: Editorial Síntesis.
Font, J. (2018). Psicología aplicada al MotorSport. Madrid: Editorial EOS.
Martin, G.L. (2008). Psicología del deporte. Guía práctica del análsisi conductual. Madrid: Pearson.
Mora, J.A. & Díaz, J. (2008). Control del pensamiento y sus estrategias en el Deporte. Madrid: Editorial EOS.
Moran, A. & Toner, J. (2018). Psicología del Deporte. Ciudad de México: Editorial Manual Moderno.
Weinberg, R.S. & Gould, D. (2010). Fundamentos de psicología del Deporte y del EjercicioFísico. Madrid: Editorial Médica Panamericana.