2020/2021
Pràctiques Externes II
Codi: 43425
Crèdits: 12
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4314949 Psicologia General Sanitària |
OB |
2 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
Altres indicacions sobre les llengües
catala i espanyol
Prerequisits
Cal haver superat el mòdul de Pràctiques Externes I per poder cursar el mòdul de Pràctiques Externes II
Objectius
Participar i responsabilitzar-se, sota supervisió del tutor/a, d'activitats assistencials que haurà de dur a terme en la seva pràctica professional com a Psicòleg General Sanitari.
Aplicar, en el context de la pràctica professional, els coneixement teòrics dels que disposa.
Aplicar els coneixements metodològics a projectes de recerca del centre de pràctiques, en els que pugui participar.
Aprofondir en el coneixement dels límits de la seva futura competència professional i saber identificar, en quines situacions ha de demanar assessorament o supervisió al professional especialista en psicologia clínica.
Iniciar el projecte de Treball Final de Master, quan estigui relacionat amb algun aspecte de la vessant aplicada o de recerca del centre.
Competències
- Analitzar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica.
- Aplicar els fonaments de la bioètica i el mètode de deliberació a la pràctica professional, ajustant el propi exercici com a professional sanitari al que disposa la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries.
- Conèixer el marc d'actuació del psicòleg general sanitari i saber derivar al professional especialista corresponent.
- Desenvolupar el treball propi des de la perspectiva de la qualitat i la millora continuada, amb la capacitat autocrítica necessària per a un acompliment professional responsable.
- Dissenyar, desenvolupar i, si escau, supervisar i avaluar plans i programes d'intervenció psicològica, en funció de l'avaluació psicològica i de les variables individuals i socials concurrents en cada cas.
- Mostrar habilitats de comunicació interpersonal i de gestió de les emocions adequades per interaccionar de manera efectiva amb els pacients, els familiars i els cuidadors en els processos d'identificació del problema, avaluació, comunicació del diagnòstic i intervenció i seguiment psicològics.
- Planificar, realitzar i, si escau, supervisar el procés d'avaluació psicològica del comportament humà i dels factors psicològics associats amb els problemes de salut per establir-ne l'avaluació.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguin comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Redactar informes psicològics de manera adequada als destinataris.
- Saber comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per treballar en equip i en grups multidisciplinaris.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
Resultats d'aprenentatge
- Adaptar-se a la dinàmica de treballar en equips disciplinaris, interdisciplinaris i multidisciplinaris.
- Aplicar el codi deontològic en diferents contextos d'actuació professional.
- Aplicar els sistemes i les normes de gestió de qualitat de l'activitat sanitària pròpies del context de treball.
- Aplicar estratègies de millora dels processos comunicatius.
- Aplicar procediments deliberatius, dialògics i participatius per resoldre problemes ètics en el context d'actuació laboral del professional sanitari.
- Aplicar procediments, tècniques i instruments per avaluar el comportament, els processos cognitius i els factors psicosocials utilitzant criteris de puntuació i interpretació adequats en el context de treball.
- Aplicar programes d'intervenció psicològica adequats a un problema de salut en el context de treball.
- Avaluar la qualitat i donar compte de l'acompliment professional propi.
- Comprendre la terminologia bàsica dels diferents professionals de la salut.
- Conèixer les característiques de l'entitat on es desenvolupa l'activitat professional.
- Definir els objectius de la intervenció psicològica en cada cas particular en el context de treball.
- Explicitar les conseqüències de la reflexió crítica de l'acompliment professional propi i proposar millores de la qualitat.
- Gestionar les reaccions emocionals pròpies i dels usuaris durant les fases de l'actuació professional en el context d'actuació laboral del professional sanitari.
- Identificar actuacions professionals èticament inapropiades.
- Identificar aquells casos que requereixen derivació a l'especialista o actuació interdisciplinària i justificar els motius de la derivació en el context de treball.
- Identificar els principals obstacles de la comunicació efectiva entre professionals.
- Identificar i fer servir les qualitats i les habilitats personals (capacitat d'escoltar, empatia, tolerància, gestió de les emocions, respecte a la idiosincràsia de l'usuari, etc.) i psicosocials que determinen una comunicació eficaç entre professionals i destinataris.
- Identificar i utilitzar adequadament la documentació clínica rellevant per a l'exercici del professional sanitari.
- Proposar programes d'intervenció psicològica eficaços que prevegin factors individuals, socials i culturals associats a un problema de salut en el context de treball.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguin comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Reconèixer la importància de l’actualització permanent en l'exercici de l'activitat professional, i identificar els recursos per dur-la a terme.
- Redactar informes en diferents estils i models en funció de l'objectiu i del destinatari en el context de treball.
- Seleccionar i valorar de manera argumentada els procediments, les tècniques i els instruments més adequats per avaluar el comportament, els processos cognitius i els factors psicosocials implicats en cada cas en el context de treball.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Transmetre oralment als usuaris i als professionals sanitaris el contingut d'un informe psicològic, exposant de manera clara i inambigua les conclusions i les raons últimes que les sustenten.
- Utilitzar els canals o els procediments de derivació quan sigui necessari en el context de treball.
- Utilitzar els dispositius legals i/o professionals per comunicar les vulneracions ètiques identificades.
- Utilitzar l'assessorament i la supervisió de la pràctica professional quan sigui necessari.
- Utilitzar recursos per a una comunicació efectiva entre professionals de l'àmbit de la salut i en un context multidisciplinari.
- Valorar críticament el procés i els resultats de l'avaluació en el context de treball.
- Valorar críticament un programa d'intervenció psicològica fet per altres professionals, avaluant-ne l’impacte i proposant pautes de millora en el context de treball.
- Valorar els canvis durant la intervenció psicològica i proposar les modificacions necessàries en el context de treball.
Continguts
El mòdul no té, pròpiament, temari sinó objectius que han estat descrits en l’apartat OBJECTIUS d'aquesta Guia Docent i que s’han d’aconseguir, durant les pràctiques externes, d’acord amb els Resultats d’Aprenentatge.
Metodologia
Activitat autònoma: Lectures i estudi, preparació presentacions i elaboració Memòria o altra tasca que sol·liciti el tutor del centre i/o el tutor acadèmic.
Activitat dirigida: Seminaris de casos o altre/s activitat/a que programi el centre com a complement de la pràctica clínica assistencial.
Activitat Supervisada: Pràctica clínica asistencial.
Avaluació
A l'avaluació de l'estudiant intervenen els diferents tutors del centre extern en el que l'estudiant realitza les seves pràctiques i el professor responsable del mòdul de pràctiques a nivell acadèmic.
Els tutors del centre extern avaluen a l'estudiant en base a una rúbrica d'avaluació que contempla: assistència i compliment de l'horari de pràctiques establert, actitud i disposició, i nivell d'aprenentatge assolit.
Els tutors que hagin supervisat l'estudiant en alguna de les diferents rotacions previstes a la seva plaça de pràctiques, han de fer arribar la seva avaluació al coordinador de tutors del seu centre. El/la coordinador/a de tutors del centre és el/la responsable de calcular la nota final de l’estudiant en funció de les avaluacions rebudes i de fer arribar aquesta nota al/la professor/a responsable del mòdul de pràctiques.
L'activitat desenvolupada per l'estudiant en el centre de pràctiques al que ha estat assignat té un pes del 90% de la nota.
El 10% restant depèn de la Memòria que els estudiants hauran de lliurar al professor/a responsable del mòdul mitjançant l'aula moodle de l'assignatura.
Per poder considerar que l'alumnat ha superat les pràctiques externes cal que:
a) Acompleixi les sessions i els horaris de pràctiques establerts.
b) Mostri, en tot moment, una actitud respectuosa cap als pacients, les seves famílies i l'entitat col·laboradora.
c) Lliuri la memòria dintre dels període establert.
d) Assoleixi els resultats d'aprenentatge establerts al mòdul.
En cas d'incompliment d'algun d'aquests requisits la nota global que constarà a l'acta serà com a màxim de 4 punts. El/la professor/a responsable del mòdul de pràctiques és el/la encarregat/da de tancar l’acta.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Activitat al centre assignat |
90% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 34, 35
|
Memòria. |
10% |
0
|
0 |
6, 8, 9, 10, 12, 18, 20, 22, 23, 26, 33, 34
|
Bibliografia
El/a tutor/a del centre de pràctiques, si s'escau, informarà de la bibliografia necessaria o recomenable per a complementar l'aprenentatge de les pràctiques.