Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313879 Estudis Teatrals | OT | 0 | 1 |
ET
El mòdul consisteix en la preparació d’un projecte de direcció d’actors que serà posat a prova en diverses sessions de treball pràctic amb actors professionals. L’objectiu és proporcionar a l’alumne referents avançats relatius a les metodologies amb les quals realitzar investigacions i treballs pràctics en el camp dels processos creatius lligats a l’espectacle teatral. El mòdul començarà amb una introducció sobre la teoria de l’escenificació i els seus processos creatius. Sobre aquesta base, el mòdul desenvoluparà un laboratori de direcció d’actors, parant especial atenció a la relació determinant del treball actoral en la definició de la posada en escena. El treball girarà en torn a la investigació i la reflexió de metodologies eficaces. El professor donarà suport al treball de l’aula, aportant possibles eines teòriques i pràctiques.
La dinàmica del laboratori és principalment teòrica, tot i que incorpora alguns elements pràctics. Els alumnes s’enfrontaran a diversos exericicis que permetran d’abordar, per part del professor, aspectes teòrics que es plantegin dins del mòdul.
El curs s’estructura de l a manera següent:
Es treballarà a partir d’un text teatral breu, proposat pel professor, que haurà de ser analitzat en profunditat pels alumnes amb l’objectiu que aquests puguin aprendre com funciona el procés d’investigació a partir del text encaminat a l’escenificació i en concret a la direcció d’actors: anàlisi d’escenes, relació de personatges, espai, acció, conflicte, etc.
Es treballarà en grups (el nombre dels quals dependrà dels alumnes matriculats a l’assignatura). Cada grup de treball analitzarà el text i esbossarà les grans línies (tècniques, ètiques i estètiques) d’un projecte general d’escenificació. Aquest esbós ha de permetre contextuar la realització d’un projecte concret de direcció d’actors per a una escena breu del text objecte d’investigació.
El procés de treball amb actors professionals s’iniciarà amb una demostració pràctica per part del professor de l’ús dels conceptes i tècniques estudiats, així com de l’establiment d’una relació efectiva i creativa entre director/a i intèrprets. En aquesta primera fase pràctica, el professor recollirà, com a element de treball i elaboració pràctica, les aportacions dels projectes dels alumnes que consideri més suggeridors i oportuns, sempre amb una finalitat experiencial i de comprovació.
En una segona fase pràctica, cada grup disposarà d’un temps mínim de treball (establert en funció del número de participants) amb actors professionals, que els permeti experimentar com han de comunicar el seu projecte als actors, comprovar si aquest projecte està clara i suficientment establert i si produeix efectivament algun resultat efectiu i creatiu en la dinàmica d’inici del procés d’assaig. Aquesta segona fase es desenvoluparà sempre amb el concurs del professor, que supervisarà el procés i relacionarà el treball pràctic amb els conceptes teòrics i les eines tècniques que s’hauran estudiat.
Finalment, el professor demanarà als alumnes una reflexió individual sobre el procés d’elaboració del projecte de direcció d’actors, sobre el resultat dels primers passos de la seva comprovació pràctica, així com una valoració del seu possible desenvolupament en un futur projecte creatiu.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals/expositives, resolució d'exercicis, pràctiques d'aula | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Aprenentatge cooperatiu, debats, presentació de treballs pràctics, tutories | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles o textos d'interès, estudi personal | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
A. Exercicis pràctics que haurà de realitzar l’alumne.
B. Aspectes generals.
Partint del principi d’avaluació continuada, es tindrà en compte:
- Assistència (mínim per a ser avaluada 80%), seguiment i participació en el curs.
- Projecte de direcció d’actors en grup i treball pràctic (40%).
- Aportacions individuals a la reflexió conceptual sobre diferents metodologies de direcció d’actors durant les classes (20%).
- Entrega del projecte personal de direcció d’actors i de la hipòtesi de desenvolupament del procés creatiu de la posada en escena. Presentació. Expressió. Comprensió i ús pertinent dels conceptes treballats. Adequació i comprensió dels processos i mètodes d’anàlisi utilitzats. Coherència interna de les propostes d’anàlisi i d’escenificació presentades.
NOTES ADDICIONALS
1. En el moment de la realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
2. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero.
3. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptar el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikisi/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a les tutories | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Assistència i participació a l'aula | 40 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Lliurament d'informes i treballs | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Abirached, Robert (1994): La crisis del personaje en el teatro moderno del teatro. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Bogart, Anne (2007): Los puntos de vista escénicos. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Brecht, Bertolt (1986): Quatre converses sobre teatre. La compra del llautó. Barcelona: Edicions 62.
Chéjov, Michael (1999): Sobre la técnica de la actuación. Barcelona: Alba.
Donnellan, Declan (2004) El actor y la diana. Madrid: Fundamentos.
Mitchell, Katie (2018): L'ofici de dirigir. Barcelona: Institut del teatre, Angle.