Logo UAB
2020/2021

Anàlisi i Gestió d'Espais Naturals

Codi: 43054 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social OT 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carles Barriocanal Lozano
Correu electrònic:
CarlosAlfredo.Barriocanal@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Sonia Sánchez Mateo
Raquel Cunill Artigas

Prerequisits

Els estudiants hauran de tenir coneixements bàsics en ciències ambientals i capacitat per poder seguir les classes en anglès.

Objectius

Entendre el paisatge com a expressió de la història natural i la història social.

Metodologia per a la comprensió i l'anàlisi d'alguns exemples a  Europa i a la regió Mediterrània.

Entendre els orígens de la conservació i dels Espais Naturals Protegits (ENP) des d'una perspectiva històrica, així com de les figures legislatives de protecció existents.

S'estudiaran les eines de gestió dels ENP i de seguiment i conservació de la biodiversitat, en el context del canvi global i de les seves implicacions socioecològiques.

Mostrar criteris i eines analítiques i legals per a la diagnosi i l'avaluació de la gestió d'ENP.

Competències

  • Analitzar el funcionament del planeta a escala global per comprendre i interpretar els canvis ambientals a escala global i local.
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar projectes de recerca en ciències ambientals.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar projectes de recerca en ciències ambientals.
  2. Interpretar els models actuals d'espais naturals protegits amb casos locals i mundials, tant marins com terrestres.
  3. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  4. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  5. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  6. Situar i analitzar les grans regions biogeogràfiques i la seva situació quant a la conservació de la biodiversitat.
  7. Treballar en un context internacional i multidisciplinari.
  8. Valorar l'impacte humà en zones costaneres i la funció de les reserves naturals marines, tant les costaneres com les oceàniques, en la preservació de la biodiversitat i la capacitat de generar biomassa.

Continguts

PAISATGE

Sessió 1. 19 d’octubre

Presentació del mòdul. Carles Barriocanal

Sessió 2. 21 d’octubre

Paisatge i paisatges. Raquel Cunill

Sessió 3. 26 d’octubre

Patrimoni socioecològic i paisatges rurals. Carles Barriocanal

Sessió 4. 28 d’octubre

Indicadors de canvi global: boscos i conques fluvials mediterrànies. Sònia Sànchez Mateo

 

ÀREES PROTEGIDES

Sessió 5. 2 de novembre

Els orígens i l'evolució de les Àrees Protegides. Esquemes de protecció. Carles Barriocanal

Sessió 6. 4 de novembre

Les reserves de la biosfera com a eines de suport a la ciència i a la sostenibilitat local. Sònia Sànchez Mateo

 

EXPERIÈNCIES SOBRE ANÀLISI I GESTIÓ D'ÀREES PROTEGIDES

Sessió 7. 9 de novembre

Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny. Objectius i interaccions entre de les dues figures de protecció. Maria Barrachina Giménez

Sessió 8. 16 de novembre

El Pirineu com a espai natural protegit transfronterer. Marc Garriga Lujan

Sessió 9. 18 de novembre

La Reserva de la Biosfera i Parc Nacional del Macizo del Cajas: una experièincia andina. José Francisco Cáceres

Sessió 10. 23 de novembre

La gestió del turisme als espais naturals protegits. Carles Barriocanal

Indicadors de freqüentació en àrees protegides:el cas dels espais naturals de Costa Rica. Michael Moya.

 

Sortida de camp. Montseny (11 de novembre)

Sortida de camp. Terres de l’Ebre (24 de novembre sortida compartida amb l'assignatura global change)

 *En cas que les sortides no es puguin dur a terme, es substituïran per activitats.

Metodologia

Classes magistrals/expositives.

Participació activa a l'aula.

Sortides de camp.

Elaboració d'informes/treballs.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presentacions teòriques 40 1,6 5
Treball de camp 30 1,2 2, 4, 6
Tipus: Autònomes      
Lectures 25 1 3
Preparació dels treballs 37 1,48 1, 5

Avaluació

La nota final serà el resultat de:

Examen (40%).

Informe sobre la sortida de camp (25%).

Assaig crític d'un article científic (30%).

Assistència i participació a classe (5%).

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen, informes de la sortida de camp i assaig 95% 14 0,56 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Participació activa a classe 5% 4 0,16 1, 3, 4, 5

Bibliografia

 Bibliografia

Bertrand, C., & Bertrand, G. (2006). Geografía del medio ambiente. El Sistema GTP: Geosistema, Territorio y Paisaje, Universidad de Granada. (Traducció de: Une géographie traversière : l'environnement á travers territoires et temporalités)

Botequilha, A.; Miller, J.; Ahern, J. i McGarigal, K. (2006): Measuring landscapes. A Planner’s Handbook. Washington: Island Press.

Carranza, S.; Amat, F. Taxonomy, biogeography and evolution of Euproctus (Amphibia: Salamandridae), with the resurrection of the genus Calotriton and the description of a new endemic species from the Iberian Peninsula. Zool. J. Linn. Soc. Lond. 2005, 145, 555–582.

Dudley, N. (Editor) (2008). Guidelines for Applying Protected Area Management Categories. Gland, Switzerland: IUCN.

Ervin, J., Sekhran, N., Dinu, A., Gidda, S., Mergeichik, M., Mee, J. (2010). Protected areas for the 21st century: Lessons from UNDP/GEF’s portfolio. Montreal: UNDP, New York and Secretariat of the Convention on Biological Diversity.

European Environment Agency (2012): Protected areas in Europe — an overview. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Farina, A. (2006). Principles and methods in landscape ecology: towards a science of landscape. Dordrecht: Springer.

Heinen, J. 2012. International Trends in Protected Areas Policy and Management. In: Sladonja, B. (Ed.). Protected Areas Management. DOI: 10.5772/50061. <http://www.intechopen.com/books/protected-area-management/international-trends-in-protected-areas-policy-and-management>

Huntington, H. P. (2000): Using traditional ecological knowledge in science. Methods and Applications. Ecological Applications 10(5): 1270-1274.

Ishwaran, N., Persic, A., Tri, N.H., 2008. Concept and practice: the case of UNESCO biosphere reserves. International Journal of Environment and Sustainable Development. 7 (2):118–131.

Jones-Walters, L.; Civic, K. 2013. European protected areas: Past, present and future. Journal for Nature Conservation 21: 122– 124.

Lambin, E. F. I Geist, h. (eds.): Land-use and Land-cover Change. Local processes and global impacts. Springer. Berlín, 2006.

Makhzoumi, J. i Pungetti,G. (1999): Ecological Landscape Design and Planning. The Mediterranean Context. Londres: E & FN Spon

McGarigal, K. i Marks, B. (1995): FRAGSTATS: Spatial Pattern Analysis Program for Quantifying Landscape Structure. Washington: Department of Agriculture General Technical Report.

McDonald, D.; Crabtree, J. R.; Wiesinger, G.; Dax, T.; Stamou, N.; Fleury, P.; Gutierrez Lazpita, J. i Gibon, A. (2000): Agricultural abandonment in mountain areas of Europe: Environmental consequences and policy response. Journal of Environmental Management 59: 47-69.

Otero, I.; Boada, M. i Tàbara, J.D. (2013): Social-ecological heritage and the conservation of Mediterranean landscapes under global change: a case study in Olzinelles (Catalonia). Land Use Policy. 30, pp. 25 - 37. Butterworth Scientific. ISSN 0264-8377

Peñuelas, J.; Boada, M. (2003): A global change-induced biome shift in the Montseny mountains (NE Spain), en Global Change Biology, 9:131-140.

Sluiter, R. i de Jong, S. M. (2007): Spatial patterns of Mediterranean land abandonament and related land cover transitions. Landscape Ecology 22:559–576.

Bibliografia complementaria

Adams, W., Aveling, R., Brockington, D., Dickson, B., Elliott, J., Hutton, J., Vira, B., Wolmer, W. 2004. Biodiversity Conservation and the Eradication of Poverty. Science 306:1146-1149.

Batisse, M. 1997. Biosphere Reserves: A Challenge for Biodiversity Conservation & Regional Development, Environment: Science and Policy for Sustainable Development 39(5): 6-33.

Burel, F. i Baudry, J. (2002): Landscape Ecology: Concepts, Methods, and Applications. CRC Press.

Forman, R. T. T. i Godron, M. (1986): Landscape ecology. Nova York: Wiley and sons.

Grove, A.T.; Rackham, O. (2001): The Nature of Mediterranean Europe: an ecological history. New Haven (EUA): Yale University Press.

Leverington, F., Lemos, K., Courrau, J., Pavese, H., Nolte, C., Marr, M., Coad, L., Burgess, N., Bomhard, B., Hockings, M. 2010. Management effectiveness evaluation in protected areas – a global study. The University of Queensland Brisbane Australia.

Li, H. i Wu, J. (2004): Use and misuse of landscape indices. Landscape Ecology 19: 389-399.

Otero, I.; Marull, J.; Tello, E.;Diana, G. L.; Pons, M.; Coll, F. i Boada, M. (2015): Land abandonment, landscape, and biodiversity: questioning the restorative character of the forest transition in the Mediterranean. Ecology and Society 20(2): 7. doi: 10.5751/ES-07378-200207.

Peñuelas, J. et al. : Evidence of current impact of climate change on life: a walk from genes to the biosphere. Global Change Biology, 2013, 19: 2303–2338

Peñuelas J et al. (2017): Impacts of Global Change on Mediterranean Forests and Their Services. Forests 8, 463.

Smit, IPJ, Roux DJ, Swemmer LK, Boshoff N, Novellie P (2017): Protected areas as outdoor classrooms and global laboratories: Intellectual ecosystem services flowing to-and-from a National Park. Ecosystem Services 28 B:238-250.

Sutherland, William J.; HILL, David A. (eds.) Managing habitats for conservation. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. 399 p. ISBN 0521447763

 

Bibliografia en català i en castellà

Boada, M.; Rivera, M. (2000): L'origen dels espais naturals protegits. Medi Ambient, 27:4-14. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient.

Boada, M.; Sànchez, S.; Maneja, R.; Varga, D. (2011): Diseño de indicadores para la evaluación de los servicios ambientales ofrecidos en la Reserva de la Biosfera del Montseny, 43-63, a M. Onaindía (Ed.): Servicios Ambientales en Reservas de la Biosfera Españolas. Organismo Autónomo de Parques Nacionales. Ministeriode Medio Ambiente. UNESCO. Red Española de Reservas de la Biosfera. NIPO: 781-10-040-5.

Boada, M. i Toledo, V. M. (2003): El Planeta, nuestro cuerpo: la ecología, el ambientalismo y la crisis de la modernidad. México: Fondo de Cultura Económica.

Corraliza, J. A.; García, J.; Gutiérrez del Olmo, E. V. Los parques naturales de España: Conservación y disfrute. Madrid: Fundación Alfonso Martín Escudero, 2002. 491 p. ISBN 8484760561

Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient. Direcció General de Patrimoni Natural. El pla d’espais d’interès natural a Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient, 1996.

Mallarach, J. M. 2008. Protegits, de fet o de dret?: primera avaluación del sistema d’espais naturals protegits de Catalunya. Barcelona: Institució Catalana d’Història Natural.

Websites

European Commission. Natura 2000.
<http://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/index_en.htm>

IUCN. Protected Areas. <https://www.iucn.org/theme/protected-areas>

Protected Planet. https://www.protectedplanet.net/

UNEP. <https://www.unep-wcmc.org/resources-and-data/united-nations-list-of-protected-areas>