Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313768 Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic | OT | 0 | 2 |
Cap.
Aquest mòdul es proposa oferir unes nocions bàsiques a l’entorn del funcionament del mercat i el col·leccionisme dels objectes artístics de valor patrimonial. Hi ha una part del mòdul de caràcter més històric que intenta explicar els mecanismes que han configurat el col·leccionisme d’art i els museus a Catalunya des del segle XIX fins a l’actualitat amb tres sessions a càrrec de B.Bassegoda i una més sobre l’evolució de les galeries d’art a càrrec de F.Fontbona. La resta de les sessions tenen un caràcter més obert i d’orientació professional. S’expliquen uns casos pràctics de presentació i disseny d’un projecte expositiu d’art antic (M.Carbonell) i una altre sobre el funcionament de la Junta de Qualificació i l’Institut Amatller (S.Alcolea). Es preveu la participació de diversos professionals relacionats amb el mercat i el col·leccionisme: dos antiquaris (Artur Ramon i Albert Martí Palau), una experta en el mercat de l’art contemporani (V.Porcel), una professional d’una casa de subhastes (L.Arbolí), un estudiós i col·leccionista (V.Furió), una conservadora del MACBA (A.M.Perelló), i un mosso d’Esquadra de la unitat de Patrimoni (P.Canal). El curs es completa amb dues visites una al Museu de Sitges (I.Domènech) i una altre a determinar (V.Solanilla), i amb un taller pràctic a la Fundació Miró per conèixer els protocols de certificació d’autenticitat de les obres gràfiques de Miró (Elena Escolar).
Programa:
1. L’estudi del fenomen col·leccionista. Estat de la qüestió a Catalunya. B.Bassegoda. 9 de febrer de 2021
2. Les exposicions d’art retrospectiu i el desenvolupament de la Història de l’Art als segles XIX i XX. B.Bassegoda. 16 de febrer de 2021.
3. L’elaboració d’un projecte expositiu d’art d’alta època. Estudi de casos. Marià Carbonell. 23 de febrer de 2021.
4 El mercat i les galeries d’art a Barcelona dels orígens fins al segle XX. Francesc Fontbona (Historiador de l’Art. Institut d’Estudis Catalans). 2 de març de 2021.
5. Les vendes en subhastes públiques. L’experiència de la casa Balclis. Laia Arbolí (Balclis, Barcelona). 9 de març de 2021. La sessió serà a Balclis.
6. La Junta de Qualificació, Valoració i Exportació de Béns del Patrimoni Cultural de Catalunya i l'adquisició d'objectes artístics mobles per al patrimoni públic. (Segona Part) La tasca de l’Institut Amatller d’Art Hispànic. Santiago Alcolea. 16 de març de 2021. La sessió serà a l’Institut Amatller.
7. El mercat de l'art, de l'àmbit local a la globalització. Valors segurs i impostures. Marià Carbonell 23 de març de 2021.
8. La persecució dels delictes contra el patrimoni artístic i arqueològic. Pere Canal (Unitat central de Patrimoni Històric. Mossos d’Esquadra, Generalitat de Catalunya). 23 de març de 2021.
9. Visita a una col·lecció. Visita al Museu de Sitges. Ignasi Domènech, cap de col·leccions dels Museus de Sitges. 9 d’abril de 2021, matí. Trobada a les 10,30 a la porta del Museu
10. Adquisicions del MACBA. Política i Gestió. Antònia Maria Perelló (Conservadora icap de la col·lecció, MACBA). 13 d’abril de 2021. La sessió serà al MACBA.
11. El col·leccionisme com experiència d’estudi. La col·lecció Furió de gravat antic. Vicenç Furió (Professor del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona) 20 d’abril de 2021.
12. El mercat de l’art contemporani. Les grans fires internacionals d’art. Violant Porcel (Galerista). 27 d’abril de 2021
13. L’ofici d’antiquari. Artur Ramon (Artur Ramon Art) 4 de maig de 2021. La sessió serà a la Galeria Artur Ramon, Barcelona.
14. El peritatge de les obres d’art. El cas de l’obra de Joan Miró. Elena Escolar (Conservadora de la Fundació Joan Miró). 11 de maig de 2021. La sessió serà a la Fundació Miró.
15. El mercat de les obres d’art sobre paper. Albert Martí Palau. (Palau Antiguitats). 18 de maig de 2021. La sessió serà a Palau Antiguitats, Barcelona.
16. Visita a una col·lecció. Victòria Solanilla. 28 de maig 2021. Matí
17. La formació del sistema dels museus públics i dels museus diocesans de Catalunya B. Bassegoda. 1 de juny de 2021.
Classes expositives a l'aula, obertes a la participació dels estudiants, i sortides per visitar col·leccions, galeries, cases de subhastes, etc.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sortides per visitar col·leccions, galeries i cases de subhastes. | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 6, 7, 9 |
Assistència i participació activa a classe.
Tutories i seguiment d'un treball individual.
Un treball breu que demostri la capacitat de l’alumne per desenvolupar coneixement i capacitats a l’entorn d’aquests temes. Pot ser un estudi sobre un col·leccionista, un museu, una galeria, un antiquari; o també un exercici pràctic de catalogació i taxació d’una obra d’art, o de gestió d’un tema legal o promocional en relació a una peça o col·lecció, etc. El tema escollit caldrà determinar-lo de comú acord entre el coordinador del mòdul i l’alumne el més aviat possible un cop iniciades les classes.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe. | 20 % | 50 | 2 | 1, 3, 4, 6, 8, 9 |
Tutories i seguiment d'un treball individual | 30% | 20 | 0,8 | 5, 6, 8, 9 |
Un treball breu que demostri la capacitat de l'alumne per desenvolupar coneixement i capacitats a l'entorn dels temes del Mòdul. | 50 % | 162 | 6,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
La bibliografia s'oferirà i comentarà a classe.