Logo UAB
2020/2021

Oratòria i Comunicació Persuasiva. Tècniques de Negociació

Codi: 42993 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313781 Dret Empresarial OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Isabel Martínez Jiménez
Correu electrònic:
Isabel.Martinez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Maria Isabel Martínez Jiménez

Prerequisits

No hi ha prerequisits previs. 

Objectius

Assolir un coneixement especialitzat de les tècniques d'oratòria i comunicació persuasiva, així com de les tècniques de negociació

Competències

  • Aplicar tècniques d'oratòria i comunicació persuasiva, i també tècniques de negociació, en l'àmbit jurídic empresarial
  • Integrar coneixements jurídics i de negociació per formular judicis dins de l’àmbit empresarial.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Treballar en grup per generar sinergies en entorns de treball que involucren diferents persones, incorporant a les pròpies accions les dels altres, treballant de manera coordinada i cooperativa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure els elements clau de la comunicació persuasiva en l’àmbit empresarial.
  2. Distingir les diferents tècniques de negociació empresarial en l’àmbit del dret empresarial.
  3. Practicar tècniques de negociació en diferents escenaris tipus.
  4. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  5. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  6. Treballar en grup per generar sinergies en entorns de treball que involucren diferents persones, incorporant a les pròpies accions les dels altres, treballant de manera coordinada i cooperativa.
  7. Utilitzar les tècniques d’exposició oral, de comunicació persuasiva i negociació en la formulació de judicis de dret empresarial.
  8. Utilitzar tècniques d’oratòria i comunicació persuasiva en entrevistes, converses, interrogacions i reunions simulades.

Continguts

Les sessions del mòdulo tenen un contingut teòric i un desenvolupament pràctic. S'impartiran lliçons sobre oratória i comunicació persuasiva en una entrevista, en una conversació, en un interrogatori i en una reunió. Les tècniques de negociació inclouen els principis, els tipus de negociació, fases, estratègies i diferents escenaris. 

Metodologia

En relació a Tècniques de negociació,  a més dels temes relacionats anteriorment es realitzaran una sèrie de pràctiques, orientades a portar a l'acció la teoria exposada. Les dinàmiques seran tant en relació a casos de negociació (dels més senzills als més complexos a mesura que avanci el curs) com exercicis de comunicació i treball en equip.

Els role play 's de negociació es realitzaran en l'última part de la classe. Tots els grups han d'emplenar una plantilla amb l'acord (negociació) assolit (si és que ha estat així). A la fi de la classe els alumnes faran una valoració general de la dinàmica i en la següent classe, a l'inici, es detallarà (a través d'unes diapositives de powerpoint) com van ser els acords (aspectes a millorar, dificultats trobades, diferents enfocaments, ... ).

Com a competències bàsiques l'assignatura pretén que l'alumne conegui i practiqui les tècniques de negociació des d'una visió de 360 graus, de manera que s'aborden aspectes fonamentals d'aquest àmbit. Especialment es farà èmfasi en la preparació de la negociació, el plantejament inicial, la forma d'arribar a acords, com abordar negociacions completes i com tancar acords.

Com a competències transversals els alumnes hauran de ser capaços d'analitzar casos pràctics de negociació, sintetitzar la informació rellevant, ser capaços de treballar de forma eficient en equip, escenificar simulacions de negociació, gestionar l'estrès i ser capaços de gestionar adequadament les seves emocions.

En Oratòria i comunicació persuasiva, les sessions tindran un contingut teòric i un desenvolupament pràctic. S'hauran de preparar i realitzar a classe diferents exercicis per assimilar els recursos oratoris i millorar progressivament les tècniques d'exposició oral.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes a l'aula 36 1,44 2, 4, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Resolució supervisada de casos i pràctiques 20 0,8 1, 3, 4, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 53 2,12 1, 2, 5

Avaluació

En Tècniques de negociació, en l'avaluació de l'assignatura es tindrà en compte la participació activa de l'alumne durant les classes, els exercicis pràctics individuals i en grup. Per tant, es valorarà la proactivitat de l'alumne i la seva participació en tots els exercicis.

Es realitzarà una prova escrita l'últim dia de classe, amb aspectes teòrics i pràctics, que representarà el 80% de la nota final. Aquesta prova constarà de dues parts:

• Visionat d'un vídeo sobre negociació amb 5 preguntes sobre la teoria vista a classe i com s'aplica en les escenes que es projecten.

• 3 preguntes de tipus teòric en què l'alumne, a més de demostrar el coneixement teòric de les qüestions plantejades, haurà de posar exemples i interrelacionar diverses variables de l'àmbit de la negociació.

El 20% restant de la nota d'assignatura s'obtindrà si finalitza amb èxit la pràctica final de negociació, que implicarà a tots els alumnes en un mateix exercici pràctic. Aquest exercici pràctic ocuparà tota la sessió de la penúltima classe de el curs. Consistirà en una negociació amb 6 grups. Hi haurà una informació comuna sobre el tema a abordar i informació "confidencial" que cada grup haurà d'administrar per a dur a bon port la negociació. Aquest cas es resoldrà en el moment en què tots els grups assoleixin de forma unànime un acord. Aconseguit l'acord tots els alumnes obtindran 2 punts per a la nota final. En cas de no haver-hi acord no obtindran cap punt.

En Oratòria i comunicació persuasiva, s'avaluaran els diferents exercicis realitzats, la participació voluntària i una intervenció pública a classe que es realitzarà a la fi de el curs.

En ambdues assignatures,

REVISIÓ I REEVALUACIÓ

Un cop comunicada l'avaluació, es pot sol·licitar una revisió a l'efecte de que el Professor expliqui a l'alumne els criteris aplicats (art. 114.3 Normativa acadèmica UAB), sense perjudici dels drets de l'alumne d'impugnació de la qualificació.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

La programació de les proves d'avaluació no es pot modificar, llevat que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins el període lectiu corresponent (art. 115.1 Calendari de les activitats d'avaluació, Normativa Acadèmica UAB).

Per aprovar l'assignatura, l'estudiant ha d'haver participat en les tres activitats avaluatives i haver obtingut a l'almenys un 3,5 en l'examen final. Per realitzar l'examen final, cal acreditar l'assistència a un 90% de les classes.

Només hi ha la reavaluació del test (50%). Les activitats d'avaluació continuada no poden reavaluar, ja que el seu sentit és la comprovació dels coneixements progressivament adquirits al llarg de el curs, sense perjudici que en cas de malaltia o altres eventualitats pugui trobar-se una solució alternativa per a l'alumne concretament afectat. 

Per presentar-se a l'examen de reavaluació, cal haver obtingut a l'almenys un 3 en cadascuna de les tres activitats avaluatives. Els estudiants que facin l'examen de reavaluació podran obtenir una nota màxima de 7 en l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe 20% 36 1,44 4
Proves teòriques/pràctiques/síntesi 50% 4 0,16 1, 2, 4, 5, 6, 8
Pràctiques 30% 1 0,04 3, 4, 7, 8

Bibliografia

Oratòria i comunicació persuasiva

 

BERMÚDEZ, M. I. y LUCENA, J., Manual de debate guía práctica para desarrollar tus habilidades en el debate académico y la oratoria, Editorial Berenice, Córdoba, 2019

BORG, J., La persuasión: el arte de influir, Ed. Pirámide, Madrid, 2009.

BOU BAUZA, G., Comunicación persuasiva para directivos, directores y dirigentes, Ed. Pirámide, Madrid, 2005

ESTALELLA DEL PINO, J., El abogado eficaz. Cómo convencer, persuadir e influir en los juicios, 3ª ed., La Ley, Madrid, 2012

GARCÍA RAMÍREZ, J., Estrategia de oratoria práctica para abogados, 6ª ed., Ed. Colex, Madrid, 2009

GOLDVARG, A. E., Oratoria consciente. Cómo lograr presentaciones orales que ilustren, inspiren y sorprendan, Ediciones Granica. Buenos Aires, 2018.

HERNÁNDEZ GUERRERO, J.A., GARCÍA TEJERA, M.C., El arte de hablar.

Manual de Retórica práctica y de Oratoria moderna, Ed. Ariel, Madrid, 2004

LABORDA, X., De Retórica: la comunicación persuasiva, Universitat Oberta de Catalunya, 2012.

MARTÍNEZ SELVA, J.M., Manual de comunicación persuasiva para juristas, 2ª ed., Ed. La Ley, Madrid, 2008.

MORALES, C.J., Guía para hablar en público, 2ª ed., Alianza Editorial, Madrid, 2007.

 

 

Tècniques de negociació

 

Obtenga el SÍ. El arte de negociar sin ceder, de Ury, William; Fisher, Roger; Patton, Bruce (creadores del modelo Harvard de negociación). Editorial Conecta, 1981.

Técnicas de negociación. Un método práctico, de Manuel Dasí, Fernando; Martínez-Vilanova Martínez, Rafael. ESIC Editorial, 1997, revisado en 2009

Negociar es fácil, si sabe cómo: ¿Cuánto dinero pierde por desconocer las técnicas de negociación?, de Hernández, Alejandro (conferenciante y formador experto en negociación). Alienta editorial. 2011

Las 12 leyes de la negociación. O eres estratega o eres ingenuo, de Font Barrot, Alfred (abogado, profesor de negociación en la UPF). Editorial Conecta, 2013.

Pactar con el diablo. Cuándo negociar y cuándo luchar, de Mnokkin, Robert (catedrático de negociación en Harvard). Zenith/Planeta Editorial, 2011

Las emociones en la negociación, de Fisher, Roger; Shapiro, Daniel. Profesores de negociación en Harvard, Ediciones Granica, 2008.

Habilidades de negociación. Todos podemos ganar, de Aramburu-Zabala Higuera, Luis, Ediciones Pirámide, 2005.