Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313782 Citogenètica i Biologia de la Reproducció | OB | 0 | 1 |
No existeixen prerequisits per cursar aquesta assignatura. Malgrat això, per garantir el bon seguiment de la matèria per part de l’alumne i l’assoliment dels resultats d’aprenentatge plantejats, es recomana que l’alumne tingui uns coneixements previs bàsics d'eines estadístiques.
D’altra banda, és recomanable que els estudiants tinguin uns coneixements mínims d’anglès.
Els objectius de l'assignatura són:
Tema 1. Estadística:
Familiaritzar l'alumne en l'ús de l'estadística aplicada tant en l'obtenció de resultats d'un estudi com en el disseny d'una investigació
Que l'alumne sigui capaç de descriure i justificar les metodologies estadístiques utilitzades en una investigació
Que l'alumne sigui capaç de fer una lectura crítica i una bona interpretació dels resultats presentats en articles científics en l'àmbit de la citogenètica o la biologia de la reproducció
Tema 2. Comunicació científica:
Familiaritzar l'alumne en les tècniques i les estratègies de comunicació científica
Tema 3. Codi de bones pràctiques científiques:
Que l'alumne sigui capaç d'identificar els principis ètics en el desenvolupament de l'activitat investigadora i d'utilitzar el comportament èticament acceptable en la planificació, el desenvolupament i la difusió dels resultats derivats de la investigació
Tema 1: Estadística
BLOC1. Conceptes bàsics
BLOC2. Modelització
Tema 2: Comunicació científica
Tema 3: Codi de bones pràctiques científiques
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
L'assignatura consta de classes teòriques, de l'anàlisi i comentaris de casos proposats en un format de seminaris i de l’anàlisi i resolució de problemes i pràctiques. A continuació es descriu l’organització i la metodologia docent que es seguirà en aquests tres tipus d’activitats formatives.
Classes de teoria (Temes 1, 2 i 3):
El contingut del programa de teoria serà impartit principalment pel professor en forma de classes magistrals amb suport audiovisual. Les presentacions utilitzades a classe pel professor estaran prèviament disponibles al Campus Virtual de l’assignatura. És recomanable que els alumnes imprimeixin aquest material i el portin a classe, per utilitzar-lo com a suport a l’hora de prendre apunts.
Classes Pràctiques (Temes 1, 2):
A més de l’assistència a les classes teòriques el seguiment de l’assignatura també implicarà un paper actiu de l’alumne que pel TEMA 1, consistirà en realitzar una pràctica per cada bloc descrit en el contingut de l’assignatura, on s’aplicaran els conceptes apresos així com el software DeduceR. Pel TEMA 2 consistirà realitzar un seguit de treballs de presentació de continguts científics (en format de text i de pòster), així com la preparació d’una comunicació oral.
Seminaris (Tema 3):
Els alumnes faran l’anàlisi i comentari d’un cas proposat, de forma individual i fora de l’horari de classe. Aquesta anàlisi quedarà plasmada en un treball que els alumnes entregaran en el termini establert, treball que serà avaluat pel professor.
Posteriorment hi haurà una sessióde seminari, que es dedicarà a l’anàlisi i comentari del cas entre tots els alumnes. Les intervencions dels diferents alumnes serà també avaluada pel professor mentre es produeix la discussió, en el sentit de destacar els alumnes més brillants i els més passius.
La proposta del tema serà feta pel professor a l’inici del curs. La proposta inclourà les pautes i els punts a tractar.
Es pretén que totes aquestes activitats serveixin per consolidar els continguts prèviament treballats a les classes de teoria i també perquè l’alumne desenvolupi les habilitats per resoldre problemes relacionats amb l’obtenció i interpretació de les dades estadístiques, en la presentació de dades científiques i desenvolupi un esperit crític en front de problemes ètics i legals relacionats amb la recerca en Biomedicina.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Cas pràctic de bioètica | 3 | 0,12 | 2, 4, 6, 7, 9, 13, 14 |
Casos pràctics estadística | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 13, 15, 16 |
Codi de bones pràctiques | 2 | 0,08 | 4, 6, 7, 13, 14 |
Comunicació científica | 12 | 0,48 | 2, 5, 9, 11, 12, 15 |
Estadística | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 13, 15, 16 |
Propostes de comunicació científica | 7 | 0,28 | 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Pràctiques Estadística | 14 | 0,56 | 2, 3, 5, 8, 10, 11, 13, 15, 16 |
Seminari Codi de bones pràctiques | 1 | 0,04 | 4, 6, 7, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Codi de bones pràctiques | 9,5 | 0,38 | 2, 4, 6, 7, 10, 13, 14 |
Comunicació científica | 25 | 1 | 2, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 15 |
Estadística | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 13, 15, 16 |
L’avaluació del mòdul constarà de les següents activitats:
1. Avaluació de les pràctiques lliurades (Tema 1): La primera pràctica serà lliurada i avaluada pel professor. La segona pràctica serà lliurada i defensada davant del professor, el qual l’avaluarà i, si s’escau, hi farà suggeriments.
2. Avaluació dels treballs presentats (Tema 2): L’alumne presentarà un treball de contingut científic en format de pòster i de resum. Aquesta presentació haurà de ser original i no haver-se presentat amb anterioritat. Es tindrà en consideració el compliment del termini d’entrega. L’alumne també haurà de fer a més una comunicació oral de dades científiques sobre un tema prèviament acordat. S’avaluaran les eines visuals utilitzades per a comunicar les dades científiques, aixi com l’estructura dels continguts de la xerrada i la seva exposició.
3. Avaluació dels comentaris al cas proposat (Tema 3): S’avaluarà el treball presentat per cada alumne. Es tindrà en consideració el compliment del termini d’entrega, de forma que no serà vàlid el treball presentat posteriorment a la discussió del cas en el seminari.
4. Avaluació de la discussió pública del cas. Seminari (Tema 3): S’avaluarà de forma individualitzada les intervencions més brillants que tinguin lloc durant la discussió pública del cas, així com les actituds de passivitat per part dels alumnes durant aquesta activitat.
Tema 1: Pes global del 40%
El pes dins la nota d’aquest tema de cadascuna de les activitats d’avaluació serà:
Tema 2: Pes global del 40%
El pes relatiu de cadascuna de les activitats d’avaluació serà:
Tema 3: Pes global del 20%
El pes relatiu de cadascuna de les activitats d’avaluació serà:
La recuperació:
Existirà una prova de recuperació similar a la corresponent de cadascun dels temes del mòdul, excepte les que s’indiquin específicament en cada cas.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Objectiu de les proves d’avaluació
L’objectiu d’aquestes proves és avaluar no tant sols que els alumnes hagin adquirit els coneixements conceptuals del mòdul sinó, més important, que els hagin comprés i els sàpiguen integrar i relacionar entre sí. D’altra banda, també es valorarà que els alumnes utilitzin la terminologia adequada en tractar les qüestions plantejades durant l’avaluació i d’argumentar i discutir de forma crítica i racional els temes tractats.
Per tal de superar l'assignatura els estudiants hauran d’obtenir una qualificació global igual o superior a 5 punts per al total de proves d'avaluació del mòdul.
L’avaluació del mòdul constarà de les següents activitats:
1. Avaluació de les pràctiques lliurades (Tema 1): La primera pràctica serà lliurada i avaluada pel professor. La segona pràctica serà lliurada i defensada davant del professor, el qual l’avaluarà i, si s’escau, hi farà suggeriments.
2. Avaluació dels treballs presentats (Tema 2): L’alumne presentarà un treball de contingut científic en format de pòster i de resum. Aquesta presentació haurà de ser original i no haver-se presentat amb anterioritat. Es tindrà en consideració el compliment del termini d’entrega. L’alumne també haurà de fer a més una comunicació oral de dades científiques sobre un tema prèviament acordat. S’avaluaran les eines visuals utilitzades per a comunicar les dades científiques, aixi com l’estructura dels continguts de la xerrada i la seva exposició.
3. Avaluació dels comentaris al cas proposat (Tema 3): S’avaluarà el treball presentat per cada alumne. Es tindrà en consideració el compliment del termini d’entrega, de forma que no serà vàlid el treball presentat posteriorment a la discussió del cas en el seminari.
4. Avaluació de la discussió pública del cas. Seminari (Tema 3):S’avaluarà de forma individualitzada les intervencions més brillants que tinguin lloc durant la discussió pública del cas, així com les actituds de passivitat per part dels alumnes durant aquesta activitat.
Tema 1: Pes global del 40%
El pes dins la nota d’aquest tema de cadascuna de les activitats d’avaluació serà:
Tema 2: Pes global del 40%
El pes relatiu de cadascuna de les activitats d’avaluació serà:
Tema 3: Pes global del 20%
El pes relatiu de cadascuna de les activitats d’avaluació serà:
L’objectiu d’aquestes proves és avaluar no tant sols que els alumnes hagin adquirit els coneixements conceptuals del mòdul sinó, més important, que els hagin comprés i els sàpiguen integrar i relacionar entre sí. D’altra banda, també es valorarà que els alumnes utilitzin la terminologia adequada en tractar les qüestions plantejades durant l’avaluació i d’argumentar i discutir de forma crítica i racional els temes tractats.
Per tal de superar l'assignatura els estudiants hauran d’obtenir una qualificació global igual o superior a 5 punts per al total de proves d'avaluació del mòdul.
*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació 1ª pràctica estadística | 16% | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16 |
Avaluació de la comunicació oral | 13,6 | 3 | 0,12 | 2, 9, 10, 12, 13, 15 |
Avaluació de la discussió pública del cas de bioètica | 4% | 1 | 0,04 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15 |
Avaluació del resum | 13,2% | 3 | 0,12 | 2, 9, 10, 12, 13, 15 |
Avaluació dels comentaris al cas de bioètica | 16% | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15 |
Avaluació i defensa 2ª pràctica estdística | 24% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16 |
Avaluació póster | 13,2% | 3 | 0,12 | 2, 9, 10, 12, 13, 15 |
Bibliografia bàsica Tema 1:
Moore, D. S. (2010). The basic practice of Statistics. 5th ed. Freeman and Co.
Vittinghoff, E.; Shiboski, S.C.; Glidden, D.V. and McCulloch, C.F. (2005). Regression Methods in Biostatistics. Linear, Logistic, Survival, and Repeated Measures Models. Springer e-books
Bibliografia bàsica Tema 2:
Briscoe M.H. 1996. Preparing Scientific Illustrations. A guide to better posters, presentations and publications. 2nd Edition. New York. Springer.
Bibliografia bàsica Tema 3:
Codi de Bones Pràctiques en la Recerca de la UAB.