2020/2021
Gestió d'Aerolínies
Codi: 42871
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4313785 Gestió Aeronàutica |
OB |
0 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
Equip docent extern a la UAB
- Joan Rosselló
- Juan Aijón
- Julien Style
- Ramón Montero
- Richard Clark
Objectius
Amb aquest mòdul es pretén proporcionar a l'estudiant l'oportunitat de desenvolupar una comprensió de les consideracions operacionals que concerneixen al funcionament d'una línia aèria comercial, distingint entre els diferents tipus de companyies aèries.
Competències
- Comprendre els elements i els factors fonamentals que determinen l'operativa d'una línia aèria comercial, a fi d'aplicar-los adequadament a l’hora de gestionar-la.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'a
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Reconèixer la dimensió humana, econòmica, legal i ètica en l'exercici professional.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
Resultats d'aprenentatge
- Comparar i contrastar les operatives dels diferents tipus de companyies aèries.
- Descriure els principals problemes de gestió i operacionals relacionats amb les operacions d'una línia aèria comercial.
- Discutir els principals factors que afecten l'economia d'una línia aèria, organització
- Explicar detalladament les qualificacions i els requisits d'entrenament d’un controlador de vol.
- Preparar un article, fent un ús adequat de les TIC actuals, sobre les àrees problemàtiques funcionals típiques que impliquen les operacions d'una línia aèria.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'a
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Reconèixer la dimensió humana, econòmica, legal i ètica en l'exercici professional.
- Relacionar els diversos elements de la regulació internacional amb l'operació d'una línia aèria.
- Resumir i avaluar, en un context professional, les tendències futures en les operacions d'una línia aèria.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
Continguts
El mòdul tracta els sistemes d'operació de vols comercials des de les perspectives del controlador terrestre, dels especialistes de l'operació, dels gestors i de l'equip de vol de la cabina. Els temes tractats inclouen la planificació avançada del vol, les consideracions sobre el funcionament de l'avió i del carregament, impacte de les condicions atmosfèriques i les prioritats d'enrutament. Així mateix s'exposen de forma comparada les característiques pròpies de diferents tipus de companyies aèries: aviació regular, companyies de baix cost, aviació executiva i companyies de càrrec.
Metodologia
El plantejament metodològic general de l'assignatura està basat en el principi de multivarietat d'estratègies, amb el qual es pretén facilitar la participació activa i la construcció del procés d'aprenentatge per part de l'estudiant sota el principi d ' "aprendre fent".
Avaluació
Perquè qualsevol dels elements d'avaluació sigui considerat en la fórmula de càlcul de la nota final del mòdul (d'acord amb els seus pesos), la seva qualificació individual ha de ser superior o igual a 4.
Totes les activitats basades en informes escrits s'han de presentar dins de les dates de venciment indicades pel professor. Si se suspèn una activitat basada en informe, l'estudiant podrà tornar a presentar el seu informe d'acord amb les correccions / indicacions proporcionades pel professor.
Si se suspèn un examen escrit, l'estudiant tindrà l'oportunitat de repetir-ho.
Les dates de recuperació d'exàmens, així com les dates de reentrega d'informes de treballs seran comunicades pel professor a l'inici del curs.
L'estudiant pot presentar-se a la recuperació sempre que s'hagi presentat a un conjunt d'activitats que representin almenys dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
Els elements avaluats en fase de recuperació obtindran la qualificació de: Apte (5) o No apte.
No hi ha un mètode d'avaluació diferenciat per als estudiants repetidors.
Per tenir dret a ser avaluat d'aquest mòdul, s'han d'acreditar els percentatges d'assistència a classe ques'indiquen a continuació:
- A la modalitat semipresencial: 75%
- A la modalitat virtual: 50%
Els pesos de cada activitat d'avaluació es donen en la següent taula.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Desenvolupament en grups d' un treball de curs (informe) |
50 % |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12
|
Exposició oral del treball de curs |
20 % |
0
|
0 |
7, 8
|
Resolució individual d' exercicis |
30 % |
0
|
0 |
1, 2, 3, 6, 8, 9, 10
|
Bibliografia
Bàsica
- Navas, J.E. y Guerras, L.A. (2007). La Dirección Estratégica de la Empresa. Teoría y Aplicaciones (4ª ed.). Ed. Civitas, Madrid.
- Rigas Doganis. FLYING OFF COURSE: The Economics of International Airlines. Editorial: George Allen & Unwin.
- Peter S. Morrell. AIRLINES FINANCE. Editorial: Cranfield University, UK.
- Stephen Holloway. STRAIGHT AND LEVEL: Practical Airline Economics. Editorial: Aviation Consultant, Dubai, UAE.
- MALAVAL, P. y LOGU, C. (2003): Marketing Aeronáutico. Ed. Etas, Italia.
Complementària
- Bueno, E.; Morcillo, P., y Salmador, Mª P. (2005). Dirección Estratégica: Nuevas Perspectivas Teóricas. Ed. Pirámide, Madrid.
- Bueno, E.; Salmador, Mª P.; Martín, J.I., y Merino, C. (2006). Dirección Estratégica: Desarrollo de la Estrategia y Casos. Ed. Pirámide, Madrid.
- Grant, R.M. (2006). Dirección Estratégica: Conceptos, Técnicas y Aplicaciones. (5ª ed.). Ed. Thompson-Civitas, Madrid.
- Hitt, M.A.; Ireland, R.D. & Hoskisson, R.E. (2003). Strategic Management. Competitiveness and Globalization. 5th. Edition. Ed. Mason, OH: Thompson/South-Western.
- Johnson, G.; Scholes, K., & Whittington, R. (2006). Dirección Estratégica (7ª ed.). Ed. Pearson Educación, Madrid.
- REF 6. MALAVAL, P. y BÉNAROYA, C. (2002): Aerospace Marketing Management. Ed. Kluwer Academic Publisher, USA.