Logo UAB
2020/2021

El Sistema de Transport Aeri

Codi: 42869 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313785 Gestió Aeronàutica OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Manuel Perez de la Cruz
Correu electrònic:
JoseManuel.Perez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Jose Manuel Perez de la Cruz

Equip docent extern a la UAB

Angel Villa
Dr. Josep Bernat
Ramón Montero

Prerequisits

No té.

Objectius

El curs està dissenyat amb el propòsit que l'estudiant es familiaritzi amb les qüestions, problemes, comeses i coneixements bàsics necessaris per a satisfer les necessitats de la indústria de l'aviació. L'aviació professional no només necessita un bon coneixement de les idiosincràsies pròpies de la seva àrea, sinó que per ser realment efectiva ha de tenir un bon coneixement pràctic del sistema d'aviació com un tot. Els objectius del curs s'han dissenyat per satisfer aquest requisit.

Competències

  • Identificar i comprendre els diferents sistemes que integren la indústria del transport aeri, nacional i internacional, els seus factors clau i la seva influència per a la consecució d'un sistema de transport aeri eficient i segur.
  • Innovar en la cerca de nous espais i àmbits en el camp laboral.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'a
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Reconèixer la dimensió humana, econòmica, legal i ètica en l'exercici professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament les operacions actuals en el transport de passatgers i càrrega d'una línia aèria, i recomanar els canvis operacionals que garanteixin la continuïtat futura dels beneficis.
  2. Analitzar els aspectes més importants dels modes implicats en els sistemes contemporanis i futurs del transport intermodal, i entendre la contribució relativa del transport aeri (passatgers/càrrega) en el transport intermodal.
  3. Analitzar l'impacte econòmic dels actes de terrorisme internacional i les conseqüències que tenen sobre les regulacions de l'Administració pel que fa a la seguretat del transport, i entendre les diverses estratègies usades per recuperar i mantenir els ben
  4. Avaluar la planificació estratègica de les organitzacions relacionades amb l'aviació que operen en el context internacional, i discriminar entre aquelles que utilitzen una estratègia eficaç i les que es mostren ineficaces.
  5. Avaluar les diferents estratègies de preus i serveis utilitzades per les companyies existents i per les nouvingudes durant la dècada dels vuitanta.
  6. Avaluar, i presentar un judici crític, de les característiques geogràfiques, polítiques, culturals, econòmiques, estructurals i financeres i els altres factors dominants en els negocis relacionats amb l'aviació que operen en una economia mundial.
  7. Descriure el transport aeri previ i posterior a la desregulació.
  8. Diferenciar les diverses estratègies financeres de les aerolínies des de la desregulació, amb un èmfasi particular en els nous actors del mercat.
  9. Explicar els diversos nivells governamentals de regulació del transport aeri i les seves relacions.
  10. Explicar i sintetitzar els desafiaments del negoci internacional de l'aviació, i com estan influïts per: la globalització, els sectors comercials regionals, les països menys desenvolupats, la privatització, la tecnologia de la informació i la diversitat d
  11. Innovar en la cerca de nous espais i àmbits en el camp laboral.
  12. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'a
  13. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  14. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  15. Reconèixer la dimensió humana, econòmica, legal i ètica en l'exercici professional.

Continguts

L'estudi del transport aeri com a part d'un sistema de transport global, multimodal. En el curs es revisa l'evolució dels aspectes tecnològics, socials, ambientals i polítics d'aquest sistema, des dels seus inicis a principis del segle passat. S'examinen els efectes de la desregulació a curt i llarg termini, escassetat d'energia, restriccions governamentals, i aspectes nacionals i internacionals. S'estudia el transport de passatgers i càrrega, així com aspectes d'aviació privada, en relació amb les sempre canviants necessitats de transport. Els estudiants coneixeran també les regulacions EASA i JAR, així com els objectius i funcions d'Aviació Civil Espanyola i de l'Agència Estatal Espanyola de Seguretat. El bloc inclou també una revisió de la història i els aspectes més rellevants del sistema de transport aeri espanyol.

Metodologia

El plantejament metodològic general de l'assignatura està basat en el principi de multivarietat d'estratègies, amb el qual es pretén facilitar la participació activa i la construcció del procés d'aprenentatge per part de l'estudiant sota el principi d ' "aprendre fent".

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 25 1 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 15
Exposició de treballs 5 0,2 13
Seminaris 15 0,6 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15
Tipus: Supervisades      
Desenvolupament de treballs en grup 60 2,4 1, 2, 4, 6, 11, 12, 15
Tutorias 8 0,32 14
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 37 1,48 14

Avaluació

Perquè qualsevol dels elements d'avaluació sigui considerat en la fórmula de càlcul de la nota final del mòdul (d'acord amb els seus pesos), la seva qualificació individual ha de ser superior o igual a 4.

Totes les activitats basades en informes escrits s'han de presentar dins de les dates de venciment indicades pel professor. Si se suspèn una activitat basada en informe, l'estudiant podrà tornar a presentar el seu informe d'acord amb les correccions / indicacions proporcionades pel professor.

Si se suspèn un examen escrit, l'estudiant tindrà l'oportunitat de repetir-ho.

Les dates de recuperació d'exàmens, així com les dates de reentrega d'informes de treballs seran comunicades pel professor a l'inici del curs.

L'estudiant pot presentar-se a la recuperació sempre que s'hagi presentat a un conjunt d'activitats que representin almenys dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

Els elements avaluats en fase de recuperació obtindran la qualificació de: Apte (5) o No apte.

No hi ha un mètode d'avaluació diferenciat per als estudiants repetidors.

Per tenir dret a ser avaluat d'aquest mòdul, s'han d'acreditar els percentatges d'assistència a classe ques'indiquen a continuació:

 - A la modalitat semipresencial: 75%

 - A la modalitat virtual: 50%

Els pesos de cada activitat d'avaluació es donen en la següent taula.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis individuals 30 % 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 11, 12, 14, 15
Proposta de constitució d' una compañia aèria (exposició oral) 20% 0 0 13, 14
Proposta de constitució d' una compañia aèria (informe) 50 % 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15

Bibliografia

  • A. Benito. TRANSPORTE AÉREO. Ed. Publicaciones E.T.S.I. Aeronáuticos, UPM.
  • S. Pindado. ELEMENTOS DE TRANSPORTE AÉREO. Ed. E.T.S.I. Aeronáuticos, UPM.
  • Rigas Doganis. FLYING OFF COURSE: The Economics of International Airlines. Editorial: George Allen & Unwin.
  • Stephen Shaw. AIRLINE MARKETING & MANAGEMENT. Editorial: Pitman Publishing.
  • Peter S. Morrell. AIRLINES FINANCE. Editorial: Cranfield University, UK.
  • Stephen Holloway. STRAIGHT AND LEVEL: Practical Airline Economics. Editorial: Aviation Consultant, Dubai, UAE.
  • Stephen Holloway. CHANGING PLANES: A strategic management perspective on an industry in transition. Editorial: Aviation Consultant, Dubai, UAE.
  • William E. O¹Connor (2000). An Introduction to Airline Economics, 6th edition. Ed. ABC-CLIO, Inc.
  • Kenneth Button, Kingsley Haynes, Roger Stough. Flying into the Future: Air Transport Policy in the European Union. Ed. Springer.