Logo UAB
2020/2021

Fonaments dels Mčtodes Qualitatius: de la Interpretaciķ al Discurs

Codi: 42592 Crčdits: 6
Titulaciķ Tipus Curs Semestre
4313402 Recerca i Intervenciķ Psicosocial OT 0 1
La metodologia docent i l'avaluaciķ proposades a la guia poden experimentar alguna modificaciķ en funciķ de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitāries.

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Pujol Tarrés
Correu electrōnic:
Joan.Pujol@uab.cat

Utilitzaciķ d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritāria:
espanyol (spa)

Equip docent

Joel Feliu Samuel Lajeunesse
Isabel Pellicer Cardona

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Objectius

Al finalitzar el mòdul, l'estudiant serà capaç de:

-       Diferenciar entre metodologia, mètodes i tècniques de recerca

-       Identificar les tradicions de recerca qualitativa a les ciències socials

-       Diferenciar els mètodes quantitatius de recerca dels qualitatius

-       Identificar les bases dels mètodes etnogràfics, interaccionistes i lingüístics

-       Recollir informació rellevant utilitzant diferents tècniques de recollida de informació

-       Analitzar i interpretar la informació

-       Utilitzar recursos per a garantir la qualitat i credibilitat d'una recerca qualitativa

-       Realitzar un disseny de recerca amb mètodes qualitatius

 

Competčncies

  • Establir objectius operatius fonamentals, rellevants teōricament i socialment, que tinguin en compte la complexitat de la realitat psicosocial
  • Orientar teōricament la definiciķ dels objectius, el disseny i l'anālisi en la comprensiķ dels fenōmens psicosocials
  • Que els estudiants sāpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resoluciķ de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva ārea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autōnom a autodirigit
  • Seleccionar i aplicar les tčcniques necessāries per a la recollida, l'anālisi i la presentaciķ de material empíric de carācter qualitatiu
  • Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i colˇlaborativa
  • Utilitzar amb eficācia les tecnologies de la informaciķ i de la comunicaciķ en la recollida, l'elaboraciķ i la transmissiķ de coneixement

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure els marcs metodolōgics implicats en l'estudi d'un problema d'investigaciķ concret
  2. Elaborar un pla de recerca viable a partir d'una pregunta d'investigaciķ i dels objectius establerts
  3. Necessitar i valorar els objectius operatius d'un pla d'investigaciķ d'acord amb una pregunta d'investigaciķ psicosocial
  4. Que els estudiants sāpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resoluciķ de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva ārea d'estudi.
  5. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autōnom a autodirigit
  6. Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i colˇlaborativa
  7. Utilitzar amb eficācia les tecnologies de la informaciķ i de la comunicaciķ en la recollida, l'elaboraciķ i la transmissiķ de coneixement

Continguts

En el mòdul es treballen els següents continguts:

     • Aproximació a la investigació qualitativa en Ciències Socials
     • Fonaments teòrics i conceptuals dels mètodes qualitatius
     • Gir discursiu
     • Gir narratiu
     • Gir etnogràfic
     • El disseny d'investigació: què mirar i com mirar
     • Anàlisi de propostes d'investigació

Metodologia

A. Activitats dirigides d’ensenyament i aprenentatge presencial (a l’aula):

Professor(a):

-       Assignació de lectures

-       Exposició dels continguts bàsics

-       Dinamització de la discussió a l’aula

Estudiants:

-       Identificar aspectes rellevants en les lectures assignades

-       Elaborar preguntes en relació als interessos de recerca pròpia

-       Presentar treballs fets en grup

-       Generar respostes a partir de la discussió a l’aula

-       Defensar la pròpia postura teòrica/metodològica/ètica/política

 

B.    Activitats supervisades d’ensenyament – aprenentatge (fora de l’aula):

-       Tutories

-       Orientació a l’estudiant en la cerca de materials, en el seu treball i estudi

 

C.    Activitats d’aprenentatge autònom (fora de l’aula)

-       Recollida i sistematització del material bibliogràfic

-       Lectura de la informació recomanada i la trobada per l’estudiant

-       Sistematizació, resum i anàlisi de la informació recollida

-       Estudi personal

-       Treball en grup

-       Integració teòrica i metodològica

-       Elaboració de conclusions i recomanacions a l’àmbit estudiat

-       Elaboració de treballs i informes de recerca

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Discussiķ a l'aula i exercicis prāctics 10 0,4 4, 5, 6
Exposiciķ dels continguts bāsics 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Tutories grupals 10,5 0,42 3, 4, 5, 6
Tutories individuals 14,5 0,58 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Autōnomes      
Cerca i sistematitzaciķ de la informaciķ bibliogrāfica 15 0,6 6, 7
Elaboraciķ de treballs 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Lectura de textos 25 1 1, 2, 3, 4, 5
Treball en grup 15 0,6 1, 2, 4, 5, 6

Avaluaciķ

Qualificacions:  

Mòdul superat: El mòdul es considerarà superat si l'estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.

Avaluable: Es considerarà Avaluable l’estudiant que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior 40% del total del mòdul.

No avaluable: Es considerarà No avaluable el fet que encara que l’estudiant hagi presentat vàries proves el pes total en relació amb el conjunt del mòdul sigui inferior al 40%.

Reavaluació: No hi ha reavaluació

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: http://www.uab.cat/doc/DOC_avaluaciotitulacions1819

 

Evidències d’Aprenentatge:

Evidència d’aprenentatge 1 (EV1): Assistència i participació activa Pes: 10%

Evidència d’aprenentatge 2 (EV2): Exposició sobre una temàtica a escollir entre els continguts del bloc temàtic: Grupal. Pes: 20%

Evidència d’aprenentatge 3 (EV3): Treball que contribueix al treball de recerca i que consisteix en el disseny raonat de la investigació que desenvoluparà cada estudiant. Autoria: Individual. Extensió màxima: 7000 paraules. Pes: 50%

- Evidència d’aprenentatge 4 (EV4): Informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM. Informe sobre l'aplicació del mòdul al procés del TFM, corregit pel tutor/a de l'estudiant seguint les directrius de qui coordina el mòdul. Individual. Pes: 20%

 

Activitats d'avaluaciķ

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Assistčncia i participaciķ activa 10% 0 0 4, 5, 6
EV2. Exposiciķ continguts bloc temātic 20% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7
EV3. Treball Disseny de la Recerca 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7
EV4. Informe d'aprenentatge del mōdul pel TFM 20% 0 0 4, 5

Bibliografia

Agar, M. (1996). The professional stranger: An informal introduction to ethnography (2nd ed). Academic Press.
Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2009). Reflexive Methodology: New Vistas for Qualitative Research. SAGE.
Brewer, J. D. (2000). Ethnography. Open University Press.
Bruner, J. S. (2009). Actos de significado: Más allá de la revolución cognitiva (J. C. Gómez Crespo & J. L. Linaza, Trad.). Alianza.
Clandinin, D. J. (2006). Handbook of Narrative Inquiry: Mapping a Methodology. SAGE Publications.
Clandinin, D. J. (2016). Engaging in Narrative Inquiries (1a ed.). Routledge; DOI: 10.4324/9781315429618. https://www.taylorfrancis.com/books/9781315429618
Denzin, N. K. (2003). Strategies of qualitative inquiry. SAGE.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005). The SAGE handbook of qualitative research. SAGE.
Douglas, M. (1991). Pureza y peligro: Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Siglo Veintiuno.
Etherington, K. (2003). Trauma, the Body and Transformation: A Narrative Inquiry. Jessica Kingsley Limited.
Fina, A. D., & Georgakopoulou, A. (2015). The handbook of narrative analysis. John Wiley & Sons.
Flick, U. (2009). An introduction to qualitative research. Sage Publications Ltd.
Gaytán, M. S. (2008). From Sombreros to Sincronizadas: Authenticity, Ethnicity, and the Mexican Restaurant Industry. Journal of Contemporary Ethnography, 37(3), 314-341. https://doi.org/10.1177/0891241607309621
Geertz, C. (1988). La interpretación de las culturas. Gedisa.
Hall, C. (2019). Social Work as Narrative: Storytelling and Persuasion in Professional Texts. Routledge.
Hammersley, M., & Atkinson, P. (2009). Etnografía: Métodos de investigación. Paidós Ibérica.
Haydon, G., Browne, G., & van der Riet, P. (2018). Narrative inquiry as a research methodology exploring person centred care in nursing. Collegian, 25(1), 125-129. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2017.03.001
Hermans, H., Gonçalves, M., Konopka, A., Hermans, H. J. M., & Gonçalves, M. M. (2018). Handbook of Dialogical Self Theory and Psychotherapy: Bridging Psychotherapeutic and Cultural Traditions (Edición: 1). Routledge.
Hermans, H.J.M. (2018). Society in the Self: A Theory of Identity in Democracy. Oxford University Press. https://books.google.es/books?id=nBBQDwAAQBAJ
Hermans, Hubert J. M., & Hermans-Konopka, A. (2012). Dialogical self theory: Positioning and counter-positioning in a globalizing society. Cambridge Univ. Press.
Hesse-Biber, S. N., & Leavy, P. (2010). The Practice of Qualitative Research. SAGE.
Hickson, H. (2016). Becoming a critical narrativist: Using critical reflection and narrative inquiry as research methodology. Qualitative Social Work, 15(3), 380-391. https://doi.org/10.1177/1473325015617344
Hollway, W., & Jefferson, P. T. (2000). Doing Qualitative Research Differently: Free Association, Narrative and the Interview Method (1a ed.). Sage Publications Ltd.
Iñiguez-Rueda, L. (1995). Métodos cualitativos en Psicología Social. Revista de Psicología Social Aplicada, 5(1/2), 5-26.
Jr, V. A. A., & Mertz, N. T. (2014). Theoretical Frameworks in Qualitative Research. SAGE Publications.
Kim, J.-H. (2015). Understanding Narrative Inquiry: The Crafting and Analysis of Stories as Research. SAGE Publications.
Lévi-Strauss, C. (2009). Tristes Tropiques. Plon.
Parker, I. (1994). Qualitative Research. En P. Banister, E. Burman, I. Parker, M. Taylor, & C. Tindall (Ed.), Qualitative methods in psychology: A research guide (p. 1-16). Open University Press.
Silverman, D. (2006). Interpreting qualitative data: Methods for analyzing talk, text, and interaction. SAGE.
Silverman, D. (2013). Doing qualitative research: A practical handbook. SAGE Publications Limited. https://books.google.es/books?hl=ca&lr=&id=LySjM0tY-tEC&oi=fnd&pg=PP2&dq=silverman+doing+qualitative+research&ots=kE68sIKJt-&sig=m-FJARswYdiR9yHsiM8NMCb3waE
Smith, J. A. (2015). Qualitative Psychology: A Practical Guide to Research Methods. SAGE.
Starks, H., & Trinidad, S. B. (2007). Choose Your Method: A Comparison of Phenomenology, Discourse Analysis, and Grounded Theory. Qualitative Health Research, 17(10), 1372-1380. https://doi.org/10.1177/1049732307307031
Strauss, A. L., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications.
Trahar, S. (Ed.). (2011). Learning and teaching narrative inquiry: Travelling in the Borderlands. John Benjamins Pub. Co.
Turner, V. (1967). La Selva de los símbolos. Siglo XXI.
Velasco Maíllo, H. M., & Díaz de Rada, Á. (2018). La lógica de la investigación etnográfica: Un modelo de trabajo para etnógrafos de escuela. Trotta.
Webster, L. (2007). Using Narrative Inquiry as a Research Method: An Introduction to Using Critical Event Narrative Analysis in Research on Learning and Teaching (1a ed.). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/9780203946268
Weiss, R. S. (1995). Learning from strangers: The art and method of qualitative interview studies (1. paperback ed). Free Press.
Whyte, W. F., & Sarabia, B. (2015). La Sociedad de la esquina: La estructura social de un barrio bajo italiano. CIS.
Willig, C. (2008). Introducing qualitative research in psychology: Adventures in theory and method. McGraw-Hill.
Willig, C., & Stainton-Rogers, W. (2008). The SAGE handbook of qualitative research in psychology. SAGE.
Willis, P. (2018). Aprendiendo a trabajar: Cómo los chicos de la clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. https://elibro.net/ereader/elibrodemo/116543
Wolcott, H. F. (2008). Ethnography: A way of seeing (2nd ed). Altamira Press.