2020/2021
Eines i Habilitats per la Intervenció Psicosocial i Comunitària
Codi: 42590
Crèdits: 9
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial |
OT |
0 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
Equip docent
- Joan Pujol Tarrés
- Marisela Montenegro Montenegro Martinez
- Silvia Camps Orfila
Prerequisits
No hi ha prerequisits per matricular-se en aquesta assignatura. Es recomana estar matriculada en les altres altres assignatures del màster (parlar amb la coordinadora del màster en cas de no matricular totes les assignatures).
Objectius
- Indentificar i analitzar diferents marcs de comprensió que guien la intervenció psicosocial i comunitària.
- Conèixer les principals eines per la planificació i l'avaluació de processos d'intervenció.
- Desenvolupar habilitats per la recollida d'informació, la interpretació i negociació de la demanda.
- Desenvolupar processos comunicatius adaptats a diferents moments del cicle vital i als diversos àmbits d'intervenció.
Competències
- Establir objectius operatius fonamentals, rellevants teòricament i socialment, que tinguin en compte la complexitat de la realitat psicosocial
- Orientar teòricament la definició dels objectius, el disseny i l'anàlisi en la comprensió dels fenòmens psicosocials
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
- Seleccionar i aplicar les tècniques necessàries per a la recollida, l'anàlisi i la presentació de material empíric de caràcter qualitatiu
- Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i col·laborativa
- Utilitzar amb eficàcia les tecnologies de la informació i de la comunicació en la recollida, l'elaboració i la transmissió de coneixement
Resultats d'aprenentatge
- Descriure els marcs teòrics implicats en un problema social i derivar-ne les conseqüències per a una intervenció psicosocial.
- Elaborar un pla d'avaluació a partir de material empíric qualitatiu
- Necessitar i valorar els objectius operatius d'un pla d'intervenció d'acord amb situacions concretes
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
- Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i col·laborativa
- Utilitzar amb eficàcia les tecnologies de la informació i de la comunicació en la recollida, l'elaboració i la transmissió de coneixement
Continguts
- Perspectives ecològiques i participatives en el camp de la intervenció psicosocial i comunitària.
- Principals eines de recollida i interpretació d'informació per la intervenció.
- Interpretació i negociació de les demandes socials. Anàlisis de dades quantitatives i qualitatives, anàlisis de xarxes, eines de mediació comunitària.
- Processos comunicatius: entrevistes, etnografies, tècniques audiovisuals, grups de treball participatius. Adaptació de les tècniques en diferents moments del cicle vital i diferents àmbits d'intervenció.
- Reflexió sobre la pràctica professional de la intervenció.
Metodologia
Aquest mòdul s'orienta a capacitar als participants en el disseny de projectes d'intervenció psicosocial.
El mòdul s'organitza en tres parts:
- Bases per la realització de projectes. Al llarg de les quatre primeres classes s'analitzaran els aspectes previs al disseny d'una intervenció: anàlisis de la demanda, estudi de necessitats, elecció del tipus d'intervenció i el procés de planificació de la mateixa. Comença la tasca de disseny del projecte durant part de la segona sessió, en la que es formaran grups de tres o quatre membres que escolliran un tema mitjançant la descripció d'un entorn en el que es pugui detectar una necessitat social susceptible de generar una intervenció. Aquest entorn ha de ser real (un barri, una institució. un col·lectiu de població en un territori, ...), encara que no necessàriament s'han de donar a conèixer totes les seves característiques i dades.
- Eines i processos de comunicació. En les quatre següents sessions es realitzaran classes pràctiques sobre aquestes tècniques: xarxes socials, entrevistes, etnografies i grps focals.
- Elaboració de projectes d'intervenció. En les dos últimes classes s'estudiarà la planificació, execució i avaluació de projectes d'intervenció psicosocial.
- Classes magistrals.
- Seminaris i tallers
- Tutories.
- Elaboració de treballs.
- Lectura d'articles/informes d'interès.
- Estudi personal.
- Elaboració de projecte.
Avaluació
EV1. Disseny d'un projecte d'intervenció.
EV2. Participació en tallers sobre tècniques d'intervenció (processos comunicatius)
EV3. Informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM. Informe sobre l'aplicació del mòdul al procés del TFM, corregit pel tutor/a de l'estudiant seguint les directrius de qui coordina el mòdul.
Qualificacions:
Mòdul superat: El mòdul es considerarà superat si l'estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.
Avaluable: Es considerarà Avaluable l’estudiant que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior 40% del total del mòdul.
No avaluable: Es considerarà No avaluable el fet que encara que l’estudiant hagi presentat vàries proves el pes total en relació amb el conjunt del mòdul sigui inferior al 40%.
Reavaluació: No hi ha reavaluació
Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: http://www.uab.cat/doc/DOC_avaluaciotitulacions1819
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Evidència 1: Disseny del projecte d'intervenció |
40% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Evidència 2a: Eines per la intervenció (tècnica 1) |
10% |
0
|
0 |
3, 4, 6, 7
|
Evidència 2b: Eines per la intervenció (tècnica 2) |
10% |
0
|
0 |
3, 4, 6, 7
|
Evidència 2c: Eines per la intervenció (tècnica 3) |
10% |
0
|
0 |
3, 4, 6, 7
|
Evidència 2d: Eines per la intervenció (tècnica 4) |
10% |
0
|
0 |
3, 4, 6, 7
|
Evidència 3. Informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM. |
20% |
0
|
0 |
5
|
Bibliografia
Alvira, F. (1991) Metodología de la evaluación de programas. Madrid: CIS
Maya, I; García, M. y Santoyana, F.J. (2007) Estrategias de la intervención psicosocial. Madrid: Pirámide
Montenegro, M. (2001) Conocimientos, agentes y articulaciones: una mirada situada a la Intervención Social. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona
Rueda, J.M. (1991) Programas y proyectos de intervención psicosocial. En III Jornadas de Psicología de la Intervención Social. Ministerio de Asuntos Sociales
Sánchez Vidal, A. (1993) Programas de prevención e intervención psicosocial. Barcelona: PPU