Logo UAB
2020/2021

Pràctiques Externes

Codi: 42514 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313300 Estudis Territorials i de la Població OT 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Carles Llurdés Coit
Correu electrònic:
JoanCarles.Llurdes@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Equip docent

Joan Carles Llurdés Coit

Prerequisits

Cap d’específic. En funció de la feina a desenvolupar i/o del lloc assignat és possible que es demani un cert domini d'un idioma estranger i o del català/castellà (això últim és d'especial interès per a estudiants de procedència estrangera). Es pot denegar la realització de pràctiques en alguna entitat prèviament seleccionada en cas que el requisit de l'idioma no es pugui garantir. També es recomanable disposar de cotxe propi i/o poder accedir amb una certa facilitat al transport públic perquè amb molta probabilitat les pràctiques implicaran haver-se de desplaçar amb regularitat.

Si bé des del Departament de Geografia s’oferirà una llista de llocs on desenvolupar les pràctiques, també es recomana que l’estudiant busqui els seus propis contactes; així es podrà assegurar que acabarà fent les pràctiques allà on realment li interessi.

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és que l'estudiant faci una estada individual sota la supervisió d'un/a tutor/a en una empresa del sector privat o entitat o organisme de titularitat pública, en què haurà de fer-se càrrec de les tasques que se li encomanin i que, previ acord amb el coordinador de l'assignatura, tindran relació amb alguna de les temàtiques relacionades amb els continguts del màster. L’elecció del centre de pràctiques assignat es farà tenint en compte els interessos manifestats per l’estudiant així com també les necessitats del lloc i les possibilitats reals d’acord amb els convenis firmats amb el Departament de Geografia.

L’estudiant haurà de demostrar la seva capacitat d’aprendre les metodologies i tècniques necessàries per a un adient exercici de l’activitat professional en l’àmbit de la Geografia, així com també l’aplicació en el món laboral dels coneixements adquirits.

Competències

  • Aplicar les diferents metodologies d'anàlisi geogràfica i demogràfica a diferents escales territorials i grandàries de població.
  • Detectar la complexitat de les dinàmiques territorials i demogràfiques i reconèixer els mecanismes de gestió més eficients, en particular en situacions de conflicte.
  • Promoure l'aplicació i l'avenç dels principis de la sostenibilitat ecològica, social i econòmica.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom o autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Valorar la incidència del marc legislatiu, econòmic, polític i social en les dinàmiques demogràfiques i territorials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar les metodologies i les tècniques de l'Ordenació del Territori a l'escala territorial requerida en la pràctica professional.
  2. Conèixer les diferents metodologies d'anàlisi escalar, aplicant els coneixements en casos d'estudi.
  3. Conèixer les principals legislacions i figures de planejament urbanístic i desenvolupament territorial.
  4. Conèixer les principals legislacions relatives al registre de fets demogràfics.
  5. Elaborar previsions de la dinàmica demogràfica futura.
  6. Gestionar tasques en el transcurs de l'estada professional d'acord amb els principis de sostenibilitat i participació social.
  7. Incorporar l'anàlisi demogràfica a la recerca social més àmplia.
  8. Promoure l'aplicació i l'avenç dels principis de la sostenibilitat ecològica, social i econòmica.
  9. Promoure models de gestió basats en l'educació ambiental, la participació i la certificació ambiental.
  10. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  13. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom o autodirigit.
  14. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  15. Utilitzar metodologies i tècniques de projecció, previsió o extrapolació de tendències i dinàmiques demogràfiques.

Continguts

Realització d’una estada de pràctiques en un empresa o entitat del sector privat o públic, sota la supervisió d’un/a tutor/a i del coordinador de la assignatura. L’estada acostuma a ser al segon semestre tot i que existeix la possibilitat de fer-les abans i la seva durada ve determinada pel nombre total de crèdits de l'assignatura (6). Fins i tot es poden fer durant l’estiu de l'any acadèmic matriculat però en qualsevol cas caldrà que finalitzin abans que comenci el nou curs acadèmic (com a molt tard sol ser per a la 1a setmana de setembre). Cal tenir en compte que no totes les hores teòriques d'aquests crèdits s’han de destinar a l’estada, strictu sensu, en el lloc de treball sinó que una petita part s'ha de destinar a una reunió de presentació de l'assignatura, a la redacció dels informes de seguiment (2) i de final de pràctiques. En total, s'han de comptabilitzar al voltant d'unes 140 hores.

A títol informatiu, les empreses i entitats amb què hem col·laborat en els darrers cursos són aquestes:

  1. Generalitat de Catalunya (Departament de Política Territorial i Obres Públiques).
  2. Generalitat de Catalunya (Departament de Territori i Sostenibilitat).
  3. Generalitat de Catalunya (Direcció General de Protecció Civil).
  4. Espai Tres.
  5. La Fàbrica del Sol.
  6. Observatori del Paisatge.
  7. Solucions Geogràfiques.
  8. Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona.
  9. Activa Prospect.
  10. Ajuntaments diversos.
  11. Intra SL.
  12. Mcrit.
  13. Doymo.
  14. Activa Prospect.
  15. Agència d'Ecologia Urbana de Barcelona.
  16. Diputació de Barcelona (Àrea de Promoció Econòmica).
  17. Sistemas Medioambientales.
  18. Lavola Cosostenibilidad.
  19. Simbiosy.
  20. Grup d'Investigació TUDISTAR (Departament de Geografia UAB).
  21. Grup d'Estudis de Mobilitat, Transport i Territori (GEMOTT) (Departament de Geografia UAB).
  22. Grup d’Estudis sobre Energia Territori i Societat (GURB) (Departament de Geografia UAB).
  23. Grup de Recerca Recursos Costaners i Paisatge (Interfase) (Departament de Geografia UAB).
  24. Observatori de la Urbanització.
  25. Centre d'Estudis Demogràfics (CED) (UAB).
  26. Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB).
  27. Territorisxlm.
  28. El Globus Vermell.
  29. Iridia.
  30. Comparte.
  31. 300000 km/s
  32. Equal Saree.
  33. Associació per la Defensa i l'Estudi de la Natura de Catalunya (ADENC).

De totes formes, cada any es treballa per ampliar la llista d'empreses i entitats per tal d'oferir a l'estudiantat un ampli ventall de possibilitats.

Metodologia

En tractar-se d'una assignatura sense docència no existeix cap metodologia strictu sensu. Per descomptat, però, que la seva realització implica: 

  1. Activitats pràctiques (problemes, exercicis, anàlisi, resolució de casos plantejats pel tutor/a de l'entitat).
  2. Tutories individualitzades amb el/la tutor/a assignat/da a l'empresa o entitat així com també amb el coordinador de l'assignatura (informes de seguiment).
  3. Depenent de les tasques encarregades, aquestes poden implicar de vegades sortides de camp i/o treball de gabinet.
  4. Estudi i treball personal (elaboració de 2 informes de seguiment i 1 de final de pràctiques).

Cal tenir en compte que es disposarà d'una aula Moodle que servirà per publicar-hi els principals documents de referència de l'assignatura (models de conveni, d'informes, llista de places de pràctiques confirmades, una taula de control o seguiment de les pràctiques per a cadascun dels estudiants, etc.). L'estudiant els haurà de consultar i/o descarregar amb una certa freqüència.

ATENCIÓ: depenent de l'evolució de la crisi sanitària actual (estiu 2020) de la COVID-19, no s'ha de descartar la possibiitat d'haver de realitzar les pràctiques de forma telemàtica, en la seva totalitat o en part.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Estudi i treball personal 10 0,4
Tipus: Supervisades      
Sessions de tutories; sortides de camp; activitats pràctiques 140 5,6

Avaluació

  1. Elaboració de dos informes de seguiment i d'un informe de final de pràctiques: 65% de la nota final (activitats no recuperables).
  2. Informe final del tutor: 35% de la nota final (activitat no recuperable).

Cal tenir també present que durant el període de realització de les pràctiques l'estudiant haurà d'entregar dos informes de seguiment, el primer poc temps després d'haver començat i el segon abans que acabin les pràctiques. La seva finalitat és detectar possibles anomalies o aspectes que no s'ajustin als acords del conveni de pràctiques, i mirar de corregir-los a temps.

MOLT IMPORTANT: El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe final del tutor 35% 0 0 6, 9
Informes de seguiment i informe final de pràctiques 65% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Bibliografia

Cap d’específica.