Logo UAB
2020/2021

Planejament Territorial

Codi: 42513 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313300 Estudis Territorials i de la Població OT 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Oriol Nel·lo Colom
Correu electrònic:
Oriol.Nello@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Castellà i Anglès

Equip docent

Oriol Nel·lo Colom
Juan López Redondo
Maria Buhigas San Jose

Prerequisits

Els requisits per cursar el Mòdul són de tres tipus:

Formatiu. Cal disposar d’un cert bagatge en matèria d’estudis territorials (grau en geografia, ciències ambientals, enginyeria, arquitectura, urbanisme, economia, ciències jurídiques). Els altres casos s’estudiaran de manera individualitzada.

Instrumental. Cal comptar amb certa capacitat d’utilitzar (a nivell d’usuari) aplicacions estadístiques i cartogràfiques, així com capacitat d’interpretar literatura tècnica i jurídica en matèria d’ordenació del territori.

Administratiu. Cal cursar, de manera simultània, els Mòduls “Temes Avançats”, “Sistemes d’Informació Geogràfica i Paisatge” i “Ciutat i regions metropolitanes”, que juntament amb aquest de “Planejament Territorial”, integren el programa troncal en què s’articula l’itinerari d’Ordenació del Territori del màster durant el seu primer semestre.

 

Instruments i materials d’autoaprenentatge
A l’inici del curs es posaran diversos materials i recursos formatius a disposició d’aquells estudiants que, per raó de l’especialització de la seva formació prèvia o de la seva procedència, considerin que els cal un treball previ addicional per tal d’adequar el seu nivell de formació en matèria d’urbanisme i ordenació del territori.
Aquests materials inclouran mecanismes d’autoavaluació, però el seu contingut no serà objecte d’avaluació separada en el marc del mòdul.

Objectius

El Master d'Estudis Territorials i de la Població del Departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona té per objectiu la formació de professionals en l'anàlisi i la gestió del territori. Enguany dedicarà el seu programa troncal a l'estudi i a l'elaboració de propostes per a la planificació i la gestió dels espais públics a la ciutat de L'Hospitalet de Llobregat.

El programa complert, consultable en el Quadern de Troncal, està integrat per quatre mòduls -Temes Avançats, Ordenació del Territori, Sistemes d'Informació Geogràfica i Paisatge, Ciutat i espais metropolitans-, els cicles de conferències a L'Hospitalet de Llobregat i a Bellaterra i el treball de camp. A continuació trobareu el contingut del mòdul d'Ordenació del Territori.

L’ordenació del territori: tècnica professional, instrument administratiu i designi polític

Els processos de transformació del territori en les societats contemporànies es caracteritzen per la seva velocitat i la seva profunditat. La integració de l’espai a escala planetària i l’avenç del procés d’urbanització comporten canvis radicals tant en l’estructuració dels sistemes urbans, com en l’ocupació del territori, la utilització dels recursos i la configuració del paisatge. Canvis que són alhora causa i efecte de les dinàmiques demogràfiques, de l’organització dels processos productius, de la circulació dels factors (capital, mercaderies, informació, força de treball), de l’estructuració social i de la distribució de la riquesa.

A escala regional, a les regions mediterrànies europees, la integració del territori i l’avençdel procés d’urbanització ocorregudes durant el darrer mig segle han estat estretament relacionades amb el desenvolupament econòmic, la disminució de les desigualtats territorials, la unificació dels mercats laborals i la major accessibilitat als serveis. Tanmateix, la concreció de les transformacions territorials ha comportat també en molts casos l’aparició o l’agreujament de diverses problemàtiques, vinculades a factors com l’ocupació accelerada del sòl, la dispersió de la urbanització, l’especialització funcional dels llocs, l’augment del cost dels serveis, l’increment de les necessitats de la mobilitat, el malbaratament dels recursos naturals o els riscos de la segregació social.

En aquest context, és a dir, davant de les potencialitats i les problemàtiques que es deriven de les transformacions territorials contemporànies, pren una importància creixent la capacitat dels poders públic d’ordenar el territori en benefici de la col·lectivitat. Per això resulta necessari dotar-se de diagnosis, instruments i normatives capaços d’orientar, potenciar i, quan s’escaigui, corregir, les dinàmiques territorials en curs. Aquest és el camp de l’ordenació del territori com a tècnica professional, com a actuació administrativa i com a designi polític.

Objectius del mòdul: el coneixement dels instruments i l’aprenentatge de les tècniques

El mòdul s’insereix en el programació troncal del METIP 2020-2021, que té com a finalitat principal oferir als estudiants la possibilitat de participar en l’elaboració, a efectes didàctics, d’un instrument d’ordenació del territori. A aquests efectes, tots els mòduls del primer semestre del Màster s’integren en un únic programa, configurat, a més de les sessions didàctiques, per un exercici intensiu de treball de camp, dos cicles de conferències i tres setmanes de tallers. L’exercici proposat per aquest any és l’elaboració d’un document de La planificació i gestió dels espais públics a la ciutat de L'Hospitalet de Llobregat i el seu entorn.

 

En aquest context, el mòdul de planejament territorial del Màster d’Estudis Territorials i de la Població té precisament com objectiu perfeccionar la capacitat dels estudiants de intervenir professionalment en l’ordenació del territori. Per fer-ho, constarà de tres tipus de continguts:

a)      En primer lloc, s’estudiaran els diversos instruments disponibles per a l’ordenació i la gestió del territori. Es partirà de l’experiència catalana de les darreres dècades en aquest camp i, a partir de l’estudi de les seves realitzacions, amb el seu potencial i les seves limitacions, s’avançarà cap a l’adquisició de coneixements i tècniques de caràcter general.

b)      En segon lloc, s’analitzarà la problemàtica específica de la planificació i la gestió dels espais públics en els entorns urbans, en un context caracteritzat, per un costat, per la presència d’unes transformacions urbanes –econòmiques, socials, físiques- particularment ràpides i, per l’altre, per un agreujament de les problemàtiques ambientals –clima i recursos.

c)      Finalment,  es presentaran i posaran en debat diverses tendències que avui s’apunten en el camp del planejament territorial i urbanístic, a través de fórmules com les de smart cities, cimate-proof planning, low-carbon city i green infrastructures.

Competències

  • Aplicar les diferents metodologies d'anàlisi geogràfica i demogràfica a diferents escales territorials i grandàries de població.
  • Detectar la complexitat de les dinàmiques territorials i demogràfiques i reconèixer els mecanismes de gestió més eficients, en particular en situacions de conflicte.
  • Dissenyar projectes de planejament urbanístic i territorial utilitzant les figures i metodologies adequades a diferents escales territorials.
  • Promoure l'aplicació i l'avenç dels principis de la sostenibilitat ecològica, social i econòmica.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Valorar la incidència del marc legislatiu, econòmic, polític i social en les dinàmiques demogràfiques i territorials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la normativa de la planificació territorial.
  2. Avaluar els processos de transformació territorial i de la població aplicant metodologies i instruments vinculats a teories de referència, capaces de mesurar els mecanismes d'actuació i els resultats.
  3. Avaluar l'aplicació de lleis i reglaments de planejament territorial, elaborats a diverses escales administratives.
  4. Conèixer els fonaments avançats de l'Ordenació del Territori i dels models de planificació territorial.
  5. Conèixer les diferents metodologies d'anàlisi escalar, aplicant els coneixements en casos d'estudi.
  6. Conèixer les principals legislacions i figures de planejament urbanístic i desenvolupament territorial.
  7. Establir conclusions propositives per a la gestió territorial i demogràfica.
  8. Promoure l'aplicació i l'avenç dels principis de la sostenibilitat ecològica, social i econòmica.
  9. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.

Continguts

En aquest context, el mòdul de planejament territorial del Màster d’Estudis Territorials i de la Població té precisament com objectiu perfeccionar la capacitat dels estudiants de intervenir professionalment en l’ordenació del territori. Per fer-ho, constarà de tres tipus de continguts:

a)      En primer lloc, s’estudiaran els diversos instruments disponibles per a l’ordenació i la gestió del territori. Es partirà de l’experiència catalana de les darreres dècades en aquest camp i, a partir de l’estudi de les seves realitzacions, amb el seu potencial i les seves limitacions, s’avançarà cap a l’adquisició de coneixements i tècniques de caràcter general.

b)      En segon lloc, s’analitzarà la problemàtica específica de la planificació i la gestió dels espais públics en els entorns urbans, en un context caracteritzat, per un costat, per la presència d’unes transformacions urbanes –econòmiques, socials, físiques- particularment ràpides i, per l’altre, per un agreujament de les problemàtiques ambientals –clima i recursos.

c)      Finalment,  es presentaran i posaran en debat diverses tendències que avui s’apunten en el camp del planejament territorial i urbanístic, a través de fórmules com les de smart cities, cimate-proof planning, low-carbon city i green infrastructures.

El programa definitiu del Mòdul serà el que apareixerà en el Quadern de Bloc, on es podrà consultar el calendari detallat de cada sessió, integrat amb les matèries Sistemes d’Informació Geogràfica i Paisatge, Ciutat i Espais Metropolitans i Temes Avançats.

Metodologia

Treball de curs i avaluació: l’elaboració hands-on d’un instrument de planejament territorial

Com s’ha dit, el mòdul forma part del programa troncal del METIP 2020-2021, programa que te com a objectiu principal, perfeccionar les capacitats dels alumnes d’intervenir directament com a futurs professionals en l’elaboració i la gestió d’instruments d’ordenació del territori.

L’objectiu dels ensenyaments troncals del primer semestre consistirà en de dotar els estudiants de les habilitats conceptuals i pràctiques per al disseny i redacció d’instruments planejament urbà.

Així, el programa del Mòdul ha estat elaborat de manera coordinada amb la resta dels mòduls del semestre, de manera tal que, a més dels continguts de caràcter conceptual i instrumental, es disposi del temps necessari per tal que els alumnes puguin elaborar, a efectes didàctics, un instrument de planejament amb allò que serien tots els seus elements.

El procés s’estructurarà en cinc etapes:

a)       Reconeixement territorial. Contingut: Memòria explicativa sobre les dinàmiques de transformació urbana a l'Hospitalet de Llobregat.

b)      Anàlisi de l’espai públic del municipi de l'Hospitalet de Llobregat. Contingut: Estudi dels espais públics i dels buits urbans de l'Hospitalet de Llobregat.

c)      Identificació de potencialitats i riscos. Contingut: elaboració de les taules SWOT.

d)       Establiment de criteris i objectius. Contingut: concepte, criteris i proposta d’objectius específics a assolir enl’exercicide planejament (a aquests efectes,es suggeriran objectius contrastats als diversos grups per tal de fer evidents les diverses possibilitats d’utilització del planejament).

e)      Elaboració dels projectes i propostes d’intervenció. Contingut: propostes per a la dotació i gestió dels espais públics a l'Hospitalet de Llobregat.

Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Cinc dies de treball de camp 100 4 2, 5, 9
Sessions lectives a l'aula 36 1,44 4, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Sessions de taller 18 0,72 1, 8, 9

Avaluació

L’avaluació del contingut específic del mòdul constarà de dues parts :

a)      El 40% de la nota correspondrà a la primera part i s’avaluarà a través d’un examen que es realitzarà durant la primera quinzena de desembre.

b)     La nota final del mòdul, com en la resta de les matèries que integren l’exercici troncal, será integrada 25% en relació als resultats de l’avaluació específica, 65% en relació al treball de grup general i 10% en relació a la intervenció de l’estudiant en la marxa general de l’exercici.  Les característiques de l'avaluació continuada del treball de grup són comunes a tots els mòduls que integren el programa troncal i es corresponen als següents apartats i pesos relatius: 

1. Elaboració de la diagnosi territorial (15%)

2. Elaboració, debat i presentació del DAFO i els criteris (15%)

3. Elaboració de les propostes i projectes (15%)

4. Presentació final de les propostes i projectes (20%)

Hi haurà possibilitat de recuperació de l’examen específic del mòdul. No hi haurà possibilitat de recuperació per al treball troncal.

MOLT IMPORTANT:  El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts quees puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.

En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Contingut específic del mòdul 25% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9
Participació de l'estudiant en els debats, tallers i els treballs de grup 10% 28 1,12 2, 7
Treball de grup 65% 40 1,6 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

La bibliografia completa del mòdul forma part del Quadern de troncal.