Logo UAB
2020/2021

Fonaments d'Economia i Empresa I

Codi: 42140 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4310025 Economia i Administració d'Empreses / Economics and Business Administration OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Antònia Tarrazón Rodón
Correu electrònic:
MariaAntonia.Tarrazon@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Altres indicacions sobre les llengües

Aquest màster s'imparteix i avalua exclusivament en anglès.

Equip docent

Xavier Vilà Carnicero
Maria Teresa Bolivar Ramos
Francesc Trillas Jané

Prerequisits

Cap

Objectius

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Microeconomia: anàlisi del comportament dels agents econòmics i de les implicacions de les seves interaccions. Conceptes relacionats amb el comportament dels consumidors i les empreses i la seva optimització, l'equilibri del mercat i l'elecció sota incertesa.

Economia Pública:  Principis i aplicacions de l'economia del benestar i de la política econòmica, incloent la moderna teoria d'incentius en el sector públic i els temes relacionats amb l'economia conductual.

Direcció estratègica: Principals conceptes i processos de la gestió estratègica. Direcció estratègica general, anàlisi estratègica, formulació estratègica i aplicació estratègica de les diferents etapes en els processos de decisió estratègica.

 

 

Competències

  • Aplicar l'anàlisi microeconòmica per avaluar els resultats que genera una economia de mercat.
  • Argumentar i redactar de manera precisa, clara i concisa informes sobre problemes plantejats, en anglès.
  • Assessorar sobre estratègies de diversificació i els seus avantatges comparatius.
  • Assessorar sobre innovació i els seus avantatges comparatius.
  • Comprendre la recerca acadèmica en les àrees assenyalades.
  • Contextualitzar els problemes mitjançant la utilització de models formals que permetin una anàlisi quantitativa.
  • Conèixer els fonaments dels mercats competitius i els teoremes del benestar social.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes d'equilibri i eficiència, i conèixer-ne la funció en l'anàlisi econòmica.
  • Demostrar que es comprenen els fonaments bàsics de la teoria del consumidor i el productor.
  • Demostrar que es comprenen les implicacions del fet que els mercats siguin complets o incomplets.
  • Demostrar que es comprèn el funcionament dels mercats, tant de béns com d'actius.
  • Distingir els elements de l'estratègia industrial.
  • Dur a terme estudis empírics.
  • Utilitzar diversos programes estadístics per processar dades.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar l'anàlisi microeconòmica per avaluar els resultats que genera una economia de mercat.
  2. Argumentar i redactar de manera precisa, clara i concisa informes sobre problemes plantejats, en anglès.
  3. Assessorar sobre estratègies de diversificació i els seus avantatges comparatius.
  4. Assessorar sobre innovació i els seus avantatges comparatius.
  5. Comprendre la recerca acadèmica en les àrees assenyalades.
  6. Contextualitzar els problemes mitjançant la utilització de models formals que permetin una anàlisi quantitativa.
  7. Conèixer els fonaments dels mercats competitius i els teoremes del benestar social.
  8. Demostrar que es comprenen els conceptes d'equilibri i eficiència, i conèixer-ne la funció en l'anàlisi econòmica.
  9. Demostrar que es comprenen els fonaments bàsics de la teoria del consumidor i el productor.
  10. Demostrar que es comprenen les implicacions del fet que els mercats siguin complets o incomplets.
  11. Demostrar que es comprèn el funcionament dels mercats, tant de béns com d'actius.
  12. Distingir els elements de l'estratègia industrial.
  13. Dur a terme estudis empírics.
  14. Utilitzar diversos programes estadístics per processar dades.

Continguts

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.


Microeconomia

    1. Teoria del consumidor

        1.1. Preferències i utilitat.

        1.2. Restricció pressupostària.

        1.3. Maximització de la utilitat.

        1.4. Propietats de les funcions de demanda Marshallianes. Efectes renda i substitució.

 

    2. Teoria de l’empresa

        2.1. Tecnologia i funció  de producció.

        2.2. Productivitat i retorns a escala.

        2.3. Minimització de costos: funcions de demanda condicionals de imputs i funció de costos.

        2.4. Famílies de funcions de cost a curt i llarg termini.

        2.5. Maximització de beneficis i funció d’oferta.

 

    3. Mercats sota competència perfecta

        3.1. Funcions d’oferta i demanda de mercat. Elasticitats.

        3.2. Equilibri de mercat.

        3.3. Excedent de consumidors i productors.

        3.4. Eficiència del mercat.

 

    4. Mercats sota competència imperfecta

        4.1. Monopoli: Característiques, ineficiència i regulació

        4.2. Oligopoli: models de Cournot, Bertrand i Stackelberg

        4.3. Competència perfecta i imperfecta

 

    5. Introducció a l’economia de la informació

        5.1. Selecció adversa i aplicacions.

        5.2. Risc moral i aplicacions.

 

Economia Pública

1. Fonaments: economia del benestar i fallades del mercat. Desigualtat. Teoremes del benestar. Second best. Teorema de Coase. Eficiència i equitat.

2. Processos de decisió col·lectius. Elecció social i acció col·lectiva. Jocs de cooperació i coordinació. Política econòmica i elecció pública. Incentius en el sector públic. Política econòmica i institucions econòmiques.

3. Economia conductual, elecció pública i economia del benestar. Biaixos sistemàtics en el comportament individual. Consumidors de racionalitat limitada, empreses i polítics.

4. Aplicacions: globalitazació, sistemes econòmics complexos, anàlisi cost-benefici i mega-projectes.

 

Direcció estratègica

1. Estratègia organitzativa: El concepte d'estratègia. Continguts de l'estratègia empresarial. Diferents nivells d'estratègia i decisions estratègiques. La Unitat Estratègica de Negoci (UEN). El procés de direcció estratègica.

2. Anàlisi estratègica (I) (Externa): Anàlisi de l'entorn general. Anàlisi de la indústria i de l'entorn competitiu. Concepte i identificació de grups estratègics i segments de mercat.

3. Anàlisi estratègica (II) (Interna): Anàlisi funcional i perfil estratègic de l'empresa. Anàlisi de la cadena de valor. Anàlisi interna basada en els recursos i les capacitats de l'empresa.

4. Estratègia de negoci: Naturalesa i font de l'avantatge competitiu. Anàlisi dels avantatges en cost i diferenciació. El rellotge estratègic.

5. Estratègia corporativa: Diversificació. Integració vertical. Cooperació. Internacionalizació de l'empresa.

6. Implantació estratègica: Tècniques i criteris d'avaluació i selecció d'estratègies. Planificació estratègica. Control estratègic.

 

 

 

Metodologia

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Les activitats que permetran als estudiants aprendre els conceptes bàsics inclosos en aquest curs són :

1. Classes teòriques en les quals el/la professor/a explica els conceptes principals.

L’objectiu d’aquesta activitat és introduir les nocions bàsiques i guiar l’estudiant en els procés d’aprenentatge.

 2. Problemes

En algunes assignatures s’inclouen llistats d’exercicis que els estudiants han de resoldre individualment o en grup. Aquesta activitat té un objectiu doble. D’una banda, els estudiants treballen els conceptes teòrics explicats a l’aula i, de l’altra banda, mitjançant aquesta pràctica desenvolupen les habilitats necessàries per a resolució de problemes.

 3. Classes pràctiques

El propòsit d’aquesta activitat és comentar i resoldre qualsevol dubte que els estudiants puguin haver tingut resolent els exercicis. D’aquesta forma seran capaços d’entendre i corregir els errors que hagin pogut cometre durant aquest procés.

 4. Redacció d’assaigs

En algunes assignatures els estudiants redacten assaigs sobre temes proposats.

5. Hores de tutories

Els estudiants compten amb hores de tutories en les quals el/la professor/a els ajuda a resoldre els dubtes que puguin tenir.

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Lectures amb suport de TIC 75 3 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Resolució d'exercicis 37,5 1,5 1, 3, 4, 7, 8, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories i monitorització del treball dels estudiants 93,8 3,75 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi, Lectures, Resolució d'exercicis, Assajos 129,7 5,19 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

1. El mòdul es composa de diferents assignatures o parts impartides per diferents professors/es. La nota final del mòdul s’obté com a mitjana de les notes de cada assignatura que integren el mòdul.

  • Es considera que s’ha superat satisfactòriament el mòdul si:
    • la nota de cada assignatura dins del mòdul és superior o igual a 3.0 (en una escala de 0 a 10), i
    • la nota final del mòdul és superior o igual a 5.0 (en una escala de 0 a 10).

IMPORTANT: Per tal de poder superar cada assignatura, els estudiants han d’haver assistit almenys al 80% de les classes (els casos especials, degudament justificats, seran considerats de forma individual pels professors/es juntament amb els coordinadors del MEBA).

Si un mòdul no s’ha superat, els coordinadors del MEBA demanaran al/la estudiant de presentar-se a l’examen de recuperació d’aquelles assignatures que, segons la valoració dels coordinadors i els/les professors/es, li puguin permetre superar el mòdul. Si l’estudiant aprova l’examen de recuperació, obtindrà un 5.0 en aquesta assignatura. Altrament, prevaldrà la nota obtinguda inicialment. El calendari dels exàmens de recuperació es donarà a conèixer juntament amb les notes.

2. La nota – entre 0 i 10 – per a cada assignatura serà calculada per cada professor/a d’acord amb el seu criteri i l’actuació de l’estudiant. Com a norma general, el 35% de la nota correspondrà a l’avaluació contínua realitzada durant el curs i el 65% provindrà de l’examen final de cada assignatura. La duració i el tipus d’examen final es fixa per part de cada professor/a.

3. Els exàmens finals són obligatoris. Els exàmens de recuperació només s’adrecen a aquells/es estudiants que prèviament hagin fet l’examen final i l’hagin suspès.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen de Direcció Estratègica 32.50% 4,5 0,18 10, 12
Examen de Economia Pública 16.25% 2,25 0,09 3, 4, 7
Examen de Microeconomia 16.25% 2,25 0,09 1, 8, 9, 11
Exercicis i assajos 35% 30 1,2 2, 5, 6, 13, 14

Bibliografia

Aquest màster universitari s'imparteix íntegrament en anglès. Consulteu, si us plau, la guia docent en anglès.