Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313301 Drets Sociolaborals | OB | 0 | 1 |
No s'exigeixen prerequisits específics per al desenvolupament d'aquesta assignatura.
L'assignatura pretén oferir als alumnes una aproximació completa i detallada de les diferents institucions que integren la dimensió col·lectiva de les relacions laborals. Així, es realitzarà una aproximació dogmàtica i pràctica, en la qual a través de la combinació de classes magistrals i pràctiques s'analitzaran tant els subjectes que interaccionen en l'empresa (òrgans de representació unitària i sindical) com els diferents instruments que l'ordenament jurídic articula a tal fi (drets d'informació i consulta, negociació col·lectiva, vaga…).
La combinació d'una docència de caracter teòric amb la realització d'activitats pràctiques i l'anàlisi d'exemples reals han de permetre que l'alumne tingui una comprensió completa del seu contingut i que pugui desenvolupar una visió crítica i propositiva.
La selecció de les matèries a estudiar s'ha realitzat tenint especialment en consideració aquells aspectes que per la seva recent modificació normativa requereixen d'una actualització per part dels estudiants, així com aquelles altres que han estat objecte d'escassa atenció als programes de grau i que normalment mostren una certa complexitat, la qual cosa les fa més adequades per ser abordades en el màster.
Els principals continguts que van a ser abordats en l'assignatura es refereixen a:
I. La representació dels treballadors en l'empresa
La configuració orgànica de la representació unitària. Tipologies i incidència dels canvis en l'organització empresarial.
La dimensió funcional de la representació dels treballadors. Competències i garanties i mitjans instrumentals.
La representació sindical. Aspectes orgànics i funcionals.
Negociació col·lectiva i òrgans de representació
La tutela dels drets de participació i representació. Aspectes judicials i administratius.
II. La negociació col·lectiva
La negociació col·lectiva com a font del Dret. Aspectes generals i especial referència a la dinàmica del conveni col·lectiu.
Legitimació per negociar
L'estructura de la negociació col·lectiva.
Acords d'empresa i negociació extraestatutaria
Negociació col·lectiva europea.
Impugnació i control de legalitat del conveni col·lectiu.
III. Vaga
Titularitat, modalitats i límits
Els serveis mínims i de seguretat i manteniment. Problemàtica i actualitat.
Procediment i exercici del dret de vaga
Procediments extrajudicials de solució de conflictes col·lectius
METODOLOGIA
El procés d'aprenentatge de l'alumnat en aquest mòdul s'estructura a partir dels tres tipus d'activitats formatives que s'especifiquen a continuació:
1) Activitats dirigides
Són aquelles que es desenvolupen a l'aula, en els horaris previstos per al mòdul i sota la direcció del/la professor/a responsable. Es preveuen tres tipus d'activitats dirigides: a) les classes magistrals, en les quals el/la professor/a exposarà i desenvoluparà diferents aspectes del temari; b) les conferències, en les quals especialistes de l'àmbit acadèmic o professional analitzaran temes d'actualitat especialment rellevants; i c) les activitats pràctiques, consistents en la resolució de casos pràctics o qüestionaris i la seva presentació oral o per escrit, a partir del treball realitzat per l'alumnat amb caràcter previ a la sessió presencial. A través d'aquest últim tipus d'activitats dirigides es duran a terme entre quatre i sis activitats d'avaluació continuada, amb el valor que posteriorment s'especificarà a l'apartat corresponent.
2) Activitats supervisades
Són les que es desenvolupen fora de l'aula, a partir de les indicacions ofertes pel professorat, i que queden sotmeses a algun procés de supervisió o seguiment per part d'aquell.
En el marc d'aquest mòdul les tasques més habituals seran la cerca i anàlisi de documentació jurídica (jurisprudència, normativa, resolucions administratives, convenis col·lectius…), la cerca i lectura de bibliografia, la resolució de casos pràctics i li elaboració de documents jurídics; tot això vinculat amb les activitats pràctiques, a través de les quals se supervisarà el treball realitzat per l'alumnat.
3) Activitats autònomes
Són totes aquelles en les quals l'alumnat organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, individualment o en grup, com per exemple la cerca i lectura de bibliografia, l'elaboració d'esquemes i resums o l'estudi. En el marc d'aquest mòdul les activitats autònomes, que es vinculen essencialment a la preparació i superació de l'examen final, constitueixen un apartat important en el desenvolupament de l'aprenentatge, máxime en el grau de màster, en el qual la maduresa de l'estudiant permet una major solvència i aprofitament de les activitats autònomes.
Nota
La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Actividades prácticas | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Clases magistrales | 36 | 1,44 | 2, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13 |
Conferencias | 4 | 0,16 | 3, 4, 9, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Búsqueda y análisis de documentación jurídica (jurisprudencia, normativa, resoluciones administrativas, convenios colectivos…) | 10 | 0,4 | 1, 2, 7, 9, 12 |
Búsqueda y lectura de bibliografía | 10 | 0,4 | 3, 6, 8, 10, 13 |
Resolución de casos prácticos y elaboración de documentos jurídicos | 17,5 | 0,7 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Búsqueda y lectura de bibliografía | 40 | 1,6 | 3, 5, 6, 7, 13 |
Elaboración de esquemas y resúmenes | 20 | 0,8 | 3, 4, 5, 6, 8, 11 |
Estudio | 90 | 3,6 | 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13 |
L'avaluació es fonamentarà en activitats d'avaluació continuada i en l'assistència i participacipació a classe
En el que concerneix a les activitats d'avaluació continuada, aquestes seran de format breu i consistiran en la resolució de casos pràctics, formulació de posiicions o resolució de qüestionaris i la seva posterior presentació oral o per escrit. Es realitzaran un mínim de tres i un màxim de sis activitats d'avaluació, que en el seu conjunt tindran un valor del 70 per 100 de la nota.
També és objecte de valoració l'assistència i participació, tenint sempre en compte que serà necessària una assistència no inferior al 80 per 100 de les sessions de cada mòdul. Dins d'aquest marge es preveu una lleugera penalització en la nota final, que dependrà de les absències de l'estudiant. L'assistència a classe tindrà un valor màxim del 30 per 100 de la nota.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats d'avaluació continuada | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Assistència i participació | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 11, 13 |
Examen final | 40% | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 12, 13 |
1. Bibliografia
Algunes obres que poden ser d'interès, sense perjudici d'aquelles altres que es puguin recomanar en les sessions, són:
- CRUZ VILLALÓN, JESÚS, “Procedimientos de resolución de conflictos y negociación colectiva en la reforma de 2012”, en La regulación del Mercado Laboral. Un análisis de la Ley 3/2012 y de los aspectos laborales del Real Decreto-ley 20/2012, AA.VV. (Dir. GARCÍA-PERROTE ESCARTÍN, I. y MERCADER UGUINA, J.R), Ed. Lex Nova, Valladolid 2012.
- CRUZ VILLALÓN, JESÚS: “Estructura y concurrencia entre convenios colectivos”, Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales núm. 68/2007, Madrid. 2007.
- GARCÍA-PERROTE ESCARTÍN, IGNACIO; MERCADER UGUINA, JESÚS RAMÓN: La reforma de la negociación colectiva. Real decreto-ley 7/2011, de 10 de junio, Editorial Lex Nova, Valladolid, 2011.
- MERCADER UGUINA, JESÚS RAMÓN, “La empresa como nuevo centro de gravedad de la estructura de la negociación colectiva: la reforma de la Ley 3/2012”, en La regulación del Mercado Laboral. Un análisis de la Ley 3/2012 y de los aspectos laborales del Real Decreto-ley 20/2012, AA.VV. (Dir. GARCÍA-PERROTE ESCARTÍN, I. y MERCADER UGUINA, J.R), Ed. Lex Nova, Valladolid 2012.
- PÉREZ DE LOS COBOS Y ORIHUEL, FRANCISCO: «La reforma de la negociación colectiva en España», Aranzadi Social núm. 11/2012 (Estudio), Ed. Aranzadi, Pamplona, 2012
- RODRÍGUEZ-SAÑUDO, FRANCISCO, “Reformas en el régimen jurídico de la negociación colectiva”, Revista del Ministerio de Empleo y Seguridad Social, nº100, 2012
- SEMPERE NAVARRO, ANTONIO VICENTE: «Reforma de la negociacióncolectiva enel Real Decreto-Ley 3/2012», Aranzadi Social núm. 1/2012
- VALDÉS DAL-RÉ, FERNANDO (dir.): Manual jurídico de negociación colectiva, Editorial La Ley, Madrid, 2010.
- VALDÉS DAL-RÉ, FERNANDO: «Negociación colectiva y sistemas de relaciones laborales: modelos teóricos y objetos y métodos de investigación», Relaciones Laborales, núm. 21, 2000
2. Recopilacions normatives
- Legislació laboral i de Seguretat Social, Aranzadi (última edició).
3. Enllaços web
Les principals pàgines web que es poden utilitzar en el marc de estasignatura corresponen a la base de dades “Westlaw”, “Tirant on line” i “La Ley”, que són de consulta gratuïta per als estudiants d'aquesta Universitat sempre que s'accedeixi des de l'aplicatiu "Trobador" al que podeu accedir a través de la pàgina web Servei de Biblioteques de la UAB (apartat “Bases de dades”, situat en la pestanya “Recursos”).
Altres enllaços de interes:
http://www.empleo.gob.es Ministeri de Treball i Immigració.
http://treballiaferssocials.gencat.cat/ca/inici/index.html. Departament de Treball, Afers Socials i Famílies
www.ilo.org. Organització internacional del treball.