Logo UAB
2020/2021

Espai Jurídic Comú

Codi: 40894 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313791 Integració Europea OT 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José María de Dios Marcer
Correu electrònic:
JosepMaria.DeDIos@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Altres indicacions sobre les llengües

Excepcionalment, pot haver-hi alguna conferència o intervenció a càrrec de professorat convidat en anglès.

Equip docent

Blanca Vilà Costa
Carles Górriz López
José María de Dios Marcer
Eduardo Rojo Torrecilla

Prerequisits

Els requisits generals per accedir al Màster.



Objectius

 

- Proporcionar instruments per a entendre les bases de l'arquitectura legal del mercat interior europeu, és a dir, el règim de les llibertats de circulació (en concret, s'analitzaran la lliure circulació de persones i de mercaderies, i els drets d'establiment i de prestació de serveis) i la política de la UE en matèria de competència en el mercat.

 

- Familiarització amb la jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea en la matèria, i en particular amb la metodologia emprada per a analitzar la compatibilitat o no de les mesures que puguin suposar algun tipus de restricció a la lliure circulació entre Estats membres.

 

- Possibilitar que l'alumnat adquireixi eines per a pronuciar-se sobre casos concrets relacionats amb la matèria estudiada.  

 

- A partir de les bases adquirides durant el curs, possibilitar que l'alumnat pugui aprofundir en temes específics, per exemple mitjançant la realització d'un Treball de Final de Màster (veure la guia corresponent al TFM).

 

Competències

  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Identificar els drets dels ciutadans previstos en l'ordenació de la UE i conèixer els procediments jurisdiccionals per reclamar la seva protecció (especialitat Integració Jurídica).
  • Identificar i resoldre aquelles situacions en què es produeixen conflictes competencials entre l'ordenació de la UE i les ordenacions nacionals (especialitat Integració Jurídica).
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els principis de la distribució competencial entre la UE i els estats membres.
  2. Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  3. Aplicar als diversos sectors materials de l'ordenació de la UE els principis que regeixen la distribució competencial.
  4. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  5. Elaborar un mapa de les diverses vies processals adequades per a la defensa dels diferents drets reconeguts en cada sector de l'ordenació de la UE.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  7. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  8. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  9. Valorar l'efectivitat de les diverses vies processals adequades per a la defensa dels diferents drets.

Continguts

 

- Llliure circulació de persones: qüestions generals.

- Lliure circulació de persones: aspectes relatius a la lliure circulació de treballadors.

- Lliure circulació de mercaderies.

- Lliberat d'establiment i de prestació de serveis.

- Dret de societats a la Unió Europea.

- Dret de la competència a la Unió Europea.

- Conferències o seminaris que es puguin organitzar durant el curs.

 

 

Metodologia

 

La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats acadèmiques i/o sanitàries

El procés d'aprenentatge dels/les alumnes s'organitza a partir de tres tipus d'activitas formatives:

1. Activitats dirigides

Aquestas activitats són les que es desenvolupen a l'aula al llarg d'un semestre, dins els horaris prevists per al mòdul i sota la direcció del professorat. Poden ser de caire teòric o pràctic, però s'ha de tenir en compte que la distinció entre activitats teòriques i pràctiques no implica una divisió rígida, perquè s'intentarà treballar ambdós aspectes de forma integrada. De fet, es pretén que a les classes s'integrin tant els continguts teòrics com els pràctics. Ni que sigui de forma aproximada, podem calcular que el 75 % de la docència es dedicaria a aspectes teòrics, i el 25 % a aspectes pràctics. L'assistència a les classes és necessària per a un aprofitament satisfactori del curs.

1.1. Vessant teòrica de les classes:

Les classes teòriques es basen en l'exposició per part del professor dels temes corresponents. S'espera la participació activa de l'alumnat i una interrelació dinàmica entre professor i alumnes, a través del plantejament de preguntes o exemples i la resolució de dubtes.

1.2. Vessant pràctica de les classes:

La part pràctica de les sessions es dedicarà, fonamentalment, a l'anàlisi de jurisprudència i a la resolució de casos pràctics, a partir dels criteris normalment emprats per la jurisprudència del Tribunal de Justicia de la Unió Europea. Normalment, aquesta part pràctica es desenvoluparà de forma oral, encara que també podrà demanar-se als alumnes que resolguin les pràctiques per escrit.

Els materials per a les pràctiques es facilitaran mitjançant el campus virtual o bé hauran de ser busctas per l'alumnat, a través dels recursos electrònics i les bases de dades disponibles,  o bé utilitzant els fons disponibles a la biblioteca de ciències socials de la UAB i a la biblioteca del Centre de Documentació Europea, situat al mateix campus de la UAB.

1.3. Seminaris complementaris i/o conferències:

Encara que la realització o no d'aquestes activitats depengui de la disponibilitat dels ponents, es preveu la realització d'algun seminari especialitzat i/o conferència a càrrec de professorat  convidat.

També es preveu que els alumnes puguin assistir als seminaris o jornades que s'organitzin en el marc del Màster o com a iniciatives complementàries. 

 

2. Activitats supervisades:

L'alumnat és qui realitza aquestes activitats, encara que sota la supervisió del professor i a partir de les seves indicacions. Durant el semestre es dedicaran tres sessions a la realizació d'activitatas supervisades, que es faran per escrit, i en principi a l'aula. El resultat d'aquestes activitats servirà per a realitzar l'avaluació del mòdul, tal com s'explicarà a l'apartat següent. Aquestes activitats poden consistir en elaborar una dissertació, respondre a preguntes sobre aspectes teòrics, la resolució de casos pràctics o el comentari d'un text o document. També podran consistir en la realització de treballs fora de l'aula, seguint les indicacionsfacilitades pel professorat.

3. Activitats que l'alumnat porta a terme autònomament (individualment o en grup):

Lectura i estudi de la bibliografia i de la resta de materials; cerca dels materials necessaris per a la preparació del curs i de les proves d'avaluació.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris especialitzats i/o conferències 5 0,2 6, 8
classes teòrico-pràctiques 45 1,8 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Dissertacions, casos pràctics, comentaris de text , resolució grupal de preguntes 6 0,24 2, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi i cerca de materials per a la preparació del curs i de les proves d'avaluació. 178 7,12 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9

Avaluació

 

Durant el semestre es faran tres activitats avaluables, la data de les quals es comunicarà quan es publiqui el calendari del mòdul. Aquestes activitats seran preguntes de tipus teòric, la resolució d'un cas pràctic, comentaris de text i dissertacions. També podran consistir en l'elaboració de treballs fora de l'aula, prèviament encarregats pel professorat.

El 90 % de la qualificació del mòdul s'obtindrà a partir de la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes en cadascuna d'aquestes tres activitats (cadascuna d'elles suposa un 30 % de la nota del mòdul).

El 10 % restant s'obtindrà a partir de l'assistència i participació en les conferències o seminaris complementaris que es puguin organitzar. 

En el moment de determinar la nota final, la nota mitjana resultant podrà ser objecte de ponderació tenint en compte una valoració global dels resultats assolits per l'alumne/a.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a seminaris 10 % 5 0,2 2, 3, 4, 5, 6, 7
Primera activitat avaluable 30 % 3 0,12 6, 8
Segona activitat avaluable 30 % 4 0,16 2, 3, 4, 6, 7, 9
Tercera activitat avaluable 30 % 4 0,16 1, 2, 3, 4, 6, 7

Bibliografia

 

 

Bibliografia de caràcter introductori (la seva lectura és obligatòria):

 

Abellán Honrubia, V. y Vilà Costa, B. (dir.); Olesti Rayo, A. (coord..), Lecciones de Derecho comunitario europeo, Barcelona, Ariel, 2011, temes VIII a XI.

Sánchez, V.M. (dir.), Derecho de la Unión Europea, Barcelona, Huygens, 2010 (temes 23 a 26).

 

Bibliografia específica:

Sens perjudici de la bibliografía o materials específics que pugui recomanar cadascun  dels docents durant el curs, els següents texts poden resultar d'interès: 

 

Adriano Rafaelli, E. (ed.), Antitrust between EU Law and National Law / Antitrust fra diritto Nazionale e diritto dell’Unione Europea, Bruxelles, Bruylant, 2015.

Autors diversos, número monogràfic de la Revista Aranzadi de Unión Europea(núm. 10, octubre de 2012) dedicat a la commemoració dels vint anys del mercat interior europeu.

Baquero Cruz, J., Entre competencia y libre circulación: el Derecho constitucional económico de la Comunidad Europea, Madrid, Civitas, 2002.

Barnard, C., The Substantive Law of the EU: The Four Freedoms, Oxford University Press, 5ª ed., 2016.

Beneyto Pérez, J. Mª (dir.), Tratado de Derecho de la competencia: Unión Europea y España, Barcelona, Bosch, 2005, 4 volúmenes.

Beneyto, J.M. y Maíllo, J. (dirs.), Corti, J. y Milla, P. (dirs.), Fostering Grouth in Europe. Reinforcing the internal Market, CEU ediciones, 2014.

De Grove-Valdeyron, N., Droit du marché intérieur européen, Paris, LGDJ, 4ª ed, 2014.

Dirección General de Empresa eIndustria, Comisión de la UE, Libre circulación de mercancías. Guía para la aplicación de las disposiciones del tratado que rigen la libre circulación de mercancías, Luxemburgo, Oficina de Publicaciones de la Unión Europea, 2010.

Dubois, L. y Blumann, C., Droit matériel de l’Union Européenne, Paris, Montchrestien, 7ª ed., 2015.

Fernández Navarrete, D., Fundamentos económicos y políticas de la UE", Madrid, Delta, 2014.

García Cruces, J.A., Tratado de Derecho de la competencia y de la publicidad, tomo I, Valencia, Tirant lo Blanch, 2014.

García Murica, J. (dir.), Libertad de circulación y Derecho de protección social en la Unión Europea, Lisboa, Jurvá editorial, 2016.

Gardeñes Santiago, M., “Mercado interior: sobre la noción de medida de efecto equivalente a una restricción cuantitativa. ¿A la tercera va la vencida?”, en L.A. Bourges (coord.), UE: Sociología y Derecho Alimentarios. Estudios Jurídicos en Honor de Luis González Vaqué, Cizur Menor (Navarra), Thomson Reuters / Aranzadi, 2013, págs. 213-226.

Goerlich Peset, J.Mª. (dir.), Libertades económicas, mercado de trabajo y derecho de la competencia. Un estudio de las relaciones entre el ordenamiento laboral y la disciplina de mercado, Madrid, Consejo Económico y Social, 2011.

Górriz López y Arenas García (coord.), Libertad de establecimiento y Derecho europeo de sociedades, Barcelona, Atelier, 2017.

Grynfogel, C., Droit européen de la concurrence, Paris, LGDJ, 2016.

Gutiérrez Velasco, I. (coord.), El Tribunal de Justricia de la UE ante el espejo del Derecho social, Valencia, Tirant lo Blanch, 2017.

Kaupa, C., The Pluralist Character of the European Economic Constitution, Hart Publishing, 2016.

López Escudero, M. y Martín y Pérez de Nanclares, J. (coords.), Derecho comunitario material, Madrid, McGraw-Hill, 2000.

Maillo González-Orús, J. (coord.), Tratado de Derecho y políticas de la Unión Europea (tomo VI: mercado único europeo y unión económica y monetaria), Aranzadi, 2013.

Martos García, J.J., "Las exacciones de efecto equivalente a los derechos de aduana en la Unión Europea. Análisis jurisprudencial", Crónica Tributaria, núm. 144, 2012, pp. 55-87.

Oliva, A.M., Leçons de droit matériel de l’Union Européenne, Paris, Ellipses, 2013.

Ortiz Blanco, L. i altres, Manual de Derecho de la Competencia, Madrid, Tecnos, 2008.

Pérez de las Heras, B. El mercado interior europeo. Las libertades económicas: mercancías, personas, servicios y capitales, Universidad de Deusto, 2ª ed., 2008.

Reich, N. i altres, Understanding EU Internal Market, Intersentaia, 3ª ed., 2015.

Signes de Mesa, Juan Ignacio; Fernández Torres, Isabel y Fuentes Naharro, Mónica, Derecho de la competencia, Cizur Menor (Navarra), Civitas / Thomson-Reuters,2013.

Velasco San Pedro, Luis Antonio (coord.), Derecho europeo de la competencia (Antitrust e intervenciones públicas), Valladolid, Lex Nova, 2005.

Verschueren, H. (ed.), Residence, Employment and Social Rights of Moibile Persons. On How EU Define Where They Belong, Intersentia, 2016.

Vogel, L., European Competition Law, Bruxelles, Bruylant, 2015.

Vogel, L., Traité de droit économique. Tome 1: Droit de la concurrente – droits européen et français, Bruxelles, Bruylant, 2015.

Vogel, L., Traité de droit économique. Tome 4: Droit européen des affaires, Bruxelles, Bruylant, 2015.

 

Revistes especializades

Cahiers de Droit Européen

Civitas. Revista Española de Derecho Europeo

Common Market Law Review

Cuadernos Europeos de Deusto

European Law Review

Gaceta Jurídica de la Unión Europea y de la Competencia

Europe

Noticias de la Unión Europea (anteriormente Noticias CEE)

Revista Aranzadi de Unión Europea

Revista de Derecho Comunitario Europeo (anteriormente Revista de Instituciones Europeas)

Revista de Derecho de la Unión Europea

Revista de Estudios Europeos

Revista Electrónica de Estudios Internacionales

Revista Española de Derecho Europeo

Revista General de Derecho Europeo (portal jurídico “iustel”, en http://www.iustel.com)

Revista Jurídica La Ley (suplemento “Unión Europea”, de aparición mensual)

Revue du Droit de l’Union Européenne (anteriormente Revue du Marché Unique Européen)

Revue du Marché Commun et de l’Union Européenne (anteriormente Revue du Marché Commun)

Revue Trimestrielle de Droit Européen

 

Llocs d'Internet

 

- Unió Europea: http://www.europa.eu/

 
- Dret i procedimients legislatius de la UE (EUR-Lex): eur-lex.europa.eu/homepage.html
 
- Tribunal de Justícia de la Unió Europea: http://curia.europa.eu/

- Web sobre temes diversos relatius a la UE: europa.eu/european-union/topics_es.htm

En particular, poden interessar les entrades següents: "Ciudadanía de la UE", "Competencia",
"Consumidores" y "Mercado único".
 
- Xarxa SOLVIT: http://ec.europa.eu/solvit/index.htm