Logo UAB
2020/2021

Microeconomia Avançada

Codi: 40100 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313805 Anàlisi Econòmica / Economic Analysis OT 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jesús David Pérez Castrillo
Correu electrònic:
David.Perez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Inés Macho Stadler
Pau Olivella Cunill
Jesús David Pérez Castrillo
Joan Llull Cabrer
Amedeo Piolatto
Pau Milan Sole

Equip docent extern a la UAB

Hanna Wang

Prerequisits

Sense prerequisits específics.

Objectius

Aquest mòdul cobreix models teòrics avançats que es troben a la frontera de l’anàlisi microeconòmica moderna. Mitjançant una anàlisi matemàtica rigorosa, aquest mòdul proporciona a l’alumne coneixements fronterers en disseny de contractes i teoria de jocs, així com en diferents aplicacions. Els models vistos en aquest mòdul s’apliquen en investigacions noves en microeconomia i són fonamentals per obtenir implicacions en les polítiques públiques. L’estudiant pot adquirir aquests coneixements en els camps de l’economia de la informació, l’organització industrial, els contractes, els incentius i el comportament, les finances corporatives, l’economia de la salut, l’economia del desenvolupament, la microeconometria, l’economia pública, l’economia del treball, el preu dels actius, l’economia política i l’economia experimental.

Competències

  • Analitzar conceptualment un problema econòmic concret utilitzant eines analítiques avançades.
  • Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  • Articular recomanacions sobre polítiques macroeconòmiques i microeconòmiques.
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  • Dissenyar, planificar i dur a terme recerques sobre economia.
  • Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç d'articular els fonaments de la teoria econòmica derivant-los analíticament a partir de raonaments matemàtics.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la teoria de jocs per descriure temes d'organització industrial
  2. Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  3. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  4. Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  5. Descriure la presa de decisions en contextos estratègics més complexos capturant la relació entre diferents agents econòmics i l'estructura informativa del context econòmic
  6. Distingir els models de principal-agent
  7. Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  8. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  9. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  10. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  11. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  12. Reconèixer les deficiències dels models existents en el camp de l'economia de la informació i l'organització industrial i proposar una estratègia per moure les fronteres del coneixement.
  13. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  14. Utilitzar els models de principal-agent i nocions de la teoria de jocs per treure conclusions sobre la idoneïtat de determinades polítiques

Continguts

  • Corporate Finance
  • Industrial Organization
  • Microeconometrics
  • Contracts, Incentives and Behavior
  • Networks
  • Structural Microeconometrics

Metodologia

•     Classes teòriques        

•     Classes de pràctiques        

•     Aprenentatge basat en la resolució de problemes        

•     Tutorials  

•     Estudi personal        

•     Grups d’estudi        

•     Lectura de llibres de text        

•     Lectura d'articles

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Classes de pràctiques, conjunts de problemes, tutories 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Aprenentatge basat en la resolució de problemes, l'estudi personal, els grups d'estudi 150 6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació

 

Examens finals    

50%  

Assistència a classe i participaciò activa  

20%  

Conjunts de problemes i tasques    

30%  

Un mòdul consta de diferents cursos que s’avaluen mitjançant exàmens finals, conjunts de problemes i tasques i altres activitats de classe com assistència a classe, presentacions, etc

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe i conjunts de problemes i tasques 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Examens finals 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

  • Tirole, J. (2006), “The Theory of Corporate Finance,” Princeton University Press.
  • Brealey, R.A. and Myers, S.C. (1997), “Principles of Corporate Finance,” New York McGraw-Hill.
  • Kaplan, S. and Strömberg, P. (2003), “Financial Contracting Meets the Real World: An Empirical Study of Venture Capital Contracts,” Review of Economic Studies 70: 281-315.
  • Macho-Stadler, I. and Pérez-Castrillo, D. (2010), “Incentives in University Technology Transfers”, International Journal of Industrial Organization 28 : 362-367. 
  • Armstrong, Mark and Porter, Robert H. eds. "Handbook of industrial organization," Vol. 3. Elsevier, 2007.
  • Belleflamme, P. and Peitz, M., Industrial Organization: Markets and Strategies, Cambridge University Press, 2009.
  • Bolton, P. and Dewatripont, M., Contract Theory, MIT Press, 2004.
  • Macho-Stadler, I. and Pérez-Castrillo, D., An Introduction to the Economics of Information, Oxford University Press, 1997.
  • Shy, Oz, Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press, 1997.
  • Tirole, J., Theory of Industrial Organization, Cambridge, MIT Press, 1989
  • Cameron, A. C. and P. K. Triverdi (2005), Microeconometrics: Methods and Applications, Cambridge University Press
  • Wooldridge, J. M. (2002), Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data, MIT Press
  • Angrist, J. D. and J.-S. Pischke (2009), Mostly Harmless Econometrics, An Empiricist´s Companion, Princeton University Press.
  • Bolton, P. and  M. Dewatripont (2005). Contract theory. MIT press.
  • Macho-Stadler, I. and D. Pérez-Castrillo (2001). An Introduction to the Economics of Information, 2nd Edition. Oxford University Press.
  • Mas-Colell, A, M. Whinston and J. Green (1995). Microeconomic Theory. Oxford University Press.
  • Salanié, B. (2005). The Economics of Contracts: A Primer. MIT Press Books.
  • Laffont, J.-J. (1989). The Economics of Uncertainty and Information. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • Jackson, Matthew O. Social and economic networks. Princeton University Press, 2010.
  • Newman, Mark. Networks: an introduction. Oxford University Press, 2009.
  • Adda, J. and R. W. Cooper (2003), Dynamic Economics: Quantitative Methods and Applications. The MIT Press.
  • Aguirregabiria, V. and P. Mira (2002), "Swapping the Nested Fixed Point Algorithm: A Class of Estimators for Discrete Markov Decision Models", Econometrica, 70, 1519-1543.
  • Aguirregabiria, V. and P. Mira (2007), "Sequential Estimation of Dynamic Discrete Games", Econometrica, 75, 1-53.
  • Aguirregabiria, V. and P. Mira (2010), “Dynamic Discrete Choice Structural Models: A Survey”, Journal of Econometrics, 156: 38-67
  • Arcidiacono, P. and P. B. Ellickson (2011), "Practical Methods for Estimation of Dynamic Discrete Choice Models", Annual Review of Economics, 3, 363-394.
  • Arcidiacono, P. and R. A. Miller (2011), "Conditional Choice Probability Estimation of Dynamic Discrete Choice Models with Unobserved Heterogeneity", Econometrica, 79, 1823-1867.
  • Hong, H. and M. Shum (1998), "Structural Estimation of Auction Models", In: Patrone F., García-Jurado I., Tijs S. (eds) Game Practice: Contributions from Applied Game Theory. Theory and Decision Library (Series C: Game Theory, Mathematical Programming and Operations Research), vol 23. Springer, Boston, MA.
  • Hotz, V. J. and R. A. Miller (1993), "Conditional Choice Probabilities and the Estimation of Dynamic Models", Review of Economic Studies, 60, 497-529.
  • Keane, M. P. and K. I. Wolpin (1997), "The Career Decisions of Young Men", Journalof Political Economy, 105, 473-522.
  • Rust, J. (1987), "Optimal Replacement of GMC Bus Engines: An Empirical Model of Harold Zurcher", Econometrica, 55, 999-1033.