Logo UAB
2020/2021

Mètodes Quantitatius

Codi: 40094 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4313805 Anàlisi Econòmica / Economic Analysis OB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Cabeza Gutes
Correu electrònic:
Maite.Cabeza@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Jordi Caballé Vilella
Katerina Chara Papioti

Prerequisits

Sense prerequisits.

Objectius

Aquest mòdul proporciona als estudiants eines quantitatives avançades, necessàries per a l'anàlisi econòmica. Aquest mòdul cobreix optimització, probabilitat i estadística. 

El mòdul s'organitza en dues seccions. La primera secció inclou els fonaments de la teoria de l'optimització. La segona secció proporciona als estudiants els fonaments teòrics de la probabilitat i estadística, necessàries per a l'anàlisi economètrica i financera.

Competències

  • Analitzar conceptualment un problema econòmic concret utilitzant eines analítiques avançades.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç d'articular els fonaments de la teoria econòmica derivant-los analíticament a partir de raonaments matemàtics.
  • Ser capaç d'identificar els fonaments de l'anàlisi estadística i de les tècniques economètriques derivant-los de les lleis de la probabilitat i l'estadística.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure els temes d'estadística sobre els quals es basa l'anàlisi econòmica estocàstica i l'anàlisi empírica
  2. Distingir els elements que cal incloure i els supòsits necessaris per plantejar un problema de decisió amb interaccions estratègiques molt senzilles
  3. Emmarcar una pregunta econòmica de decisió en un context estratègic senzill en un problema matemàtic i derivar la seva resposta a través de la lògica matemàtica
  4. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  5. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  6. Utilitzar les matemàtiques per analitzar problemes econòmics

Continguts

I. Optimització 
1. Conjunts i espais mètrics
2. Funcions i correspondències
3. Espais lineals i àlgebra lineal
4. Funcions suaus, optimització i estàtica comparativa
5. Equacions diferencials i diferencials
 
II. Probabilitat i estadística
1. Probabilitat
2. Teoria de la mesura
3. Variables i distribucions aleatòries
4. Expectativa
5. Distribucions especials
6. Funcions de variables aleatòries
7. Processos estocàstics i distribucions limitants
8. Mostreig
9. Estimació
10.Contrast d'hipòtesis

 

Metodologia

Classes de teoria

Resolució d'exercicis i tutories

Treball personal, treball en grup, lectures.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 112,5 4,5 1, 2, 3, 4, 5, 6
Resolució d'exercicis i tutories 112,5 4,5 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Treball personal, treball en grup, lectures. 150 6 1, 2, 3, 4, 5, 6

Avaluació

  

 Examen final

50%  

Assitència a classe

20%  

Resolució exercicis 

30%  

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe, resolució d'exercicis 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Examen final 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6

Bibliografia

Axler, S.J., 1997. Linear algebra done right (Vol. 2). New York: Springer.
Carter, M., 2001. Foundations of mathematical economics. MIT Press.
Sydsæter, K., Hammond, P., Seierstad, A. and Strom, A., 2008. Further mathematics for economic analysis. Pearson education
Ash, R.B. (1972), Real Analysis and Probability, Academic Press.
Bierens, H.J. (2004), Introduction to the Mathematical and Statistical Foundations of Econometrics, Cambridge University Press.
Billingsley, P. (1995), Probability and Measure, Wiley.
DeGroot, M.H. and Schervish (2012), M.J., Probability and Statistics, Pearson.
Hogg, R.V., McKean, J. and Craig (2012), A.T., Introduction to Mathematical Statistics, Pearson.
Lindgren, B.V., Statistical Theory (1993), Chapman and Hall/CRC.
Rice, J.A. (2007), Mathematical Statistics and Data Analysis, Cengage Learning.