Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | OB | 1 | 1 |
No hi ha prerequisits específics per cursar aquesta assignatura tot i que es recomana que l' estudiant tingui coneixements teòrics en Ciències de la Salut.
L'assignatura Evolució de les cures i Pensament Infermer està considerada com a obligatòria dins les directrius generals de Bases de la Infermeria del pla d'estudis, de la Universitat Autònoma de Barcelona, per a l'obtenció del títol de Grau en Infermeria. Les cures infermeres ajuden a la persona, família o comunitat a assumir les seves responsabilitats en matèria de salut i a mobilitzar els recursos per a mantenir-la o millorar-la en l'entorn en que es desenvolupa, així com a fomentar l'autocura.
Aquesta matèria pretén introduir l'estudiant en les Ciències de la Infermeria, perquè pugui comprendre la funció primordial i diferenciada de la professió infermera i pugui integrar, en cursos successius, els fonaments teòrics i metodològics.
Els objectius principals d'aquesta assignatura són:
1) Explicar les maneres d'emmalaltir i d'estar sa en els éssers humans al llarg del temps.
2) Identificar les persones que han influït en el progrés de les cures infermeres.
3) Comprendre els diversos esdeveniments socials i culturals que han influït en el progrés de les cures infermeres.
4) Descriure quines cures realitzaven les infermeres en els diferents períodes història
5) Analitzar l' evolució cap a l' equitat de gènere en la professió infermera
6) Comprendre l'evolució de la formació infermera.
7) Explicar els models conceptuals de la infermeria.
ACTIVITATS DIRIGIDES
1. Teoria: té la finalitat de treballar els continguts sobre l' evolució de les cures i el pensament en infermeria.
Si l'estudiant no es presenta al 70% de les classes en aula gran perdrà 1 punt de la nota final de l'assignatura. Per avaluar-ho el professor podrà passar llista i/o fer activitats formatives, no avaluatives.
2.Seminaris: tenen la finalitat de treballar continguts de l'assignatura mitjançant la metodologia ABP (Aprenentatge Basat en Problemes) que es duu a terme amb sessions grupals tutoritzades, per analitzar una situació que condueix l'aprenentatge i l'estudiant adquireix habilitats, per afrontar problemes, prioritzar i cercar informació, prendre decisions i avaluar la seva activitat.
En l'ABP, el rol de l'estudiant és actiu perquè és el responsable del procés del seu aprenentatge. El rol del professor/a és el de facilitador i guia de l'estudiant en aquest procés.
Al llarg del curs es faran 6 seminaris (de grups de 22-24 estudiants) de 3 hores de durada cadascun i repartits segons el calendari acadèmic del curs 2020-2021 del primer curs del Grau en Infermeria. La dinàmica dels seminaris serà explicada als estudiants el dia de la presentació de l'assignatura i es recordarà el primer dia de classe de seminaris. Es presentaran dos situacions cada una de les quals es desenvoluparà en tres seminaris.
Nota: l'assistència als seminaris és obligatòria. La falta d'assistència a un seminaris restarà un 0,25 en la nota final de l'assignatura. L' estudiant amb dos o més faltes d' assistència no podrà ser avaluat del seminari.
3.Elaboració d' un pòster: la finalitat es consolidar els coneixements apresos al llarg de l'assignatura. L'assistència a aquesta activitat és obligatòria. La realització serà grupal i els estudiants faran una presentació a l'aula gran. Per promoure la corresponsabilitat caldrà que tots els estudiants tinguin coneixement del material a presentar i els seus continguts. El professor escollirà de manera aleatòria un o dos membres del grup per fer l'exposició pública. Aquesta exposició serà avaluada amb un instrument d'avaluació prèviament dissenyat i entregat als estudiants en el moment en que s'iniciï aquesta activitat. Posteriorment es realitzarà una exposició itinerant, amb l' inici al vestibul de la Universitat.
4. Conferència: sobre un tema relacionat amb l' assignatura. Al final es realitzarà un exercici avaluatiu. Assistència obligatòria.
5. Visita al Monestir de Pedralbes: per conèixer el Monaquisme dins la ciutat de Barcelona, l'ambient medieval, les condicions de vida i contemplar la infermeria del segle XVI, per entendre com cuidaven als malalts: estris per fer remeis, farmaciola , ceràmica... Activitat docent recomanada.
Tutories individualitzades: Es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris especialitzats SESP) | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Teoria (TE) | 27,5 | 1,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Visites externes (VEXT) | 4 | 0,16 | 1, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs / Estudi personal / Lectura d' articles | 97,5 | 3,9 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classes i seminaris | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Avaluació escrita amb proves objectives | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Conferència pensament critic. Assistència i avaluació escrita amb proves objectives | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 6, 8, 9, 11 |
Defensa oral de treballs | 15% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 4, 5, 7, 9, 10, 11 |
Bibliografia recomanada per les classes expositives:
Evolució de les cures infermeres:
- Valls R.Història de la Professió d'Infermeria. Barcelona: Universitat de Barcelona; 2007.
- García Martín.Caro C, Martínez Martín M.L. Historia de la Enfermería. Evolución histórica del Cuidado Enfermero. Madrid: Harcourt Brace; 2001.
- Henández J. Historia de la Enfermería. Madrid: Interamericana; 1995.
- Domínguez C. Los Cuidados y la Profesión Enfermera en España. Madrid: Pirámide; 1986
Hernández Conesa J. Historia de la enfermería. Un análisis histórico de los cuidados de enfermería. Madrid:McGraw-Hill/Interamericana de España; 1995.
- Collière MF. Promover la vida: de la práctica de las mujeres cuidadoras a los cuidados de enfermería. Madrid: Interamericana McGraw-Hill; 1993
- Dominguez-Alcon,C. . Ediciones San Juan de Dios, 2017. Evolución del cuidado y profesión enfermera
- Domínguez Alcón C. La infermeria a Catalunya Barcelona: Rol; 1981. .
- Donahue P. La historia de la enfermería. Barcelona: Doyma;1993.
- Galiana-Sánchez, M. Historia de la enfermería de salud pública en España y el contexto internacional. European Journal for Nursing History and Ethics 2019
- Martín, M.L.Rebollo E. C. Historia de la enfermería: evolución histórica del cuidado enfermero. Elsevier Health Sciences. 2017
- Siles González J. Historia cultural de enfermería: reflexión epistemológica y metodológica. Av Enferm [Internet]. 2010 [citat 8 juliol 2020];(num. especial):120-8. Disponible a: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/21456/22426
- Valls R, Ramió A, Torres C, Roldán A, Rodero V, Vives C, Dominguo A, Domínguez-Alcón C. Infermeres catalanes a la Guerra Civil espanyola. Barcelona: Publicacions i edicionsde la Universitat de Barcelona; 2008.
- Bernabeu-Mestre J, Gascón-Perez E. Historia de la enfermeria de salud pública en España (1860-1977) [Internet]. Universidad de Alicante. 1999 [citat 8 juliol 2020]. p. 162. Disponible a: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/14595/1/Bernabeu_Gascon_Historia_enfermeria.pdf
Teories i models de la infermeria i escoles de pensament:
- Henderson V. Principios básicos de los cuidados de enfermería.Ginebra: CIE; 1971.
- Alligood MR, Marriner Tomey A. Modelos y teorías en enfermería. 8a ed. Barcelona: Elsevier; cop. 2015
- Kérouac S, Pepín J, Ducharme F, Duquette A, Mayor F. El Pensamiento Enfermero. Barcelona: Masson S.A; 1996
- King I. Enfermería como profesión. Filosofía, principios y objetivos. México: Limusna S.A, 1984.
- Leininger M. Transcultural nursing: concepts, theories and practe. New York [etc]: Mc Graw-Hill; 2002.
- Luis Rodrigo MT, Fernández Ferrín C, Navarro Gómez V. De la teoría a la práctica: el pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3a ed. Barcelona: Masson; 2008
- Nigthtingale F. Notas sobre Enfermería. Qué es y qué no es. Barcelona:Masson; 1991.
- Nightingale Florence. Notes on nursing: what it is and what it is not. [llibre en internet]. New York: Edited by D.Appleton and Company; 1989
- Orem D. Conceptos de enfermería en la práctica. Barcelona: Masson-Salvat;1993.
- Peplau H. Relaciones interpersonales enenfermería. Un marco de referencia conceptual para la enfermería psicodinámica. Barcelona:Masson-Salvat;1990.
- Watson J. Le caring: philosophie et science des soins infirmieres. Paris: Seli Arslan; 1998.
- Garzón Alarcón N. Ética profesional y teorías de enfermería. Aquichan vol5 no1 Bogotá Jan/Dec 2005 [Internet]. 2005 [citat 9 juliol 2020];5(1):64-71. Disponible a: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-59972005000100007&script=sci_arttext&tlng=pt
- Morales-Valdivia, Estela ; Rubio-Contreras, Ana Ma ; Ramírez-Durán M del V. Metaparadigma y teorización actual e innovadora de las teorías y modelos de enfermería. RECIEN Rev Electrónica Científica Enfermería [Internet]. 2012 [citat 9 juliol 2020];(4):1-17. Disponible a: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5417719
- López-Parra M, Santos-Ruiz S, Varez-Peláez S, Abril-Sabater D, Rocabert-Luque M, Ruiz-Muñoz M, et al. Reflexiones acerca del uso y utilidad de los modelos y teorías de enfermería en la práctica asistencial. Enferm Clin [Internet]. 1 juliol 2006 [citat 9 juliol 2020];16(4):218-21. Disponible a: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1130862106712177
- Cantus DS, Contreras LP. Theories and models in clinical nursing practice. An impossible relationship? Enferm Glob [Internet]. 2012 [citat 8 juliol 2020];11(3):292-8. Disponible a: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412012000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es