Logo UAB
2020/2021

Xinès I: Introducció a la Llengua i l’Escriptura Xineses

Codi: 105860 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Mireia Vargas Urpi
Correu electrònic:
Mireia.Vargas@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Les llengües de docència seran el català i el castellà, però el xinès es farà servir també de manera prioritària a l'aula.

Equip docent

Pau Viladiu Illanas
Helena Casas Tost

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Objectius

L’objectiu és iniciar l’estudiant en el coneixement dels aspectes més bàsics i essencials de la llengua xinesa, i treballar les quatre destreses comunicatives. És essencial que els alumnes assimilin els continguts que s’hi treballen per tal de continuar l’aprenentatge de la llengua xinesa al segon semestre del mateix curs i als cursos següents del grau. En acabar aquesta assignatura l’alumne serà capaç de:

  • Conèixer i comprendre les estructures fonològica, morfològica, lèxica, sintàctica, semàntica i pragmàtica bàsiques del xinès estàndard.
  • Conèixer i comprendre els principis que regeixen la variació lingüística en xinès estàndard: ortografia tradicional i simplificada.
  • Aplicar coneixements lingüístics, culturals i temàtics per comprendre i comunicar-se oralment i per escrit en xinès estàndard sobre qüestions relatives al seu entorn concret i immediat.
  • Aplicar estratègies per resoldre problemes de comprensió sobre qüestions relatives a l’entorn concret i immediat de l’estudiant.
  • Desenvolupar estratègies d’aprenentatge autònom.

Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua espanyola i del xinès mandarí.
  • Comprendre i produir textos orals en xinès mandarí d'un nivell bàsic (A1, A2).
  • Comprendre textos escrits en xinès mandarí d'un nivell bàsic (A1, A2).
  • Demostrar capacitat per al treball autònom, per a l'autoanàlisi i per a l'autocrítica.
  • Descriure els fonaments lingüístics en els quals se sustenta els estàndards de l'espanyol i del xinès mandarí.
  • Produir textos escrits en xinès mandarí d'un nivell bàsic (A1, A2).
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar coneixements lèxics, morfosintàctics, textuals, retòrics i de variació lingüística.
  2. Aplicar estratègies per comprendre textos escrits de diversos àmbits de nivell bàsic (A1, A2).
  3. Aplicar estratègies per comprendre textos orals de diversos àmbits de nivell bàsic (A1, A2).
  4. Aplicar estratègies per produir textos escrits de nivell bàsic (A1, A2) de diversos àmbits i amb finalitats comunicatives específiques.
  5. Aplicar estratègies per produir textos orals de diversos àmbits i amb finalitats comunicatives específiques.
  6. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  7. Descriure aspectes lingüístics del xinès amb un to divulgatiu no especialitzat.
  8. Descriure aspectes lingüístics del xinès utilitzant terminologia especialitzada.
  9. Descriure l'escriptura xinesa segons els diferents tipus de caràcters.
  10. Produir textos orals de nivell bàsic (A1, A2) adequats al context i amb correcció lingüística.
  11. Produir textos orals de nivell bàsic (A1, A2) de diversos àmbits i amb finalitats comunicatives específiques.
  12. Reconèixer estructures bàsiques en xinès i descriure-les utilitzant la terminologia adequada.
  13. Reconèixer la intenció comunicativa i el sentit de textos escrits de diversos àmbits de nivell bàsic (A1, A2).
  14. Reconèixer la intenció comunicativa i el sentit de textos orals de diversos àmbits.
  15. Resoldre interferències entre les llengües de treball.
  16. Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  17. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l’exercici professional.
  18. Vetllar per la qualitat del treball propi.

Continguts

D’acord amb la seva tipologia, els continguts es poden agrupar en:

Fonològics i gràfics:

  • pronunciació i distinció dels fonemes, síl·labes i tons del xinès estàndard
  • sistema de transcripció pinyin
  • principis bàsics de l’escriptura: identificació de l’estructura dels caràcters, descomposició en els seus diferents components (claus, parts semàntiques i fonètiques), ordre, número i tipus de traços

Lexicomorfològics:

  • familiarització amb claus bàsiques d’ús freqüent
  • escriptura i reconeixement d’un mínim de 250 caràcters xinesos bàsics i d'ús freqüent
  • ús i comprensió de vocabulari bàsic i d'ús freqüent relacionat amb la vida quotidiana

Gramaticals:

  • pronoms interrogatius
  • adverbis
  • coverbs
  • mesuradors
  • preposicions i construccions de règim preposicional
  • verbs modals
  • diferents tipus de negació
  • diferents tipus de predicat
  • diferents tipus d’oracions interrogatives
  • complements verbals
  • partícules aspectuals, modals i estructurals
  • oracions comparatives
  • construccions en sèrie
  • oracions coordinades
  • oracions subordinades

 Comunicatius i socioculturals:

  • saludar
  • presentar-se
  • presentar la família
  • preguntar sobre el qui, com, quan i per què
  • suggerir, convidar, demanar o ordenar que algú faci alguna cosa
  • comptar
  • demanar plats en un restaurant
  • donar l’opinió i arguments a favor o en contra d’una opinió
  • expressar accions completades i en progrés
  • expressar accions presents o futures
  • expressar gustos o preferències
  • expressar diferents tipus de comparacions

Metodologia

Les activitats formatives es divideixen en:

Activitats dirigides (90 h): s’ explicaran els continguts de cada unitat, es faran exercicis de comprensió i expressió oral i escrita, pràctica de gramàtica i lèxic, traducció, repàs de la matèria donada, etc. individualment, per parelles o en grup.

Activitats supervisades (51 h): pràctica de comprensió i expressió oral, així com la resolució d’exercicis.

Activitats autònomes (150 h): pràctica de cal·ligrafia, estudi dels caràcters i del vocabulari, preparació i repàs dels textos i dels punts gramaticals nous, resolució i autoavaluació d’exercicis.

A fi i efecte d’assolir els objectius establerts, és imprescindible que l’alumnat assisteixi a classe regularment i que cada setmana prepari la matèria nova, faci els exercicis i repassi la matèria donada.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats d'expressió oral i escrita 20 0,8 1, 4, 5, 6, 10, 11, 15, 16, 17, 18
Activitats de comprensió oral i escrita 20 0,8 1, 2, 3, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Classe magistral 30 1,2 6, 7, 8, 9, 12
Resolució d'exercicis 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Preparació d'activitats d'expressió escrita 6 0,24 1, 4, 5, 10, 11, 15, 18
Preparació d'activitats de comprensió oral i escrita 15 0,6 1, 2, 3, 13, 14, 16
Resolució d'exercicis 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Preparació de matèria nova 20 0,8 2, 3, 5, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15
Realització d'activitats d'expressió escrita 20 0,8 4, 15, 18
Realització d'activitats de comprensió escrita 20 0,8 2, 12, 13, 15, 16
Resolució d'exercicis de vocabulari, gramàtica, caràcters, pinyin, etc. 70 2,8 7, 8, 9, 12, 15, 18
Revisió de matèria donada 20 0,8 1, 2, 3, 7, 8, 9, 12, 13, 14

Avaluació

L'avaluació és continuada. L'alumnat ha de demostrar el seu progrés realitzant activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen a classe. Les activitats d'avaluació es divideixen en:

Carpeta docent (30%)

  • Proves de vocabulari
  • Exercicis d'expressió escrita (a mà)

Proves (70%)

  • Es faran dues proves, una a mitjans de semestre i l’altra al final.

En cas de recuperació, la nota final màxima serà de 5.

Altres consideracions 

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el professorat comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el professorat i l’alumnat. 

Recuperació 

Podrà accedir a la recuperació l'alumnat que s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. 

L'alumnat es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. 

En el moment de lliurar laqualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el professorat comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El professorat pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

Consideració de “no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumnat equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Carpeta docent 30% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18
Proves orals i escrites 70% (30% + 40%) 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18

Bibliografia

Llibre de text:

¤ Casas, Helena; Rovira, Sara; Suárez, Anne-Hélène. 2009. Lengua china para traductores: 学中文,做翻译 (Vol. I). Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB. (Materials, 188), 5a edició. 

  • Al lloc web http://sad.uab.es/xuezhongwen hi haurà penjat el material audiovisual del manual.
  • La resta d’exercicis, activitats o informacions d’interès per a l’assignatura les trobareu a l’espai reservat a l’assignatura del campus virtual o aula moodle: https://cv2008.uab.cat/.
  • Aquest manual compta amb una aplicació descarreglable per a telèfons mòbils intel·ligents i tauletes anomenada OMandarin.

Obres de referència:

¤ Álvarez, José Ramón. 2000. La pronunciación del chino hablado (putonghua) para hispanohablantes. Taipei: Lanbridge Press cop.

  • Es tracta d’un llibret molt útil per a practicar la pronunciació, l’únic adreçat específicament a castellanoparlants.

¤ Casas-Tost, Helena; Rovira-Esteva, Sara (Eds.). 2015. Guia d’estil per al tractament de mots xinesos en català. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura. Biblioteca tècnica de política lingüística, 2. ISBN: 978-84-393-9241-5. DOI: 10.2436/15.8040.02.1. En línia:http://www.gencat.cat/llengua/BTPL/xines.

Versió en castellà accessible en línia a: https://ddd.uab.cat/record/180644

¤ López Calvo, Franciso.; Zhao, Baoyan. 2013. Guía esencial de la lengua china. Madrid: Adeli Ediciones. 

  • Guia introductòria a la llengua xinesa, formulada en base a preguntes i respostes. Molt clara. 

¤ Ramírez, Laureano. 1999. Del carácter al contexto: Teoría y prácticade la traducción del chino moderno. Bellaterra: Servei de publicacions de la UAB. (Materials, 74).

  • Manual útil al llarg de tota la carrera perquè abraça tot tipus de qüestions referents a la llengua xinesa, des de qüestions històriques, a lingüístiques i de traducció.

¤ Ross, Claudia;Sheng, Jing-Heng. 2006. Modern Chinese grammar: a practical guide. New York: Routledge.

  •  Gramàtica bàsica amb exemples en caràcters simplificats i tradicionals, acompanyada d'un llibret d'exercicis senzills. 

¤ Yip, Po-ching; Rimmington, Don. 2014. Gramática básica del chino. Madrid: Adeli Ediciones. 

¤ Yip, Po-ching; Rimmington, Don. 2015. Gramática intermedia del chino. Madrid: Adeli Ediciones. 

Altres:

¤ Rovira-Esteva, Sara. 2010. Lengua y escritura chinas. Mitos y realidades. Barcelona: Edicions Bellaterra.

  • Obra de referència sobre coneixemens enciclopèdics i amb gran nivell de detall que us serà útil al llarg de tot el grau. 

¤ Vicente, Sergi. 2018. Xina Fast Forward. Barcelona: AraLlibres.

  •  És un libre de divulgació sobre l'experiència del primer corresponsal de TV de l'estat espanyol a la Xina. Hi podreu aprendre moltes coses sobre l'actualitat i la cultura xineses explicades de manera molt entenedora, incloent-hi qüestions lingüístiques.  

Recursos a la xarxa de suport a l’estudi:

1. Per aprofundir en temes de fonètica i transcripció en pinyin:

2.  Per practicar autònomament al pronunciació (tons, fonemes, etc.):

3. Per poder practicar autònomament l’escriptura dels caràcters(simplificats i tradicionals):

4. Diccionaris en línia:

  • https://www.pleco.com/
  • http://www.nciku.com/ 
  • http://www.iciba.com/