Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OB | 2 | 2 |
No n'hi ha. L'estudiant del grau de Filologia Catalana haurà cursat l'assignatura Dels trobadors a Ramon Muntaner.
Aquesta assignatura continua la iniciació de l'estudiant en l'estudi de la literatura catalana medieval, tant en el seu aspecte històric com en la pràctica de la lectura i comentari de textos antics, especialment de textos molt dependents de la tradició llatina antiga i medieval. L'estudiant hi aprendrà a entendre un text en el context cultural de la seva època i en relació amb les tradicions literàries anteriors, i es continuarà familiaritzant amb la llengua antiga a través de la lectura de dues obres majors de la literatura catalana medieval: Lo somni de Bernat Metge i la novel·la anònima Curial e Güelfa.
A l'acabament del curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:
(a) Conèixer i situar històricament els autors, els gèneres i les obres més importants estudiats.
(b) Entendre i comentar oralment els textos llegits.
(c) Produir breus comentaris escrits sobre aquests textos.
(d) Analitzar en detall algun aspecte dels textos llargs tractats.
Complir aquest objectius dona accés a les assignatures més especialitzades dels cursos superiors (Poesia medieval, Tirant lo Blanc i la narrativa medieval).
1. Canvis culturals en temps de Pere III i els seus fills Joan I i Martí I (1337-1410). Escoles, universitat i ordes mendicants. Difusió cultural i traduccions. La historiografia en temps de Pere III. Prosistes universitaris: Antoni Canals, Francesc Eiximenis, Vicent Ferrer.
2. Bernat Metge (ca. 1348-1413). Formació i carrera literària. El Llibre de Fortuna i Prudència i altres obres. Lectura de Lo somni: datació i circumstància històrica; models i fonts; estructura i temes; interpretació i intenció.
3. Cultura literària a les corts Trastàmara (1412-79). Panorama de la poesia: Jordi de Sant Jordi i Ausiàs March. Panorama de la narrativa: Tirant lo Blanc de Joanot Martorell, Joan Roís de Corella, l'Espill de Jaume Roig.
4. Lectura de Curial e Güelfa: datació i marc cultural; la cultura de l'Anònim; models i fonts: tradició trobadoresca i cròniques, la cavalleria al segle XV, cultura clàssica i italiana; interpretació.
Es tracta d'un curs teòrico-pràctic en el qual l'alumne:
(a) Aprendrà història de la literatura;
(b) Llegirà dues obres majors, comentades amb detall històric i cultural a classe.
(c) Practicarà el debat sobre el valor d'aquests obres.
(d) Redactarà exercicis de comentari d'un aspecte d'aquestes obres.
L'objectiu prioritari del curs és que l'alumne obtingui un coneixement bàsic d'història de la literatura medieval, que completi el de l'assignatura de literatura medieval del primer semestre, i alhora aconsegueixi millorar la seva capacitat de comprensió lectora i el seu coneixement de la tradició literària, dels clàssics ençà.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. L'estudiant trobarà també al Campus Virtual la descripció detallada dels exercicis escrits i de la prova final, els materials docents i les informacions necessàries per al seguiment de l’assignatura. Si en algun moment cal modificar la modalitat docent a causa de l'emergència sanitària, els professor informaran dels canvis en la programació i en la metodologia.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Comentari de textos a classe | 20 | 0,8 | 1, 3, 5, 6, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Exposició del programa | 25 | 1 | 1, 3, 5, 6, 10, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentació oral de comentari de text | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de bibliografia, estudi autònom, consulta del Campus Virtual | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 13, 14, 15, 17, 20 |
Lectura de textos, segons les pautes indicades pel professor | 50 | 2 | 3, 4, 5, 10, 14, 15, 17 |
Les competències d'aquesta matèria seran avaluades per mitjà treballs individuals escrits (comentaris de text, presentacions a classe) i d'un examen final.
El sistema d'avaluació s'organitza en 3 mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
Redacció d'un treball escrit, amb un pes global del 40%.
Presentació i discussió de comentari de textos a l'aula, amb un pes global del 10%.
Examen final, amb un pes global del 50%.
Els requisits mínims a partir dels quals l'estudiant estarà en condicions de ser avaluat són: presentació del treball escrit (novembre/desembre) i presentació a la prova escrita final (gener). La no presentació de qualsevol dels dos exercicis suposarà la qualificació de No avaluable.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat a través de Moodle del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
La qualificació mínima per a aprovar l'assignatura és 5. Podrà optar a la recuperació l'estudiant que hagi obtingut una qualificació final compresa entre 3,5 i 4,9. La recuperació consistirà en un examen escrit i/o la presentació del treball principal si no ha estat aprovat. La qualificació màxima de la recuperació és 5.
En el cas que l'estudiant faci qualsevol irregularitat que pugui fer variar de manera significativa la qualificació d'un acte d'avaluació, aquest acte es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes d'avaluació, la qualificació final del'assignatura serà 0.
En el cas que les proves no es puguin fer presencialment se n'adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Les presentacions a classe es faran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit | 50% | 3 | 0,12 | 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19 |
Presentació oral de comentari de text | 10% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Redacció de treball | 40% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Riquer, Martí de, Història de la literatura catalana: part antiga, 3 vols. (Barcelona: Ariel, 1964); també en 4 vols. (Barcelona: Planeta, 1984).
Badia, Lola (dir.), Literatura medieval, 3 volums, dins A. Broch (dir.), Història de la literatura catalana, I-III (Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2013-2015).
Badia, Lola, De Bernat Metge a Joan Roís de Corella (Barcelona: Quaderns Crema, 1988).
Metge, Bernat, Lo somni, ed. Lola Badia (Barcelona: Quaderns Crema, 1999).
Curial e Güelfa, ed. Lola Badia i Jaume Torró (Barcelona: Quaderns Crema, 2011).
L'estudiant trobarà a l'espai de l'assignatura del Campus Virtual una pàgina web multimèdia amb altres textos llegits al llarg del curs (i molts d'altres), a més de textos crítics, mapes, esquemes, imatges i música. Conté també una bibliografia completa.
Enllaços:
Narpan. Cultura i literatura de la baixa edat mitjana: www.narpan.net
Repertorio Informatizzato dell'Antica LetteraturaCatalana (RIALC): www.rialc.unina.it