Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | FB | 1 | 2 |
Sapere aude.
L'assignatura, de caràcter propedèutic es proposa descriure i analitzar des d’un punt de vista formal i social els diversos gèneres literaris en la literatura catalana a partir del segle XX.
Primera part (professora Gemma Bartolí)
1, Les poètiques literàries a partir del simbolisme i la classificació dels gèneres literaris
1.1. Teoria dels gèneres literaris
1.2. Crisi i represa de la novel·la: de la demanda a la consecució
2. El lloc de la poesia
2.1. La poètica postsimbolista: el cas Josep Carner
2.2. Apunts sobre l’evolució de la poesia catalana contemporània
3. Plataformes i desenvolupament del conte i de la novel·la
3.1. Formes i motius en la narrativa: la novel·la com a crònica
3.2. Gèneres breus: la irrupció del conte
Seminari 1 (poesia): La paraula en el vent, de Josep Carner
Seminari 2 (novel·la): Entre dos silencis, de Aurora Bertrana
Seminari 3 (narrativa breu): Uf, va dir ell, de Quim Monzó
14 classes (febrer-març aprox.)
3 Seminaris de lectures: poesia, conte i novel·la
Primer parcial
Segona part (professor Francesc Foguet)
4. Els corrents teatrals contemporanis
4.1. El segle XX: del teatre modernista al drama relatiu
4.2. El segle XXI: l’eclosió de dramaturgs i dramatúrgies
5. Gèneres literaris i públic: la literatura de consum
5.1. Públic i literatura: un binomi complex i conflictiu
5.2. Gèneres de consum: el cas Manuel de Pedrolo
6. Laliteratura del jo: dietaris, memòries, autobiografies, llibres de viatges
6.1. Aproximació a la literatura del jo
6.2. Una mostra d’autors i textos
7. Literatura i periodisme
7.1. Panoràmica de la tradició periodística catalana
7.2. Dos grans escriptors/periodistes: Gaziel i Josep Pla
Seminari 4 (teatre): Blut und Boden (Sang i Pàtria), de Manuel Molins
Seminari 5 (assaig): Diccionari per a ociosos, de Joan Fuster
Seminari 6 (novel·la negra): Joc brut, de Manuel de Pedrolo
Seminari 7 (periodisme): Un pensament de sal, un pessic de pebre, de Montserrat Roig
14 classes (abril - maig aprox.)
4 Seminaris de lectures: teatre, assaig, novel·la negra i periodisme
Segon parcial
Lectures
1. La paraula en el vent, de Josep Carner
2. Entre dos silencis, de Aurora Bertrana
3. Uf, va dir ell, de Quim Monzó
4. Blut und Boden (Sang i Pàtria), de Manuel Molins
5. Diccionari per a ociosos, de Joan Fuster
6. Joc brut, de Manuel de Pedrolo
7. Un pensament de sal, un pessic de pebre, de Montserrat Roig
L'assignatura combina les classes teòriques amb els seminaris de lectures, les tutories i l'elaboració i presentació de treballs individuals i en equip.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i seminaris de discussió de textos | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
Comentari, oral o escrit, de lectures a l'aula | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Documentació, lectura, redacció i estudi | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
1. L’assistència i la participació activa a classe valoren especialment la implicació de l’estudiant en la matèria. Es tindrà molt en compte la intervenció en els debats dels seminaris de cadascuna de les lectures.
2. El treball en grup (de 4 persones) consisteix a fer una entrevista en vídeo a un escriptor actual que tracti sobre la seva obra literària i la relació que estableix amb la societat contemporània. Caldrà editar-la i publicar-la en una plataforma virtual per poder-la recuperar, per internet, a classe. Durada de l’entrevista: 10 minuts. El visionat de totes les entrevistes el farem al final del curs. Els treballs en grup seran avaluats pels dos professors de l’assignatura.
3. L’exercici individual es basa en la redacció de dues ressenyes de dos dels llibres de lectura obligatòria. Extensió: 2.100 caràcters amb espais. La primera ressenya s’haurà de lliurar a començament de març. La segona, a començament de maig.
4. Les dues proves escrites formularan dues preguntes obertes sobre algun dels continguts que s’hagin treballat a classe. L’extensió de les respostes no pot superar una cara d’un full de paper. La primera prova tindrà lloc a final de març. La segona, a final de maig.
Per superar l'assignatura, cal haver fet totes les activitats d'avaluació. Si l’estudiant no ha fet el 50 % de les activitats, la qualificació serà "no avaluable".
En el moment de la realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de qualificacions.
L'estudiant tindrà dret a acollir-se al procés de recuperació si obté entre un 3,5 i un 4,9 de qualificació mitjana final. Tanmateix, no es poden recuperar les activitats basades en la participació o en el treball en grup (fins a un 50 %). La nota màxima global de la recuperació és un 5.
Notes addicionals:
1. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikisi/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
2. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir.Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà "zero".
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe/conferències/activitats complementàries | 20 % | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Elaboració d'un exercici individual | 20 % | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Elaboració d'un treball en grup | 20 % | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Prova escrita 1 (primera part) | 20 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Prova escrita 2 (segona part) | 20 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Lectures
1. Carner, Josep, La paraula en el vent, Barcelona, Edicions 62, 1998.
2. Bertrana, Aurora, Entre dos silencis, Barcelona, Club Editor, 2019.
3. Monzó, Quim, Uf, va dir ell, Barcelona, Quaderns Crema, 1994.
4. Molins, Manuel, Blut und Boden (Sang i Pàtria), Valls, Cossetània, 2014.
5. Fuster, Joan, Diccionari per a ociosos, Barcelona, Educaula, 2019.
6. Pedrolo, Manuel, Joc brut, Barcelona, Educaula, 2009.
7. Roig, Montserrat, Un pensament de sal, un pessic de pebre, Barcelona, Edicions 62, 2018.
Bibliografia sobre les lectures
1. Marrugat, Jordi (2015): Josep Carner 1914. La poesia catalana al centre de la modernitat europea, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
2. Bartrina, Francesca (2001): «Gènere, guerra i colonització en l’obra d’Aurora Bertrana», a Aurora Bertrana, una dona del segle XX, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, p. 51-63.
3. Ollé, Manel (2008): Retrats. Quim Monzó, Barcelona, Associació d’Escriptors en Llengua Catalana.
4. Foguet i Boreu, Francesc (2019): «Molins íntegre», a Manuel Molins, València, Institut Alfons el Magnànim, p. 11-79.
5. Martí Monterde, Antoni (2019): Joan Fuster: la paraula assaig, Catarroja / Barcelona, Afers.
6. Bacardí, Montserrat; Foguet, Francesc (2018): Vigència de Manuel de Pedrolo, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
7. Torres, Aina (2016): Montserrat Roig: la memòria viva, Carcaixent, Sembra Llibres.
Bibliografia general
Bou, Enric (1993): Papers privats, Barcelona, Edicions 62.
Bou, Enric (2009) (dir.): Panorama crític de la literatura catalana. De la postguerra a l’actualitat, Barcelona, Vicens Vives (especialment el capítol dedicat als gèneres).
Broch, Àlex (1991): La literatura catalana dels anys vuitanta, Barcelona, Edicions 62.
Broch, Àlex; Cornudella, Joan (2016): Poesia catalana avui 2000-2015, Juneda, Fonoll.
Broch, Àlex; Cornudella, Joan (2017): Novel·la catalana avui 2000-2016, Juneda, Fonoll.
Broch, Àlex; Cornudella, Joan; Foguet, Francesc (2018): Teatre català avui 2000-2017, Juneda, Fonoll.
Camps, Josep; Dasca, Maria (2019): La narrativa catalana al segle XXI, balanç crític, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, Societat Catalana de Llengua i Literatura.
Espinós, Joaquim, et al. (ed.) (2011): Autobiografies, memòries, autoficcions, Catarroja-Barcelona, Afers.
García Berrio, Antonio; Huerta Calvo, Javier (1992): Los géneros literarios: sistema e historia, Madrid, Cátedra.
Garrido Gallardo, Miguel A. (ed.) (1988): Teoría de los géneros literarios, Madrid, Arco/Libros.
Gassol, Olívia; Bagur, Òscar (2018): La poesia catalana al segle XXI, balanç crític, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, Societat Catalana de Llengua i Literatura.
Gimferrer, Pere (1996): Literatura catalana i periodisme, Barcelona, Centre d’Investigació de la Comunicació.
López-Pampló, Gonçal (2017): D’Ors a Fuster. Per a una història de l’assaig en la literatura contemporània, València, Universitat de València.
Malé, Jordi; Borràs, Laura (eds.) (2008): Poètiques catalanes del segle XX, Barcelona, Editorial UOC.
Marrugat, Jordi (2014). Narrativa catalana dela postmodernitat. Històries, formes i motius. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
Marrugat, Jordi (2015): Josep Carner 1914. La poesia catalana al centre de la modernitat europea, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Panyella, Ramon (ed.) (2010): Concepcions i discursos sobre la modernitat en la literatura catalana dels segles XIX i XX, Lleida, Punctum i GELCC.
Panyella, Ramon; Marrugat, Jordi (eds.) (2006): L'escriptor i la seva imatge. Contribució a la història dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Grup d’Estudis de Literatura Catalana Contemporània / L'Avenç.
Webgrafia
Traces
Lletra (UOC)
Espais Escrits
https://www.espaisescrits.cat/
AELC