Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 2 | 2 |
No n'hi ha.
Aquesta assignatura pretén introduir l'alumnat en les principals corrents de la Sociologia que es van centrar en l'anàlisi del gènere, entenent la forma com la desigualtat de gènere es reflecteix a la vida en societat i com els poders públics promouen canvis i accions positives per potenciar l'equitat de gènere.
Els objectius formatius són:
Conèixer els elements per al disseny de polítiques públiques d'igualtat de gènere.
BLOC 1 – Introducció a la sociologia del gènere: conceptes clau i corrents principals a) Conceptes clau
b) Corrents principals
BLOC 2 – Desigualtat de gènere i polítiques públiques a) Indicadors socials de les desigualtats de gènere
b) Breu història de les polítiques d'igualtat de gènere
c) Anàlisi de les polítiques públiques d'igualtat de gènere
d) Anàlisi del biaix de gènere en les polítiques públiques
e) Elements per al disseny de polítiques d'igualtat
|
Classes magistrals Debats i comentaris de textos en aula Lectura de textos (en castellà, català i en anglès) Treballs en equip Treballs individuals
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes i seminaris | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos, estudi, treball en equip | 90 | 3,6 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
L'alumnat haurà de lliurar les següents evidències:
1) Treballs individuals - (Total 40%) Realització de 2 treballs individuals durant el curs corresponents a cadascú dels blocs. El pes de cada treball és del 20% de l'avaluació final (Total 40%) A principis de curs es lliuraran les orientacions oportunes
2) Treballs grupals - (Total 40%) Realització de 4 treballs grupals durant el curs. El pes de cada treball és del 10% de l'avaluació final Aquests treballs es faran sobre l'aplicació pràctica dels continguts del curs, sigui l'anàlisis d'articles, l'anàlisis de plans d'igualtat o la reflexió al voltant de polítiques públiques concretes
3) Participació en la classe - (Total 10%) La participació en debats, la resposta a preguntes i la participació en moments de reflexió representen el 10% de l'avaluació final;
4) Participació a la plataforma Moodle - (Total 10%) S'espera que l'alumnat redacti 4 entrades a la plataforma moodle sobre temes que es van comentant en classe i que s'aniran definint al llarg del curs. El pes de cada entrada serà del 2,5%
5) Definició de No presentat: No lliurar cap treball, individual o grupal
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació a l'aula i al moodle | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Treball en equip | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Treballs individuals | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Bibliografia obligatòria
En començar el curs es lliurarà la llista de lectures.
Bibliografia recomanada
ü CORRESPONENT AL BLOC 1
Acker, J. (1990), Hierarchies, jobs, bodies: A Theory of Gendered Organizations, Gender & Society, 4(2), 139–158. https://doi.org/10.1177/089124390004002002
Alvarez, Ana de Miguel. La sociología olvidada: género y socialización en el desarrollo de la perspectiva sociológica. Política y sociedad, ISSN 1130-8001, Nº 32, 1999, págs. 161-172
Arango, L. G. (2005) ¿Tiene sexo la sociología? Consideraciones en torno a la categoría género. Revista Sociedad y Economía, núm. 8, pp. 1-24.
Barrio, C. (2016), Cuerpo y feminidad los posicionamientos de las mujeres jovenes de las clases populares obreras, Comunicación oral, Congreso Español de Sociologia.
Bird, Chloe & Rieker, Patricia. (1999). Gender matters: An integrated model for understanding men's and women's health. Social Science & Medicine. 48. 745-755. 10.1016/S0277-9536(98)00402-X
Butler, J. (2006). El Género en Disputa. Paidós Ibércia S.A., Barcelona
Connell, R. W. (1985). Theorising gender. Sociology, 19(2), 260 – 272
Connell, R. W., & Messerschmidt, J. W. (2005). Hegemonic masculinity: Rethinking the concept. Gender& society, 19(6), 829-859.
Connell, R.W. 2004. Gender and Power: Society, the Person and Sexual Politics. 2 nd edition. Stanford: Stanford University Press
Córdova, R. (2003). El concepto de habitus de Pierre Bourdieu y su aplicación a los estudios de género. Colección Pedagógica Universitaria 40: 1-10.
Díaz Martínez. C., Dema Moreno, S. (ed.), (2013). Sociologia y Género. Editorial Tecnos. Madrid
Edin, K. (2000). What Do Low-Income Single Mothers Say about Marriage? Social Problems, 47(1), 112-133. doi:10.2307/3097154
Johansson, Thomas & Klinth, Roger. (2008). Caring FathersThe Ideology of Gender Equality and Masculine Positions. Men and Masculinities - MEN MASC. 11. 42-62. 10.1177/1097184X06291899.
Katz, J.N. (2005). The Invention of Heterosexuality In Sex, Self, and Society: The Social Context of Sexuality. Ed. Tracey L. Steele. Thomson. p. 50-61
Leek, Cliff & Kimmel, Michael. (2013). Conceptualizing Intersectionality in Super-ordination: Masculinities, Whitenesses, and Dominant Classes. Routledge International Handbook of Race, Class, and Gender. Routledge
Puígvert, L., & Valls, R. (2001). Las otras mujeres. Barcelona: El Roure.
Lorente, M. (2009). Los nuevos hombres nuevos. Los miedos de siempre en tiempos de igualdad. Barcelona: Ediciones Destino;
March, A. (1982). Review Essay: Female Invisibility in Androcentric Sociological Theory. Insurgent Sociologist, 11(2), 99–107
Sayer, L. 2005. Gender, Time and Inequality. Social Forces 84, 1: 285-303
Simon, R. 2002. Revisiting the Relationships among Gender, Marital Status, andMental Health. The American Journal of Sociology 107(4):1065.
Stone, P. (2011) Getting to Equal: Progress, Pitfalls, and Policy Solutions on the Road to Gender Parity in the Workplace. The Inequality Reader. Ed. David B. Grusky and Szonja Szelényi. 2nd ed. Boulder, CO: Westview, 337-44.
West, C. and D. H. Zimmerman. Doing Gender. Gender and Society, Vol. 1, No. 2, 1987, pp. 125-151;
Wingfield, A. (2009). Racializing the glass escalator: Reconsidering Men's Experiences with Women's Work. Gender and Society, 23(1), 5-26.
ü CORRESPONENT AL BLOC 2
Abril, P. (2009) Per què són necessàries les polítiques d’igualtat de gènere adreçades als homes?, Revista Barcelona Societat, Ajuntament de Barcelona
Alberdi, I. (2003). El feminismo y la familia. Influencia del movimiento feminista en la transformación de la familia en España. Arbor, CLXXIV(685), 35–51.
Alcaniz Moscardó, M. (2015) Género con clase: la conciliación desigual de la vida laboral y familiar. RES. Revista Española de Sociología, no 23, p. 29-55.
Alfama, Eva. (2015). Género, poder y Administraciones públicas: sobre la (im)posibilidad del cambio hacia una mayor igualdad. Una revisión de la literatura. Revista Espanola de Ciencia Politica. 263.
Artacoz,L., Cortès, I., Borrell, C., (2009) Les desigualtats de gènere en la salut a Barcelona, Revista Barcelona Societat, Ajuntament de Barcelona
Astelarra, J. (2005) Políticas públicas de igualdad en España y Europa, a M. De la Fuente (dir.) Repensar les polítiques de gènere des de l'àmbit local. Barcelona: Institut de Ciències Polítiques i Socials, Col. Ciutats i Persones.
Borrell C, García-Calvente MM, Martí-Boscà JV, (ed.). (2004) Informe de la Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria (SESPAS) 2004. La salud pública desde la perspectiva de género y clase social.; 18 (Suppl 1)
Bustelo, M.; Lombardo, E. (2005) "Mainstreaming" de género y análisis de los diferentes "marcos interpretativos" de las políticas de igualdad en Europa: el proyecto MAGEEQ", Aequalitas: Revista jurídica de igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres, núm. 17, pp. 15-26.
Carrasco, C. (2007), Estadísticas sota sospita: proposta de nous indicadors des de l’experiència femenina. Barcelona: Institut Català de les Dones;
Comisión Europea (2007) Guía de integración de la dimensión de género en las políticas de empleo (online)
Consejo de Europa, (1999) Mainstreaming de género. Marco conceptual, metodología y presentación de “buenas prácticas”. Informe final de las actividades del Grupo de especialistas en mainstreaming (EG-S-MS), (versión español e inglés), Instituto de la Mujer, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Serie documentos, número 28, Madrid, pp. 26.
Dávila Díaz, M. (2004) Indicadores de Género, GuíaPractica, Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer (online)
Dávila, M. (2004), “Indicadores de género”, Jornadas de la Unidad de Igualdad y Género, “Mainstreaming de género: conceptos y estrategias políticas y técnicas”, 26 y 27 de octubre de 2004, Sevilla
De la Fuente, M (dir.) (2005) Repensar les polítiques de gènere des de l'àmbit local. Barcelona: ICPS.
De la Fuente, M (dir.) (2008) Polítiques locals dels temps. Gènere, ciutat i benestar quotidià. Barcelona: ICPS
Durán Heras, M. Angeles: El valor del tiempo ¿cuántas horas te faltan al día?, Madrid, Espasa-Calpe, 285 págs.
Federación Española de Municipios y Provincias: area de Igualdad, (2006), Documento marco para la gestión de las políticas locales de igualdad, Madrid (online)
Mcdaniel, Susan. (2010). Gøsta Esping-Andersen, Incomplete Revolution: Adapting Welfare States to Women’s New Roles. The Canadian Journal of Sociology. 35.
Gregory, J.(1999) Gender Mainstreaming: closing the gap between theory and practice, ponencia presentada a la conferencia sobre ‘Women and Political Action: debating ways forward for feminists’. Middlesex University, 18 y 19 Junio 1999.
Institut Català de les Dones (2006) Guia per al disseny i la implantació d’un pla d’igualtat d’oportunitats a les universitats, Col·lecció: Eines (online)
Instituto Europeo de la Igualdad de Género, (2017) Sintesis para 2017, Luxemburgo (online)
Instituto Vasco de la Mujer, Guía para la medición de los impactos de las políticas de empleo y reactivación economica en las mujeres (online)
Jacquot, S. (2015). Transformations in EU Gender Equality: From Emergence to Dismantling. London: Palgrave.
Lewis. J. (2009) Work-Family balance, gender and policy. Chetelhamp: Edward Elgar
Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes.
Lombardo, E. (2003): “El mainstreaming de género en la Unión Europea”, Aequalitas. Revista Jurídica de Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres, vol. 10-15, Mayo-Diciembre 2003, pp. 6-11
Macias, M., Cuentas, S., Pino, E. (2018), Guia per elaborar un pla de polítiques d’igualtat de gènere de les administracions locals, Associació Catalana de Municipis (online)
Observatorio de Género sobre Economía, Política y Desarrollo (2018) Guia de Género para Politicas públicas más transformadoras (online)
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2018), Índices e indicadores de desarrollo humano, Actualización estadística de 2018
Rico, M., Gómez-Limón, J.A., (2011) Propuesta metodológica para la construcción de indicadores sintéticos de igualdad de género. El caso del mediorural de Castilla y León, Vol 69, No 1
Ruiz Cantero, M. T. (2009) Sesgos de género en la atención sanitaria. Escuela Andaluza de Salud Pública, Consejería de Salud, Junta de Andalucía
Tobío, C.(2012) Cuidado e identidad de género. De las madres que trabajan a los hombres que cuidan. Revista Internacional de Sociología, [S.l.], v. 70, n. 2, p. 399-422
Valarino, I., (2018) El techo de cristal en el sector público: Acceso y promoción de las mujeres a los puestos de responsabilidad, in Revista Española de Sociología, Vol. 27, Número 3, Septiembre 2018
World Bank. (1995). Toward gender equality : the role of public policy : an overview. Development in Practice. Washington, D.C.