Logo UAB
2020/2021

Finances Corporatives

Codi: 105768 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Santiago Guerrero Boned
Correu electrònic:
Santiago.Guerrero@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Altres indicacions sobre les llengües

Grup Tarda

Equip docent

Luis Fernando Romero Pérez

Prerequisits

Els requisits generals per a poder cursar el tercer curs del grau i haver cursat Finances I i Finances II.

Objectius

Aquesta assignatura amplia i complementa els continguts obligatoris de Finances que s'han d'estudiar en el grau. Les matèries tractades es centren en l'estudi de les fonts de finançament (propi i aliè), la política financera (endeutament i dividends), les especificitats de les finances internacionals, la valoració dels actius financers (deute i accions) als mercats i la valoració d'empreses.

Competències

  • Analitzar i determinar l'estructura comptable dels costos, així com certificar assentaments, saldos, estats financers, comptes de rendiments i altres documentacions comptables.
  • Analitzar, diagnosticar, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa i gestió empresarial.
  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Buscar solucions innovadores i imaginatives.
  • Planificar i dirigir l'organització comptable d'una empresa o d'un grup d'empreses.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  2. Citar els organismes reguladors del sistema financer i les funcions que tenen.
  3. Definir les característiques de les diferents fonts de finançament.
  4. Demostrar i acreditar un esperit innovador i emprenedor.
  5. Distingir els riscos financers i conèixer els instruments i les tècniques de diversificació i cobertura.
  6. Dur a terme el procés comptable integral derivat de totes les operacions que fa l'empresa i que conclouen amb la determinació del resultat.
  7. Elaborar estats financers i informes per a fins comptables, fiscals, financers i organitzatius.
  8. Elaborar informes comptables sobre els costos de qualitat i mediambientals per als gestors de l'empresa.
  9. Formular polítiques d'endeutament i de dividends.
  10. Interpretar els estats financers que elaboren les empreses, relacionar-ne les diferents parts i detectar-hi, si escau, incoherències o possibles dades errònies.
  11. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  12. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  13. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  16. Reconèixer els fonaments i identificar els àmbits i principals agents relacionats amb la responsabilitat social corporativa (RSC) i la vinculació amb els aspectes estratègics i operatius de l’organització.
  17. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
  18. Utilitzar els diferents criteris i la valoració establerts en la normativa comptable. Relacionar els criteris de valoració amb els sistemes de valoració financers.
  19. Utilitzar la informació financera existent en anuaris, en memòries i en la xarxa.

Continguts

1. La gestió i el finançament dels actius corrents.
a. La inversió en actius corrents: el fons de maniobra.
b. Inventaris, rotacions, període mitjà de maduració.
c. Fonts de finançament a curt termini.
 
2. Les fonts de finançament de l'empresa.
a. Finançament aliè.
i. préstecs; emissions de bons i obligacions; altres formes d'endeutament.
b. Finançament propi extern.
i. Estudi dels Diferents tipus d'ampliacions de capital.
c. Finançament propi intern.
 
3. Mercats financers i valoració d'actius financers.
a. Eficiència dels mercats financers. Classes. Conseqüències.
b. Valoració d'actius financers. El procés general de valoració.
ii. Valoració de títols de deute.
iii. Valoració d'accions. Principals mètodes.
 
4. Finances internacionals.
a. El mercat de divises.
b. Risc de canvi i cobertura.
 
5. Política financera de l'empresa.
a. La política d'endeutament. Factors que la determinen.
i. Palanquejament. Efecte de sensibilitat de la rendibilitat dels fons propis.
b. La política de dividends. Factors que la determinen.
c. Efectes de la política financera en el valor de l'empresa.
 
5. Valoració d'empreses. Principals mètodes.

Metodologia

El tipus de docència planificada de l'assignatura serà presencial. 

Aproximadament la meitat de l'activitat docent és teòrica i l'altra mitat pràctica. La part teòrica es basa en classes magistrals amb ajuda de recursos audiovisuals i lectures. La part pràctica es fonamenta en la resolució d'exercicis a l'aula i l'anàlisi de casos. Una part del treball de l'estudiant és autònom i es basa en la preparació de treballs i la realització de casos específics sobre el contingut de l'assignatura.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 23 0,92 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 14, 18, 19
Resolució d'exercicis a l'aula i anàlisi de casos 23 0,92 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 18, 19
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 1, 4, 17
Tipus: Autònomes      
Cerca de documentació 15 0,6 1, 2, 4, 15, 19
Estudi 35,5 1,42 4, 12, 15
Resolució de supòsits (exercicis i casos) 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Avaluació

Procés i activitats d'avaluació:

La nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de tres notes:

 1. Seguiment del curs. El correcte seguiment del curs exigeix l’assistència a classe i la realització i entrega dels casos pràctics i la realització de les activitats programades durant el curs per cada un dels temes. Al llarg del curs es controlaran tots aquests aspectes i que resultaran en una nota que representarà el 30% de la nota final del curs.

2. Activitat avaluativa. A meitat del curs es realitzarà una prova sobre els continguts de la primera part del curs. La nota representarà el 30% de la nota final del curs. Aquesta prova serà alliberatòria pels estudiants que obtinguin una nota de 5 o superior.

 3. Examen al  final. S’avaluarà a l’alumne en base als continguts de la segona part del curs, que la podran superar si obtenen una nota de 5 o superior. En aquest cas la nota de l’examen representarà el 40% de la nota final del curs. En la mateixa data que l'examen final es farà una prova de recuperació pels estudiants que ho hagin superat l'activitat avaluativa del punt anterior. Aquesta recuperació es superarà si s'obté una nota igual o superior a 5.

Per superar l’assignatura és necessari: Obtenir una nota mínima de 5 en la mitjana ponderada de les tres notes que formen l'avaluació del curs (veure punts 1, 2 i 3 anteriors).

Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”.”

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)   

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixamanera s'informaràdel procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació 

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9. 

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà lamateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació   

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitat avaluativa 30% 1,5 0,06 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 17, 18
Activitats de seguiment 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Examen al final 40% 2 0,08 2, 3, 5, 6, 9, 10, 17, 18, 19

Bibliografia

Brealey, R; Myers, S, Allen, F. (2015): Principios de Finanzas Corporativas. McGraw Hill. 11ª edición.

Brealey, R; Myers, S. Marcus, A; Mateos, (2010): Finanzas Corporativas. McGraw Hill. UNED.

Ross, S. Westerfield, R; Jordan, B. (2018): Fundamentos de Finanzas Corporativas. 11ª edición. McGraw Hill

Martínez Abascal, Eduardo (2014): Finanzas para directivos. 2a ed. McGraw Hill.