Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502444 Química | OB | 3 | 2 |
Haver cursat o estar matriculat de Mètodes espectroscòpics d'anàlisi i Tècniques de separació. Haver superat el test de seguretat (campus virtual).
Durant les pràctiques, els alumnes han de dur posada la bata de laboratori i ulleres de seguretat homologades. A més dels estris habituals per escriure, han de portar una calculadora científica, una llibreta de laboratori i una espàtula.
L'objectiu final de l'assignatura és que l'alumne assoleixi les competències que s'indiquen en el apartat corresponent.
Els objectius generals son:
1. Aplicar les lleis fonamentals i el principis teòrics adquirits per l'alumne en els cursos de les assignatures anomenades ens els prerequisits.
2. Familiaritzar l'alumne amb l' utilització d'instrumentació específica, l' adquisició de dades en el laboratori i la seva interpretació, l' introducció en els mètodes d'anàlisis de dades...
3. Desenvolupar en l' alumne una mentalitat crítica pel que fa referència el nivell de confiança de les seves mesures, realització de càlculs i la interpretació de resultats.
Es començarà per impartir una sessió de dues hores de classe magistral, en què s'explicarà els continguts i la metodologia utilitzada per a la realització dels dos blocs en què es divideixen els continguts d'aquesta assignatura. Aquests dos blocs es reparteixen en 12 sessions de 4 hores cadascuna, tal com s'indica a continuació.
MÈTODES ESPECTROSCOPICS (5/6 dies)
- AAS (Espectroscòpia d'absorció atòmica). Determinació de Cu en begudes alcohòliques.
- AAS ( Espectroscòpia d'emissió atòmica) . Determinació de K en aigua).
- Espectrofotometria UV-Visible, . Determinació de Fe(II) en un complex vitamínic.
- Espectrofotometria UV-Visible. Multicomponents. Determinació simultània de Co i Ni per formació d'un complex colorejat amb PAR.
- Espectrofotometria UV-Visible. Determinació del pKa d'un indicador sintètic (1 dia) / Opcional: Determinació del pKa d'un indicador natural.
MÈTODES CROMATOGRÀFICS (5/6 dies)
- Cromatografia de gasos. Separació e identificació de mescles d'alcohols per GC-FID i/o GC-TCD.
- Cromatografia de gasos. Determinació quantitativa de THM d'aigua de piscina del SAF (HS-GC-ECD).
- Cromatografia de gasos. Determinació de MeOH en aiguardent (GC-FID)
- Cromatografia de líquids. Simulació de una sepració per HPLC.
- Cromatografia de líquids. Determinació de cafeïna en begudes de cafè i/o cola (HPLC-UV-Vis).
- Cromatografia de líquids. Identificació de sulfonamides en medicament d'ús veterinari (HPLC-UV-Vis).
Aquesta assignatura consta de 2 blocs distribuïts d'acord a la metodologia i als coneixements teòrics emprats. Abans de començar les sessions de laboratori, hi haurà una sessió a l'aula de teoria sobre les normes que apareixen en aquesta Guia Docent, les informacions d'última hora i la metodologia i continguts dels blocs.
L'assistència a l'aula i al laboratori és obligatòria. Una falta no justificada implica un zero de la pràctica. Els alumnes, en grups de 2 estudiants, realitzaran 12 sessions de laboratori d'una duració de 4 hores, durant les quals es faran 11 pràctiques diferents. Els estudiants disposaran prèviament dels guions de les pràctiques per a la seva preparació. Han d' entrar al laboratori amb el guió de la pràctica llegit i amb el càlculs que demana la preparació de dissolucions plantejats des de casa.
Cal escriure de forma correcta a la llibreta de laboratori, on s'anotaran tots els resultats experimentals i les explicacions del professor. Un cop acabada la pràctica, i endreçat el material, els alumnes ompliran i/o redactaran l'informe de la pràctica (introducció i objectius, resultats i discussió, conclusions, bibliografia i un annex on es mostrin les expressions amprades per a l'avaluació de les incerteses). S'han de presentar tots el resultats obtinguts al laboratori en taules amb les incerteses i les unitats corresponents. Els gràfics cal presentar-los amb un títol, les magnituds representades, les unitats corresponents, les barres d' incerteses i els resultats dels ajusts si escau.
En alguns casos, els alumnes s'enduran l'informe a casa per poder fer els càlculs amb més temps.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 1 | 0,04 | 9, 42, 45 |
Pràtiques de laboratori | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 52, 53, 54, 56, 57, 59, 60, 62, 63 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi dels guions, preparació de les pràtiques al laboratori i realització d'informes, si s'escau. | 23 | 0,92 | 2, 3, 4, 5, 6, 15, 17, 18, 19, 20, 23, 33, 36, 44, 46, 51, 55, 58, 61 |
El procés d'avaluació segueix el principi d'avaluació continuada. La nota global estarà constituïda per la suma ponderada de 2 apartats: laboratori (60%) i examen escrit (40%).
La nota de laboratori estarà constituïda fonamentalment per la qualificació dels informes, però pot incloure, amb diferents ponderacions, altres conceptes com: proves de prelab (curt test escrit on se intenta verificar que l'alumne a preparat adequadament la pràctica que va a realitzar a continuació); llibreta de laboratori; comportament i actitud. En la presentació del laboratori s'explicitaran als conceptes que se avaluaran i els corresponents factors de ponderació. Si la qualificació del laboratori és < 3,5, l'assignatura es considerarà suspesa i en l'acta constarà la nota del laboratori suspès.
A l'examen escrit cal treure una nota igual o superior a 4,0 per poder fer la mitjana ponderada amb la nota de laboratori; si no s'obté la nota mínima de 4,0, es disposarà d'un examen de recuperació. Si la qualificació de la recuperació no arriba al 4,0 l'assignatura es considerarà suspesa i en l'acta constarà la nota de l'examen suspès.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura i haver obtingut una qualificació global igual o superior a 3.5
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit | 40% | 3 | 0,12 | 2, 4, 5, 9, 18, 19, 20, 21, 23, 36, 40, 44, 45, 46, 47, 51, 57 |
Informe dels resultats | 30% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 17, 18, 19, 20, 40, 43, 44, 45, 46, 55, 57, 58, 61, 63 |
Resultats de la pràctica de laboratori | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 8, 15, 17, 18, 19, 20, 22, 24, 25, 32, 34, 36, 37, 40, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 49, 50, 51, 54, 55, 56, 57, 58, 63 |
Treball personal | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 52, 53, 54, 56, 59, 60, 62, 63 |
P.W. ATKINS.; J. DE PAULA; Atkins' Physical Chemistry. 9ª ed. Oxford University Press, 2009. (Traducción de la 8ª ed., Ed. Pananmericana, 2008)
J. Guiteras, R. Rubio, G. Fonrodona; Curso experimental de Química Analítica. Ed. Sintesis 2003.
D.A. Skoog, F.J.Holler, T.A. Nieman; Principios de Análisis Instrumental, 5ª ed Mc Graw Hil, 2001.
D.C.Harris, C.A. Lucy; Quantitative Chemical Analysis, 9th ed. Mac Millan Education, 2016.
J.N. Miller, J.C. Miller Statistics and Chemometrics for Analytical Chemistry 6th ed.