Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502444 Química | FB | 1 | 2 |
No hi han prerequisits oficials. No obstant això, en el moment de començar l'assignatura, els alumnes han de conèixer els conceptes fonamentals corresponents a les assignatures de Química de Batxillerat: formulació, estequiometria, termodinàmica i equilibris iònics (àcid-base, precipitació i redox).
Per aquells alumnes que considerin que el seu nivell de coneixements en aquests continguts no és l'adient, s'ofereix un curs propedèutic (informació: facultat de ciències).
L'objectiu de l'assignatura és doble. El primer objectiu d'aquest curs introductori és homogeneïtzar el nivell dels alumnes, en tots els coneixements que formen part de les assignatures de Química dels estudis de preuniversitaris.
Partint d'aquests coneixements, el segon objectiu és proporcionar a l'alumne les eines necessàries per una correcta comprensió de les assignatures de cursos posteriors. En particular i entre altres coneixements, l'assignatura ha de proporcionar a l'alumne capacitat per:
- calcular les funcions d'estat termodinàmiques i la comprensió de la seva relació amb les reaccions químiques i l'equilibri químic;
- fer càlculs en equilibris iònics àcid-base, de precipitació i de complexació;
- comprendre els processos electroquímics espontanis i no espontanis.
BLOC I. Termodinàmica i cinètica
Tema 1. Principis de la termodinàmica
Tema 2. Termoquímica
Tema 3. Equilibri químic
Tema 4. Cinètica
BLOC II. Equilibris homogenis i heterogenis
Tema 5. Equilibris homogenis en solució
Tema 6. Equilibris heterogenis
Tema 7. Electroquímica
L'assignatura Fonaments de Química consta de dos tipus d'activitats supervisades, les classes teòriques i les classes de problemes, que es distribueixen al llarg del curs en una relació aproximada de 3 a 1.
Classes teòriques.
Mitjançant les exposicions del professor/a l'alumne ha d'adquirir els coneixements propis d'aquesta assignatura i complementar-los amb l'estudi de cada tema tractat amb l'ajut del material que els professors puguin proporcionar a l'alumne a través del campus Virtual i la bibliografia recomanada. Les classes teòriques seran obertes a la participació dels alumnes, que podran plantejar al professor les qüestions i aclariments que considerin necessaris.
Classes de problemes.
L'objectiu d'aquesta activitat supervisada és resoldre problemes i qüestions que han estat prèviament plantejades als alumnes a través del Campus Virtual i que han hagut de resoldre prèviament, en grup o individualment. A causa del menor nombre d'alumnes en aquest tipus de classes, es pretén estimular la participació dels alumnes en la discussió de les alternatives per resoldre els problemes, aprofitant-ho per consolidar els coneixements adquirits a les classes de teoria i en l'estudi personal.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 |
Classes de teoria | 48 | 1,92 | 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 32 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i realització d'exercicis | 126 | 5,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33 |
La nota final de l'assignatura s'obté a partir de les notes dels exàmens i del treball continuat de l'alumne (evidències d’aprenentatge).
Mitjana ponderada dels exàmens de l'assignatura = 0,50 x nota examen bloc I + 0,50 x nota examen bloc II
Nota final de curs = 0,85 x nota mitjana ponderada dels exàmens de l'assignatura + 0,15 x nota treball continuat
Per superar l'assignatura s'han de complir les dues condicions següents:
1) la nota final de l'assignatura ha de ser ≥ 5,0
2) la nota de l'examen de cada bloc ha de ser ≥ 3,0
Els alumnes que no superin l'assignatura perquè la nota d'un dels dos blocs sigui < 3,0, independentment que la nota final de curs sigui major o igual de 5,0, obtindran una nota final màxima de 4,5 considerant-se l'assignatura suspesa.
Les notes dels alumnes aprovats es podran incrementar en el acta final fins a 1,0 punts a fi d'assolir la distribució entre aprovats, notables, excel·lents i MHs que els professors considerin idònia.
Treball continuat:
1) Es recolliran evidències de cada alumne en cadascun dels dos blocs al llarg de tot el semestre (problemes resolts individualment o en grup, autoavaluacions al campus virtual, proves curtes a classe, tests, etc …).
2) La nota del treball continuat serà la mitjana de les notes de les evidències recollides al llarg del curs. El fet de no presentar-se a una evidència implica un zero en aquella evidència.
Exàmens:
1) Es realitzarà un examen al final de cada bloc (examen del bloc I i examen del bloc II).
2) A final del semestre s'oferiran exàmens de recuperació dels dos blocs (exàmens de segona opció).
- Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
- No es podran presentar als exàmens de recuperació els alumnes que no hagin obtingut una puntuació mínima de 3,0 en la nota final de l'assignatura (ponderant exàmens dels dos blocs i el treball continuat).
Hi ha la possibilitat que els alumnes que no ho necessitin es presentin a exàmens de segona opció per millorar la qualificació del curs.
Per a tots als alumnes que es presentin a aquests exàmens de segona opció (recuperació o millora), la nota d'examen del bloc serà:
a) igual a la de l'examen de segona opció, si la nota de l'examen de segona opció > nota d'examen de curs,
b) igual a la mitjana de l'examen de bloc i l'examen de segona opció, si la nota de l'examen de segona opció < nota d'examen de curs.
Fer servir mètodes no autoritzats durant un dels exàmens de l'assignatura (copiar o comunicar-se amb algun company, ús de telèfons mòbils, ús de rellotges intel·ligents, etc...) serà penalitzat amb una qualificació de "suspens" en el global de l'assignatura del curs vigent.
Per assistir a un examen de qualsevol bloc és imprescindible portar un document d’identificació (DNI o targeta universitat) amb una fotografia recent i de bona qualitat.
Qualificació de “No avaluable”
Es qualificarà l'assignatura amb un "No avaluable" quan l'alumne no hagi participat cap de les activitats d'avaluació d’un dels blocs en què es divideix l’assignatura (exàmens i treball continuat).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidències d'aprenentatge | 15% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 19, 22, 25, 26, 30, 32, 33 |
Examen bloc I | 42,5% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 8, 9, 14, 16, 17, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 32, 33 |
Examen bloc II | 42,5% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 27, 28, 29, 30, 33 |
Examen de recuperació | 85% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 |
Llibre de text:
- QUIMICA GENERAL: PRINCIPIOS Y APLICACIONES MODERNAS, R. H. Petrucci, F. G. Herring, J.D. Madura i C. Bissonnette , Pearson Educación SA, 10ª edició, Madrid 2011 (ISBN: 978-84-8322-680-3).
Altres llibres de suport:
- PRINCIPIOS DE QUÍMICA, P. Atkins i L. Jones, Médica Panamericana, 3ª edició, 2006.
- QUÍMICA, R. Chang, McGraw-Hill, 9ª edició, 2010.
- Physical Chemistry for the Biosciences, Chang, R. University Science Books, 2005. (Edició traduïda: Fisicoquímica para las ciències químicas y biológicas, 3a edición, MacGraw-Hill, 2008).
- Principios de Físico-química, Ira N. Levine, McGraw-Hill 6ª edició, 2014.