Logo UAB
2020/2021

Expressió i Argumentació en Espanyol

Codi: 104972 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jessica Cordoba Marin
Correu electrònic:
Jessica.Cordoba@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

María Jesús Machuca Ayuso
Lorena Castillo Ros
Matthias Ulrich Raab
Ana Paz Afonso

Prerequisits

No hi ha prerequisits específics diferents de les condicions d'accés a la universitat.

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és perfeccionar la capacitat d'anàlisi i producció de textos per als mitjans de comunicació tant en la seva varietat oral com escrita. Al final del curs, l'alumnat ha de conèixer les principals característiques d'una sèrie de models textuals, la qual cosa li permetrà aplicar aquests coneixements a la composició de textos en espanyol.

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Expressar-se amb fluïdesa i eficàcia comunicativa en les dues llengües oficials oralment i per escrit.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Construir textos en les dues llengües oficials que s'adeqüin a les estructures del llenguatge periodístic.
  4. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  5. Demostrar que es té domini de les llengües oficials i dels seus recursos expressius per produir texts orals i escrits amb fluïdesa, eficàcia i precisió.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  8. Expressar-se oralment i per escrit amb correcció.
  9. Gestionar el temps de manera adequada.
  10. Trobar el que és substancial i rellevant en textos periodístics, en les dues llengües oficials, en qualsevol suport per detectar formes correctes d'expressió orals i escrites.
  11. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Continguts

Tema 1. Oralitat i escriptura en els textos periodístics. Manifestacions de la llengua oral i de la llengua escrita en diferents mitjans. Recursos lingüístics per a l'elaboració de textos. Norma i ús. Alguns dels problemes normatius de l'espanyol. 

Tema 2. Les unitats textuals: enunciats i paràgrafs. El text argumentatiu. Tipus d'argumentacions. Constituents de l'enunciat, concordança i ordre de paraules. Tipus de paràgraf. Ús dels connectors i d'elements referencials.

Tema 3. Procediments de creació textual. Factors lingüístics i extralingüístics: la variació i la creativitat. Denotació i connotació.

Tema 4. Característiques articulatòries dels sons vocàlics i consonàntics de l'espanyol. Estructura de la síl·laba i problemes de pronunciació. Els trets prosòdics: velocitat d'elocució, les pauses i distribució dels accents en l'enunciat. Estratègies d'èmfasi per argumentar en llengua oral: ordre de paraules, volum de veu, silencis.

Tema 5. La presentació oral. Recursos lingüístics per a presentacions orals. Preparació d'intervencions orals. Recursos orals per a la presentació oral. La comunicació no verbal.

Metodologia

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 17 0,68 2, 7
Pràctiques d'aula i seminaris 34 1,36 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 9,5 0,38 4, 7
Tipus: Autònomes      
Lectura, anàlisi i síntesi dels textos i documents, preparació i realització de treballs 89,5 3,58 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Avaluació

L'alumnat haurà de realitzar al llarg del curs les següents proves:

  • Pràctiques d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge escrit (25 %).
  • Pràctiques d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge oral (25 %). 
  • Prova de comprensió de les lectures obligatòries (10 %).
  • Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs (40 %). 

Les característiques de cadascuna de les pràctiques s'especificaran durant el curs i podran consultar-se en el Moodle.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries; es comunicarà a l’estudiantat mitjançant el Moodle. 

Per superar l'assignatura, s'hauran de realitzar totes les proves i lliurar-les en el termini fixat. S'ha d'obtenir una nota final igual o superior a 5. Per calcular la nota final s'aplicaran els percentatges anteriorment indicats.

Per poder sumar les diferents activitats d’avaluació és necessari obtenir una qualificació mínima de 3,5 sobre 10 en cadascuna de les proves. Els estudiants que hagin suspès alguna de les proves amb menys d'un 3,5 o no hagin arribat al 5 amb la suma de totes les notes podran presentar-se a la recuperació d'un màxim de dues de les proves realitzades de manera ordinària (que no superin el 50 % de la nota). 

Es considerarà "No avaluat" quan l'estudiant només hagi realitzat una de les pràctiques/proves. L'elaboració de més d'una pràctica/prova suposa, doncs, la voluntat de l'estudiant de ser avaluat en l'assignatura i, per tant, la seva presentació a l'avaluació. 

Per tenir dret a la revisió extraordinària, l'alumnat ha d'haver realitzat la revisió ordinària.

  

ADVERTIMENTS:

Les faltes d'ortografia, així com els errors a la puntuació, la morfosintaxi i el lèxic, es penalitzen amb -0,2 punts cadascuna. Amb més de 15 faltes o errors gramaticals la prova es considerarà suspesa amb un 0 i haurà de repetir-se en la recuperació. En la recuperació l'estudiant només pot presentar-se a un màxim de dues proves (del total de quatre).

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

En cas de segona matrícula, l’alumnat ha de seguir l’avaluació ordinària de l’assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova de comprensió de les lectures obligatòries 10 % 0 0 4, 6, 7, 9, 10
Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs 40 % 0 0 5, 6, 7
Pràctica d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge escrit 25 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Pràctica d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge oral 25 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

 

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
 
Bibliografia bàsica
  • ÁLVAREZ, Míriam (1994): Tipos de escrito II: Exposición y argumentación, Madrid: Arco/Libros (Cuadernos de lengua española, 15).
  • BRIZ, Antonio (coord.) (2008): Saber hablar, Madrid: Instituto Cervantes-Aguilar.
  • CANTAVELLA, Juan y José Francisco SERRANO (coords.) (2007): Redacción para periodistas: opinar y argumentar, Madrid: Universitas.
  • FUENTES RODRÍGUEZ, Catalina (2007): La argumentación lingüística y sus medios de expresión, Madrid: Arco/Libros.
  • HERNÁNDEZ GUERRERO, José Antonio y María del Carmen García TEJERA (2004): El Arte de hablar: manual de retórica práctica y de oratoria moderna, Barcelona: Ariel.
  • REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2019): Libro de estilo de la lengua española: según la norma panhispánica, Madrid: Planeta.
  • SÁNCHEZ LOBATO, Jesús (coord.) (2006): Saber escribir, Madrid: Instituto Cervantes-Aguilar.
  • van DIJK, Teun A. (comp.) (2000): Estudios sobre el discurso: una introducción multidisciplinaria, Barcelona: Gedisa.

 

Bibliografia específica
 
Al llarg del curs es facilitaran les referències bibliogràfiques obligatòries i complementàries funamentals per el seguiment del curs.